Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

Tæppe om natten eller ej?
Forfatter: 
Dato:  09-05-2006 18:35

Ja, det er jo stadig rimelig koldt om natten, under 10 grader og ned til 5 - så har jeres heste dækken eller tæppe på om natten??

Jeg er i tvivl om min skal have det, det er en DV ridehest som ikke har været klippet og fælder stadig lidt. Jeg har haft et tyndt fleece tæppe på den de seneste nætter, men er det nødvendigt? Det skal siges at hesten har haft lidt hoste og er lidt snottet (kun "gennemsigtigt, tyndt") så passer lidt ekstra godt på den, måske for godt?

Jeg har selv en tynd jakke på om morgenen og synes det er lidt for køligt - men hesten har jo selvfølgelig sin pels - hvad synes i?

0
0
Svar på denne tråd

???
Forfatter: 
Dato:  09-05-2006 18:49

(Går den ude?)

For mig at høre lyder det til at den går ude om natten.

I såfald ville jeg give min hest et tynt regntæt dækken på. Min er dog ikke kommet ud endnu og har derfor ikke sine dækkender på længere. (Hun kommer ud når det er ca. 10 grader om natten, ikke lavere!)

Hilsen
Michelle Juul Hansen
&
Bolette Ladager
0
0
Svar på denne tråd

nej...
Forfatter: 
Dato:  09-05-2006 19:20
den står om natten i en "udendørs boks", der er tremmer øverst (150 cm over gulvet) i den ene side, lukket i de anden, 10 cm luft øverst og så tag over. Og åben halvdør foran.
0
0
Svar på denne tråd

Når okay..
Forfatter: 
Dato:  09-05-2006 21:24

Lad mig sige det sådanne her:

Står hesten i læ for regn og vind og at det IKKE trækker ind på den så vil jeg mene at det ikke er nødventigt.

Hvis at det regner lidt ind, blæser eller trækker så vil jeg sige at det er lige koldt nok endnu.

Vi har trodsalt kun haft ca. to ugers varme. ;)

Jeg vil ikke kunne vurdere mht. "Det skal siges at hesten har haft lidt hoste og er lidt snottet (kun "gennemsigtigt, tyndt") så passer lidt ekstra godt på den, måske for godt?"

Det virker ikke slemt sådanne som du beskriver det.

Hilsen
Michelle Juul Hansen
&
Bolette Ladager
0
0
Svar på denne tråd

nej...
Forfatter: 
Dato:  09-05-2006 21:27

Nej jeg synes det er at pakke den for meget ind.Hvad vil du så gøre i næste uge når temperaturen ifølge vejrudsigten falder 10 gr.? Give den vinterdækken på igen

Heste regulerer selv deres temperatur og har den bare hø/stråfoder nok kan den nemt holde varmen!

Formidling af spanske heste direkte fra avler.

Boks udlejes i hyggelig lille stald i Odense NV.Ridebane + 8 tønder land store folde til benyttelse året rundt.15min. i skridt til ridehus.500kr. inkl. halm.

0
0
Svar på denne tråd

Mine...
Forfatter: 
Dato:  09-05-2006 21:36

heste står også i udebokse. De får et meget tyndt dækken på om natten og går så uden dækken på fold.

M.V.H Natasja

Military Ridningens Formel 1

GINSBORG

0
0
Svar på denne tråd

Afhænger af brug?
Forfatter: 
Dato:  10-05-2006 12:42

Hvis du bruger hesten til ridning hver dag, så kan et fleece-dækken i udeboksen om natten være en god ting - også fordi, den er lidt forkølet, som du skriver.

Hvis hesten ikke bruges, så er det unødvendigt.

Har du en teori om, hvorfor hesten har fået en forkølelse? Normalt kommer det jo af træk, men er der træk i din udeboks? Indtil din hest er fri for snot og hoste, bør du nok skåne den ridemæssigt og ikke ride den varm eller helt give den fri i nogle dage, til forkølelsen har fortaget sig.

Efter hesten har svedt, er den måske kommet til at fryse, hvilket kan give forkølelse... så du skal passe på med at få hesten ordentlig skridtet af og afkølet, før du sætter den i sin boks.

Lene G
Finder du en sten i din ene sko,
så vær glad,
det er én, og ikke to

0
0
Svar på denne tråd

okay tak...
Forfatter: 
Dato:  10-05-2006 17:04

og lene: jeg ved ikke hvorfor den er blevet forkølet og har fået hoste. Det er dog ikke rigtig forkølelse når den bare står, men i bevægelse kommer der lidt.

Mht. boksen så ved jeg virkelig ikke om det trækker: den er lukket alle 4 trævægge, men den ene væg er åben kun med træmmer for oven, altså ca. 150 cm over gulvhøjde - og blæser det fra dén retning kan det blæse, og trækkke? meget ind, men jo så kun 150 oppe.

0
0
Svar på denne tråd

tag det af
Forfatter: 
Dato:  10-05-2006 17:43

Jeg ville tage det af. Heste føler ikke kulde på samme måde som vi gør - så medmindre din hest er våd og det direkte blæser ind i dens boks, så er der ikke grund til at have tæppe på længere. Træk kan ikke forekomme, hvis boksen kun er åben til en side.

Noget andet er, at et tyndt fleecetæppe faktisk har meget begrænset varme-værdi, så det er meget sandsynligt at det er fuldkommen hip som hap for hestens velbefindende om den har det på eller ej.

MH Nana

0
0
Svar på denne tråd

jumping girl...
Forfatter: 
Dato:  11-05-2006 12:07

Om hesten skal have dækkenet af eller på er helt op til dig og den måde du har brugt dækken før! Hvis den har gået med dækken i længere tid og nu har fået det af, fordi dagstemp. er ret høj, så er det lige lovligt tidligt at tage dækkenerne af om natten også. Men hvis hesten har gået uden dækken længe, så kan du jo sagtens undvære det.

Venlig hilsen
-miki-
www.prettyfancy.ridesiden.dk
-alt om krybbebidning og vævning
0
0
Svar på denne tråd

den har stået uden
Forfatter: 
Dato:  11-05-2006 13:22
om natten i nogle dage nu, det fik jeg af vide af staldpigen i dag. Kan jo desværre ikke selv være derude og tage dem af og på hele tiden. Så håber det er OK... Jeg regner dog med den skal have noget på om natten igen når temperaturen dykker på søndag (siger de kloge vidst) for jeg synes selv det er koldt om morgenen kl 7 nu her. Men jeg har så hørt, at man ikke må/det er ikke sundt for hesten at man tager dækken skiftevis af og på??
0
0
Svar på denne tråd

dækken af og på...
Forfatter: 
Dato:  11-05-2006 17:44

Hvis man som du nu gør, kommer dækken på hesten når det bliver koldt om natten igen og så tager det af, når det bliver varmt, så er der ingen problemer i at tage dækken af og på.

Problemerne kommer hvis man tror at man kan have en hest med lang vinterpels og så ellers give den regndækken på når de regner om vinteren. Det er nemlig ikke pelslaget der danner varme på hesten, men derimod at den rejser hårene op og får lavet et luftstille rum omkring sig. Når man så lægger dækken på, så lægger hårene sig jo ned og så virker den lange pels slet ikke efter hensigten. Så er det som at sende en klippet hest ud med regndækken på i 15 graders minus.

Venlig hilsen
-miki-
www.prettyfancy.ridesiden.dk
-alt om krybbebidning og vævning
0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider