Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

hesten er sindsyg
Forfatter: 
Dato:  06-09-2006 15:19

hej alle..

overskriften er måske lige i over kanten men håbede at fange alles interesse,,,

jeg har for første gang i mit lange hesteliv måtte erkende at jeg har en hest med et meget stort smede problem..

start:

hesten kom hjem og var halv rå, den kunne ikke få ordnet ben osv uden at sparke og være utilfreds, men det sluttede hurtigt da hun lærte at stole på mig, smeden har været her 2 gange og beskære hvor det gik ok.

så skulle hun have sko på og det synes hun ikke var sjovt, (det var første gang hesten fik sko på) ..

grundet hun stejlede og slog med alle benene ud til siden fik hun bremse på og det gik godt de 2 første gange hun skulle have sko på, men så gik det galt, bare smeden træder ind i stalden nu hænger hun i luften og stejler som en sindsyg,

'smeden har måtte opgive hende, og vil kun tage hende hvis hun bliver bedøvet,,

jeg valgte så at hun ikke skulle have sko på og kun beskæres men nu kan hun heller ikke det... hun stegler så snart hun hører noget der rammer hendes hove bare en strigle eller noget så ryger hun i vejret. jeg kan lige få lov at rense osv men med forsigtighed.

jeg har nu fået valget!!! ny smed eller bedøvelse,

er mest til ikke at skulle bedøve men en der vil tage tiden til det og være venlig og hjælpe os så ikke hun skal bedøves..

jeg havde forestillet mig at forsøge med vat i ørerne da hun så ikke så godt kan hører lydende og se om det kan afhjælpe det ,,

har i nogen gode råd eller kender i en smed der kunne hjælpe med dette så hun kunne blive fortroelig med det igen ..

det er virkelig en traume hun har udviklet nu.

mange hilsner fra corona og lilly

0
0
Svar på denne tråd

du skal selv træne
Forfatter: 
Dato:  06-09-2006 16:07

du skal selv træne hende først.

det er ikke rimeligt at lade smeden om at opdrage din hest og risikere liv og lemmer. og bedøvelse er ikke en varig løsning.

så du må selv igang med at træne. løfte hove, rense dem. holde dem længe, evt lade andre rense og holde dem også. senere kan du banke på dem med hovrenseren, så banke med en strigle eller en gummi hammer, senere igen holde en sko mod hoven og banke med en alm hammer så det larmer. når hun kan dette er hun klar til smed.

så må hesten stå med lange hove i en periode. du kan jo evt lære den at trække ture langs vejen og på asfalt - så lærer den det også + du får opdraget den.

jeg tror at al form for tvang og remedier (også vat i ørerne og bremse) vil gøre din hest mere vild og nervøs. den vil bare være mere på vagt og vide at der skal ske noget ubehageligt.

den eneste vej frem er gennem tillid og ro og rutiner.

VIL DU MED TIL HESTEFESTIVAL I PORTUGAL? Uge 45.

ca. 5800 kr incl. fly,ophold,bil.

Lusitano+spanske heste i massevis. mulighed for ridning.skriv og hør mere. ell. se under "arrangementer".

0
0
Svar på denne tråd

Ja det er simpelthen
Forfatter: 
Dato:  06-09-2006 20:09

bare at arbejde med hende indtil hun har fået tilliden igen. Hun gør det ikke for at være dum, men fordi hun er bange.

Jeg giver lykke ret i at tvang ikke hjælper! Hun vil bare blive mere bange og miste tilliden til dig.

Så du er nødt til at arbejde med hende stille og roligt indtil hun ikke er bange mere og det tager sin tid. Og det er noget med at forsigtigt banke på hovene og vænne hende til det langsomt.

I mellemtiden er bedøvelse nok vejen frem når smeden skal komme, ingen tvivl om det. Også for smedens sikkerheds skyld.

Og dit arbejde med hende vil nok være spildt hvis der kommer smed før hun er klar.

Du kan også prøve at forhøre dig hos den tidligere ejer og finde ud af om hun har været udsat for noget traumatisk siden hun er SÅ bange. Det er ikke normalt!

Held og lykke.

Smil, det varmer... B-)

Rid på det bedste: Rid Frederiksborg.

0
0
Svar på denne tråd

kan muligvis hjælpe
Forfatter: 
Dato:  06-09-2006 23:30

jeg kender en der muligvis kan hjælpe dig med dine problemer.

han hedder joel og er barfods trimmer, men gi ham et ring og hør om han kan hjælpe tlf: 40 73 59 06

0
0
Svar på denne tråd

The fear principle...
Forfatter: 
Dato:  07-09-2006 08:26

...tror du må være mere konsekvent.

Hesten skal død og pine lære at det ikke er farligt hverken at få løftet, beskåret eller skoet hovene.

Man "belønner" deres negaive adfærd ved at lade dem "flygte" fra det der skræmmer dem.

Prøv at vende bøtten. Start selvfølgelig fra bunden. Insistér og beløn "positiv" adfærd. Godbidder (min erfaring et lækkert stykke æble)er altid en god måde at belønne på i starten. Klikkertræn evt. så hun hurtigt regner ud hvad hun gør rigtigt.

"For those who believe there is no explanation necessary and for those who disbelieve there is no explanation good enough!"

0
0
Svar på denne tråd

MEN der findes faktisk
Forfatter: 
Dato:  07-09-2006 10:15
heste som ikke kan skoes. De er IKKE bange, de er IKKE umulige (selvom det virker sådan), men de kan IKKE tåle at man banker (hårdt) på hoven.

Jeg har en og hun kan beskæres med kniv, rasp og tang, men ikke klinge og hammer.

Hun er ikke en dyt bange, jeg har stået med benet, hamret på ambolte, larmet mm- og det er IKKE lyden, men vibrationen hun ikke kan holde ud.
Selv under bedøvelse reagerer hun meget negativt, så det er MEGET vanskeligt og jeg vil heller ikke bedøve som rutine.
Og man kan ellers godt raspe tænder når hun er bedøvet- så det er ikke fordi bedøvelsen ikke virker godt nok.
Men ubehaget ved at få banket på hoven kan åbenbart trænge igennem bedøvelsen, så hun tager benet alligevel...og så må det jo faktisk føles slemt.

Så hun går barfodet og med boots i terrænnet og med den model er alle glade.

Jeg har diskuteret hende med MANGE smede og alle kender sådan en hest eller to. Hun er + 20 nu og det har ikke ændret sig det mindste med årene.

Så jeg siger ikke det er almindeligt, men det findes.
Og ellers må den jo gå barfodet lidt længere, når nu den er så ung.

Eva

Sorø:Undervisning i dressur med Pernille Gregoire Pedersen www.akademisk-ridning.dk også for ryttere udefra. Ridehus og nyrenoveret bane, tæt ved skov, super folde.
0
0
Svar på denne tråd

Eva...
Forfatter: 
Dato:  07-09-2006 11:26

...selvfølgelig! er der det. Helt enig.

Men så mht. de andre problematikker så som løfte ben o lign...

der skal der for hest og ejers skyld skæres igennem og hesten må støttes i at overvinde frygten for noget der ikke er spor farligt

"For those who believe there is no explanation necessary and for those who disbelieve there is no explanation good enough!"

0
0
Svar på denne tråd

Ja, ja- klart
Forfatter: 
Dato:  07-09-2006 12:00
der er ingen specielt problem i at løfte ben på en hest der ikke kan bankes på, den skal jo bare lære det.
E

Sorø:Undervisning i dressur med Pernille Gregoire Pedersen www.akademisk-ridning.dk også for ryttere udefra. Ridehus og nyrenoveret bane, tæt ved skov, super folde.
0
0
Svar på denne tråd

Lilly...
Forfatter: 
Dato:  07-09-2006 22:09
Prøv evt at kontakte Anja, hun har haft stor succes med at få styr på Amon efter at folk havde stemplet hendes hest som værende en problemhest med hensyn til smed...

Rigtige mænd rider western

" You can see what man made from the seat of an automobile, but the best way to see what God made is from the back of a horse"

0
0
Svar på denne tråd

skrevet forkert
Forfatter: 
Dato:  08-09-2006 10:53

Hmmm

jeg må have udtrykt mig forkert men det er typisk mig..

hesten er trænet!!!

vi går ture... vi strigler.. jeg har lige gjort hende rytter vandt ... jeg kan godt slå med ting på hoven og rode og rave og raspe og skære...

jeg kan stortset alt med hende intet jeg udsætter hende for... for hende til at ryge i vejret hun er kold og rolig og hun havde ikke noget imod at blive beskåret før efter 2 gang hun skulle have sko på ..

ellers har hun opført sig pænt..

det er simpelthen da hun skulle have sat sko på for 3 gange så gik det helt galt ...

og nu har hun traume og vil ikke engang beskæres ... men det er jo klart det er den samme smed der komemr og han er jo farlig nu men havde bare håbet at nogen havde en ide til hvad der kunne have forudsaget dette traume for der er intet sket ud over hun er blevet holdt og der er blevet sat bremse på hvilket jeg nu synes var forkert for tror bla. det er det der har gjort noget af det.. men det kunne være i andre havde oplevet noget ligende..

en sidste ting .. der er intet i vejen med smeden han har været super dygtig og funde tsig i meget og har haft ham i flere år og været fuldt tilfreds så det kan intet have at gøre med ham eller hans arbejde,..

0
0
Svar på denne tråd

til eva
Forfatter: 
Dato:  08-09-2006 11:02

hej eva..

jeg tror du har ret i det du siger..

for jeg kan alt .. altså denne gang kunne smeden intet over hoved intet bare han tog knib tangen og bed noget hov af stejlede hun .. men når han sætter benet ned står hun roligt men, med et ekstremt vildt blik i øjnene ...

og det der undre mig mest er at jeg kan stort set alt med hende og er der noget jeg ikke kan så kan jeg det i hvertfald efter meget få gange med ros og tålmodighed uden problemer..

hun er det skønneste rolige kræ du kan udsætte for(næsten)hvad somhelst

men lige det her er gået galt..

jeg har snakket med tidligere ejer og intet at berette .. hun har engang været oppe og slås med et badekar der har givet hende et stort ar på benet men det er undersøgt med røngent og alt .. intet der.. og hun er kold over for om jeg piller og rode rog rager ved aret..

men tak for jeres kommentarer det er rart at hører andres meninger..

0
0
Svar på denne tråd

Vær den voksne
Forfatter: 
Dato:  08-09-2006 16:38

Ja så har jeg da misforstået men det er vel fordi du skrev dette:

"...hun stegler så snart hun hører noget der rammer hendes hove bare en strigle eller noget så ryger hun i vejret. jeg kan lige få lov at rense osv men med forsigtighed."

...fik bare det indtryk at hun var helt umulig. Men jeg ville stadigt, hvis hun var hos mig, insistere på at hun skal have ordnet hovene.

Er enig med dig i at bremsen ikke har arbejdet for dig - men mod dig. (smid den væk - hun er vist skræmt nok)

Foreslår feks.

Få én enten til at holde hende eller rense hovene på hende. Den af jer der er mest "bestemt" holder hende og korrigerer hende med et "NEJ" når hun er på vej (og jeg mener når hun er på vej - det kan du mærke på hende før hun gør det) til at rejse sig. Ros hende hvis det går godt.

Du må hjælpe hende af med angsten. Læs feks det her.

www.aebc.com.au/fear_principle.htm

Håber du finder ud af det.

0
0
Svar på denne tråd

Bremsen er noget møg
Forfatter: 
Dato:  08-09-2006 16:55

som du også selv siger.

Min hyp blev klippet her den anden dag. Og han syntes ikke det var superfedt, da han skulle klippes ved ørerne. Faktisk var han så langhåret, at jeg ville have ham klippet på ørerne og i panden. Det endte med, at jeg satte bremse på, og han stod pænt og roligt. Men dagen efter, da han skulle strigles deroppe, reagerede han faktisk ret kraftigt, og han plejer ellers at nyde det...

Altså har bremsen bare pacificeret ham, imens jeg klippede; men angsten var/er der stadig, fordi oplevelsen ikke blev god.

0
0
Svar på denne tråd

vedr striglning
Forfatter: 
Dato:  08-09-2006 18:37

hej cheeta ja de der fik jeg skrevet forkert.. mente at efter han havde været der sidst reagerede hun sådan ..

men ikke til daglig...

til daglig er hun bare super..

og ´som du siger selvfølgelig skal hun vide det er forkert og hver gang hun så meget som ligger an til det sigger jeg en lyd som jeg altid og konsekvent siger når hun gør noget forkert og bliver hun ved forsøger jeg igen og så videre..

men det komemr nok en dag elelrs må hun jo bedøves men håber at finde en der gider bruge den tid det tager at få hende beskåret..

0
0
Svar på denne tråd

Monty Roberts metode
Forfatter: 
Dato:  09-09-2006 15:00

Jeg ville bruge Monty Roberts metode til at få hende vant til tage ben igen. Start med join up øvelser før hver træning. Hvis i har en roundpen, er det bedst ellers må du bruge en longe eller lille ridehal.

Sådan som jeg ser det, handler det også meget om at tilliden er brudt på grund af den traumatisk oplevelse, hvor hun skulle have sko på og fik bremse på. Bremsen vil hun også forbinde med denne dårlige oplevelse, så jeg mener også smid den langt væk.

Du skriver, at du godt kan få renset hendes hove med forsigtighed. Hver gang du kan tage hendes ben og berøre dem uden, at hun gør modstand, så sæt benet ned og gå lidt væk et kort øjeblik og gå tilbage og ros hende. Det er for at lære hende, at når hun gør lader dig tage benet under problemer - så for hun fred. I stedet for at hun lærer, at når hun sparker og ter sig - får hun fred.

Brug evt. et skaft med en udstoppet handske påmonteret eller andet der kan minde om en hånd som er blødt for hendes ben. Så du ikke behøver stå i skudlinien, hvis det skulle går galt. Jeg vil også sige lad en holde hende, men ikke mere end at hun kan reagere - gå lidt til siden mv.

Angsten for din nuværende smed kan være så udtalt, at det måske vil være bedst, at finde en ny smed til hende, da han jo ikke kan komme og være med til at lave join up med hende. Men du må du selv fornemme, hvordan hun har det med ham.

Læs eller køb evt. Monty Roberts bog der hedder "Fra mine hænder til dine" - original titel: "From my hands to yours".

Nøgleord: Tolmådighed, forsigtighed, konserkvens og ros.

Held og lykke med det.

0
0
Svar på denne tråd

Bremsen
Forfatter: 
Dato:  09-09-2006 20:16

Jeg synes bestemt også, at du skal droppe bremsen. For mig at se er bremsen noget man bruger i en absolut nødsituation. Ikke til hverdagsproblemer. Det er som at fjerne symptomerne uden at fjerne årsagen dertil..

Daglig træning hver dag er den eneste vej frem, hvis du selv skal gøre det. Mit råd er: Rens hovene mindst 3 gange hver dag. Når du renser hovene slutter du hver hov af med 3 små bank på hoven. Alt efter hvordan hun reagerer, øger du antallet af slag på hovene efter et par dage.. Når hun er blevet fortrolig med banken på hoven, skal du prøve at frembringe lignende lyde fra smeden imens du renser hovene. Uanset hvad du forlanger af hende skal du være klar til at stoppe før det bliver for meget for hende. Du skal gå så stille frem, at hun slet ikke når at protestere, før du er færdig. Langsom tilvænning er det sikreste, når hesten har udviklet en fobi for noget.

Husk, at du hele tiden skal fremstå som rolig og sikker. Hvis hun mærker at du afventer en negativ reaktion, så kan du være helt sikker på, at hun giver dig den.

Held og lykke

Carina

- INGEN ER MERE VÆRD END ANDRE -
0
0
Svar på denne tråd

til salg??
Forfatter: 
Dato:  19-09-2006 09:55

Jeg har fulgt denne tråd, da jeg jo (som Jørn skriver) har stået i samme situation og er kommet ud af den med et fantastisk godt resultat.

Nu kan jeg så se at du har sat hende til salg her på HN, men du nævner intet om dette problem med smede i annoncen.

Har du løst problemet??

Nu sælger du vel ikke pga. smedeproblemet, det kan dog løses?

Men køber skal vel informeres så hesten ikke får endnu en dårlig oplevelse?

fortsat held og lykke med hende

Se min hjemmeside

Tror på en vej frem uden vold!

Klassisk/akademisk ridekunst

Medlem af DHPV - Discount Heste og Pony Vanrøgternes klub

0
0
Svar på denne tråd

Undre mig...
Forfatter: 
Dato:  19-09-2006 21:33

Kvistgaarden...

Jeg undre mig...Har fulgt med i dette indlæg i et stykke tid for at se hvad du evt fandt ud ad med din hest, men ser så på markedspladsen at du har sat din hest til salg UDEN at nævne noget som helst om problemerne med smeden.

Hvordan kan du med god samvittighed sælge en hest med et så stort et problem uden at nævne dette i en annonce...Og så til 36.000 kr.???

Rina-Den heldige ejer af 2 friesere.

0
0
Svar på denne tråd

Bremsen er skylden
Forfatter: 
Dato:  20-09-2006 08:21

jeg er ikke så fantastisk klog, men når jeg læser indlægget får jeg helt klart fornemmelsen af at det gik galt efter bremsen var i brug. Da smeden så kom næste gang kunne han slet ikke komme i nærheden af hende. jeg tror hun mistede tilliden og følte sig svigtet.. ja lyder måske skørt, men det tror jeg altså godt heste kan. Jeg tror hun skulle have haft lidt mere tid og at man skulle være gået lidt anderledes til værks. Som andre skriver så er en bremse altså kun til nødsituationer.. og helst slet ikk.

Lea!

0
0
Svar på denne tråd

ny smed
Forfatter: 
Dato:  20-09-2006 17:52
du kunne måske starte med en ny smed når hun er klar så de dårlige oplevelser bliver lagt bag hende... held og lyk.

"En smuk kvinde uden tænder ,er som et liv uden min dejlige Kalif."

0
0
Svar på denne tråd

Skift scene
Forfatter: 
Dato:  20-09-2006 19:33

lad hende stå et nyt sted næste gang smeden kommer gerne i anden stald hvis du har det- ellers bare et andet sted end hun lige er vant til- det hjælper nogle gange dem med at komme over en ellers ubehaglig oplevelse- jeg har haft flere heste der havde problemer i den retning- ja en enkelt fik jeg til en sum af 10.000kr.( hun havde kostet 80.000kr. før det) da smeden på stedet havde givet op og ikke ville røre hende og havde advaret samtlige smede i området- hun fik kodet en anden adfærd ind ved hjælp af bestikkelse- her er min erfaring at Irish Mash fra Hippolyt er en god ide- altså ved god adfærd= mad -begynd med at hun "bare" står stille når smed kommer nær...

det er en dårlig ide at tvinge en hest igennem, det giver bagslag- jeg mener at en bremse er en nød ting-, ved pludselig opstået behov for dyrlæge eller andet i den dur.

Tja- få hjælp hvis du ikke magte det selv- det lyder lidt farligt for din smed.

Så vidt jeg ved er smedeproblemer ikke en handelsfejl og man har vel som sådan ikke pligt til at oplyse om det- derved ikke sagt at det kunne være en god ide for hesten skyld- hvad jeg bestemt mener at du måske skulle overveje at gøre.

Held og lykke

Vh D

0
0
Svar på denne tråd

skift smed!
Forfatter: 
Dato:  21-09-2006 03:08

Når nu hesten normalt er flink og så reagerer så voldsomt, allerede når smeden kommer ind ad døren, så tror jeg, løbet er kørt for den smed. Det er ham, hun forbinder med en masse grimme ting, og med mindre han bruger rigtigt mange timer på at stoppe hende med gulerødder, så bliver det svært at fjerne den angst for netop ham.

Min gamle hest havde samme forhold til hendes første dyrlæge - hun spiste endda IKKE gulerødder fra hans hånd. Det var ikke fordi, han var grov, men han gjorde dyrlæge-grimme ting ved hende, og han var ikke ret fintfølende. En ny dyrlæge kunne stille og roligt gå til hende og gøre alle de grimme ting uden angst og ballade - men han var så også EKSTREMT fintfølende. Senere dyrlæger kunne godt komme til hende - bortset fra at stikke.

Derfor ville jeg skifte smed, lade den nye tage det stille og roligt de første mange gange og gå langt uden om sko.

Det kan jo i øvrigt være, at Kvistgården oplyser om problemet, når man ringer på hesten - der er jo ikke krav om, at man opremser alle hestens fejl i annoncen ;-)

mvh. tina

Medlem af den sønderjyske afdeling af DÅHM
0
0
Svar på denne tråd

hej igen alle sammen
Forfatter: 
Dato:  22-09-2006 11:35

nå lidt opdatering..

til jer der tvivler mit salg..

jeg har ikke nævnt noget om det i slags annoncen da det ikke er en handelsfejl men et løseligt problem og jo selvfølgelig bliver folk oplyst om det..

jeg henviser i min annonce til min hjemmeside hvor der står alt om det i hendes dagbog..

mig og corona har siden trænet rigtig meget.. jeg kan nu banke for fuld hammer med hovrenseren 4 gange før hun trækker benet til sig..

og nu skal hun så her den 28/9 have sko på igen .. der bedøver jeg hende for hun skal have en god oplevelse.

jeg overvejer en ny smed dajeg er enig med flere af jer at hun kan bare ikke med ham vi har nu ..

men som jeg ser det nu er der en lysning forude og det går allerede meget bedre.. og det skal da siges at jeg selv fik hevet hendes 2 sko af som smeden ikek kunne få af.. det tog 30 min med en masse rolige klap og nussen og vi fik raspet en anelse..

det er på ingen måder pga det med smeden jeg har sat hende til salg men af personlige omstændigheder..

hun er min drømme hest og det gør mig ekstremt meget ondt at skal af med hende..

som sagt vil alle der ringer blive fortalt om hendes smede problem ..

og der er mange der er interesseret selvom hun har det problem

TIL RC den pris hun er sat til er yderst billigt måske du ikke har bevæget dig for meget i dv priser og stamtavler osv hendes kunnen, hendes potientale og hele hende, i sig selv er langt flere penge værd end jeg har sat hende til men som sagt har hun det smede problem,, samt skal hun bare have et godt hjæm hvor hun ikke skal sælges videre evt pga smed..

en hest under slag er med samme far og stort set samme kunnen den står til 55000kr så jeg mener jeg har været mere end rimelig..

men tak alle sammen for jeres råd det ser ud som om vi nok skal klarer den ..

0
0
Svar på denne tråd

Det lyder lovende...
Forfatter: 
Dato:  10-10-2006 22:54

Hej Lilly.

Det er rigtig godt med alle de penge, du har i udsigt. Så regner jeg med omsider at få de 4000 kr. tilbage, som du skylder mig - og på skrift har lovet mig - for ubrugeligt wrap sidste år!!

Det er dejligt, at du alligevel ikke er gået helt bankerot..!!..??

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  11-10-2006 07:13

jeg ville bedøve hende.

de første par gange med en ordentlig kraftig bedøvelse

så ville jeg de næste gange give hende plegicil, det bedøver dem, men ikke mere end at de ved hvad der sker omkring dem.

Det kan godt være at det ikke er super optimalt for hesten, men du skal også tænke på din stakkels smed...

hvis han bliver invalideret af din hest, så er hans liv ødelagt.

vi har brugt fremgangsmåden med plegicil til en unghest der ikke ville lade smeden ordne hovene, efter 3-4 gange var det ikke nødvendigt mere.

mvh sisse

0
0
Svar på denne tråd

hej sisse
Forfatter: 
Dato:  18-10-2006 20:36

hej sisse så vidt jeg ved er plegisil forbudt at bruge i dk og bruges ikke mere .. da det i mange tilfælde har helt den modsatte virkning at hesten bliver endnu mere vild og skræmt og ustyrlig.

til dig gitte: det har vi talt om det er ikek mig du skal snakke med om de penge det ved du godt og for i øvrigt fejlede det whap intet da du fik det af mig det tjekkede du selv..

0
0
Svar på denne tråd

Svar på dette indlæg (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider