Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

Kan man klippe nu?
Forfatter: 
Dato:  19-03-2006 19:12

Hejsa med jer herinde.

Jeg er lige lidt i tvivl, så håber nogen kan hjælpe.'

Jeg har en DVer med MEGET vinterpels. Og nu har jeg omsider fået mulighed for at starte til noget dressur undervisning. Men Jeg kan jo ikke ride mere end ti min før han er helt våd. Så var det jeg tænkte på om man kan klippe nu. Han er så småt begyndt at fælde, men det tar jo noget tid. Håber på et godt råd. MVH Nina

0
0
Svar på denne tråd

Klipning..
Forfatter: 
Dato:  19-03-2006 19:19
Hej Nina.

Hvis der kun går ti min. inden han sveder ville jeg nok klippe ham. Bare være vaks på at han ikke fryser :)
Overvejer selv at klippe igen også pga. sved men min har heldigvis ikke så meget pels tilbage :)
Man ve jo aldrig om sommeren nogensinde kommer igen .. Hehe..

Held og lykke!

Mvh. Eva og Lady Akia :-)

0
0
Svar på denne tråd

Helst ikke.
Forfatter: 
Dato:  19-03-2006 19:21
At kopiere fra et andet indlæg, som jeg skrev tidligere:

Synes stadig, at det er en dårlig idé, at klippe så sent pga. den nye sommerpels. Hvis han sætter så voldsom vinterpels, så skulle have have været klippet engang i efteråret. Så havde han stadig kunne nå at sætte en del vinterpels, men uden at det blev "bjørneskindspels".

Det med dækkenet fortsætter altså hele sommeren, hvis du klipper nu. Så det er ikke bare et spørgsmål om, om han skal gå med dækken nu fordi du klipper og det er koldt. Skal han på døgnfold til sommer, så bliver det også med dækken, fordi den klippede sommerpels ikke har den samme modstandskraft mere (vand vil lettere trænge ind på selve huden i stedetfor at prelle af) .

Personligt ville jeg også synes, at det er synd, at fratage hesten en så lang vinterpels, når det nu er så hamrende koldt.

Tænk lige over det en ekstra gang. Om en måneds tid, så har han fældet det meste alligevel

CC-foto.dk

Nyt design, nye billeder
0
0
Svar på denne tråd

jeg har atid hørt
Forfatter: 
Dato:  20-03-2006 13:23

at man helst ikke skal klippe efter nytår, for der sætter den allerede sit første sommerpels...

Ved ikke om det passer, jeg ville ikke klippe den nu... giv den en b-vitamin kur så snart den begynder at felde, så går det stærkt med at tabe hårene.

+ + + + + + + + + + + + + + + + + + + + + + + + + + + + + + + + + + + +

Louise...

Bjarke, du vil altid være i mine tanker
0
0
Svar på denne tråd

ikke nu - for sent
Forfatter: 
Dato:  20-03-2006 14:26

ja jeg tror også din hests sommerpels bliver ødelagt hvis du klipper nu. ikke alene mister den sine evner for at afvise vand osv. men jeg har også tit set at sommerpelsen mister sin glans og bliver kedelig at se på. - og jeg har endda set at nogle heste får dårlig pels i op til flere år efter - sådan glansløs og lidt ulden i det. mærkelig struktur. de sætter kun én gang sommerpels - så hvis du klipper den af sammen med vinterpelsen ja så kommer den altså ikke igen.

jeg har set det på travheste ret ofte. dem der ikke gik løb og ikke blev klippet fik flot blank sommerpels . dem der gik løb og blev klippet, fik glansløs og grim sommerpels på trods af perfekt fodring. nogle fik også en dårlig vinterpels året efter selvom de ikke blev klippet igen. og de frøs lidt.

Rid smukt
Rid Klassisk.

Få TEGNET ELLER MALET din hest, hund eller kat.Se min præs. hvordan.

Er du interesseret i at købe en LUSITANO kan jeg hjælpe med at formidle kontakt til avlere i Portugal.

0
0
Svar på denne tråd

Hej Nina
Forfatter: 
Dato:  20-03-2006 18:37

Vi var i Herning med vore ponier for snart 3 uger siden, de blev alle klippet lige før vi tog afsted de ser alle rigtig fine ud i pelsen, den ene kan du faktisk ikke se allerede har været klippet flere gange den har fået sin nye pels så hvis behovet er der skal du klippe og give den et dækken på den nye pels skal nok komme vores ponier bliver klippet hele året efter behov og de står på døgnfold fra medio maj til medio sept. uden problemer.

mvh Jeanne

0
0
Svar på denne tråd

Klipning
Forfatter: 
Dato:  20-03-2006 18:53
Jeg ville mene at det var dybt åndsvagt at klippe en hest på nuværende tidspunkt. De fleste af vores er allerede begyndt at fælde og om ikke meget mere end 1-1½ måned er de fældet helt af. Så som nogen af de andre siger, hvis du klipper nu, så klipper du sommerpelsen, den ligger lige inden under.
0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider