Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

forfangenhed
Forfatter: 
Dato:  07-06-2006 20:55

hej derude

jeg har en lidt overvægtig hest der engang har været forfanget i mildere grad. jeg har indgræsset dem (min pony og den store) over lang tid men og ca halvdelen af 4000 kvm er klippet ned for at mindske mængden af græs. dog synes jeg, at der hvor græsset er klippet ned, at det vokser med uanet styrke og jeg bliver lidt bekymret når nogle af jer skriver at jeres heste er blevet forfanget over nærmest en dag (akut forfangenhed). jeg har læst en hel masse faglitteratur og artikler om denne sygdom plus forholdsregler, da det er første gang jeg ejer/passer en hest med denne lidelse.

jeg vil gerne høre om jeres erfaringer omkring hvor hurtigt jeres heste er blevet forfanget hvad i har observeret af symptomer i forbindelse hermed.

jeg har valgt ikke at lukke dem ud på døgngræs endnu selvom det oprindelig var planen, men alle de indlæg og snakken i krogene om de heste der indtil nu er blevet forfangne, vil jeg vente til næste mnd. indtil at græsset har sænket sin uhørte vækst en kende. for han er jo lidt overvægtig og tiden til motion kan knibe især nu hvor min passer rejser hjem til esbjerg de næste tre mnd.

hvad siger i

hilsen mai-britt

0
0
Svar på denne tråd

Hejsa...
Forfatter: 
Dato:  07-06-2006 21:07

Min hoppe blev forfangen (i mild grad) i begyndelsen af maj. Vi startede med at hestene græssede 15 min, så 30 min, så 45 min og hun nåede op på 1 time inden hun blev forfangen.

Symptomerne var at hun var småtgående på benene og var varm i alle 4 hove (især forhovene). Ligeledes havde hun forhøjet puls i forbenene.

Er efter hun har været af græsset i næsten 3 uger begyndt at vænne hende til græsset igen. Er oppe på 3½ time om dagen. Har dd. talt med dyrlægen om hvornår hun kan komme på hele dagen og han sagde at græsset stadig er meget kraftig til at jeg kan lukke hende ud hele dagen. Ligeledes fortalte han mig at det ikke er godt at slå græsset da det "stresser" græsset.

Hilsen Kit

0
0
Svar på denne tråd

Fruktaner og græstyper.
Forfatter: 
Dato:  07-06-2006 21:17

Mængden af græsset har selvfølgelig en betydning, men den er ikke så stor som påvirkningen af fruktanen i græsset og selve græssets type.

Nanna fra brogården har skrevet en bog omkring fodring "Den store foderbog" den har et afsnit omkring forfangenhed, hvori der står en del gode ting og også omkring fruktanen.

Ellers kan du altid google på laminitis, mener den engelske officielle hjemmeside hedder www.laminitis.org

Du er nødt til at hente de nyeste forskningsresultater i udlandet, da danmark er håbløst bagefter, eller dyrlægens mangel på viden omkring sygdommen er håbløs.

En god ting er at starte tilgræsningen om aftenen/natten, da fruktanen er lavest.

Den ene kat fører bare en anden med sig.

Ernest Hemingway

0
0
Svar på denne tråd

Du kan også læse på...
Forfatter: 
Dato:  07-06-2006 22:38

... 8-) - 99E - 8-)...

Feel Think Act
Play

Like A Horse

Vi ses i Grønhøj - efter 1. august!
0
0
Svar på denne tråd

Forslag mod forfangenhed
Forfatter: 
Dato:  08-06-2006 07:20

Hejsa

Har selv en hest der nemt bliver forfangen, trods at han er meget slank. Forfangenhed skyldes sukkerstoffer og proteiner i græsset som hesten ikke kan tåle. Ved at klippe det ned kommer man bare ned til nyt og mere proteinholdigt græs. Min hest skulle have været slagtet, men jeg havde besøg af en fra Spillers som hjalp mig igang med en foderplan. Jeg skulle fodre med Happy Hoof og High Fiber Cubes. Fiberet er med til at sætte hestens energi i vejret. Så det er det kære græs de ikke kan tåle. Har hesten tildens til at blive forfangen, skal¨man sørge for at de ikke kommer ud på græsset. Idag er min hest nødt til at gå på en næsten jordfold med frøgræshalm. Han har det fint med det og jeg ved hvis han igen kommer på græs så bliver han forfangen med det samme igen.

Hesten lider ikke under, at han ikke kan komme på græs, da mange heste på rideskoler heller ikke kommer på græs. Det er en vanesag.

0
0
Svar på denne tråd

græsset er stærkt i år!
Forfatter: 
Dato:  08-06-2006 11:31

Hejsa

I år er græsset meget kraftigt så, jeg ville bestemt ikke lukke min hest på døgngræs. Der skulle stå mere om det på Brogaardens hjemmeside. Vores er på græs maks 5 timer i døgnet, resten af tiden går de i løsdriften og må "nøjes" med Wrap og kraftfoder.

Spørg eventuelt din dyrlæge, det er så ærgeligt at stå med en forfangen hest!!!

Held og lykke med det.

MVH

Chrsitina

0
0
Svar på denne tråd

mht græsset
Forfatter: 
Dato:  08-06-2006 15:37

så havde jeg tænkt at efter det er blevet slået, at der skulle gå godt 14 dage 3 uger inden de skulle der ned igen, så ledes at det lige var vokset lidt igen men at det ikke var så tæt som det er nu. der hvor det ikke er slået vokser der nogen steder tidsler der e ca en 80 cm høje og i mellem dem er dette her meget tætte og kraftige græs der midst lige så højt. igår da jeg hentede ham lignede han en høj drægtig hoppe der er klar til at føle, så udspilet var hans mave. i morges havde det fortaget sig, og de kom på jordfolden med en anelse græs på for at slå maver. han var meget hævet i benene men hovene var ikke alamerene varme men lidt varme alligevel.

jeg har selv bogen den store foderbog og er da også blevet klogere men så læste jeg bare lige om alle de heste da var blevet forfangne her i foråret og blev urolig især fordi tarino var så udspilet.

jeg venter i hvert fald til juli med at lukke dem længere tid ude på græsfolden så må de pt nøjes med små intervaller, da min større græsfold ligger 0,5 km fra os selv af. og jeg har langt til arbejde en times kørelse hver vej så der går let op til 10-11 fra jeg lukker dem ud og til de er inde igen, så det duer jo ikke. men lidt græs er jo også bedre end slet ingenting.

men tak for at dele ud af jeres erfaringer

mai-britt

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider