Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

Klippe i sadellejet -dermatofilose
Forfatter: 
Dato:  17-11-2006 08:52

Jeg skal ud og kippe min nye hest i dag, og jeg er lidt i tvivl om jeg kan klippe ham i sadellejet. Normalt villle jeg ikke klippe i sadellejet, men han har de det knopper, som meget vel kunne være dermatofilose, de sidder kun på venstre side at sadellejet.

Jeg har en sadel med Flair-luft så sadlen burde ikke genere ham.

Hilsen Marianne

Har du fået dine vinger

sidder de godt nok?

og kan du flyve rundt i luften

med de andre i din flok?

"Danser med Drenge" -Er der nogen i himlen

*Homestyle, -jeg glemmer dig aldrig, R.I.P 26/9-05*

0
0
Svar på denne tråd

Klippe...
Forfatter: 
Dato:  17-11-2006 09:04
Hvis du klipper i sadellejet på du ikke ride, før hårene er vokset lidt ud igen, hvis du gør risikere du at hesten for hårsæk betændelse i stedet for.

Ridelygter sælges, se præsentation

0
0
Svar på denne tråd

øhhh...
Forfatter: 
Dato:  17-11-2006 09:09

Dermatofilose er jo hårsækbetændelse... og det er netop grunden til at jeg vil klippe ham der, så jeg kan komme igennem hans vinterpels og vaske grundigt med kirugisk sæbe.

Hilsen Marianne

Har du fået dine vinger

sidder de godt nok?

med de andre i din flok?

0
0
Svar på denne tråd

Nej...
Forfatter: 
Dato:  17-11-2006 09:11
Nej, hvis det er hårsækbetændelse er jeg misinformeret af min dyrelæge... dermatofilose er en form for HUDbetændelse

0
0
Svar på denne tråd

forøvrigt...
Forfatter: 
Dato:  17-11-2006 09:13

...virker han overhovedet ikke generet af knopperne, selvom de sidder i sadellejet. I går stod jeg lidt og pillede i dem og han faldt helt i staver, han var ellers i fuld gang med at æde sin wrap, men stoppede med at æde og stod i flere minutter og og bare stod.

Hilsen Marianne

Har du fået dine vinger

sidder de godt nok?

med de andre i din flok?

0
0
Svar på denne tråd

Hmmm...
Forfatter: 
Dato:  17-11-2006 09:13
Har lige googlet det, og kommer frem til det samme resultat... sært.

0
0
Svar på denne tråd

ifg. dyredoktor.dk
Forfatter: 
Dato:  17-11-2006 09:15

Hvis du går ind på dyredoktor.dk og finder "hårsækbetændelse" så dukker der en fin side op med dermatofilose.

Hilsen Marianne

Har du fået dine vinger

sidder de godt nok?

med de andre i din flok?

0
0
Svar på denne tråd

he he...
Forfatter: 
Dato:  17-11-2006 09:16

der var vi vist lige hurtige, hva'?

Hilsen Marianne

Har du fået dine vinger

sidder de godt nok?

med de andre i din flok?

0
0
Svar på denne tråd

Det undre mig...
Forfatter: 
Dato:  17-11-2006 09:19
Dvs. at hårsækbetændelse og hudbetændelse er det samme... hmmm... Min klipper sagde det samme mht klipning af sadellejet, at han så kunne risikere at få hårsækbetændelse i stedet for

0
0
Svar på denne tråd

marianne
Forfatter: 
Dato:  17-11-2006 09:20

klipper min hvert år i sadellejet. rider samme dag uden problemer.

men nu er han heller ikke sart og har rigeligt pels selvom han bliver klippet.

hilsen sjanna

0
0
Svar på denne tråd

Sjanna...
Forfatter: 
Dato:  17-11-2006 09:25

Du er bare så cool

Ja men jeg har tit undret mig over om det virkelig er nødvendigt at lade området omkring sadlen være uklippet, det irreterer mig hver eneste vinter at han har den det firkant på ryggen med lang pels.

Nu vil jeg lave en ny tråd, hvor jeg vil undersøge om det er en skrøne, eller om der virkelig er nogel i hesteverdenen, som har dårlige erfaringer med at klippe i sadellejet.

Hilsen Marianne

Har du fået dine vinger

sidder de godt nok?

med de andre i din flok?

0
0
Svar på denne tråd

Aldrig!
Forfatter: 
Dato:  18-11-2006 19:46

Det har jeg! Min bette ridehest skulle jo klippes i sadellejet for den var jo grim den firkant!

Klippet blev den og der kom to hårde knopper i den ene side af sadellejet. Dyrlægen viste ikke hvad det var men han var tydeligt generet under ridning. Så blev der li´cuttet to store huller i ham-herreklamt var det´-to store huller 4-5 cm i diameter i hudens tykkelse (når han "rystede skindet" for at få fluer væk bevægede huden og dermed hullerne sig,men ikke det der var nedenunder hvilket åbenbart var musklerne?!). På undersiden af de udskårne hudlapper sad to knuder af en blanding af arvæv og fedt (?!) og dyrlægen mente det kunne have en forbindelse med klipningen i sadellejet. Så dér stod jeg med en hullet hest og ca 6 måneders helingsproces og han fik selvfølgelig en del arvæv bagefter så bedre blev det nok ikke.

Jeg ved at jeg ALDRIG nogensinde vil klippe en hest i sadellejet igen! Jeg kan selvfølgelig ikke konkret sige at der var en forbindelse men jeg vil ikke turde gøre det igen

Sød,nem og velopdragen

Fjordvallak

sælges

Se nærmere på præs.

0
0
Svar på denne tråd

dermatofilose
Forfatter: 
Dato:  19-11-2006 09:24

er at sammenligne med muk, og kommer typisk de steder der er varme og fugtige og hvor hesten ikke kan komme af med fugten i underpelsen.

Klip du bare, så du kan vaske i bund. Jeg ville ikke betænke mig ved at ride, men finder du ud af, det slider for meget på pelsen og den ikke vokser ud i lighed med resten, må du jo holde en pause.

Det er også vigtigt du behandler boksen med virkon s, da dermatofilose smitter ved skæl, vi havde sidste år en hoppe som blev smittet ved at komme i en boks, hvor den tidligere hest havde haft det, også selv om boksen havde stået tom hele sommeren.

Dermatofilose klør heller ikke, og giver ikke sår, men bare pletter hvor man kan pille pelsen ud i totter pga af en slags stivnet væske som holder pelsen sammen.

En god ide for at sikre sig mod dermatofilose er at vaske hesten i medicinsk shampo efter klipning, samt holde hesten så kort i pelsen den kan tørrer i bund.

Medlem af klubben for manipulerende, hjernevaskende, talentløse ponymødre

Frisk bl. fuldfoder fra www.kirstinedal.dk leveret direkte til døren, vil du høre mere kontakt mig via besked el. 30 31 58 01

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  19-11-2006 20:49

Jeg klipper altid mine heste i sadellejet.. Og det har der aldrig sket noget ved...

Mette Timmermann Kock

Elbækgaard, Ø. Snogbæk

Dansk Varmblod er det bedste :-)

Venter føl april 2007!

0
0
Svar på denne tråd

Klipning
Forfatter: 
Dato:  20-11-2006 05:43
Jeg ville i dit tilfælde klippe i sadellejet. Men jeg ville derefter bruge et lammeskindspad under ridning. Det er ikke selve klipningen der generer hesten. Har i aldrig mærket fornemmelsen af at klippede hår stikker - altså ind i huden. Yderst ubehageligt.

Jeg klipper gerne i sadellejet - men ride altid med lammeskind resten af vintersæsommen.

Hilsen
Daniela

Opstaldning med ridehal nær 8840 Rødkærsbro, se min præsentation

Kig forbi min hjemmeside

0
0
Svar på denne tråd

Dermatofilose
Forfatter: 
Dato:  20-11-2006 11:24

Min hest har tilsyneladende også haft dermatofilose, dog har min dyrlæge kaldt det staffylykokker. Hun er blevet behandlet med alverdens ting og sager - Virkon S plus noget creme/smørelse, binyrebarkhormon, pencilin plus forskellige Aloe Vera produkter. INTET hjalp og jeg har haft dyrlæge ude 3-4 gange og sidste vinter endte hun med at sige at det nok var min sadel (hun anede ikke hvad hun skulle sige eller stille op), og min sadel var/er det ikke eftersom den bliver tjekket jævnligt af en uddannet sadelmager.

Så besluttede jeg at prøve at klippe hende i sadellejet, netop for at hun kunne komme af med sveden og ikke stadig være våd/fugtig, når hun fik lagt dækken på. Og yes, dette hjalp sørme Så derfor bliver min lille hyp altid klippet i sadellejet.

Mht. lammeskind under sadlen, mener jeg at dette er en meget dårlig idé. Med udgangspunkt i at du Marinne har en sadel der passer din hest som den skal, så vil sadlen jo pludselig ikke passe optimalt hvis du begynder at lægge lammeskind under den. Min hest har aldrig været generet af sin sadel, mens hun har været klippet i sadellejet...

Hilsen Louise & Odessa.

Hjemmeside om Odessa - tryk her!

Flotte Equipage og Hippologisk sælges, læs mere på min hjemmeside!

0
0
Svar på denne tråd

Hvis du klipper
Forfatter: 
Dato:  20-11-2006 15:30

Skal den vel gå med dækken, og så lukker du hudlidelsen inde, hvilket gør det være, man skal være sikker på at det er rent og tørt inden hesten kommer ud på fold i gen efter ridning, hvis den alligevel går med dækken ville jeg klippe den for så er det dobbelt lukket inde.

Min hest har haft meget dermitofilus, som den var i behandling med i næsten ½år det var øv.

Venlig hilsen. Tekla med lille Sine, Tomba, Skrunk. Sighurt og Tøramis

0
0
Svar på denne tråd

det er rigtig det er en
Forfatter: 
Dato:  20-11-2006 23:41

staffylikok (staves?) infektion i huden.

Det smitter ved de skæl hesten smider eller sætter på børster/strigler. Derfor er det ofte at smittens spredes både til andre heste, men også til flere steder på hesten når vi strigler.

Så de strigler der er berørte med det syge område må ikke bruges til resten af hesten, før de er decenficeret.

Medlem af klubben for manipulerende, hjernevaskende, talentløse ponymødre

Frisk bl. fuldfoder fra www.kirstinedal.dk leveret direkte til døren, vil du høre mere kontakt mig via besked el. 30 31 58 01

0
0
Svar på denne tråd

stik fra stik fluer...
Forfatter: 
Dato:  22-11-2006 11:01

ja det er hvad min dyrlæge kalder de her knupper hestene har fået nu... og så gik jeg idioten på klingen og spurte ham ud om det her dermatofilose, og det vidste han ikke en gang hvad var!

så klipperen er kommet ud af gemmerne og behandlingen med udtørring og vask af stald og dækkener er gået i gang... tænk sig hvids man ikke hevde hestenettet at hente info på!!

(min dyrlæge er permanent fyret, så håber at vi snart får huset solgt og flytter i et område hvor der findes en dyrlæge med forstand på heste)

Stald Smokie
- et hjem for mishandlede heste

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider