Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

Åhh nej, hoven er flækket...
Forfatter: 
Dato:  09-05-2006 23:08

Jeg opdagede lige idag at min hests ene baghov er flækket næsten hele vejen op Det er ikke særlig dybt/langt ind, men det ser stadig lidt voldsomt ud..

Jeg fik taget to billeder. Mener I det er noget der vil hele? (Det regner jeg med), og i så fald, hvad kan I anbefale at smøre/pleje med?

Jeg skal snart have smeden ud, men han har så travlt så det er svært at få ham ud, men jeg må prøve!

Ville bare lige høre hvad I tro/mener..

<3 Winnie & Tøsen <3

>> Your horse doesn't care how much you know, until he knows how much you care <<

~~

~

0
0
Svar på denne tråd

smed...
Forfatter: 
Dato:  10-05-2006 09:16

ja som du selv skriver så er det bedst at få smeden ud hurtigst muligt så han han skære hoven til så skaden ikke forværres. Ellers tror jeg ikke der er noget at bekymre sig for, hvis det ikke er så dybt, men hvis rævnen kommer helt op til kronranden så er det bestemt ikke godt, for det er jo der hoven vokser fra. Du kan evt ringe til smeden og forklare problemet og spørge om han ikke synes det haster.

Flækkede hove er meget normalt, når de bliver lidt langtåede og jorden er så tør og hård som nu, mine ponyers hove er også begyndt at knække i kanterne, smeden er bestilt men han har også meget travlt.

0
0
Svar på denne tråd

flækket hov
Forfatter: 
Dato:  10-05-2006 09:41

Jeg har en hoppe som har den samme flænge hele vejen op i hoven, det har aldrig været noet problem for hende, men nu har hun også sko på hele året rundt.

Men jeg ved fra den tidligere ejer at hun ikke gik med sko der at hun alderig har haft problemer med det. Jeg så den nemlig også lige med det samme, og spurgte selvfølgelig til det.

Men hvis det er nogen den ikke altid har haft så ville jeg også hurtigst muligt få fat i smeden.

Mvh Louise

En rigtig hest er en oldenborg!
0
0
Svar på denne tråd

min har det også
Forfatter: 
Dato:  10-05-2006 09:53

Min hest har også en revne i hoven. Da jeg købte ham, havde han 2 store revner i begge forhove, men disse er væk nu.

Nu har han en enkel revne i den ene hov. Smeden siger at det er meget normalt at heste får revner i hoven, og så længe at den ikke gaber, er der ikke noget at bekymre sig for.

Det har aldrig været noget problem for Charmeur med disse revner. Man skal selvfølgelig bare være opmærksom på, at revnen ikke begynder at gabe.

Med venlig hilsen
Trine
:-)

0
0
Svar på denne tråd

Vand - vand - vand...
Forfatter: 
Dato:  10-05-2006 15:45

Skynd dig at få fat på smeden, så får du en fagperson til at kigge på det !!!

.

Flænger kommer meget let af al dén tørhed vi har lige nu...hovens stråle skal have samme konsistens som et viskelæder, har den ikke det er hovene for tørre.

.

Bedste råd er ikke hovolier og hovfedt, men derimod vand-vand-vand - gode lange vandbade, eller en investering i de supersmarte "waterboots" som hesten kan gå med på fold, i box eller stå med på mens man strigler - det er vildt smart, og meget vandbesparende !

(20-30 min. 3 x ugtl. som forebyggende behandling er nok )

.

Og så er det ellers en god idé at lave lidt "mudderbad" omkring vandtrugene på marken, så hestene automatisk får fugtet hovene når de skal drikke.

Opstaldning af private heste tilbydes !

Stor skov - ridebane - box - fuld sommergræs

Info + foto´s : www.123hjemmeside.dk/skovvang

0
0
Svar på denne tråd

Tak...
Forfatter: 
Dato:  10-05-2006 18:58

Tak for jeres svar . Tøsens hove har nemt ved at flække (især i enden), men det er nok fordi de mangler fugt.

Jeg vil lige ringe til smeden, og så vil jeg høre hans mening, og om han har tid til at komme ud. Jeg vil gerne have ham ud inden Tøsen skal til hingst.

Ellers ville jeg da gerne prøve at give hende hovbad, men skal man stille hestens hove i en spand med vand (altså en af gangen, eller?

<3 Winnie & Tøsen <3

>> Your horse doesn't care how much you know, until he knows how much you care <<

~~

~

0
0
Svar på denne tråd

Indtil smeden kommer
Forfatter: 
Dato:  10-05-2006 19:11
Du kan med en fil skære en rende på tværs, lige over hvor revnen ender. Det vil forhindre den i at vokse sig op mod kronranden. Det var et godt råd fra vores smed og vi gør det altid selv ved vores hestes hove så snart vi ser den mindste revne.

Er du ridelærer eller meget erfaren rytter
- dressur eller western - og har lyst til en gratis feriebolig til max 4 pers. i Toskana -
mod at give os lidt undervisning -
så kontakt mig
0
0
Svar på denne tråd

hmm...
Forfatter: 
Dato:  11-05-2006 11:27

Hejsa.

Jeg kan kun sige hvad der har virket og stadig gør for mig...

Når min hyo for de flænger, og hun havde nogle rigtig slemme nogle da jeg købte hende i tidernes morgen..

Smeden har noget der hedder hoof balsam... Det virker, smører man hver dag, så gror de simpelthen sammen igen... hvis det altså vel og mærke er overfladiske revner... Det virker ihertfald fremragende synes jeg.

Ellers hvis det er mere dybt end du er glad for synes jeg også som andre skriver at du skal ringe til smeden... Men synes nu ikke det ligner en hastesag... tror lidt smørelse kan gøre det.

Mvh. Pia.

0
0
Svar på denne tråd

Skære en rende?
Forfatter: 
Dato:  11-05-2006 12:07

Hej Tine.

Vil det sige, at man i det pågældende tilfælde skulle skære et vandret snit på ydersiden af hoven omtrent helt oppe under kronrenden, da det er dér revnen ender? Kan man godt bare gøre det? Jeg går udfra man skal skære i revnens dybde for at det skal have en effekt?

Ved godt nok ikke om jeg turde lave sådan et hak i hovens overflade, men er det rigtigt forstået sådan som jeg har beskrevet? (så kunne jeg jo prøve lidt forsigtigt...).

Den ene af vores heste har også lidt hornkløfter, én i forhoven og et par stykker i baghovene, men de generer hende ikke det mindste, og bliver heller ikke større.

Den på billedet ville jeg ikke bekymre mig om, det tager lang tid for en hornkløft at blive alvorlig, og de allerfleste af dem bliver aldrig alvorlige, - som Trine B nævner, så længe flækken ikke begynder at gabe, så er der ingen umiddelbar fare. :-)

0
0
Svar på denne tråd

Mange tak..
Forfatter: 
Dato:  11-05-2006 16:52

Hej..

Tak for jeres svar, det lyder godt at det ikke er alt for alvorligt. Men jeg skal alligevel have bestilt smeden, da Tøsen og Flicka skal beskæres ret snart, så må jeg jo lige få ham til at kigge på det.

Det lyder interessant med det der Hoof-balsam, det vil jeg da lige høre ham til.

<3 Winnie & Tøsen <3

~~

~

0
0
Svar på denne tråd

Glasurlaget..
Forfatter: 
Dato:  11-05-2006 17:22
Hvis ikke jeg husker helt forkert, er der tale om en flænge i hovens glasurlag - og derfor som sådan ikke noget alvorligt...

Jeg ville tage en fil, og file en rende på tværs af flængen (der hvor den stopper). På den måde undgår du at flængen bliver større. Derefter ville jeg ringe efter smeden og få ham til at komme ud - ofte kommer den slags flænger af, at hesten har gået for længe uden smed.

De kan desuden forbygges, hvis man nedsætter den generelle periode mellem hver smede besøg - hovvæggen har tendens til at flade ud, hvis der går for længe imellem smede besøgene, hvilket gør dem svagere - og dermed mere modtagelige for den type flænger...

Mvh Lady
0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider