Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

Fodring m. Wrap
Forfatter: 
Dato:  28-06-2006 16:30

Hejsa.

Vi skal til at have heste, men har snakket om, hvor meget Wrap skal en hest ca have om dagen?

Hesten er 150 stg.

Mvh

Jette

0
0
Svar på denne tråd

mange ting der spiller
Forfatter: 
Dato:  28-06-2006 16:48

hey Jette

det kommer helt an på, hva du giver wrappen sammen med af foder, og hvor hesten´vejre. og hva den laver til hverdag? ef ridning.

også om det er meget tørt wrap eller om det er vådt i det.

Knus Michelle

0
0
Svar på denne tråd

Det er der delte
Forfatter: 
Dato:  28-06-2006 16:48

meninger om. Men man plejer at sige 1 kg hø pr 100 kg hest og 1,25-1,50 kg wrap pr 100 kg hest.

Så hvis din hest vejer 500 kg skal den have mindst ca 7,5 kg wrap om dagen.

Jeg giver selv mere. Min hest vejer ca 580 kg og han får ca 10-12 kg om dagen.

Smil, det varmer... B-)

Rid på det bedste: Rid Frederiksborg.

4 skønne killinger søger gode hjem.

1 rød han,

1 sort/hvid han

1 musegrå hun

1 sort/grå han.

Klar om 8 uger.

Billeder kan mailes.

0
0
Svar på denne tråd

Mindst...
Forfatter: 
Dato:  28-06-2006 16:52
Man siger mindst 1kg hø pr 100kg hest. Wrap skal de jo så have lidt mere af afhængig af, hvor vådt det er. Til en hest på 150 vil jeg sige mindst 5kg wrap. Men det afhænger jo af, hvad den ellers får af foder, og hvor nøjsom den er.
0
0
Svar på denne tråd

10-12 kilo
Forfatter: 
Dato:  28-06-2006 18:59

Vores er - plus minus - den højde, de får ca 10-12 kilo hver om dagen hele vinterhalvåret, de bliver redet sådan moderat - ikke hårdt om vinteren da der tages hensyn til deres vinterpels, og de lever stortset af dette, de får intet kraftfoder, de får ca 4 kilo halm hver som supplement, og vitamin/mineral tilskud, og ikke andet, og de går i løsdrift, og holder huldet hele vinteren.

Der er alt fra en nordbakkeblanding til en OX´er :-)

0
0
Svar på denne tråd

afhænger af omstændighederne
Forfatter: 
Dato:  28-06-2006 20:16

Hejsa

Det afhænger jo lidt af, hvordan du ellers ønsker at fodre. Hvis din hest får 10-12 kg. wrap om dagen, så tror jeg kun, at den har behov for et vitamin-mineral-tilskud forudenved.

Men ønsker du at bruge kraftfoder hver dag (fuld- eller tilskudsfoder) eller måske udblødte roepiller, så skal hesten naturligvis have mindre wrap.

Normalt anbefales det, at man giver min. 1,5 kg. wrap pr. 100 kg. legemsvægt. Man skal regne med, at der går ca. 3-4 kg. wrap på 1 FE.

En fingerregel siger, at en hest til vedligehold skal have ca. 1 FE pr. 100 kg. legemsvægt om dagen. Hvis din hest på 150 cm. i stang vejer ca. 400 kg., så skal den have ca. 4-5 FE dagligt. Så kan du give den 6-7 kg. wrap, hvilket vil svare til ca. 2 FE, og resten som kraftfoder. Eller 10-12 kg. wrap suppleret med f.eks. 100 gram Salvimin Grøn.

Du kan øge/mindske mængden af wrap i forhold til huld, men det kan du også gøre med kraftfoder.

Lene G
Finder du en sten i din ene sko,
så vær glad,
det er én, og ikke to

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider