Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

Sommereksem. Gode råd søges..
Forfatter: 
Dato:  03-08-2006 00:20

Hejsa.

Vores oldenborg hoppe har et poblem: Den lider af sommereksem.

Alt fra saltvandsopløsninger, Helosan og div. midler er forsøgt.

Dyrlægen kan ikke gøre noget konkret, andet end give antibiotika, men dette forebygger ikke jo.

Jeg vil meget gerne have nogen gode råd fra jer der har erfaringer med eksem heste, og evt. hvilke produkter der hjælper.

Hoppen er efterhånden så slemt medtaget, at det er ved at være synd at lade den leve.

Vi er opmærksom på at holde den inde når der er flest fluer, mitter og kravl, men alligevel klør den sig halvt fordærvet.

Håber der er nogen der kan hjælpe, da vi helst ikke vil aflive hende, og endnu bedre - forebygge det bliver så slemt næste sommer.

Tak:-)

0
0
Svar på denne tråd

røgt og pleje
Forfatter: 
Dato:  03-08-2006 05:26

Hejsa, prøv at se inde under fanen "røgt og pleje", der er mange der har skrevet om sommereksem, så du kan evt. prøve at søge på ordet når du er der inde

Hilsen Frieser Hanne
0
0
Svar på denne tråd

føj for den...
Forfatter: 
Dato:  03-08-2006 06:29

Hvad fodrer du med?

Hestamix musli fra hippolyt er godt. Der må ikke blandes havre eller andet i foderet og der skal fodres hele året rundt - altså også om sommeren.

Græsset du tilbyder din oldenborger må ikke være stærkt - så hellere gammelt og næringsfattigt græs end nyt.

Du kan samtidig prøve at vaske den i Sebasil - fra dyrlægen.

Denne opskrift har hjulpet mange heste!!

Der vil gå noget tid inden det virker - tag eventuelt din hest af græs nu og giv den det nævnte foder fra nu af...og til næste sommer fortsætter du med fodringen og passer godt på med valg af græs, samt mængden af det.

Jeg håber det kan redde din hest - det lyder til at være ret slemt - prøv eventuelt også alternativ behandling såsom healing...det vil give din hest ekstra energi til at fremme behandlingen.

Mvh. May.

Vores sorte perler

Frieseren Thundra & Shetlandsponyen Clyed

Hestene er vores partner og ledsager gennem livet

Slå aldrig - vær en blid, kærlig og retfærdig leder

Vær ydmyg

Sig tak

0
0
Svar på denne tråd

Kan vaere scratches
Forfatter: 
Dato:  03-08-2006 07:35

Jeg hved ikke hvad det hedder paa Dansk, men jeg har haft problemer med min ene Paint hest for nogle aar siden.

Det er en type af Dermatitis, som normalt er et problem som hestene faar nede ved hovene, men min fik det altsaa paa begge sider af halsen. Det er et svampeangreb eller en infektion, og det bliver ogsaa kaldt "Grease Heels".

Normalt forekommer det mest paa hvide ommraader, men jeg hved ikke om det ogsaa kan angribe andre farvede ommraader.

Foerst var det naermest nogle skorper, og huden blev helt sproed.

Vi brugte desitin blekrem med 40% zinc oxid paa hende. Hver dag brugte jeg en hel lille tube af dette forbandede stads. Efter en uges behandling faldt haaret af i store klumper.

Stedet skal holdes toert, saa lad vaere med at vaske hesten lige meget hvad den laver. Det hjaelper Desitin ogsaa med, saa selv om det regner, saa soerger Desitin ogsaa for at hjaelpe med.

Behandlingen stod paa i en maaned. Hver uge vaskede vi omraadet med en svag oploesning af noget der hedder Captan (og toerede det godt af med koekkenrulle). Ja det er noget gartnere bruger til at fjerne fungi med, saa du ser nok ikke lige dyrlaegen hive det op af tasken. Det er et gammelt cowboy trick og i mit tilfaelde virkede det upaaklageligt.

Ellers skaer under alle omstaendigheder ned paa alle fodder produkter der har hoejt inhold af protein, da det kan give lysfoelsomhed. Det gaelder ogsaa dens hoe og lignende.

Proev for sjov at insaette et billede af de angrebne omraader.

Frank

0
0
Svar på denne tråd

har hørt at
Forfatter: 
Dato:  03-08-2006 10:01

ekholms prob har noget til heste med sommereksem.

bruger selv deres insektmiddel og det er det bedste, jeg har prøvet indtil vidre.

hilsen Linda

en positiv indstilling virker altid

{>

kjoler sælges:harrigsheste.com/index...joler.html

0
0
Svar på denne tråd

Det bedste
Forfatter: 
Dato:  03-08-2006 10:52

"værn" mod sommereksem er at lade hesten gå med eksemdækken i perioden april til oktober og så tage den ind om dagen, når mitterne er værst.

Jeg vil nok anbefale dig at indkøbe et godt eksemdækken og så give hende det på allerede nu, men endnu mere vigtigt, næste forår INDEN hun begynder at klø sig

Der findes også en rigtig god kur, men den er dyr (et par tusinde kr. hver sæson). Den hedder Økozon/Ökozon og jeg er sikker på at du kan læse mere om den på enten islænderforummet herinde eller www.joras.dk der er en islænderside. Sommereksem er jo -desværre- meget kendt blandt islandske heste.

Sort/brun shetter (u.pap) hoppeplag på 2 år sælges til absolut godt hjem.

Malinoishvalpe (DKK) født d. 19. juli. Se www.malinoise.dk

Ingen er både ærlig og fjendeløs

0
0
Svar på denne tråd

Ang sommereksem
Forfatter: 
Dato:  03-08-2006 12:52

Hej

Jeg har selv en frieser vallak med slem sommereksem.

Jeg bruger Tectonik. Sprøjtet i manen med en forstøver ca 2 gange om ugen. Dette råd er fra min dyrlæge og det virker på min hest. Det gælder om at undgå at hesten bliver bidt/stukket af mitterne og ikke bare at behandle de sår den får af at klø sig!!

Skulle den få nogle sår bruger jeg Horsol. Det er olie ligende der bløder huden lidt op. Men det er altså ikke nok. Der skal noget forebyggende til. Insekt spray af en eller anden slags.

Min frieser har ikke kløet sig i 2 år nu!!

Har også prøvet alverdens foder ting men intet virker, det gælder om at undgå at hesten bliver bidt så enten dækken eller insekt gift..

Håber du har held med det!!

Lene og Bauke

0
0
Svar på denne tråd

Jeg...
Forfatter: 
Dato:  03-08-2006 20:52

Jeg har min pony stående inde fra 18.00 aften- til 10.00 morgen, og med et boett eksemdækken. Hun har ALDRIG været så fin som hun er nu.. Bruger samtidig noget jeg ikke kan huske.. men fik det igennem dyrlægen..

Det råd fik jeg af dyrlægen, og min pony har aldrig været så glad og afslappet.

ANNE.

Og Lokkamotivet<3

0
0
Svar på denne tråd

Hej hej
Forfatter: 
Dato:  08-08-2006 21:04

Tak for de mange gode råd:-)

Hun er nu sat i "intens behandling" med spray fra dr. dyr m.m.

Derudover får hun nu masser af hø, og hvidløg i foder, og vi undgår skumringen morgen og aften. Derud over bliver hun smurt på sårene med Helosan og en kløstillende creme. Men vi vil prøve at få fat i noget Tectonok sm mange anbefaler også..

Hilsen bettina

0
0
Svar på denne tråd

Eksemdækken
Forfatter: 
Dato:  10-08-2006 10:47

Vil også sige at du skal bruge et eksemdækken, det virker rigtig godt på 2 islændere jeg kender. De bliver sprayet med et eller andet mod sommereksem der hedder PROB. Også får de Hestamix fra Hippolyt. De trives rigtig godt.

Mvh. Jeena.

0
0
Svar på denne tråd

PÅ vores NF
Forfatter: 
Dato:  10-08-2006 15:52

Som har sommereksem i man og hale, bruger vi noget fra Hubertushuset, serien hedder vist "PROB". Derudover, har vi i de seneste par år også suppleret med urter fra www.askhim.dk, dette har vi ikke gjort i år, og hans sommereksem har faktisk været værre i år, om det skyldes urterne er svært at sige, men vi vil i hvert fald give ham urter til næste år igen.

-carina- med
Dunja, Boy & Star
Military-ur eller lign. søges!!

0
0
Svar på denne tråd

hestesalve grøn
Forfatter: 
Dato:  10-08-2006 16:50

Hestsalve grøn kan anbefales. Det letter helingen og lindrer kløen.

Du kan købe det hos www.optihorse.dk

0
0
Svar på denne tråd

man kan intet gøre
Forfatter: 
Dato:  10-08-2006 18:40
jeg har nu haft 3 heste med sommereksem og alle mine dyrlæger siger at der ikk kan gøres noget.. jeg har også prøvet alt fra læge midler til hjemmelavde midler og "heksemidler". men hjortetaksolie er tit godt.. det er bestemt ikke hver gang det hjælper.. du skal bruge det lige inden det kommer og midt i det og til slut. så kan du være heldig at det hjælper!

nogle spreder glæde hvor de går..-

andre NÅR de går!! huhu..

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider