Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

Sprøgsmål om dækkener
Forfatter: 
Dato:  10-08-2006 15:22

Ved godt dette indlæg ikke høre til herinde i dette forum, men synes bare dem der skriver herinde er meget venligere og hjælpsomme end på hyggesnakke, så håber i vil bære over med mig :)

min tøs skal have totalt nyt, da denne her vinters lån ikke helt gik så fedt, og hun bliver hunde syg uden, hun satte for lidt vinter pels sidste vinter, så jeg måtte nødløne for ikke lade hende dø af kulde.. Så nu giver jeg lige de mest nødvendige oplysninger om de par dækkerne jeg havde tænkt mig købe, spørgsmålet lyder så om jeg har behov for et fleec og et regn dækken :) eller et større vinter dækken.

overgangs dækken :

250 g.

vandtæt, åndbart,

nylonfor.

vamrtforet .

vinter:

300 g.

med fleecfor (tæt på hesten står der)

yderstof i 840D nylin (aner ikke hvad det bedtyder)

åndbart osv.

stald:

450 g (burde der ikke være mest i vinter?)

åndbart!

ulddækken. Transporter fugten væk.

Har jeg så behov for et regn dækken og fleec?

Jeg kan jo bare smide uld under vinter på de virkelig kolde dage, eller skal jeg finde et højre G vinter dækken? er lidt i tvivl. Så håber i vil hjælpe mig! For aner intet om dækkener næsten..

Hilsen

Den overkommanderende chef-præsident-leder-kejser-konge-general-direktør-beriders højre hånd!

Fiona min sande kærlighed!

R.I.P Nuser

0
0
Svar på denne tråd

skal hesten klippes?
Forfatter: 
Dato:  10-08-2006 15:29

Det afhænger bl.a. af, om hesten skal klippes, hvor meget den bruges og hvornår du begynder at bruge dækken.

Når du har et ulddækken, behøver du ikke flere stalddækkener. Uld kan du bruge nærmest året rundt - en hest har det hverken for koldt eller for varmt i et ulddækken, fordi uld er naturmateriale og åndbart osv.

Det har mest bund i praktiske og økonomiske årsager, når andre typer stalddækkener har taget over fra uld, men termodækkener er ikke lige så åndbare, men nemmere at holde rene. Fleece bliver elektrisk og har ikke samme funktion som uld.

Som overgangsdækken ville jeg foretrække et endnu tyndere dækken, f.eks. et regndækken med et tyndt lag for i (120 gram).

Ellers er du fint ekviperet, synes jeg.

Lene G
Finder du en sten i din ene sko,
så vær glad,
det er én, og ikke to

0
0
Svar på denne tråd

umiddelbart
Forfatter: 
Dato:  10-08-2006 16:06

vil jeg anbefale dig at købe et tykkere vinterdækken (ca. 400 gram), som er åndbart og vandtæt og så skippe stalddækkenet. Hesten kan jo sagtens stå med det tykke vinterdækken i stalden - hvis du køber et åndbart dækken.

Som Lene vil jeg anbefale dig at købe et letforet regndækken, som du bruger i begyndelsen af efteråret/foråret. Når det så bliver lidt koldere skifter du til overgangsdækkenet med de 200 gram foer. Og når det igen bliver koldere skifter du til det tykke vinterdækken. Når den hårde vinter går på retur skifter du igen til overgangsdækkenet og slutter af med det letforede dækken. Sådan plejer jeg at gøre og det synes jeg fungerer fint.

Om vinteren bruger jeg et ulddækken efter rideturen hvis hesten er svedt. Når hesten er blevet tør - får den sit vinterdækken på igen.

Det kan svare sig at købe de lidt dyrere dækkener med et krafigt ydermateriale - de holder meget længere (vandtætte og åndbare er et must). Tykkelsen på yderstoffet oplyses ofte som Denier (D).

Jeg bruger selv dækkener fra WeatherBeeta og min erfaring er at dækkenerne sagtens kan holde 3 vintersæsoner uden problemer. Der kan være penge at spare ved at købe dækkenerne fra England. F.eks. www.rideaway.co.uk eller www.tds-saddlers.com

Jeg har ingen erfaring med de letforede regndækkenerne fra WeatherBeeta men kan dog huske, at nogle her på HN ikke var tilfredse pga dækkenerne ikke var 100% vandtætte. Jeg bruger overgangs- og vinterdækkener fra WeatherBeeta og de er i hvert tilfælde 100% vandtætte.

0
0
Svar på denne tråd

Taaak
Forfatter: 
Dato:  10-08-2006 17:02

Hun sætter så ingen vinter pels, det kan børstes væk når det er der kommer lidt. Hun skal bruge 4-5 dage om ugen, de andre dage trænes hun fra jorden.

så jeg skal finde et tykker vinter dække, mindre stald dækken og regndækken? men kan godt ligge uld inden under vinter dækkenet?

Jeg har ridedækken til hende til efterår og vinter :)

(jeg må også begrænse udgifterne, så det ikke lige det helt dyre klasser vi skal op i. max 800 / 900 pr dækken. Og 500 for uld.. Ellers falder mit budget sammen. (igen )

Hilsen

Den overkommanderende chef-præsident-leder-kejser-konge-general-direktør-beriders højre hånd!

R.I.P Nuser

0
0
Svar på denne tråd

Tykt stalddækken?
Forfatter: 
Dato:  10-08-2006 17:36

Er det bare mig der synes at det er et meget tykt stalddækken?

Vil da gerne lige høre hvordan den står om natten?

Min egen får overgangsdækken (200g) på når han begynder at gå rundt og prøve på at efterligne en bamse (han har dog ikke pels til det). Når så han begynder at sætte lidt mere pels på halsen når det bliver godt koldt får han sit vinterdækken på (300g). Dette går han med både ude og inde. Han står boks i en ok str. stald med 6 andre heste og temperaturen er ca. 5 grader højere end udenfor.

Han virker til at trives ok med dette... Men skulle han ind i en varm stald ville jeg da give ham et tyndere dækken på frem for et tykkere - selvfølgelig med tanke på at han i boksen ikke kan bevæge sig som han kan udenfor...

0
0
Svar på denne tråd

Jeg prøver lige igen
Forfatter: 
Dato:  10-08-2006 17:46

Hun skal et helt nyt sted hen og stå i år, så ved ikke hvor varmt der er (skal først ud se stedet på mandag nemlig)

Har så lavet lidt om på det :

stald dækken med 250 G (så kan hun ikke fryse)

vinter med 360 g. Burde hun ikke ku klare sig med det?

regndækken med lidt fleecfor!

overgangs på de 250 g også.

Ulddækken.

Jeg har ridedækken til hende med fleec og regntæt.

Eller kan jeg bruge overgangs dækkenet som stald også?

Hilsen

R.I.P Nuser

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  10-08-2006 18:01

jeg ville nøjes med et vinterdækken som den kan stå med hele tiden

derudover et overgangsdækken med et tyndt foer.

og så et ulddækken som du kan bruge under overgangsdæknet inden skift til vinter og igen hvis det bliver meget koldt under vinterdæknet.

og så et skridt tæppe.

resten er i mine øjne luksus

0
0
Svar på denne tråd

mange tak
Forfatter: 
Dato:  10-08-2006 18:26

Ja min udlejer på opstaldning skrev også hun gad ikke skifte, så hun får et vinter i 600 så også et uld! og sit overgangs.

Så har jeg altid de gamle til resverve hvis det bliver nødvendigt (dem jeg lånt sidst vinter, har jeg fået)

Hilsen

R.I.P Nuser

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider