Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

Tandspidser??
Forfatter: 
Dato:  17-03-2001 22:32
Hej!
Jeg har et stort problem med min hest, da han har "mistet" appetitten.
Han spiser ikke sit fuldfoder, men spiser alt sit hø hver dag. Det er ligesom, han er kørt sur i sit foder, men jeg synes, jeg har prøvet alt for at gøre det spændende bl.a. med sukker, æbler, brød og gulerødder.
Han har tidligere haft perioder, hvor han ikke har spist op, men denne gang har det stået på længe, og jeg er begyndt at blive nervøs!
Kan det være pga. at han har nogle tandstumper, der sidder og gør ondt, når han tygger?
Hans fuldfoder består hovedsageligt af hel havre, som jo "slider" mere på tænderne end f.eks. valset havre, så det kan vel kun være en fordel! Og ville han spise sit hø, hvis det var pga. tænderne?
Han er dog kun 9 år - er det ikke kun ældre heste, der har disse problemer?
Håber der er nogen, der kan hjælpe mig!
Mvh.
Lene
0
0
Svar på denne tråd

Re: Tandspidser??
Forfatter: 
Dato:  17-03-2001 23:10

En hest skal under normale omstændigheder have raspet tænder min. en gang om året.

Så det kan meget vel være dét der er galt.

Nogle har dog ikke behov for raspning så tit, mens andre skal have raspet hvert halve år (som min.) eller oftere.

MVH
Scarface
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  18-03-2001 05:28
Hej

Jeg ville helt sikkert få dyrelægen til at raspe tænderne, bare for en sikkerhedsskyld, men noget andet er at faktisk er der mange heste i marts/april som er lidt vinter-deprimeret. Har selv set det flere gange, de spiser kun lidt og ikke helt op. Gulerødderne gider man heller ikke, det eneste der virker er hø. Det kan godt svinge lidt hvor meget der bliver spist (min hest får det ALTID i marts/april og høet bliver spist helt op hver gang)
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  19-03-2001 07:50

Hej

Jeg har også lige haft det problem at Tritla (15 år gammel) ikke ville spise sit kraftfoder op, men gerne sit hø.
Jeg havde dyrlægen ude som checkede tænderne (selvom de lige var blevet det).
Hun sagde at hun under normale omstændigheder ikke ville have raspet den smule tandspidser der var, men gjorde det alligevel. Dagen efter spiste min hest igen normalt. Så een eller anden lille spids har der sikkert siddet........

Hilsen Katrine H
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  20-03-2001 15:51
Jeg er så utrolig "heldig" at min dejlige hoppe´s kindtænder er seks kantede i stedet for firkantede, så de skal raspes ca. hvert 1/2 år
0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider