Jeg hved ikke hvad det hedder paa Dansk, men jeg har haft problemer med min ene Paint hest for nogle aar siden.
Det er en type af Dermatitis, som normalt er et problem som hestene faar nede ved hovene, men min fik det altsaa paa begge sider af halsen. Det er et svampeangreb eller en infektion, og det bliver ogsaa kaldt "Grease Heels".
Normalt forekommer det mest paa hvide ommraader, men jeg hved ikke om det ogsaa kan angribe andre farvede ommraader.
Foerst var det naermest nogle skorper, og huden blev helt sproed.
Vi brugte desitin blekrem med 40% zinc oxid paa hende. Hver dag brugte jeg en hel lille tube af dette forbandede stads. Efter en uges behandling faldt haaret af i store klumper.
Stedet skal holdes toert, saa lad vaere med at vaske hesten lige meget hvad den laver. Det hjaelper Desitin ogsaa med, saa selv om det regner, saa soerger Desitin ogsaa for at hjaelpe med.
Behandlingen stod paa i en maaned. Hver uge vaskede vi omraadet med en svag oploesning af noget der hedder Captan (og toerede det godt af med koekkenrulle). Ja det er noget gartnere bruger til at fjerne fungi med, saa du ser nok ikke lige dyrlaegen hive det op af tasken. Det er et gammelt cowboy trick og i mit tilfaelde virkede det upaaklageligt.
Ellers skaer under alle omstaendigheder ned paa alle fodder produkter der har hoejt inhold af protein, da det kan give lysfoelsomhed. Det gaelder ogsaa dens hoe og lignende.
Proev for sjov at insaette et billede af de angrebne omraader.
Frank