|
|
| Har din hest Bændelorm? |
|
|
Jeg fik taget blodprøve på min tinker i foråret og det viste sig at han var positiv for bændelorm. Så vi besluttede at lade alle hestene på gården teste, det viste sig at ALLE hestene på gården var behandlingskrævende. De har nu fået ormekur mod bændelorm. Så var det jeg kom til at tænke på, om I andre nogen sinde får undersøgt jeres heste for bændelorm - man kan nemlig ikke undersøge for bændelorm i gødningsprøven og netdyredokter påstår at ca 22% af alle heste har bændelorm. Bændelorm smitter på samme måde som alle andre orm og medfører at hesten mister vigtige næringsstoffer, taber huld, energi og glans. Derudover laver ormene arvæv i tarmvæggen som de hager sig fast i og så kan de selvfølgelig, som alle andre orme medføre kolik m.m. Venlig hilsen Conni
Conni & Tinker Kel Søges: Ældre meget rolig/børnesikker to'er pony, gerne islænder til godt hjem/otium. Pris: symbolsk
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Vores heste |
|
|
Har været med i en undersøgelse om hvor udbredt bændelorm egentlig var i DK hos danske travheste, så vi fik vores undersøgt både med aff- og tilhørende blodprøver. Vores heste havde ikke bændelorm og undersøgelsens resultat på landsplan viste at det faktisk ikke var ret slemt med bændelorm i danmark, iforhold til feks Sverige. Men hvis hesten har bændelorm, er det vigtigt at den bliver behandlet med det rette ormemiddel og på det rette tidspunkt. Hilsen
Yankee Er du til fart og fest så er travere bedst.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| jeps... |
| Forfatter:  |
taina |
| Dato:  |
05-07-2006 10:47 |
|
Min den ene har haft bændelorm og blev behandlet. I øvrigt mener jeg, at der er usikkerhed omkring bændelorm både ved gødningsprøve og blodprøve? Som jeg har forstået det er det sådan, at man ved gødningsprøve ikke kan være sikker på at se, at der er orm, med mindre der lige er æg i den klat, man har afleveret (hvilket der var hos min), mens man ved blodprøve måler på et eller andet antistof, som også kan være der, hvis hesten har haft bændelorm (og altså ikke har det mere). mvh. tina
Medlem af den sønderjyske afdeling af DÅHM
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hvilken kur |
|
|
hej næ, bændelorm er ikke noget mine normalt undersøges for. Jeg troede faktisk at de led der kan ryge af ormen kunne spores i feks gødningsprøven Hvilken ormekur anbefalede din dyrlæge så? Karina
4-års vallak, 169 cm i stang til salg F: Carano MF Diamond. se evt billede på præs.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| ja de blev |
|
|
undersøgt sidste efterår med blodprøve til england, fordi vi har døjet med amistar og kolik/mavesår der ud over blev der taget blodprøve af fiona også begge blodprøver viste en moderat infektion, men da man ikke præcist ved hvor meget eller hvor lidt inficeret af bændelorm hesten skal være før den påvirkes blev alle hestene behandlet og vil fremover indgå i ormebehandling her. dronc.vet til heste er den bedste den tager kun bændelorm og så mener jeg at equimax også tager bændelorm førhen var det banminth over flere gange men den er ikke effektiv. bændelorm er et størrere problem end først antaget og specielt for os som har tinkere/irishcob´s der er importeret da at irland/engaland og welsh har de optimale vilkår for bændelorm formering.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Tinker - Berit |
|
|
Jeps, min er også Tinker. At jeg overhovdet kom på at få taget prøven, var fordi han ikke rigtig hold ordentligt huld om vinteren. Jeg har tidligere haft ham opstaldet et sted hvor der også stod en tinker hoppe som viste sig at have temmelig meget bændelorm. Når hele bestanden ude ved os havde bændelorm, skyldes det dog ikke at min har smittet. Hopper og vallakker er nemlig adskilt både i stald og på fold. Der må da være flere svar på dette spørgsmål?? Conni
Conni & Tinker Kel Søges: Ældre meget rolig/børnesikker to'er pony, gerne islænder til godt hjem/otium. Pris: symbolsk
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Min plag.. |
|
|
er belevet behandlet da den haavde gået sammen med en hoppe der var meget slemt angrebet.. Men så længe vores heste ikke viser tegn på sygdom, taber siguden grund osv bruger vi ikke penge på at tage prøver..
Krone og bølge - En selvfølge Springstøvler sælges Frieserne kan opleves til Åbent hus 30 juli
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Bændelorm |
|
|
Vi har aldrig fået undersøgt for bændelorm, da vi aldrig har haft heste, hvor der har været den mistanke. I øvrigt kan man godt undersøge for bændelorm i en gødningsprøve, men er en anden test man udfører, fremfor den alm. test. Ved den alm. test, kan man have lejlighedsfund af bændelorm. Det er dog blodprøve der normalt bruges for test. Mvh Janni
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Bændelorm |
|
|
Jeps, alle mine heste er tjekket for bændelorm, 2 ud af 6 havde bændelorm og blev straks behandlet.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Vi er også igang |
gittes magi |
06-07-2006 14:45 |
|
Her startede vi sidste år da min søsters dengang 1 år gamle føl så træls ud. Og ganske rigtig viste blodprøverne så høje tal at hun var akut behandlingskrævende sammen med min søsters araber vallak. Alle vores hyppere er i behandling nu og det skal stå på i, ja nu kan jeg ikke huske om det var 2 eller 3 år før vi er af med dem. De er møg trælse fordi de er i jorden på vores folde derfor tager det nogle år at slippe af med dem. Vi har jo så også måtte indføre forbud mod heste på vores folde som ikke er tjekket, da det ellers er skruen uden ende og en bekostelig affære.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| De er tjekket |
Illum |
06-07-2006 15:36 |
|
Begge 2
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Lige behandlet.. |
|
|
Ja, min hoppeplag havde svært ved at tage på. Selv på sommergræs, og gødningsprøven sagde 0 æg i standardprøven, men bændelormen skulle vises sig at være tydelig i blodprøven,som jeg derudover senere krævede. Hvis jeg har læst korrekt på netdyredoktor.dk og hørt rigtigt fra min dyrlæge (for 2 uger siden), så er der overordnet tre slags bændelorm og kun den ene slags kan påvises i gødningsprøve (særlig prøve), mens de to andre typer kun kan findes ved blodprøver. Og ja, min hest's blodprøve har også været et smut forbi England og viste positivt, så idag er der givet Equimax. Væk med de kryb! ;-)
Mange vrinskene hilsener Sara & Ulrika Ulrika, Holstener. Den bedste lille prinsessehest! Fanatic og Sikando...leg godt i dyrehimlen. I vil altid være i mit hjerte.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Flytning af heste |
|
|
Når jeg spørger rundt omkring om folk har fået undersøgt deres heste for bændelorm, tror de fleste, at når bare de får taget gødningsprøver og givet ormekur, så er alt vel. Det er det bestemt IKKE!! Når man så tænker på hvor mange og hvor ofte folk flytter deres heste til nye opstaldningssteder, så bliver jeg lidt rystet. De bringer jo smitten med rundt og det er en årelang og rimelig bekostelig affære at komme af med igen. For slet ikke at tale om de skader der små bæster kan påføre hestene.  Så derfor en stor opfordring fra mig - få nu taget den blodprøve og få undersøgt jeres heste. De kan sagtens se fine ud og alligevel have behandlingskrævede bændelorm. Conni
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|