Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

har ponyen ondt i maven
Forfatter: 
Dato:  23-10-2006 12:11

Vi har fået wrap hjem og ponyerne er lykkelige. Nu er mit spørgsmål :

Efter tilvending har vores ene pony stadig meget tynd mave af wrappen. Han ser ud til at trives og i ridning er han bedre end nogen sinde MEN: jeg ved at har jeg.. øøhhmm..i ved tynd mave har jeg det ikke rigtig godt i maven, og ja sådan lidt ubehageligt har man det jo..er det det samme for ham ??

rigtige ponymødre har intet andet liv

klub for manipulerende, talentløse ponymødre, der tvinger deres uskyldige børn til at opfylde deres egne ambitioner

0
0
Svar på denne tråd

Wrap kan
Forfatter: 
Dato:  23-10-2006 12:14

Godt give tynd/lind mave i starten, når de får det, men det plejer, at gå over af sig selv..

Sæt mængden lidt ned, og giv evt lidt mælkesyrner, hvis det ikke stopper inden for noget tid..

Al sorg, al angst handler om en tilknytning til et andet individ, som er blevet brudt, eller risikerer at blive brudt. Al sorg er kærlighedens pris

Medlem af DÅHM syd

horseauction.dk/

0
0
Svar på denne tråd

o g hvis..
Forfatter: 
Dato:  23-10-2006 12:15

Og hvis det ikke stopper, så få fat på dyrlægen, det kan beskadige tarm og maveregion ;)

0
0
Svar på denne tråd

fefsdfs
Forfatter: 
Dato:  23-10-2006 13:51
Der er nogle heste der ikke kan tåle wrap, eller kun i små mængder.

Gode hilsner Fru Bach
0
0
Svar på denne tråd

okey nu er
Forfatter: 
Dato:  23-10-2006 14:08

Der er dlete meninger om dette emne, for jeg har haft min unghest i løsdrift hos en dyrlæge, hvor hestene næsten fik wrap ad libitum. de havde alle tynd mave i det halve år de stod der, og det gjorde ikke noget, for hestene trivedes.

Det er hvad jeg fik at vide af en anerkendt dyrlæge.

andre har fået at vide at det kan skade, så hvem ved hvad der er rigtigt.

Jeg vil elskes for den jeg er, ikke den moden foreskriver jeg skal forestille, at være.

0
0
Svar på denne tråd

Det kan
Forfatter: 
Dato:  23-10-2006 21:11

Skade...

Dette er hvad netdyredoktor skriver:

Diarre

Af dyrlæge Jesper Møller Nielsen

Hvad er diarre hos heste?
Diarre er en lidelse hos hesten, hvor der udvikles en vandig eller tynd gødning. Årsagerne hertil er mange, men fælles for alle er at tarmslimhinden påvirkes eller ødelægges, og den naturlige tarmflora slås i stykker eller ændres. Dette bevirker at forgæringen af foderet i tarmen bliver dårlig, og optagelsen af næringsstoffer fra tarm til blodbane nedsættes. Vand afgives fra kroppen ind i tarmen og vandoptagelsen fra tarm til kroppen forstyrres således at den afgivne gødning bliver tynd og vandig.

På grund af væsketabet fra tarmen ved en diarretilstand, skal den altid tages meget alvorligt og kræver behandling. Enhver diarretilstand hos en hest må anses for at kunne udvikle sig potentielt livstruende.

Hvad er symptomerne på diarre?
Symptomerne på diarre er:

• Afgang af vandig gødning
  • Evt. afsættes gødning hyppigere end normalt.
  • Feber kan forekomme
  • Gødningens lugt ændres ofte til en mere kvalm og stram lugt.

Hestens almentilstand varierer meget:

• Hesten kan være let påvirket med kun få symptomer ud over vandig afføring.
  • Hesten kan dog også være kraftigt påvirket med koliksmerter, nedstemthed, feber og indfaldne øjne som følge af dehydrering. En tilstand, der ender i chok.

Hvordan kan din dyrlæge stille diagnosen?
Det er ikke svært at se, at hesten har diarre. For at finde årsagen til diarreen og dermed også opstille en dækkende behandlingsplan, er det ofte nødvendigt at lave en del diagnostiske prøver:

• Gødningsprøver kan være nødvendige for at afsløre om diarreen skyldes bakterier f. eks. Salmonella eller virus. Ligeledes vil en evt. ormeinfektion kunne afsløres fra en gødningsprøve.
  • Blodprøver kan ligeledes hjælpe til diagnosen og behandlingen af diarreen. Et forhøjet og/eller forrykket billede af de hvide blodlegemer vil afsløre en evt. infektiøs årsag. Ligeledes vil visse blodværdier som f.eks. hestens blodprocent, hjælpe til at afsløre graden af dehydrering og dermed være en hjælpe i behandlingen.
  • Blodets indhold af protein og visse tarmenzymer kan også sige noget om tarmslimhindens tilstand.

Hvordan behandles diarre?
Hvis hesten kun har let diarre i kort tid i forbindelse med f.eks. et foderskift og ellers er upåvirket, kræver den måske ikke anden behandling end en diæt af godt hø i nogle dage.

Er hesten dog bare den mindste smule påvirket og sløv, skal tilstanden tages alvorligt og kræver behandling.

Er hesten meget påvirket kræver den måske hospitalisering og behandling med væske ind i blodåren.

I første omgang vil man dog forsøge behandling på stedet med anti-inflammatorisk midler og evt. antibiotika. Ligeledes vil man tage foderet fra hesten i en periode på mindst et døgn, for at irritere tarmslimhinden mindst muligt. Derefter vil man sætte hesten på en diæt af rent hø i nogle dage, da dette erfaringsmæssigt hurtigt reetablerer en normal tarmflora igen.

Tarmfloraen kan også forsøges genetableret ved hjælp af probiotika, som er pulvere indeholdende nogle af de bakterier, der normalt findes i tarmen. Tarmfloraen kan også forsøges genoprettet ved podning med gødning fra en rask hest gennem en næsesvælgsonde til hestens mave.

Hvordan er fremtiden for din hest, hvis den har diarre?
Fremtidsudsigterne for heste med diarre er gode, hvis tilstanden tages alvorligt, og der sættes ind med behandling og diæt i tide. Hvis tarmslimhinden først er ødelagt, er tilstanden meget alvorlig og absolut livstruende. Hesten vil dø af væskemangel, på trods af hospitalisering og intensiv behandling med drop. I nogle tilfælde er forløbet meget akut, og det er således svært at sætte ind med behandling tidligt nok.

Hvorfor får heste diarre?
Årsagerne til at heste får diarre kan være mange:

• Det kan være foderbetinget. Ethvert foderskift kræver 3 uger til omstilling af tarmens flora til det nye foder. I den periode er den normale forgæring ikke optimal og diarre opstår let. Irritative elementer i foderet som sand og visse planter kan også være årsagen, ligesom fordærvet foder kan ødelægge forgæringen i tarmen. En egentlig overfodring eller forædning i kraftfoder kan også give diarre, som følge af overvækst af sygdomsfremkaldende bakterier i tarmkanalen og en egentlig fejlgæring.

Andre årsager kan være:

• Ormeinfektion (specielt cyathostomer)
  • Infektioner med f.eks. virus eller bakterier (eks. Salmonella eller E. Coli)
  • Colitis X (Taroksyge) en diarretilstand, hvor tarmslimhinden ødelægges.
  • Forgiftning f.eks. med planter.

Hvad er risikoen for, at din hest får diarre?
Risikoen for diarre hos heste er stor. Alle heste kommer ud for større eller mindre forandringer i foderet alene som følge af årstidsvariation. Ethvert foderskift kan være farligt og kræver planlægning. Ligeledes udsættes de fleste heste for ormeangreb livet igennem, hvilket altid indebærer en risiko for diarre. De infektiøse årsager er mere sjældne, men ikke mindre farlige og behandlingskrævende. Hestens almenbefindende er altid vigtigt ved en diarretilstand.

Hvad kan du gøre for at nedbringe risikoen for, at din hest får diarre?
Det er vigtigt at foretage en gradvis tilvænning til nyt foder, hvad enten det er nyt græs, hø eller kraftfoder. Dette gøres nemmest ved at starte med at give lidt af foderet, og så øge mængden over længere tid, samtidig med at man aftrapper det gamle foder. Heste med tendens til kronisk diarre kan gives probiotikatilskud i foderet dagligt, for at sikre en optimal forgæring i tarmen.

Læs mere: Vindkolik, tema om orm, sandkolik.

Al sorg, al angst handler om en tilknytning til et andet individ, som er blevet brudt, eller risikerer at blive brudt. Al sorg er kærlighedens pris

Medlem af DÅHM syd

horseauction.dk/

0
0
Svar på denne tråd

hmm hmm
Forfatter: 
Dato:  24-10-2006 09:30

HEJ DET ER ALTSÅ IKKE SUNDT DE HAR SÅ GAL MAVE

MIN HAR HAFT DET AT MIRABELLER I LANG TID OG HAN BLEV SÅ SYG AT HAN HAVDE ONDT OVER ALT..

SAMT MIN KAN ALYSÅ IKKE TÅLE WARP.

HAN BLIVER MEGET SYG TYND MAVE TRÆT OG HAN KAN IKKE GÅ BLIVER FAKTISK AKUT FORFANGENDE SÅ DET DER MED AT ALLE SKAL HAVE WARP OG DE HAR DET GODT DET PASSER IKKE ..

OG FOR NOGLE ER DET BARE IKKE GODT ..

JEG VILLE GIVE HØ I STEDET FOR

MIN FÅR DET ALDRIG MERE LIGE SOM ROEPILLER ALDRIG

MVH HELLE

0
0
Svar på denne tråd

hvor tynd mave?
Forfatter: 
Dato:  24-10-2006 13:54

Har han bare sådan lidt løsere klatter eller står det ud af ham??? -prutter han meget? -evt med saft?

Han kræver måske længere tilvending, hvad hvis han får halvt hø halvt wrap? Ellers prøv med mælkesyrner.

Vi er med i opvisningsholdet "PÅ PLETTEN" se os på www.pletshow.dk

Medlem af foreningen www.sundehove.dk

0
0
Svar på denne tråd

har haft dyrlæge
Forfatter: 
Dato:  24-10-2006 13:57
Ja kald mig bare pylret...nå man dyrlægen sagde at det ikke var værre end som så, jeg skulle bare sætte mængten lidt ned (han har fået adlibitum) Men det var ikke noget alarmerende tyndmave..mere sådan kokasse mave agtigt. Men faktisk ja så prutter han helt vildt meget, men han går også stadig på fold i minimum 6 timer om dagen.

rigtige ponymødre har intet andet liv

klub for manipulerende, talentløse ponymødre, der tvinger deres uskyldige børn til at opfylde deres egne ambitioner

0
0
Svar på denne tråd

det var da godt
Forfatter: 
Dato:  24-10-2006 14:05

Det var da godt at der ikke var noget alvorligt! -min får også lind mave - ikke tynd- af for meget wrap. Pt er hun på ren hø, men vi vil lige så stille køre hende op i wrap for at finde udaf hvor meget hun kan tåle. Hun prutter også kraftigt hvis hun får for meget! Har prøvet med noget bakterieflora noget - men for hende er det ikke løsningen. Overvejer at prøve noget mælkesyrne hvis det med hø/wrap tilvendingen ikke giver pote. Ellers må vi bare fortsætte med hø...

Vi er med i opvisningsholdet "PÅ PLETTEN" se os på www.pletshow.dk

Medlem af foreningen www.sundehove.dk

0
0
Svar på denne tråd

når i nu
Forfatter: 
Dato:  24-10-2006 22:28

Skriver om mælkesyrne, er det så bare et af de produkter vi har i køleskabet (virker jo på maven), eller er det et specielt produkt?

Mvh.

Helle

Endnu en af de irreterende ponymødre med trang til at hævde deres egne mangler gennem børnene !!!

Medlem af DÅHM-sønderjylland

0
0
Svar på denne tråd

A38...
Forfatter: 
Dato:  25-10-2006 12:46

Vi har også en hest i stalden der bare ikke kan tåle wrap - vi har testet det igen her for nylig, med én sølle håndfuld wrap dagligt oveni hestens alm. hø - hesten havde straks "lind mave", ikke slemt, men det var tyndt...vi testede fortsat i nogle dage, hvor tilstanden simpelthen ændrede sig til reel diarré, og så vi stoppede vi naturligvis straks med wrapén igen - og allerede et lille døgn senere var maven helt normal igen...så selv en håndfuld om dagen kan nogen heste altså bare ikke tåle !

.

Til at afhjælpe tynd mave generelt kan man sagtens nøjes med ganske alm. A38 (grøn) - ca. en ½-3/4 liter til en mellemstor hest i døgnet over en 2-3-4 dage - kan nemt gives med en 60 ml. engangssprøjte fra apoteket.

.

Med venlig hilsen Skovvang

........................

Helårsopstaldning / Træning / Rekonvalescens

Skovvang, 8370 Hadsten

* beliggende mellem Århus og Randers *

Info + foto´s : www.123hjemmeside.dk/skovvang

0
0
Svar på denne tråd

Mælkesyrner
Forfatter: 
Dato:  30-10-2006 14:41

Man kan give A38 i foderet, men man kan også købe lidt mælkesyrner ved en landmand, og bruge det uden problemer..

Derudover laver firmaet Kruuse nogle mælkesyrner til heste, men jeg kan ikke huske hvad de hedder. Jeg mener man kan købe dem igennem dyrlægen..

Medlem af DÅHM syd

horseauction.dk/

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider