Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

2 årig skal tabe sig..
Forfatter: 
Dato:  22-10-2006 14:51

Hej herinde..

Jeg har en toårig hoppeplag, Sussi.

Jeg købte hende i starten af september, hvor hun kom direkte fra avler, en ældre landmand, der ikke har givet vitaminer etc.

Da jeg fik Sussi hjem, var hun godt i stand, foderstand lidt over middel, var dyrlægens kommentar, da hun blev handels tjekket, men ellers sund og rask.

Jeg har fået lavet foderplan til hende af Tanja fra Foderplan.dk, og har også været tilfreds med den. den er efterfølgende ændret, da hun tog lidt på..

Sussi lagde sig igår med en kolik, og det første dyrlægen siger, da hun kommer er, at hesten er alt alt for tyk.

Og det er hun også.. jeg er derfor interesseret i at høre, hvordan i holder vægten på jeres plage??

Sussi får hver dag, fordelt på 3 måltider:

• 700 gram roepiller (tør vægt)
  • 9 kg. hø
  • 100 gram salvamin grøn
  • 1 kg. gulerødder.

Jeg går ture med hende, og er ved at lære hende at blive longeret, dog kun i skridt.

Hvor meget motion får jeres plage?? Og hvor meget kan en 2 årig klare, jeg mener, hun er jo igang med at vokse, så der er vel en begrænsning på, hvad hun kan tåle??

Håber det giver lidt mening??

Det skal siges, at jeg i morgen kontakter Tanja igen, og også dyrlægen.

MONICA & ROSSO
nu også med Sussi Solskin
{>
0
0
Svar på denne tråd

En 2 års
Forfatter: 
Dato:  22-10-2006 17:07

skal - efter min mening - IKKE longeres, uanset om det kun er i skridt.

Da mit gamle hoppedyr var ung gik jeg ture med hende, så kunne hun også vænne sig til biler, andre/nye ting o.s.v. Men longering og andet "arbejde" ventede jeg med.

Jannie

www.nokke.dk
[ webdesign og grafisk arbejde ]

Min hest har selvfølgelig sit eget website

www.cherocco.nokke.dk

7 ÅRS SUPER DRESSURVALLAK SÆLGES - SE PRÆSENTATION

0
0
Svar på denne tråd

longering
Forfatter: 
Dato:  22-10-2006 20:10

Det er ikke longering i ordets forstand, jeg mener.

Det vi gør er at lære hende, hvad det går ud på..

Tøsen er fra maj, så hun nærmer sig 2,5 år, så jeg ser ikke noget forkert i, at hun snuser til de forskellige ting, deriblandt longering, så længe det foregår uden nogen former for indspændinger etc. men kun i grime, trense etc...

hun kommer skam også ud og gå ture.. det er næsten det eneste, vi gør.. problemet lige nu er bare, at hun jo er alt for tyk, og det er nødt til at komme af..

Så det er sådanne forslag, jeg også¨søger, hvad jeg skal gøre ved de ekstra kilo, hun har på kroppen..

MONICA & ROSSO
{>
0
0
Svar på denne tråd

kender godt
Forfatter: 
Dato:  22-10-2006 21:04

problemet. min på 2,5 år er også til den gode side. Især vinter bliver hun tyk, fordi høet åbenbart er for godt.

Jegg har ringet og ringet til Brogården og de har lagt flere foderplaner for hende. De går stadig på masser af græs hos mig og ellers får hun sit sure grow og roepiller.

Til vinter skal hun have

400 g sure grow

lucerne (hvis ikke hun bliver for tyk af det)

7 kg hø (hvis ikke hun bliver for tyk, ellers skal jeg skære ned i det)

300 g roepiller i tørvægt

Hun er en islænder på 135 stg.

Hun går i løsdrift hele døgnet og har en stor fold på 4 tdr land, til vinter har de kun 2 tdr land, hvor 1 tdr er skov med bakker.(skoven har de også nu og bruger den meget)

Jeg har haft hende meget med som håndhest, men hun virker ikke altid som om hun rigtig gider det, så har droppet det og går/løber nu med hende 2 til 3 gange om ugen ca 35-40 minutter. Det passer hende vidst meget godt.

Jeg er spændt på om hun bliver tyk til vinter igen, for tiden er hun meget pæn for første gang i hendes liv.

Synes det er rigtig godt du går med din. Du kan jo også løbe det halve af turen, som jeg gør. Jeg ville ikke lade hende gå rundt i en longe heller ikke selom det kun er i skridt. Det er ikke godt for nogens ben at gå rundt på en volte.

Så hellere gå og løbe en tur. Des mere terræn du lader hende gå i, des bedre er det. Når hun går rundt i longen giver det heller ingen motion, for hun går vel ikke der særlig længe og hvis den skal have motion bliver den nok nødt til at gå mindst 30 min. og det skal den jo ikke i en longe.

Så på med løbe skoene og løb en tur med hende, flere gange om ugen.

og så kan jeg jo kun anbefale sure grow

Held og lykke med det...

0
0
Svar på denne tråd

hmmm
Forfatter: 
Dato:  22-10-2006 21:13

Jeg har ikke umiddelbart unghest - men en hest som altid har skulle passe på vægten.

Reelt er der kun to ting du kan gøre:

1. Mindske FE-mængden = Skære ned på hø'en og evt. erstatte med mere roepiller eller frøgræs (frægræs af god kvalitet - indeholder stadigt mindre energi end hø)

2. Mere motion - nu ved jeg ikke hvad du laver med hende og i hvor lang tid, men sålænge du ikke kan ride er det altså temlig meget arbejde der skal ligges i at motionere en hest slank.

Longearbejde er jeg generelt ikke meget for og slet ikke til ungheste da det er hårdt ved senerne - den smule det lyder til du laver i skridt er ikke noget problem - men det taber hun sig ikke af heller. Skal hun tabe sig skal det være mere energiforbrændende end noget som svar til at hun selv tøffer rundt på folden. Altså skal hun tabe sig skal du ud og gå 1½-2 timer hverdag i rask tempo + evt. lidt trav - har du ikke så meget tid, så skal hun trave mere. Da hun er ung skal dette ikke være på asfalt eller for blød bund - og det skal primært være på lige strækninger - flere jeg kender har brugt køreliner med succes til motionering af ikke ridebare heste, så måske det er en mulighed. Men alle løsninger kræver god kondi fra dig også - har du det ikke så får du det

Nå nu det bliver koldt så bruger hun også noget af "fedtet" til varme, såfremt du ikke lægger dækken på eller giver mere mad. Men også den måde er meget langsomlig.

Jeg har med succes slanket min med mere motion, da jeg ikke skære mere i hans mad - men det koster også - min. 1 time i rask tempo 6 dage om ugen og gerne mere end 1 time og ved sygepauser kan jeg se at han tager på, på 3 dage - selvom jeg halvere hans 200 gram muslie og giver mere hø/lucerne/gulerødder istedet.

God arbejdslyst.

Charlotte

0
0
Svar på denne tråd

Det giver helt sig selv..
Forfatter: 
Dato:  22-10-2006 21:18

10 timer hver dag på fold med en lejekammerat, i alt slags vejr.. Så er der ingen her der bliver for tykke. Nå ja udover mig da jeg jo så ikke kommer på løbeture..*S*

Umiddelbart ser din fodring jo fornuftig ud og det eneste sted jeg kan se du kan skære er i høet. Ikke det gode sted men hellere der end at hun er for tyk.. Hvor meget er hun på fold hver dag og har hun nogen at lege med??

Jeg ville ikk ersatte din vitamin blaning med sure grow. Men bibeholde det som det er. Travo er jo netop et af de mindst fedene produkter man kan finde så det ville jeg klart bibeholde.. Så høet er det eneste sted. evt. ned til 7 kg. (men så heller ikke mindre)*S*

Pura Raza Española
www.staldrohan.dk
Forhandler af Regulator på fyn.
0
0
Svar på denne tråd

Rettelse...
Forfatter: 
Dato:  23-10-2006 08:07

Jeg er lige blevet gjort opmærksom på, at jeg har nedskrevet min foderplan med forkerte doser.

Dog skal det siges, at hun fodres efter den korrekte, men planen

havde lige forputtet sig i mit hoved.

Her er, hvad hun får hver dag, fordelt på 3 fodringer:

500 gram roepiller, tørvægt

9 kg hø

150 gram salvamin grøn

gulerødder.

Så skulle det være på plads.

Planen er lavet af Tanja, og jeg vil ikke ændre den, medmindre hende og jeg bliver eninge omkring det, så jeg lader den køre videre.

Hesten er på fold hver dag fra kl. 07:00 til ca. 17:00, så hun er meget ude. Hun står på boks.

MONICA & ROSSO
{>
0
0
Svar på denne tråd

havde jeg
Forfatter: 
Dato:  23-10-2006 11:48

givet min 9 kg hø som toårs, var hun også eksploderet!

Det er på mange måder ikke særligt fedt at have en hest, der er MEGET nem at fodre, og slet ikke når den er i en periode, hvor den har brug for en hel masse ekstra til vækst.

Men selvom jeg har fået udregnet foderplaner i flere omgange (også af Tanja) hvert eneste år, fra min hest var plag, er jeg kommet frem til, at hun tager på hvis hømængden overstiger 5-6 kg. Og det selvom hun er i ridning!

Jeg har fodret med lidt forskelligt ved siden af, men tror aldrig jeg har været over 1 kg kraftfoder, så det har ikke været muligt at skære i dét.

Jeg har bare affundet mig med at min hest ikke har læst reglen om at fodring baseret på hø er sundt, for hun bliver simpelthen for fed af det.

mvh Maria

Hvis vi ikke havde vores egne fejl, ville vi ikke have så stor fornøjelse af at bemærke dem hos andre.

Ejer/kender du en af mine gamle heste (se præs.) vil du så ikke være sød at kontakte mig?

0
0
Svar på denne tråd

Maria...
Forfatter: 
Dato:  23-10-2006 12:58

Ja, det er så irriternede, når hestene ikke læser reglerne om fodring De kunne da lige sætte sig lidt ind i sagerne, kunne de

For det gælder både den gamle, og nu den unge.. de er begge to typen, der tager hurtigt på.. og der skal arbejdes for at det kommer af igen..

Men jeg stoler på Tanja og venter og ser om en måneds tid, hvad målebåndet siger rundt om mavsen på hende..

I mellemtiden vil jeg så begynde at gå/løbe ldit med hende og se, om ikke også det kan give lidt..

MONICA & ROSSO
{>
0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider