Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

"Fint-strået" hø..
Forfatter: 
Dato:  25-10-2006 21:23

Vi har hidtil fået velduftende, grønligfarvet hø som har været temmelig groft i strukturen. Men da dette hø nu er blevet helt grønt i enderne af råd, vil vi ikke længere have hø fra denne leverandør, og har istedetfor bestilt hø et andet sted. Dette nye hø har en utrolig fin struktur og er temmelig gulligfarvet.. til gengæld er der ikke antydning af støv eller fugtighed i det, og det dufter dejligt. Vi har fået at vide at årsagen til den usædvanlig fine/tynde strå-struktur er, at høet er høstet tidligt på foråret.

Er der nogen herinde som har kendskab til forskellige høtyper? Er det ok for hesten at æde det trods den meget, meget fine struktur? Det må vel trods alt være bedre end halm? - (Det er desværre næsten umuligt at opdrive hø her i området.)

Hilsen

Gitte.

0
0
Svar på denne tråd

Fint hø
Forfatter: 
Dato:  27-10-2006 09:43
Det lyder som om, du har fået noget rigtig godt hø.

Det fine - tidligt slået - hø, har en større foderværdi end grovstrået hø. Det er såmænd den eneste forskel.

At det er lidt gulligt kan være fordi, det er bleget af solen.
At det dufter dejligt og er knastørt tyder på, at det er slået og tørret på det helt rigtige tidspunkt.

Det eneste man skal passe på med den slags hø er, at hestene ikke skal have så meget af det, før de bliver klædeligt buttede.

Jeg prøver altid, om jeg kan slå høet tidligt, da det er rigtig godt til følhopperne og føllene.
0
0
Svar på denne tråd

Høkvalitet
Forfatter: 
Dato:  27-10-2006 10:12

1. slæt:

75% af vores hø er også af den "fine" type og hestene æder det med stort velbehag.

De sidste 25% er noget grovere i stænglerne, de æder det - men er noget længere om det.

Så det fine får de lidt af i forbindelse med de 3 daglige måltider.

Det grovere får de til natten.

2. slæt:

Alle 100% er af den finere kvalitet.

3. slæt:

Er en mellemting mellem det finere og det grovere. Har aftalt med den bonde, der slår hø af for os, at han blot kan slå det og så lave wrap/ensilage til sine køer.

1. og 2. slæt er dejlig tørt og dufter af sommer :-)

Og som Lilli skriver - de kære heste/ponyer bulner ret så meget ud af de finere hø

Bag den brede trakehnerpande gemmes megen klogskab og mange unoder

DSP = De Satans Ponyer; Tai Wahine

DV = Diverse Varianter; Fan Gogh

Trakehner = Tragedier; Taipan

Karoline er en shetlænder - og ikke en ko

0
0
Svar på denne tråd

Mange tak, Lilli
Forfatter: 
Dato:  27-10-2006 10:19

det glæder mig meget at høre. Hvert aks i høet er utroligt tyndt, jeg synes aldrig jeg har set så tynde hø-strå før - men det ligner heller ikke frøgræs-hø.

I aftes gav vi hende en portion af en rest af det andet, mere grov-strukturerede, grønne hø (havde sorteret det støvede fra)samt en portion af det nye, fint-stråede hø... men hvad tror du hun valgte først? .. ja selvfølgelig det grovstrukturerede det fine hø blev bestemt smidt hen i det andet hjørne med mulen, så hun bedre kunne komme til at få det grove hø - men hun vil ellers også gerne spise det fint-stråede hø - - måske gemmer hun bare det bedste til sidst

Forresten er hun lidt svær at holde huld på i øjeblikket, så måske kan det nye hø være en hjælp til at få hende gjort lidt fyldigere.

Hilsen Gitte.

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider