Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

hesteklipning
Forfatter: 
Dato:  12-03-2006 18:28

Hey hey!!!

Er der ikke nogen, der har nogle billeder af, hvordan man kan klippe sin pony og hvor man kan leje en klippemaskine i Viborg amt/kommune...???

Jeg tror at min pony er blevet bidt af alle de andre heste, så han har store mærker, hvor han ikke har nogen hår lige nu, så skal have ham klippet...

Kan en pony godt blive bidt og få revet hår af, når han har dækken på og hvis ja, hvordan kan det være, at der ikke er nogen mærker i dæknet???

Eller hvad kan det være???

Jeg ligger billeder ind af det i morgen...

0
0
Svar på denne tråd

Jeg forstår ikke...?
Forfatter: 
Dato:  12-03-2006 19:48
Vil du have ham klippet nu, fordi han har fået en del bidsår?

Så det er altså kun rent kosmetisk, at du vil have ham klippet?

For det er ærligt talt en rigtig dårlig undskyldning for at klippe på denne tid af året.

1) Fordi du risikerer snildt, at du klipper spidsen af den spirende sommerpels, så den vil være langt mindre modstandsdygtig hen over sommeren. I værste fald, så er der nul sommerfold/døgnfold uden dækken.

2) Hvis der er sår og/eller sårskorper, så er det rent ud sagt møgbesværligt, at klippe i. Klippemaskinen vil ustandseligt hænge fast i ujævnhederne og det er selvfølgelig ubehageligt for hesten.

Heste kan sagtens bide "igennem" dækkener uden at der kommer mærker. Er du aldrig faldet og fået en god gang asfalteksem - men uden så meget som en ridse på bukserne?

De store mærker - er de på skuldrene og hoftehjørnerne? For så er det udelukkende slid fra dækkenet. En god undertrøje kan afhjælpe problemet på skuldrene.

En sidste tanke er: utøj. Ring til dyrlægen.

CC-foto.dk

Nyt design, nye billeder
0
0
Svar på denne tråd

svar...
Forfatter: 
Dato:  13-03-2006 08:49

Hey Camilla...

Det er ikke kun derfor at jeg vil have ham klippet... Han har mega lang pels... Han er vant til at gå med dækken hele tiden, så uanset hvad så skal han klippes på et tidspunkt... Han skal gå med dækken hele tiden og så om aftenen...

Mærkerne er ikke fra dækkenet... Han har undertrøje på i forvejen... Mærkerne sidder lang oppe på halsen, på begge sider... De to andre sidder ved den bageste hvirvel, (lige bagved, der hvor underlaget sidder normalt)... Så det heller ikke være underlaget, der har skarvet ham...

Jeg synes bare at det ligner noget der er klippet... Det ligner at der lige er blevet sat en klipper på ham... Og der heller ingen sårskorper eller noget som helst...

0
0
Svar på denne tråd

Lyder som slid.
Forfatter: 
Dato:  13-03-2006 09:12
Det på halsen kunne nemt være slid fra tøjler eller at han gnubber sig i boksen eller på folden op ad et træ - det kan faktisk godt se lidt klippet ud.

Sliddet på hoftehjørnerne kan nemt være dækkenet.

Synes stadig, at det er en dårlig idé, at klippe så sent pga. den nye sommerpels. Hvis han sætter så voldsom vinterpels, så skulle have have været klippet engang i efteråret. Så havde han stadig kunne nå at sætte en del vinterpels, men uden at det blev "bjørneskindspels".

Det med dækkenet fortsætter altså hele sommeren, hvis du klipper nu. Så det er ikke bare et spørgsmål om, om han skal gå med dækken nu fordi du klipper og det er koldt. Skal han på døgnfold til sommer, så bliver det også med dækken, fordi den klippede sommerpels ikke har den samme modstandskraft mere (vand vil lettere trænge ind på selve huden i stedetfor at prelle af) .

Personligt ville jeg også synes, at det er synd, at fratage hesten en så lang vinterpels, når det nu er så hamrende koldt.

Tænk lige over det en ekstra gang. Om en måneds tid, så har han fældet det meste alligevel ;-)

CC-foto.dk

Nyt design, nye billeder
0
0
Svar på denne tråd

Svar på dette indlæg (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider