|
|
| Hvad skal jeg bruge? |
|
|
Mine heste får hø ad.lib. det kan de faktisk leve fint på hele vinteren. Den gamle, der er i fol, får dog en lille håndfuld havre om dagen, når det er koldt. Mit problem er så hvilken vitaminblanding jeg skal vælge. De lever jo praktisk talt af græs året rundt, om vinteren selvfølgelig i tørret form. Kan jeg ikke få en blanding, der kan bruges både sommer og vinter? Det duer ikke med noget i alt for små piller, da jeg gerne skulle kunne give dem det som en godbid e.lign. Det er lidt træls at skulle hive spandene frem bare til mineraler. Desuden skal den kunne holde sig indtil den er brugt, og det kan jo vare længe, når jeg kun har 2 stk. Er der nogen forslag? Og ja...det behøver jo ikke at være det dyreste blanding 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
| Måske du skulle |
| Forfatter:  |
bimboe |
| Dato:  |
08-03-2006 07:52 |
|
overveje, om din drægtige hoppe får hvad hun har behov for, når hun venter sig, og skal give næring og diverse næringsstoffer til føllet! Jeg er meget glad for Regulator Complete, det er piller ja, men det dækker hestene 100% ind, og så kan det bruges til avlsdyr, dog skal man nok supplere op med ekstra protein. Bimboe
En rigtig hest er en oldenborg. Der hvor volden går ind, går forstanden ud.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| tja... |
|
|
Altså Bimboe...hvorfor tror du at jeg spørger? Jeg kan desværre IKKE bruge regulator til noget, hvis jeg alligevel skal suplere med noget andet. Kan det virkeligt være rigtigt, at vi i vores fodring er kommet så langt væk fra "naturen" at man ikke kan få en vitaminblanding, der passer til hø/græs? Hvad søren gør i andre om sommeren, for jeg går da ud fra, at jeres heste får vitaminer, selvom de går på døgngræs?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hmmm... |
|
|
Om sommeren bruger vi salvamin græs mineraler stående i sådanne specielle vippe-dippere som hestene kan spise frit fra efter behov - om vinteren får vores heste Salvana mineraler i pilleform (de heste der ikke er på døgnfold får disse mineraler hele året). Jeg ved at Salvana også laver briketter beregnet til heste der kun lever af græs - men da nogle heste ikke vil spise disse har vi valgt den anden løsning. www.Salvana.dk
Dritholmgård - Hannoveraneravl i DV regi - Lejlighedsvis salg af redne DV heste - Opstaldning - Undervisning
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| jeg bruger |
|
|
en vitamin blaníng der hedder : gemüse kräute mineralen og er fra hippolyt, det bruger jeg hele året, og er godt tilfreds.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Vi bruger Travo E... |
|
|
... som tilskud hele året rundt - men det er pelleteret. Hilsen Sif
Det er sjovt at tage fjordheste alvorligt
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Har dine... |
|
|
heste så ikke fået vitaminer/mineral ind til nu??? For så er det nok på høje tid da de på det nuværende foder ikke får det de har brug for. Og slet ikke en hoppe i fol. De eneste vitaminer/mineraler i godbid form jeg kender er dem fra Salvana som er blevet nævnt. Men om det er nok til hoppen i fol er jeg ikke helt sikker på. Ellers vil jeg varmt anbefale Salvimin Grøn som er i pilleform og som har lang holdbarstid, samt det kan købes i 8kg. spande eller 25kg. sække. Der vil dine heste være dækket ind ved en ret lille mængde dog skal den ifolde hoppe have lidt mere. Heste 400-500kg. 100 g. om dagen. Store heste 500-600kg. 150 g. om dagen. Drægtige hopper 150-175 g. om dagen. Lakterende hopper 150-200 g. om dagen. Små heste, ponyer og føl 50-75 g. om dagen.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Spillers Pasture Plus |
|
|
Hej Danielle. . Ja, jeg ville også have anbefalet dig "Regulator Complete", da det normalt kan gives alene og dække hesten ind, (og portionerne kan sagtens gives med hånden,- så meget skal de nu heller ikke have), men hvis din drægtige hoppe ikke er dækket nok ind via dette, (Bimboe ), så dur det jo ikke hvis det skal være nemt. . I så tilfælde var "Spillers Pasture Plus" måske en idé...det gives som bolcher, (ca. 8 stk. dagl. til en stor hest), - vi benytter dette tilskud i sommergræssæsonen...men du må nok hellere tjekke op på om det vil fungere lige så godt om vinteren samt om din drægtige hoppe vil få dækket sit fulde behov heraf. (Prøv at kontakte Henrik Hammer via www.thomasminde.dk - han forhandler "Spillers" og er god til at undersøge specielle problemstillinger meget grundigt - man får en super service dér. ) .
De bedste hilsener fra Mette .
OBS : Ledig plads til vallak på Skovvang, 8370 Hadsten !!! . (se annonce på markedspladsen)
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| mineraler.. |
|
|
Har du en analyse på dit hø, så du ved hvad du skal give som tilskud? Nu er det selvfølgeligt nogen nøjsomme ponyer du har, men mon ikke den drægtige hoppe kunne bruge noget ekstra protein (især i de 3 sidste mdr)? Det kan den få ved at give sojaskrå (det er billigt og holder rigtigt længe) men så er du jo selvfølgeligt ude i noget med at blande og bruge spande  De fleste foderfirmaer har efterhånden sådan nogen "mineral brikker" der gives lissom hesteguffer til heste på græs. prøv at kontakte din nærmeste forhandler og hør, hvad de har. ellers ville jeg nok osse anbefale salvimin-grøn eller travo-E hvis prisen skal holdes nede. Men jeg ville altså kontakte en, der kan regne lidt på hvad især den drægtige har brug for, hvis jeg var dig. kun på hø, kommer den nok ret hurtigt til at mangle noget - og det vil da være møg ærgeligt, hvis der skulle ske noget med føllet på den bekostning. mvh Maria
Hvis vi ikke havde vores egne fejl, ville vi ikke have så stor fornøjelse af at bemærke dem hos andre. Ejer/kender du en af mine gamle heste (se præs.) vil du så ikke være sød at kontakte mig?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Danielle... |
|
|
Det har jo ikke noget at gøre med at man i dagens danmark er kommet så langt væk fra "naturen" og ikke bare kan nøjes med at fodre med hø & wrap. Kvaliteten på græs er faldet og det kan skyldes flere ting men én af dem er jo den luft og det jord som græsset omkranses af, det er forringet betydeligt i de sidste 30-50 år p.g.a. vi ikke kan finde ud af at passe på vores miljø og derved falder kvaliteten på græsset og derfor anbefales det at give diverse tilskud. Jeg vil ikke anbefale det ene frem for det andet men du skal nok finde et eller andet og give dine heste ud over græs og specielt din hoppe som skal fole for i dagens danmark kan du ikke nøjes med at give dem græs.
Rigtige mænd rider western " You can see what man made from the seat of an automobile, but the best way to see what God made is from the back of a horse"
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hmmm... |
|
|
Okay...lige for at slå det fast, så har de alså ALTID fået deres vitaminer...så bare rolig, ellers turde jeg da slet ikke avle  Jeg er desuden også opmærksom på at Callie nok skal have lidt mere protein på et tidspunkt, det vil hun så få i form af lucerne. Som Maria siger, så er det jo nogle MEGET nøjsomme ponyer og høet de får er fra en eng med lidt af hvert på. Foderværdien i høet er ikke ret højt, da der både er tidsler, kamille, gråbynke og andet godt i. Så nej jeg har ikke lavet en foderanalyse, men det kan da godt være, at man skulle gøre det. Om sommeren går de på en meget mager hede. Dette er den eneste grund til, at Callie kan tåle at gå på græs på fuldtid, ellers havde hun været forfangen på ingen tid. Derfor mener jeg, at man burde kunne finde et produkt som jeg kunne give året rundt. Tak for svarene indtil nu, hvis der sidder én derude og kan regne ud, hvad jeg skal bruge, så sig endelig til. Og kom gerne med flerer idéer.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| sådan gør jeg... |
Henriette Pedersen |
08-03-2006 19:18 |
|
hej Danielle... Om sommeren gør jeg det jeg tager meget lidt foder (korn, tilskudsfoder eller lucerne) også tager jeg racing mineraler, tilpas efter hesten står på posen, også giver det til min hest. Charkant min hest får racing mineral året rundt. og han er fin. Håber du kan bruge det til noget. MVH Henriette
Oldenborger er en Dejlig og køn hest.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Enig med LeneC |
bimboe |
08-03-2006 19:36 |
|
Du skriver som om, de ikek får noget tilskud nu, hvordan kan vi så vide de gør  Om sommeren bruger jeg Regulator Complete, de går på græs ja, men jeg har intet problem i, og tage en spand til hver, med de få 100 g de skal have, og vente de 30 sekunder det tager for dem, og æde det. Under alle omstændigheder skal din hoppe sikkert have ekstra protein, da hun er drægtig, så du kan ikke spidse hende af med en mineral brick. HVad har du gjort alle andre år? Jeg giver mine roepiller, RC og müsli til hesten samt wrap. Om sommeren går jeg over på ren RC, da de får rigeligt med FE fra græsset. Om min hoppe skal have ekstra til sommer, når hun er kommet i fol, ved jeg ikke endnu, men det er ikke sikkert, da hun ikke er så langt henne. Du kan altså bruge nogle bricks eller slikbaljer til dine heste, dog skal din drægtige hoppe sikkert have lidt ekstra afhængig af hvor langt hun er i drægtigheden. Bimboe
En rigtig hest er en oldenborg. Der hvor volden går ind, går forstanden ud.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| pavo aura er de lækre |
Klat Mølle Perle |
09-03-2006 13:18 |
|
og sunde kiks som Pavo laver, det er sundt for hesten (mineraler og vitaminer ) og hestene er vilde med dem og de er ikke særlig dyre.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| måske hippolyt? |
|
|
Så på den nyligt overståede messe i Herning, at Hippolyt lige har lavet et nyt produkt (mener de hed Semper-Cubes -de ligner alm. godbidder), som vistnok kunne være din løsning...? Prøv om du kan se mere om dem på Hippolyts hjemmeside.. Har ikke adressen, men måske andre har? Venlig hilsen Kamilla
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| tilskudsfoder |
Anders Kristiansen |
09-03-2006 18:30 |
|
Hej Hej. Hvad med at prøve fiberlux fra dangrønt??? Man slår 2 fluger med et smæk, da fiberluxen både er tilsat vitaminer/mineraler samt PROTEIN som gør at den også kan bruges til avlshøpper og føl/ plage. Hvis din hoppe vejer 400-550 kg. kan du give den hø/wrap ad libetum samt 750-1 kg af fiberluxen. Mine heste har altid fået det og det er et virkelig lækkert og naturligt måltid for hesten da det er et lucernebaseret tilskudsfoder... Håber du kunne bruge det. Deres hjemmeside er : www.dangroent.dk Smil Anders KK
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| tja... |
|
|
...det er faktisk svært at finde mineraler til heste, der næsten kan overleve på luft  Tak for alle forslagene, jeg har fundet en løsning nu. Grunden til at jeg pludselig skal skifte mineralblanding er, at jeg tidligere har købt det i stalddøren hos større hesteholdere. De er nu begyndt at fodre med fuldfoder og det kan jeg jo ikke bruge til noget.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Vær OBS på Hippolyt... |
|
|
...vær dog en anelse OBS på Hippolyt...de er ikke for gode til at tilføre jern til deres produkter...de færreste heste har brug for jerntilskud om sommeren, men alle har brug for det om vinteren...så OBS...  .
De bedste hilsener fra Mette .
OBS : Ledig plads til vallak på Skovvang, 8370 Hadsten !!! . (se annonce på markedspladsen)
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|