Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

 Hun kan ikke koncentre sig..
Forfatter: 
Dato:  20-11-2006 22:06

Ja nu er jeg snart på herrens mark..

Jeg har en dejlig Rambo hoppe som jeg dsv har lidt problemer med.


Hun er meget varm, hun køre op altid, hun er rigtig svær at få til at koncentre sig.


Hun får ingen havre, hvilket har hjulpet meget, men ikke nok.

Jeg har ladet mig fortælle at man kan få nogle urter eller noget som der ville kunne hjælpe på problemet..


Tænkte så om der var nogle af jer her inde som har prøvet dette?

Eller måske ha en ide eller 2 ;)



Maria

0
0
Svar på denne tråd
 
 jeg har ikke...
Forfatter: 
Dato:  20-11-2006 22:21
men en af mine veninder der stod i den stald jeg stod i for en lille måned siden har. Hun prøvede noget alo-vera noget? Kan ikke helt huske om det blev hældt i fodret eller havd hun gjorde med det?! Men det hjalp i hvert fald!

Anne


~ Hestens fejl er rytterens fejl ~


Nu med Burberry <3


Søger arbejde med heste i udlandet 2007/2008



0
0
Svar på denne tråd
 
 maden?
Forfatter: 
Dato:  20-11-2006 22:25

Hvad får hun ellers af mad...? Der er jo forkellige produkter på markedet til varme heste... Spillers kører fx. med 'cool mix' osv.




Mvh. Joana og Cassietøsen



Tænk på først hvem der er skyld i fejlen, inden du handler mod hesten.










0
0
Svar på denne tråd
 
 Prøv at læse dette indlæg
Forfatter: 
Dato:  21-11-2006 07:58

pluds de indlæg der henvises til i indlægget.

www.heste-nettet.dk/fo...6/1240694/




IMC.
LIVET ER HERLIGT ! ISÆR NÅR DET IKKE MERE ER SÅ FEDT ! - 6 KG.
0
0
Svar på denne tråd
 
 Hvordan lever den ellers?
Forfatter: 
Dato:  22-11-2006 17:45

Hesten er tydeligvis stresset, og det kan sikkert ikke afhjælpes med foder alene. Hvordan lever hesten ellers?


Hvor mange timer står den i boksen? Når den står der, har den så adgang til kontakt med andre heste?


Hvordan er der i stalden? Roligt eller uroligt?


Hvor mange timer går den på fold? Hvor stor er folden og med hvor mange andre heste går den?


Hvordan bliver den redet og hvor meget?


Er den altid tændt eller kun sommetider? I så fald hvornår?


Adfærdsbehandling af problemheste, foredrag og kurser i klikkertræning og adfærd tilbydes

Se mere om min uddannelse på: www.naturalanimalcentre.com

0
0
Svar på denne tråd
 
 Lyder som min
Forfatter: 
Dato:  23-11-2006 10:18

Min er meget ukoncentreret, kører også sig selv op og "glemmer" at jeg sidder på ryggen af hende.


Det eneste, der hjælper ved min, og andre, jeg har set af samme støbning er at være meget konsekvent - og FORLANGE opmærksomhed på dig. Så begynder min at slappe af, tygge, fokusere. Men det skal af og til meget til.


En kvinde jeg kendte havde børn, der gjorde det samme, hun måtte give dem en lille lussing for at få dem ned. Det lyder "hårdt", men der er altså nogen, der mister jordforbindelsen totalt. Det er for at få dem til at finde balancen igen.


Min hyp begynder også at gå som en gazelle, og ryster vildt, hvius hun gør sig nervøs (hun kan godt LIDE at køre sig selv op i øvrigt).


Lone



Nu med hjemmeside.. Igen :)

0
0
Svar på denne tråd
 
 Hvorfor???
Forfatter: 
Dato:  23-11-2006 10:22

Lone, har du tænkt over, at der må være en udløsende faktor for denne urolige adfærd? Det ligger ikke i hestens natur konstant at være i uro - så ville de fx. vandre hvileløst rundt på folden eller på de vide stepper, og det gør de jo ikke. Det kan naturligvis være nødvendigt at gøre noget drastisk for at få opmærksomhed, men det bør ikke være den primære træningsform.


Adfærdsbehandling af problemheste, foredrag og kurser i klikkertræning og adfærd tilbydes

Se mere om min uddannelse på: www.naturalanimalcentre.com

0
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  23-11-2006 12:10

Ang foder så får hun cool mix, hvilket har hjulpet rigtig meget, men jeg dog stadig problemer med hende..


Stresset er hun bestemt ikke.. Hun er meget rolig når hun både er ude og inde.. Meget kærlig osv..


Hun går ude på en stor fold med 2 andre hopper 5 timer om dagen, længere tid gider hun ikke at være ude.


Hun bliver redet omkring 5-6 dage om ugen, så det kan ikke være fordi hun ikke bliver redet nok...


Det med at ta fant i hende når jeg rider hende, er slet ikke noget jeg vil høre tale om, hun er en meget følsom hoppe, man skal være meget rolig når man rider hende, hvis man hidser sig op over for hende så går hun helt i baglås og så kan man lige så godt sætte hende tilbage i boxen.



Maria

0
0
Svar på denne tråd
 
 Modstridende udsagn
Forfatter: 
Dato:  23-11-2006 12:26

Hej Maria


Du skriver lidt modstridende... Dette skrev du i første indlæg:


"Hun er meget varm, hun køre op altid, hun er rigtig svær at få til at koncentre sig."

I sidste indlæg skriver du:


"Stresset er hun bestemt ikke.. Hun er meget rolig når hun både er ude og inde.. Meget kærlig osv.."

Jeg tolker det derhen, at hun er rolig når du ikke rider hende?


Hvis det er korrekt forstået, så er der ingen tvivl om, at årsagen findes i ridningen. Der kan være mange årsager som fx.:


  • Fysiske smerter/ubehag
  • Hun forstår ikke hvad der forlanges af hende
  • Der forlanges mere end hun kan
  • Hun lider af separationsangst og spænder når hun rides alene
  • Hun er nervøs over at have andre heste for tæt på sig og spænder derfor når der er mange i ridehuset.

Første trin i løsningen er at finde ud af hvorfor hun gør det... Prøv at tænke over, om du kan komme på nogen årsager, så skal jeg prøve at komme med et detajleret løsningsforslag.


Tænk også over, om det er noget hun altid har gjort eller noget hun er begyndt på. Om det er opstået pludseligt eller har udviklet sig over tid.


Adfærdsbehandling af problemheste, foredrag og kurser i klikkertræning og adfærd tilbydes

Se mere om min uddannelse på: www.naturalanimalcentre.com

0
0
Svar på denne tråd
 
 Tina MJ
Forfatter: 
Dato:  23-11-2006 17:06

Hun har ingen smerter nogle steder.

hun forstår fint det hvad jeg forlanger af hende og jeg forlanger ikke noget af hende som jeg ikke ved hun kan..


Hun har ingen problemer med andre hest..


Tror hun er bange for at hun ikke gør det godt nok, og at det er derfor hun er på denne måde, pluds at hun er meget ked af at det er blevet vinter..

0
0
Svar på denne tråd
 
 bekymringer
Forfatter: 
Dato:  23-11-2006 17:13

Jeg tror ikke heste går og tænker på den slags. Hvis du roser eller ikke presser hende når hun gør tingene rigtigt, så vil hun vel opfatte det som værende "rigtigt"? Heste reagerer kun på de ting som sker, dvs. du trykker med benet, den flytter sig. De har ikke hjerne til at få præstationsangst. Hendes nervøsitet er en reaktion på noget som sker for hende lige nu og her.


Fryser den, eller hvad mener du med "ked af vinter"? Den er jo heller ikke i stand til at tænke, åh, bare det snart blev lyst igen. Heste kan ikke tænke frem og tilbage i tid på den måde.


:Pia

0
0
Svar på denne tråd
 
 Tjah...
Forfatter: 
Dato:  23-11-2006 19:23
Jeg kan kun sige, at jeg er enig med Pia - heste spænder sig ikke uden grund, pga. præstationsangst eller fordi de har vinterdepression (med mindre vinteren altså betyder, at de ikke kommer på fold eller lignende) - men vi har vores mening og du har din så jeg har ikke yderligere at tilføje - ud over at du selvfølgelig må undskylde at du skulle spilde din på at læse noget, der antyder at problemet måske har noget med dig selv at gøre.

Adfærdsbehandling af problemheste, foredrag og kurser i klikkertræning og adfærd tilbydes

Se mere om min uddannelse på: www.naturalanimalcentre.com

0
0
Svar på denne tråd
 
 Vær nu ikke unfair
Forfatter: 
Dato:  23-11-2006 23:51

Der er da ingen grund til at være så hårde ved Maria. Muligvis eller snarere sandsynligvis har I helt ret i at problemet ligger i samspillet mellem hest og rytter i forbindelse med ridningen. Men tag lige i betragtning at Maria faktisk beder om gode råd fordi hun har indset at noget er gået i hårknude uden helt at vide hvad der er galt.


Hesten føler højst sansynligvis ubehag i forbindelse med ridning men der kan som tidligere nævnt være adskellige årsager til dette. Mit bedste råd vil være at prøve at gøre ridningen afvekslende ved i perioder at variere ridningen, prøv evt med en form for rytter leg (slalom, små tempospring, ride mellem bomme osv) det virker for mine elevheste når de viser tegn på irritation eller kedsomhed. Gør ridningen spændende og udfordrende for hesten ved at forlange anderledes men relativ let arbejde af den i en periode gå så til bage til alm. ridning men husk at lave sjov ind imellem.

Dette råd er givet ud fra egen erfarring i en stald med mange heste og ikke ud fra viden fra en bog husk dette når du evt prøver det af.

Håber du finder ud af en løsning Maria

0
0
Svar på denne tråd
 
 Så må jeg altså lige sige
Forfatter: 
Dato:  24-11-2006 11:24
at I sludrer lidt her, Pia og Tina:

1. Når det bliver MØRKERE i vejret ændres hestens dannelse og nedbrydning af visse neurotransmittere (undlader at skrive en lang smøre her)- der jo betyder meget for stress og adfærd. Selvom de kommer på fold er det ikke det samme som sommerlys og sol...så jo - der KAN godt være et element af vinterdepression i det.
Jeg har en sådan hoppe og ekstra aminosyretilskud hjælper MARKANT (300 g skummetmælkspulver morgen og 300 g sojaskrå aften), samt magnesium.Det har også kureret hendes lette hvinskhed.

Vi har en anden i stalden - som også er hormonforstyrret, det er min ikke mere - og tilskud af urter har hjulpet, samt koriander der er let afstressende.

Mange af de heste som Maria beskriver sin, reagerer OGSÅ på byg, som cool-mix er lavet af: Her i firmaet hedder det NUL KORN, overhovedet. Og det er endnu mere effektivt.
Jeg tror (og det står så for egen regning) at nogen af dem er glutenintolerante og det giver MEGET OFTE psykiske forstyrrelser - som giver sig udslag når der skal ske noget, eksempelvis træning.

2. Når de kommer på stald ændres fodringen... samme effekt i hjernen. Nogen er mere følsomme end andre, nogen er mere stabile end andre.
Nogen ER meget biokemisk ustabile.Nogen hopper er værre end så mange andre på det punkt.

3. Hvis I 100 % mener det I skriver om at hesten KUN reagerer her-og-nu på de signaler man giver lige i denne situation, så har i råt og brutalt afskrevet hestens hukommelse og evne til at danne associationer.Det ved jeg godt at I ikke mener, men det er formuleret sådan og det er knap så korrekt overfor Maria...det kunne misforstås.

Heste kan sagtens få udløst stress-oplevelser fra gammel og nyere tid i fx ridningen og køre sig selv op. Desuden så er der tale om to forskellige adfærdsmæssige reaktioner

3.1 FRYGT og frygtsomhed, udløst af noget udefra (farlig traktor, en bombe bag naboens hæk eller et blad der vender forkert)

3.2 Nervøsitet, som er mere udløst indefra og de går i selvsving - der behøver ikke være en ydre ting der får det til at ske.

Biokemisk er det det samme - og hesten slipper kontakten til rytteren og kan IKKE LIGE bringes tilbage i kontakt.

Dressurtræning (ikke klassisk, altså)tenderer til at forværre hestens stress-reaktivitets-reaktioner, også i situationer der ikke er ride-relateret. Værre end alle andre former for træning...og måske vælger man også de mest fjollede-hyper-reaktive heste til dressur (?). Så det er en rigtig god ide at lave noget helt andet, også - som Farmermor foreslår.

Men Maria:

Det der sker når en hest forsvinder ud af kontakten og går i selvsving er at den ikke har nogen afstand i tid mellem

*ALARM (udløst af en indre eller ydre impuls)og
*REAKTION (kører sig selv op, går i selvsving, undviger, flygter, hopper rundt)

og det du kan/ skal træne for at få ro på dyret (udover det med foder mm) er at

* ETABLERE EN tidsmæssig afstand mellem alarm og reaktion- nogle sekunder hvor du kan bringe hende hjem i kontakten med dig - for at afbøje/undgå selvsvings-reaktionerne hvor hun kører op.

Til det brug skal STOP signalet virke. Under alle forhold.

1.Du skal lære hende at STOP er STOP, om det er fra ryggen, jorden, under ALLE og jeg mener ALLE forhold.
BAK er en del af stop, hvis hun moser rundt, men ikke hvis hun bruger det som undvigemanøvre eller stejler.

2. Når stop virker, er FALD NED PÅ KOMMANDO næste trin der skal installeres. Når hun står stille (du får ikke mere end få sekunder i starten, men roser for ethvert tilløb til ro) øver du kontakt-træning ved at snakke, synge, gnubbe ved mankestykket, løsne på tøjlen og selv sidde helt stille, ånde højlydt ud, måske sige "stiiillle" eller "rooo på nu". Stemmen og din egen udånding er vigtig for den har du med når du sidder på ryggen.

Fra jorden er det en god ide at koble stemmen og udåndingen med godbidder, så kan du senere undvære godbidderne og bare bruge stemmen/ udåndingen fra ryggen.

Du vil gradvis få flere og flere sekunder med RO og udvider så gradvis. Du skal være SUPERKONSEKVENT : reagerer hver evige eneste gang hun lægger an til at køre op, bruge de samme siganler og belønning for ro, hver evige eneste gang og aldrig hidse dig selv op, men FORLANGE at hun STOPPER, er ROLIG og kommer ind i kontakten igen, HVER gang.

Det kan tage alt fra dage til uger til måneder og du kommer til at stå mere stille og øve ro, end at ride i starten - afhængig af hvor hun er. Det kan jeg ikke se herfra. Men hun kan alligevel intet lære af nyt, før du kan få ro på hende og hun efterhånden kan arbejde afslappet i længere og længere tidsrum og i trav og galop også. Hun erfarer så efterhånden at DU er hendes klippe i verden og så vil du kunne beholde hende rolig i næsten alle situationer.

Min meget livlige og tændte vallak er trænet til at når jeg sidder HELT stille og lægger tøjlen helt, så STÅR vi og her fornylig da der kom en militærøvelse forbi med alt deres vilde isenkram, stod han bomstille i vejkanten. Han ser forskelligt med de to øjne og er ikke helt trafiksikker fra den ene side...så jeg har måttet installere et meget sikkert signal og øve hans respons så det kan overdøve selv en kolonne af militærkøretøjer.

Min egen gamle hoppe var meget, meget alvorligt stress-skadet og jeg skridtede i skoven et helt år og øvede STOP og "fald ned på kommando" mange, mange gange på hver eneste tur. Hun er ikke bange for noget som helst i den ydre verden (ingen frygtreaktioner overhovedet) men hun er dressurtrænet med stress/ angst/nervøsitet og uforudsigelighed som drivkraft, tidligere i sit liv og de selvsvings- reaktioner kan ALDRIG slettes fra hjernen når først de er der, men man kan bygge ovenpå dem og lægge et lag af signaler og mere fornuftige reaktioner øverst, så at sige.

Jeg håber du kan bruge dette som inspiration.

Eva

Sorø:Undervisning i dressur med Pernille Gregoire Pedersen www.akademisk-ridning.dk også for ryttere udefra. Ridehus og nyrenoveret bane, tæt ved skov, super folde.
0
0
Svar på denne tråd
 
 groft beskrevet
Forfatter: 
Dato:  24-11-2006 11:36

Problemet er lidt, at der mangler en hel masse detaljer fra Maria. Kommer hesten på fold, er den kun hys under ridning osv.


Selvfølgelig har heste en hukommelse, så hvis den har oplevet at blive presset under ridning kan den forvente dette af al ridning og have svært ved at slappe af. Men den er SELV ligeglad med, om den laver en perfekt schenkelvigning, det som den reagerer på er rytterens hjælper samt reaktionen oppefra når RYTTEREN ikke synes den er god nok. Og har den tidligere fået straf for noget som den ikke selv fatter hvad den har gjort galt, så husker den selvfølgelig dette - længe.


Jeg tror ikke på at hesten går og tænker "uha, bare mine traversader ser flotte ud i dag".


Men når Maria skriver så kort, så er det svært at vide hvad hun mener.


:Pia


0
0
Svar på denne tråd
 
 Til Eva
Forfatter: 
Dato:  24-11-2006 15:17

Til Eva Lydeking-Olsen.

Det var meget lærerigt at læse dit indlæg, det er så godt når nogen herinde virkelig har kompetance og giver sig god tid til at svare.

Mange tak herfra, jeg er den lykkelige ejer af en meget varm araber blanding, der efterhånden har lært at stå stille i næsten alle situationer.




MVH STELZNER.

Mine hoppernes fortid og afstamning efterlyses

Charell, araber: www.heste-nettet.dk/fo...348/97348/

Roselina, welsh cob: www.heste-nettet.dk/fo...336/97336/


0
0
Svar på denne tråd
 
 takker også
Forfatter: 
Dato:  24-11-2006 15:52

Hej Eva.


Meget god læsning. Min hoppe kan også vise frygt overfor de særeste (i menneskeøjne) ting. Heste på fold, blade i træerne er noget af det der VIRKELIG spiser små heste under rytter.

Blev bare så glad da jeg læste det du skrev. For det er præcis sådan jeg øver med hende... når hun laver sit "jeg kører op" så stopper jeg hende, slækker tøjlerne, og laver den der tunge udåndning...og vi går ikke videre før hun også sukker dybt og slapper af. Det virker bare super!!



Vi er med i opvisningsholdet "PÅ PLETTEN" se os på www.pletshow.dk

Medlem af foreningen www.sundehove.dk

0
0
Svar på denne tråd
 
 Hold da op
Forfatter: 
Dato:  24-11-2006 16:26

Så har jeg faktisk haft trænet Ziva helt forkert i terrænet.


I ridehus er der ingen problemer med hende (kun hvis det larmer mærkeligt udefra), men når man rider tur, så er hun kropumulig og bliver bange for alt - selv mennesker, og jeg bliver pisseirriteret.


Jeg ved jo godt, at jeg bærer ansvaret for at ikke lykkes at ride de fede ture på hende, som jeg kender fra Millepigen, men samtidig har jeg bare syntes at hun skabte sig, så hun måtte bare makke ret - hvilket har gjort, at når hun har nægtet at gå videre, og har reageret ved at bakke, så har jeg vendt hende og bakket hende forbi det (i hendes verden) farlige. Så har jeg vendt hende igen og vi er redet videre.


Jeg er nødt til at holde op med at straffe hende for ikke at være Mille, det ved jeg godt, og jeg forsøger at lære det, men ærlig talt uden videre succes indtil videre - er det bare en del af sorgprocessen og skal jeg give mig selv mere tid til at komme over tabet af Mille? Og så lade være med at ride i skoven indtil jeg har tålmodigheden til ikke at installere forkerte knapper?


Jeg har total dårlig samvittighed nu - hold da op. Jeg hader når jeg tager migselv i at opføre mig frygteligt overfor min hest - hun kan jo ikke gøre for, at hun ikke er Mille.


Mvh

Heidi




"Intet er umuligt for den, der ikke skal gøre det selv"
0
0
Svar på denne tråd
 
 TAK skal I have
Forfatter: 
Dato:  24-11-2006 17:00
og Heidi: det kommer an på reaktionen, hvad der er godt at gøre.

Hvis hun lærer at komme forbi de farlige ting når du bakker forbi - så er det faktisk OK, men HVIS det ikke hjælper eller endda bliver værre: så må du finde en anden model.

Så det er ikke sikkert at det er forkert, men hvis hun stresser og kører op - tjae, så er der en risiko.
Min hoppe rejser sig lidt hvis man prøver at bakke, så det kan ikke bruges til hende - men de er jo temmelig forskellige...

...ellers GÅ ture ud, det er så super hyggeligt for begge parter. Dårlig samvittighed kan KUN bruges til at blive ydmyg og lære nyt, ikke til at gokke dig selv i hovedet.

Eva

Sorø:Undervisning i dressur med Pernille Gregoire Pedersen www.akademisk-ridning.dk også for ryttere udefra. Ridehus og nyrenoveret bane, tæt ved skov, super folde.
0
0
Svar på denne tråd
 
 Gå-ture er værre
Forfatter: 
Dato:  24-11-2006 17:27

Hun er frygtelig at gå med. Fordi hun bliver så bekymret, når hun kommer væk fra sandkassen, så gå hun nærmest på én, istedet for ved siden - og hun tænker ikke - dvs at hendes store hovede indtil flere gange bliver gokket ind i dit, fordi hun lige skulle se et eller andet - meget enerverende!


Jeg skal nok lade være med at gokke mig selv for meget i hovedet - og jeg skal også give det tid. Jeg har kun haft Ziva siden d. 2/6 og jeg flytter hende et nyt sted hen på søndag. Et sted med mere ro, mere terræn uden mennesker (Hedeland i baghaven ) og andet foder.


Disse ting tilsammen håber jeg påvirker hende i positiv retning.


Bakke-metoden lærte hende at gå med mig ind fra fold, da jeg lige havde fået hende. Hun nægtede at gå med mig, hvis ikke jeg havde Mille med samtidig, og da de gik på døgnfold skulle Mille jo ikke glo i en box mens jeg red Ziva, så der tog jeg dem én og én. Der er heller ikke problemer med Ziva, hvis man rider ud med en anden hest - det er kun når hun er alene.


Og det er bare så frustrerende. I terrænet føler jeg mig ikke tryg på ryggen af hende, heller ikke når jeg bakker forbi et eller andet, og det skal jeg finde en løsning på; men jeg håber Hedeland gør underværker.


Mvh

Heidi



"Intet er umuligt for den, der ikke skal gøre det selv"
0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider