Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

hævet ben plag
Forfatter: 
Dato:  18-11-2006 18:03

min veninde og jeg har hver en oldenborg plag. min er 2,5 år og min venindes er 1,5 år.

vores problem er nu at de begge to har hævet ben om morgen.

de er begge to vokset meget de sidste mdr og er stadig ved det. min er vokset 6 cm siden juli og min venindes er vokset 5 cm siden juli.

kan det være vokseværk?

eller skal vi kigge på fodret?

min hest får pr dag:

3-4 kg wrap

3 kg hø

450g roepiller

500g byg har prøvet at tage byggen fra men det hjalp ikke.

500g havre

200g soyaskrå.

150g salvamin grøn

100g hartog lucerne for at han vil spise roepillerne

1 mål askim urter til føl/plage

min venindes får pr dag:

3-4 kg wrap

750g byg

750g havre

450g roepiller

par håndfulde fiberlux

de står begge på halm.

nogle som har oplevet det samme med deres plage?

de er på fold fra 7 morgen til det bliver mørkt. ca ved 16-17 tiden.

hvad skal vi gøre?

0
0
Svar på denne tråd

Min dyrlæge siger
Forfatter: 
Dato:  18-11-2006 19:43

Ej han mente at det simpelthen er fordi de står stille...

Havde en haflinger plag som også fik hævede ben af at stå inde om natten, men det kan også være foderet..

I et andet tilfælde var det nemlig byggen der var problemet...

Har de gået på sommerfold uden problemer???

0
0
Svar på denne tråd

hævet plag
Forfatter: 
Dato:  18-11-2006 22:36

ja de har gået på sommerfold uden problem.

vi har nu her til aften været i stalden for at kigge til dem og de var meget hævet. min venindes plag var også øm når man rørte ved bagbene.

jeg glemte vist at skrive at det kun er deres bagben som er hævet.

vi tænkte at de muligvis kunne have begyndende muk men det var svært at se om de havde det. så nu ringer vi efter dyrlægen på mandag.

men hvis der er andre som har oplevet lignende så må i meget gerne skrive lidt om det.

0
0
Svar på denne tråd

Måske har jeg et bud.
Forfatter: 
Dato:  19-11-2006 10:31

Jeg har haft en plag med tilsyneladende samme problem. Dyrlægen sagde at det var vokseværk/engelsk syge og at jeg skulle sætte en ekstra krybbe op med fri adgang til dicalciumphosfat. Så ville hesten selv æde det den havde brug for. Det hjalp.

Man kan få dicalciumphosfat på Foderstoffen, det er meget billigt, men effektivt.

Håber at i finder en løsning

Danmarks hestemuseum, -videnscenter og -arkiv, søger genstande, arkivalier, viden osv. om hestens historie til udstilling og bevaring for eftertiden.

Al hjælp er højt værdsat. Kontakt Mai (se evt. præsentation)

0
0
Svar på denne tråd

I kan også
Forfatter: 
Dato:  19-11-2006 12:39

massere dem i opadgående strøg, aldrig nedad.

Noget andet: Det tager ca 20 minutters fortsat vandren før ledvæsken bliver smidig når en hest står på stald. Det fungerer som motorolie på en bil der bliver helt stift når bilen står stille og som så langsomt bliver varm (og anvendelig) når bilen begynder at arbejde..

Derfor skridter man op og altid min. 20 minutter.. Jeres drenge skridter måske ikke op man står enten bare stille pga vokseværk mm. eller også ryger de i leg med stive usmidige ben... av, det er ikke godt!

Når jeres plage vokser så sindsygt meget ville jeg se om ikke de kunne komme i en løsdrift så de aldrig ville døje med stive led oveni dårlig blodomløb pga væsken i benene. Det skaber ekstra gene og forstærker risikoen for skader både i og udenfor vækstperioder. De har brug for at bevæge sig for at få en god problemfri vækst med mindst mulig smerter.

Accept af forskellighed er individets største problem.

Karl Johan Lindrup Olesen

0
0
Svar på denne tråd

Bummelum
Forfatter: 
Dato:  19-11-2006 12:54
Vi har også en plag på gården, der har det sådan, dyrlægen siger at det er vokseværk...

Mvh. Kariiina

*Nye billeder på min Præsentation*

0
0
Svar på denne tråd

man siger jo
Forfatter: 
Dato:  19-11-2006 20:04

at hvis leddene er varme og hævede, er det et tydlig tegn på vokseværk.

Jeg havde et føl sidste år som havde vokseværk. Og han var ikke hævede ganske vist, men han havde en øm og stiv gang.

Det blev heldigvis bedre, da jeg tildelte ham Mega Base Jr. fra Equestro. Det er et flydende produkt hvor det er tilpasset med mineraler, kalk og vitaminer til føl, plage og ungheste som har vokseværk. Og det virker skal jeg hilse og sige!

Men det kan også bare være fordi de har stået det samme sted længe. Det kan voksne heste også have.

Det kan min den gamle hoppe godt få.

Men det går som regel over når hun begynder at bevæge sig.

Så er hævelsen væk.

Men anden ting er; jeg tror I skal ind og kigge på den foderplan.

Jeg vil ikke tildele havre når de også får roepiller.

Roepillerne skal jo gå ind og give mætheds fornemmelsen.

Min følplag (ja hun er 6½ månede, men ligner mere en plag ,

hun vil blive tildelt roepiller, lucerne, travoE og soyaskrå, hvis hun havde vokseværk. Har føl eller plage for dens sags skyld vokseværk, ja så skal man jo undgå stivelsen som er i havre og korn (byg).

Lige nu bliver hun tildelt hel havre, lucerne, TravoE sport og soyaskrå.

Det samme får vores 2 års plag. Og så får de selvfølgelig hø. Som er slået anden gang.

Alle 3 heste er oldenborger.

Mvh. Lotte

"Oldenborg heste kan og vil"

Rigtig dejlige oldenborger til salg - tjek denne hjemmeside www.123hjemmeside.dk/stald_miller Nu også billeder fra vores gård.

0
0
Svar på denne tråd

foderplan
Forfatter: 
Dato:  19-11-2006 21:57

mange tak for jeres svar.

vi er faktisk selv kommet frem til det med kornet. jeg vil fjerne det fra i morgen.

mit spørgsmål er nu:

hvor mange roepiller skal jeg give?

hvor meget soyakrå?

hvor meget lucerne?

problemet med min egen plag er at han tager nemt på og er faktisk lidt tyk.

0
0
Svar på denne tråd

hmm...
Forfatter: 
Dato:  20-11-2006 12:34
Vores 1-2 års får i gennemsnit 3 kilo havre, mineraler og så wrap stort set ad'libium - dvs ingen soyaskrå da de er dækket ind med proteiner via wrappen.

Dritholmgård - Hannoveraneravl i DV regi - Lejlighedsvis salg af redne DV heste - Opstaldning - Undervisning
0
0
Svar på denne tråd

Hævet ben ...
Forfatter: 
Dato:  20-11-2006 14:55

... på en plag kan meget vel skyldes bygen. Min kan ikke "tåle" byg. Hans bagben hæver kraftigt op så snart han får det. Og det er først kommet siden sidste vinter. Men han hæver hvis han får byg.

Men det kan også være hvis de står inde. Men en plag burde bare ikke hæve op på den måde, når den ikke står mere inde.

Min har i en periode stået en hel del mere inde, og det uden at hæver det mindste op.

Min plag har lidt meget kraftigt af vokseværk, og har været stiv og let øm, men aldrig hævet. Har dog hørt at enkelte ungdyr kan hæve hvis de har vokseværk, men det er gerne tegn på at der er noget galt. I må ikke helt hænge mig op på sidste bemærkning. Jeg har hørt det, men kan selvfølgelig ikke huske det. Typisk!!!

Mvh

Trine og Mr. Milan

En pony er et barns drøm.

En hest er den voksnes eventyr.

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider