|
|
| Blød i bagkoderne!!!!! |
| Forfatter:  |
Pernille |
| Dato:  |
19-02-2001 11:13 |
|
Hej jeg havde her til morgen smed til min 2½ års vallak, og smeden kunne konstatere at han er lidt bød i den ene bagkode og meget mere i den anden.
Han sagde at han kunne vokse sig fra det, og at han kan godt leve med. Om det kommer til at betyde noget,kan først ses når han har været redet noget tid.
Man kan kun se det når han står på en bestemt måde, når han ligger alt vægten, ned på bagbenen. Han rådede mig til at sætte hans fodre ned til det halve af hvad han får nu, og at longse ham på fast bund.
Er det nogle som har erfaring på dette om råde???
Fordi han skal sættes ned i fodre, er fordi han ikke må vokse for hurtigt.
Hilsen Pernille
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Re: Blød i bagkoderne!!!!! |
krista |
21-02-2001 06:19 |
|
Ja lidt.
Jeg har en 1½ års plag som er ret blød i bagkoderne. Dog ikke arvelig betinget. Faktisk var hun på et tidspunkt lige da jeg fik hende nede og stå næsten vandret i den del fra hoven og op til kodeledet (hedder det vist) Vores gamle smed tog det ret rolig. Sagde at det nok skulle rette sig Dyrlæge sagde det samme.
Nu skiftede vi så smed i efteråret pga at den anden holdt og den nye han lurede en hel del. Men han mente at det kunne rettes. Fast bund som din smed også har sagt, gerne gåture på vejen/løbeture når godt varmet op. Cavalettis hvis mulig. Lad den arbejde i trav. Han mente så at hvis ikke det hjalp, bagsko. Jo det andet hjalp en del, men nu har hun fået bagsko på. Foder kan jeg ikke sætte ned, hun er svær nok at fodre på i forvejen. Hvad din angår, virker det som samme. Man ser det kun rigtigt ved hende her når hun stiller sig og hviler på det ene bagben. Men jeg ser forskel på de dage hun bare står og hænger og de dage de drøner rundt og leger hele dagen. Stor forskel.
Men det lyder som om du burde ringe og spørge din dyredoktor om råd med foder. Han skal jo stadig bruge til at vokse af når han ikke er ældre.
Jeg håber at du kan bruge mit svar.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
Carin :o) |
21-02-2001 14:25 |
|
Spørg dog din smed om det hvis det var ham der sagde det...
Normalt vil jeg ikke lytte efter smedens forslag til foderændringer - i hvert fald ikke uden at konsultere min dyrlæge først!!
- Ring til dem - det koster jo ikke noget...
Vrinsk,
Carin  )
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
Pernille |
27-02-2001 19:05 |
|
Hejsa tak for svarene
Til Krista: Hvor tit træner du med din?? Og hvor lang tid af gangen???
Jeg har efter følgende snakket med dyrelægen ang. fodre og han sagde at jeg skulle sørge for at han er dækket ordenligt ind med vitaminer/minaralere. Så var det okay med fodret, jeg skulle dog prøve mig frem. Så vi har besluttet at give ham 3 kg i steden for 4½ kg fodre.
Han sagde også at longse ikke var en særlig god ide da at løbe rundt, belaster benen meget, men trække ture rundt på marken, ville være okay.
Om det ville blive bedre kunne han ikke give mig granti for,men hvis jeg trænede med ham så havde jeg da gjort hvad jeg kunne.Om det kommer til at betyde noget sener, kan først vises når han har været redet noget tid, men heste med blødebagkoder, har større chancer for at få en sene skade, en heste der ikke har det.Så nu må jeg træne og træne og håbe på resutat. Men hvor lang tid vil der enlig gå før det kan ses??
Kærlig hilsen Pernille
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
krista |
28-02-2001 06:36 |
|
Hej Pernille
Som du har jeg heller ikke fået nogle garantier. Men jeg skulle prøve at få hende til at trave, men var hun halt, så skulle jeg holde. Nu ved jeg ikke hvad kondition din er i, men start let. Du beder jo om at dens sener måske skal arbejde mere end de er vant til. Min har aldrig været halt af det, men var begyndt at samle lidt vædske i kodeledene på bagbenene. Hun går i løsdrift, så det var ikke pga for meget boksro.
Jeg har været så heldig at have fået lov til at bruge et ridehus i nærheden af hvor hun står, vi går der op, 5 min på asfalt vej, 5 min på grusvej, så ca 20 - 30 min i ridehuset, hvor hun skiftevis traver og skridter, trav et par min. så får hun lov til at skridte et par omgange, så trav igen og sådan fortsætter vi. Nej det er ikke altid at det går sådan. Har den været helt gal med at hun ikke har lavet noget på folden et par dage og vi går der på, tænder hun helt af. Men det gør nu ikke noget, for jeg kan se at så bruger hun bagbenene på en lidt anden men også god måde. Så retur med grus og asfalt. Hård bund er med til at styrke dens sener.
Der er også en udendørs bane som jeg må bruge, hvor vi så skifter så det ikke kun er inde. Men det er en stor indhegnet bane, så der bruger vi længere tid og hun skridter en del mere. (Jeg har ikke luft til at løbe og holde hende i trav rundt på en bane der min. er 20 x 60 i samme tempo) Der ligger der altid bomme, dem har hun opdaget og bruger til at lege henover.
Efter at vi har haft taget den gamle hoppe fra, og hun har fået bagsko på har mine to plage lagt og drønt rundt, nogle dage fra morgen til aften næsten, så de sidste 3 uger har jeg ikke trænet hende, det har hun gjort selv, men ellers var det 3 gange om ugen og var der tid, tog jeg og gik en tur på vejen med hende på ca en time. Jeg er ikke af de hurtigste, så det var ca en tur på omk. 5-6 km har vi målt det til. Men bare det at få rørt sig, bruge bagbenene at senerne skal strække sig og trække sig sammen giver jo øget spænstighed i senerne.
Jeg blev enig med ham der har stedet om ikke at bruge cavaletties, men der stod hun også langt nede, pga at hun absolut ikke gad noget i alt det mudder. Faktisk kunne du stå bagved hende og smælde med en longepisk uden at hun rørte sig ud af flækken. Kiggede bare tilbage på en for at se hvad det var.
Enig med din dyrlæge om longering, jeg begyndte dog en smule, for at hvis hun skulle arbejde m. cavalettis og vi har ingen ridebane. Ville gerne have hende lidt styrbar, men så fik jeg jo lov at låne ridehallen og banen. Så det blev droppet igen.
Vi har snakket om at kigge på det med cavalettis til foråret. Men nu får vi se. Bagskoene har hjulpet en del. Er begyndt at ændre stillingen. Men de dage hvor hun ligner Chaplin der er landet fra månen med 4 hove i hvert verdenshjørne og hun synker godt ned både i for og bag ben, tvivler jeg stadig.
Men hvad med at tage ham med på tur som håndhest? Så kan du jo skridte dem godt varme og så lige trave lidt. Jeg tør ikke, men det er ikke pga hende. Den gamle hoppe vi har som før var skudsikker (bokstavligt) fandt en dag ud af at der var høns på gården og slam røg hjernen ud på gulvet. Hun kan få øje på noget og springe fra den ene side af vejen til den anden. Derfor gør jeg det ikke, ville også nådig hænge mellem to hest i hver sin side af vejen.
Hvor lang tid der går før man ser forbedringer er svært at sige. Men bitter erfaring er at det går meget hurtigere den anden vej. Men med 3 x om ugen har vi fået lyftet hende fra vandret til et par cm over siden, sidst på efteråret og til slutningen af januar i maxbelastning. Efter at hun har fået bagsko på er der dog sket meget. Men hvor havde vi været hvis ikke at vi havde trænet? Fik fortalt bagefter da jeg havde haft den i et par mdr. at UPS den havde da faktisk stået helt nede på bagkoderne som ½ års. Surt.
Jeps en med bløde koder har større chance for sene skader men når du ved det og træner efter det, tror jeg ikke at det bliver så stort et problem. Du er jo også selv interesseret i at han holder. Hvorfor man så måske tænker mere over det.
Håber at du kan bruge mit svar ellers skriv igen
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
Pernille |
01-03-2001 19:31 |
|
Hej Krista
Mange tak for dit svar, jeg har lige et par spørgsmål mere som jeg håber at du kan, hjælpe mig med.!!!
Min hest er en meget aktiv hest på marken,den der fiser rundt hele dagen osv. Så jeg har besluttet at jeg vil træne med ham ca.hver anden dag. Bruger du bandager,gamasger eller er det bedst at ikke at bruge noget!!!! Normalt hvis jeg skulle træne med en unghest ville jeg putte noget på dens ben???Men i dette tilfælde??
Ang.at din går med sko,når man putter en sko på så hæver man benet, og hvis den stå meget langet ned i forvejen,så vil den da synke mere??? Efter hvad min smed har fortalt mig, for hoven og koden skal være i samme vinkel når benet belastes,så når der kommer en sko på så,knækker den da mere sammen????
Jeg har ikke så meget forstand på det,ikke andet end smeden har fortalt mig, men sko ville han ikke anbefale, til min hest. Men der er jo forskel på hvor slemt det er!!!! Men så her til aften da jeg kiggede på ham, trak rundt med ham så syntes jeg ikke at det var/er slemt. Det er sku ikke til at blive klog på!!!!!
Man kan kun se hvad fremtiden vil bringe.
Kærlig hilsen Pernille
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
krista |
05-03-2001 16:58 |
|
Hej Pernille
Jeg bruger Kiefers Gamasher med kode støtte, men man kan også få nogle ved Pro Choice ved jeg. De gamasher jeg bruger er neopren og sidder rundt om koden som en skål og med et ekstra stykke med velcro som jeg har under koden til ekstra støtte. Hvis du forstår. Men nu har hun også stået meget langt nede. Men put noget på hvis han rammer sig selv. Jeg bruger for at støtte fordi at hun stod så langt nede.
Du er lidt heldigere stillet, din gider at være aktiv hele tiden. Min får det lige pludselig sådan, at hun ikke gider noget. Så er det op og lege i ridehallen lidt igen.
Skoene er anbefalet af min smed, da han hørte hendes historie op til han skulle begynde at beskære hende Men han kunne vist godt høre at jeg ikke var for meget for det med sko. Snak med dyrlægen om det var hans råd, men han mente at de ville kunne hjælpe hende. Det mente min Dyredokter også. Derfor har hun skoene på. Faktisk gik der kun 2 dage så havde plagene fræst så meget rundt at det sagde klap-klap-klap-klonk da hun kom ind til morgenmaden. Vi fandt dog skoen igen. Bare fordi at min smed mente sko til hende betyder det ikke at andre har samme behov.
Jeg ser en meget positiv forandring i hendes benstiling af skoene. Ændret slid. Hun sled helt forkert på baghovene pga stillingen og så er det jo svært at gøre noget. Men lyt til din smed. Min dyredokter overlader den slags til smeden, men siger dog hvis der er noget han får øje på.
Men jeg skal se om jeg ikke kan finde et billede af hende, hvor hun står og hænger. Så kan du jo selv se hvad jeg mener. Men det bliver ikke engang før end i næste uge.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
Pernille(Kashmir) |
13-03-2001 14:48 |
|
Hej Krista.
Endnu engang tak for dit svar.
Jeg har 2 par gamasher som minder om kiefers, med velcro og kodeleds beskytter.
Dem har jeg brugt til ham et par gange nu, og de fungere fint men er dog fulde af muder når vi er færdig. Første gang jeg skulle gå en tur med ham på marken, var han lidt ked af og komme væk fra de andre, hoppede lidt, stejlede, men efter noget tid forstod han hvad det gik ud på, og lyttede meget til mig når jeg snakkede til ham. Han er ikke vænnet til at gå med hovedetøj, men det skal han snart, så har jeg tænkt at jeg vil trække ture med ham nede på banen. Til sommer bliver der bygget ridehus, hvor han står, så når vinteren kommer vil jeg løs springe han lidt, bare for sjovt skyld, og for at han skal prøve noget nyt. Når det så bliver forår 2002 skal han så sættes i ridning.......................Det var hvis lidt uden for enmet.
Men jeg glæder mig til at se billedet af din hest, om hvor slemt det har været.
Hilsen Pernille
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
krista |
17-03-2001 10:06 |
|
Jeps her har jeg lige siddet og skannet billeder ind og så har jeg bare et lille problem, jeg forstår ikke at sætte billeder ind på internettet. Så har du en e-post, jeg kan sende dem til?
Øv øv trode lige at jeg bare kunne bruge dit navn øverst til at sende til. Men nej!
Krista
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
Pernille(Kashmir) |
18-03-2001 09:48 |
|