Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

Spørgsmål om madras
Forfatter: 
Dato:  11-10-2006 15:14

Jeg har en 3-års hingst stående, der har fået en ledbåndsskade. Derfor har dyrlægen nu beordret, at han skal have madras...for uanset hvor meget halm jeg bruger "skrider" det for let rundt på gulvet...det skal ligge fast, siger dyrlægen - opg så er det jo bare jeg lige skal vide...hvordan "laver" man en madras - hvordan vedligeholdes den? Hvor tit skal man muge i bund? og hvad med lugten - bliver den ikke hurtigt stram?

Håber nogen kan hjælpe.

0
0
Svar på denne tråd

overskrift
Forfatter: 
Dato:  11-10-2006 15:42

Jeg har hver vinter lavet madras til min gamle dreng for at sikre mig at han har det lunt og godt da han døjer med de gamle knogler og led ( gigt).

Det kræver lidt tålmodighed at bygge en god madras, for den skal "plejes" grundigt i de ca første 14 dage for at få lagt en god fast bund.

Jeg starter med at lægge godt med halm. De efterfølgende dage fjerner jeg så kun de mest tydelige bunker af pære og hvis der er bunker af halm som ligefrem er plaskvåde. Jeg bruger min greb til lige at lave en bunke i det ene hjørne af boksen, af det mest rene som er tilbage, derefter fordeler jeg det snavsede i et jævnt lag og bagefter fordeler jeg bunken. Til sidst kommer der igen et godt lag rent halm oven på.

De næste dage lader jeg så vær med at tage i bund når jeg muger ud, og jeg sørger hele tiden for at underlaget er jævnt, dvs at man lige lapper de steder hvor selve gulvet er blevet synligt.

Og det er selvfølgelig kun pøllerne jeg tager ud af boksen.

Og nej en velfungerende madras lugter ikke, kun hvis du laver hul i den.

Det giver kun lidt ekstra arbejde i starten, men der efter så er det efter min mening både nemmere og billiger. Du kommer til at bruge mindre strøelse på sigt, og din mødding vokser ikke så hurtigt når du ikke tømmer boksen helt hver dag.

Mange vil ikke lave madras fordi de mener at det er for ulækkert, synd for deres heste at ejerne ikke har den fornødne tålmodighed.

Held og lykke med det gode projekt her fra Gitte

Så starter nedtællingen !

01.12.06. overtager vi vores drømmegård

og

25.01.07 er jeg sat til at skulle føde mit 3. barn

0
0
Svar på denne tråd

Nogle heste..
Forfatter: 
Dato:  11-10-2006 15:47

... er mere taknemmelige end andre. Hvis hesten roder meget rundt, er det svært at lave en madras.

Det er min erfaring, at det er meget nemt at lave madras med snittet halm, og temmelig svært med "langt" almindeligt halm, men uanset hvad du bruger, så handler det om at give et TYKT lag, så den nærmest ikke kan bunde i det. Så sørger du for at fjerne klatterne, og hvis der er noget sjaskvådt strøelse allerøverst tager du også det, alt andet lader du ligge. Der strøes et godt lag ovenpå igen, så der "forsegles". I løbet af en lille uges tid er det som regel trampet sammen til en madras, hvis din hest altså ikke er en alt for stor roder.v :) - og så er det ret begrænset, hvor meget strøelse der egentlig skal bruges.

Vi plejer at lægge madrassen om et par gange eller tre i løbet af vinteren.

Vi strøer altid Stalosan i bunden. Det reducerer både lugt og fluernes æglægning i madrassen.

Hilsen Sif

Det er sjovt at tage fjordheste alvorligt

0
0
Svar på denne tråd

bund og sortering...
Forfatter: 
Dato:  11-10-2006 16:19

De gange jeg har lavet madras, har jeg fjernet alt det meget beskidte, alle lortene og det våde, og ladet resten være, og givet nyt halm ovenpå.

Det nemmeste er at gøre det hver dag, så det ikke blander for meget sammen, men man kan også gøre det en eller to gange om ugen, det bliver bare lidt mere besværligt at sortere det.

Madrassen kommer så til at bestå af "halv-rent" halm.

Man behøver ikke muge i bund andet end en gang om året når boksen alligvel skal tømmes.

Man har hele tiden en føler med hvad bunden består af, der er ikke noget der ligger og bliver meget gammelt og sammenstampet.

Det lugter ikke, det binder lugten i sig selv.

En anden form for madras, er hvor man lader hele det nederste lag ligge og "ulme", denne form giver meget mere varme, men jeg har aldrig praktiseret den, da jeg ikke kan holde ud at tænke på hvor mange trillebører der hober sig op som jeg en eller anden dag skal køre ud.

Jeg kendte engang end er praktiserede noget i denne stil, og det var ikke ualmindeligt at der var 30 børe fra én boks, når han så endelig mugede... sådan noget har jeg ikke temperament til :-)

0
0
Svar på denne tråd

ashdakjdhaksdha
Forfatter: 
Dato:  11-10-2006 19:09

Når min hest står inde står hun altid på madras. Jeg gider ganske enkelt ikke muge alt vådt ud hver eneste dag - tager oftest kun klatter.

Du nøjes som en anden også har skrevet med at tage klatterne. Den med bunken med det rene halm og fordelingen af det beskidte i bunden er også en sikke vinder.

I min boks skråner gulvet så krybbe+vand er højst placeret. Derfor pøler+tisser min hest kun i bagerste del af boksen (væk fra maden). Så jeg tager hver dag det halm som ligger i øverste halvdel af boksen hvor hesten ikke besørger og bruger som støelse over på de steder hesten besørger. Så ligger jeg rent halm der hvor dyret spiser.

Nogle heste gør selv opmærksom på hvornår det er tid at tage tisbunden i madrassen. Når der er gået 3-4 uger roder min typisk alt rundt og besørger i vandkop og krybbe - så muger jeg bunden ud og vips er hun renlig igen de næste 3-4 uger.

Madrassen er det tishalm som kommer til at ligge nederst i boksen. Det bliver helt rødt og det STINKER hvis man får hul på det. Men det stinker ikke så længe man lader madrassen ligge.

Det røde halm rokker sig ikke ud af flækken før man kommer med en greb. Det er højst det gulvåde halm i næste lag som kan bevæge sig lidt. Øverst er der det rene lag halm som omkring spisestederne består af rent nyt halm og omkring besørge stederne består af det daggamle halm fra spisestederne.

For at lave den hurtigst mulige madras skal du kun muge klatter og hver dag lave bunkemugningen (som beskrevet i et andet indlæg).

Når først madrassen er der føles det lidt som at gå i et par enormt godt affjedrede sko eller på fjedrere.

De næste 14 dage vil jeg anbefale dig ikke at fjerne noget tishalm fra boksen så bliver madrassen hurtigt flot.

Anna og Flicka - Et broget makkerpar !

Selv uden rytter vil en hest

altid være en hest.

Men en rytter uden en hest

vil altid kun være et menneske.

Stanislaw Jerzy Lec

0
0
Svar på denne tråd

Ligesom Hippo
Forfatter: 
Dato:  11-10-2006 19:15

Jeg gør faktisk ligesom Hippo beskriver, da jeg har det på præcis samme måde omkring en "ægte" madras, hvor det nederste ikke fjernes. Har nemlig prøvet denne form for madras og det er meget tungt at muge i, når man engang skal det... plus at stanken altså er ret klam, hehe

Så hellere den anden metode, hvor man tager lidt hver dag (eller et par gange om ugen).

Hilsen Hanne

www.connemarapony.dk

Regndækken str. 125 sælges:

www.heste-nettet.dk/ma...3&t=177513

0
0
Svar på denne tråd

kan man
Forfatter: 
Dato:  12-10-2006 14:37
slet ikke gøre noget for at undgå at stanken bliver så stram, når dagen oprinder...
0
0
Svar på denne tråd

Som sagt...
Forfatter: 
Dato:  12-10-2006 14:45

... så strør vi Stalosan i bunden - og når vi muger i bund, lader vi døre og vinduer stå åbne :)

Lugten er nu slet ikke slem - især da ikke når vi bruger noget ordentligt halm (læs: noget snittet halm, der kan suge noget væde)

Hilsen Sif

Det er sjovt at tage fjordheste alvorligt

0
0
Svar på denne tråd

stalosan...
Forfatter: 
Dato:  13-10-2006 16:10
hvor køber man sådan noget - og hvad koster det?
0
0
Svar på denne tråd

stalosan
Forfatter: 
Dato:  13-10-2006 17:23
Stalosan - kan købes i en hvilken som helst foderstof butik :-)
0
0
Svar på denne tråd

bruger i så
Forfatter: 
Dato:  13-10-2006 19:31

stalosan eller stalosan f?

Ja nu har jeg smugkigget lidt på google, kan i nok høre*S*

0
0
Svar på denne tråd

asjdhakhas
Forfatter: 
Dato:  13-10-2006 20:51

Er det samme :) stalosan er bare en forkortelse for stalosan f.

Jeg vil stadig anbefale dig at have noget tishalm i bunden af boksen, da det nærmest virker som cement så alt andet ikke rokker på sig.

Jeg ryttede op i min hoppes boks i går (1 bunke med meget pænt halm, 1 bunke med 2. pænest halm, 1 bunke med rimelig tis halm, 1 bunke med tishalm, det røde halm lod jeg blive på gulvet men fordelte det dog i et jævnt lag - så alle bunkerne oven på - først det mest tissede så det næstmest osv. til det næsten rene - og så 3 skiver rent nyt halm oppe ved krybben.

I dag har jeg kun kørt en lille ½ trillebør @!#$/lortehalm ud, og resten af boksen så nærmest urørt ud - madrassen lå i den skønneste orden :)

Anna og Flicka - Et broget makkerpar !

Selv uden rytter vil en hest

altid være en hest.

Men en rytter uden en hest

vil altid kun være et menneske.

Stanislaw Jerzy Lec

0
0
Svar på denne tråd

overskrift
Forfatter: 
Dato:  21-11-2006 12:28
Rykker lige op, da jeg ikke kan finde ud af at linke...

og

0
0
Svar på denne tråd

madras...
Forfatter: 
Dato:  21-11-2006 12:42

jeg har også altid madras, men rydder den ud ca. hver 3-4 uge. Men det tager jo lidt tid før madrassen er god, og det er vel her og nu du har brug for et godt underlag?

Men måske kan du istedet ligge et tykt lag sand i bunden af boksen? Eller måske en tyk gummimåtte?

Jeg tager klatter dagligt og strøer med rent halm. Umiddelbart er der ingen lugt, for urinen suges jo ned i madrassen. Min stald er dog stor og der er højt til loftet, så jeg ved ikke om det kan blive et problem med lugt og amoniak, hvis det er under mindre opstaldningsforhold...

Hilsner og god bedring fra Anja

0
0
Svar på denne tråd

madres><sur stråle?
Forfatter: 
Dato:  21-11-2006 23:37

nu når i har fået lavet en god madras, har i så problemer med sur stråle hos jeres heste? Hvad med heste som har enormt sur stråle, vil det være bedst for dem at stå med madras eller "bar" bund?

Har en dejlig tøs, men hun har nogen forfærdelige hove pt.

Hilsen

katarina

Lykkelige ejer af en dejlig unghest :-)

0
0
Svar på denne tråd

Madras
Forfatter: 
Dato:  22-11-2006 08:17

Jeg går aldrig tilbage til halmen. Pt. kører jeg med en madras med tørv-bund - der binder amoniak + lugt, og spåner på toppen da jeg synes de er lidt mere indbydende at se på end det sorte(=lysere stald) + lidt mere luftig og blødt for hesten at ligge i. Desuden har jeg nem adgang til spånerne, da naboen opdrætter kyllinger der bruger samme slags spåner som hestene, så vi bestiller større partier hjem sammen = billigere.

Det er noget dyrere end bare halm. Men det er så sandelig også nemere at arbejde med. Jeg fjerner klatter hver dag og supplerer nye spåner efter behov. Til foråret kommer det hele så i køkkenhaven, og giver gode gulerødder + kartofler

-Og det lugter ikke alverden til den tid heller.

Venlig hilsen

Maibritt Rittermann

Kursus i Akademisk Ridekunst i Skive den 13. - 15 april 2007

Se mere på www.rittermann.org

Mangler du en hjemmeside?

www.maibritt.rittermann.org

0
0
Svar på denne tråd

undre mig...
Forfatter: 
Dato:  22-11-2006 08:57

ledbåndskader plejer at skulle aflastes.. og det sker ikke i en blød bund.

Som regl ordinres der specilsko på i sådanne tilfælde.

Hvilket ledbånd taler vi om er beskadiget?

Karina

0
0
Svar på denne tråd

vedr. sur stråle
Forfatter: 
Dato:  22-11-2006 11:59

Katarina:

Min hest som jeg nu har haft i snart 7 år, har aldrig haft sur stråle, og han har haft madras hver vinter.

Hvis man gør det rigtigt, så står hesten jo tørt, og der er ikke ulækkert og vådt som nogen antyder.

urinen forsvinder jo netop ned i madrassen, så det øverste lag er tørt. Det eneste "ulækre" er de natlige pøller som man jo fjerner inden man strør nyt halm på.

En madras er jo ikke nødvendigvis blød, jo hvis man muger i bund hele tiden, hvis man ikke gør det ja så bliver den jo hårdt stampet til og skaber et fjedrende underlag som til en hver tid da vil være at foretrække frem for et beton gulv, som er dybt belastende for hesten.

Med venlig hilsen Gitte

og

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider