Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

Dybt fortvivlet.. -hest
Forfatter: 
Dato:  16-01-2006 18:08

Min kære hest har en del mug, men det er nu ikke lige muggen jeg har brug for hjælp til..

Problemet er at det er blevet meget slemt og vi kan ikke komme til at behandle det, kan slet ikke få ved i benet.

Hun ville have rigtig godt af at komme ud i vandet, men der nægter hun at gå ud, medmindre det er lavvandet og hun kan se sandbunker længere ude.

Det ville også være godt at få det vasket godt, men det vil hun jo ikke være med til.

Havde min smed ude idag, som plejer altid at kunne komme til hende, men han kunne heller ikke.

Nu hedder næste forsøg nok at få dyrlægen til at give hende noget beroligende/bedøvende så vikan komme til at vaske det´, men hvad så hvis det skal vaskes hver dag i en hel uge??..

Min smed mente at man skulle tage en højtryksrenser og sætte den på lavt tryk, binde hende godt og så spule det, han mente hun ville holde op med at gøre modstand når hun fandt ud af at det gjorde godt...

Ved ikke rigtig hvad jeg skal gøre, for lige på det punkt er hun top hysterisk, og det kan jo gå hen og blive farligt, men på alle andre punkter er hun en super sød, kærlig og glad hest.. -havde hun da bare været en gammel dum skid man kunne aflive..

Nå, nu kom jeg ud med det, gode råd modtages gerne...

0
0
Svar på denne tråd

med tanke...
Forfatter: 
Dato:  16-01-2006 18:17

...På at det normalt er en meget sød hest, så må det jo gøre forbandet ondt på hende at blive rørt ved muggen, siden hun reagere så voldsomt, derfor ville jeg aldrig, aldrig og atter aldrig, binde hende og vaske det med højtrykrenser... Den ville kunne smadre sig selv(og dig) i angst og smerte

Hvis det nu havde været Homestyle(som det sagtens kunne have været) så ville jeg træne med klikkeren, jeg ved selvfølgelig ikke om det ville virke, men hvorfor ikke den virker jo med så meget andet.

Hilsen Marianne

*Homestyle, -jeg glemmer dig aldrig, R.I.P 26/9-05*

0
0
Svar på denne tråd

Hvis det er blevet...
Forfatter: 
Dato:  16-01-2006 18:49

så slemt, at I ikke kan komme til benet pga. smerter, så ring til dyrlægen - og hvis behandlingen kræver det, så må han jo komme de gange, der skal til...

Det er let at være bagklog, og selvfølgelig havde det været bedre at sætte ind "i tide", både med behandling og "behandlings-træning", men muggen går næppe i sig selv, slet ikke på denne årstid.

Dorte

PS. Det var forhåbentlig ment som en dårlig spøg - ellers kan det da kun gå for langsomt med at få skiftet den smed ud...!!

0
0
Svar på denne tråd

du skal have fat i dyrlægen
Forfatter: 
Dato:  16-01-2006 19:02

Hvis du kan overtale den lille dame med bestikkelse som mad mm og få lov at røre lidt ved benet, er det godt at lave en kraftig jobac opløsning.

Gennemfugt et kæmpe stort stykke vat og læg det i kodeleddet. Sæt det fast rundt om med en selvklæbende bandage.

Det må godt sidde natten over, men skal af næste dag og have luft hele dagen ( måske du må røre lidt ved det.

Læg en ny forbinding næste nat.

Gør det tre nætter i træk og skorperne ryger næsten af , af sig selv.

Du skal dog garanteret have noget cream af dyrlægen (reseptpligtigt) at smøre på..

Du skal skynde dig at gøre noget inden det bliver alt for slemt, for mug i disse mængder er absolut ikke noget at spøge med.

Bitches
have more fun

0
0
Svar på denne tråd

nu skal
Forfatter: 
Dato:  16-01-2006 20:23

i jo ikke forstå det som om jeg ikke gør noget, det har jeg gjort lige siden det opstod.. Jeg har haft dyrlæger 3 gange, og har netop snakket med en ny, da jeg ikke er tilfreds med det andet sted jeg har brugt hidtil.

Marianne: Jeg tror ikke det gør meget ondt, fordi man kan godt gnubbe benet med halm, det synes hun er dejligt.. Det samme med en kost, når gulvet lige fejes og jeg skal se om det er ok. Men når man kommer med en klud eller lign. så vil hun ikke. Jeg tror det er fordi hun er en meget stædig dame og nu er hun en gang blevet vasket med vircon s, som virkede, men sved, og derfor vil hun ikke være med.

Dorte: Nu skal smeden have den ros han fortjener, for han er absolut god til heste og han er tålmodigheden selv. Alle hans heste er både rolige, dejlige og glade. Jeg kan jo ikke sidde her og skrive alt ned i mindste detalje, så man kan nemt misforstå og blive harm.. -så god fornøjelse til dig... Altid godt at være bagklog og dømmende.

Limelight: Jeg gør alt hvad jeg kan, med svier jodbac ikke?? -har nemlig noget af det, men hvis det svier, så kan jeg godt glemme at få lov.. Har snakket med min nye dyrlæge om hvilken cream han ville anbefale, men han havde det ikke med den dag (i fredags), var til en anden hest, men vil få det ved ham, hvis jeg har en chance for at få det smurt på.

Nogen gode ideer til et eller andet man kan smøre på som vil virke lindrende, så hun vil få en god oplevelse med at blive smurt, og så derefter kunne komme til at behandle..

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  16-01-2006 20:25

Jeg har rigtig gode erfaringer med LUSSOLIN, det er en nem "olie-agtig" substans at arbejde med, og nu hvor din hoppe er så øm, vil du kunne stå lidt fra hende og ligesom "spøjte" lussolin på benene af hende. Hvis du kan få lov til at gnide det bare en anelse ind, måske den dag dyrlægen er der og giver hende lidt smertestillend, så virker det som regel hurtigt.

Du kan bla. købe Lussolin hos Granly Foder og Fritid, tlf:29434352

vh Miriam

Frieserstald Birkely

~- Behandl andre som du selv

ønsker at blive behandlet

:-)

~

~

www.123hjemmeside.dk/f...ld-bi

0
0
Svar på denne tråd

Hej...
Forfatter: 
Dato:  16-01-2006 20:38
Dyrelæge... ville jeg mene var en god ide...
0
0
Svar på denne tråd

Hundeøredråber...
Forfatter: 
Dato:  16-01-2006 21:09

Sidste år havde jeg også svære kvaler med muk. Min dyrlæge ordinerede til sidst hundeøredråber (fucidin), som er meget bakteriedræbende. Strategien var helt at undgå vand. Jeg pillede så meget af skorperne væk, som jeg kunne, og så smurte jeg ind i øredråberne. Det er ret dyrt (bittesmå flasker), men det er let at smøre på, og jeg tror ikke, at det gjorde ondt på hesten. Han stod i hvert fald bumstille.

Har du fået en penicillinkur? Jeg mener at have hørt, at det kan være nødvendigt at behandle med en invortes penicillinkur i meget svære tilfælde. Men det har din dyrlæge måske foreslået?

vh Anne

0
0
Svar på denne tråd

Honning
Forfatter: 
Dato:  16-01-2006 21:28

Du skriver at du har kontaktet dyrlæger, måske din nye dyrlæge kan komme med et råd / middel du ikke har brugt.

Jeg har ikke så store erfaringer med mug, men ved at det er forskelligt hvad der virker fra hest til hest.

Til min gamle hest brugte jeg en tjære/sink salve beregnes til røde barnenumser (i samråd med dyrlægen ) det virkede fint på ham.

Min nye hest havde mug da jeg fik hende hjem her har jeg brugt honning (honning er helende og bakteriedræbende) og det var perfekt til hende, muggen forsvandt hurtigt.

Dog var ingen af mine så hårdt angrebet som din.

God bedring med hestens ben, håber du finder "kuren".

Mvh Pia*

0
0
Svar på denne tråd

Noget på spray...
Forfatter: 
Dato:  16-01-2006 21:44

Har den lange kodehår, eller kan du komme til at sprøjte den med noget på spray??

Jeg har selv gode erfaringer med at bruge Aloe Vera mod muk, det kan du få både i salve og spray. Jeg har lige behandlet en hest med muk langt op af benene, det er nu næsten væk, efter ca. 3 uger. Af og til må man skifte til noget andet, hvis et produkt som ellers plejer at virke ikke har nogen effekt mere.

Tror du ikke du kan komme til at spraye det, i første omgang, hvis du binder hesten, eller får en til at holde godt i den, en anden til at løfte et af de andre ben, og evt. en tredje til at give den bremse på?

Det er nødt til at skulle behandles... Jeg ved at nogen har fået dyrlægen til at sprøjte heste med meget muk, men jeg tror ikke du kan slippe helt for at skulle vaske det.

Tine

0
0
Svar på denne tråd

Åh nej...
Forfatter: 
Dato:  16-01-2006 21:46

-du har jo heste med "pels-fødder"!!! Har du klippet kodehårene af, eller vil du ikke det? Det er nok svært at behandle i al den pels...

Hvis du ikke nænner at klippe den så sørg for at koderne hele tiden er helt tørre!

Tine

0
0
Svar på denne tråd

som sagt
Forfatter: 
Dato:  16-01-2006 22:40

så er mit største problem at komme til det.. Ikke hvad jeg skal behandle med... Har haft dyrlæge, er blevet sprøjtet og har klippet hårene af. Trænger godt nok til at blive klippet igen, men det nægter hun..

Lige en sidste gang, jeg kan IKKE komme til at smøre hende, klippe hende, så alle de velmenende råd i den retning hjælper ikke, hvis i ikke kan sige hvordan jeg får hende til ar acceptere det...

0
0
Svar på denne tråd

Tror du ikke...
Forfatter: 
Dato:  16-01-2006 22:55

-du kan spraye som jeg foreslog? Evt med hjælperne jeg beskrev. Ellers prøv at uddybe hvad det er du ønsker råd omkring...

Tine

0
0
Svar på denne tråd

muk...
Forfatter: 
Dato:  17-01-2006 01:09

Hvad med at gemme en bøtte ikke-sviende creme bag en halmvisk?

Og så gnubbe med halm, mens du sniger cremen på? Så kan det være, hun hen ad vejen opdager, at det ikke er så farligt?

Jeg red på et tidspunkt en hest med muk, og hun var IKKE begejstret for at få pillet sårskorper af. Så jeg smurte bare creme fra dyrlægen på (benene var tørre og næsten rene :-))Så længe jeg lod være med at pille, var det okay med hesten. Skorperne faldt så af af sig selv - men det kan selvfølgelig være, at jeg bare var heldig :-)

mvh. tina

0
0
Svar på denne tråd

Tine g
Forfatter: 
Dato:  17-01-2006 11:25

Jeg tror ikke jeg kan spraye, da det jo skal ind til huden og ikke sidde og hygge sig uden på pelsen..

Jeg har også tænkt på aloe vera, da det jo ike svier men føles behageligt, men har bare ikke hørt om erfaringer med det før..

Det var sådan set også forslag som dem du kom med jeg kunne bruge.. -det var mere det med at klippe osv. det kan jo ikke lade sig gøre når jeg ikke kan komme til hende... Så skal du også lige tænke på at det faktisk er dybt fustrerende ikke at kunne hjælpe sin hest, så derfor kan det godt være at man ind imellem ikke udtrykker sig rigtigt, nogen gange kan man godt føle at det virkelig er for meget..

Taina: Har også tænkt på den med at skjule det bag en halmvisk, men tror hun er synsk, hun lurer mig altid...

0
0
Svar på denne tråd

Jeg kan se, at du ..
Forfatter: 
Dato:  17-01-2006 12:07

... har svære heste - er du sikker på at det er muk, og ikke skab?

Hilsen Sif

Det er sjovt at tage fjordheste alvorligt

0
0
Svar på denne tråd

Skabsmider
Forfatter: 
Dato:  17-01-2006 12:24

er meget almindeligt hos de tunge racer. Jeg passede en flok belgiere en gang og guderne skal vide at jeg klippede og smurte til den store guldmedalje, indtil en kvik kvægdyrlæge foreslog at sprøjte dem med det køerne bliver sprøjtet for skab, vel at mærke injektion, det hjalp prompte. Står hun og slår benene ned i jorden af og til ? Jeg synes du skal snakke med din dyrlæge om injektion mod skabsmider.

www.stutteri-hjaelmsbjerg.dk

Pia

0
0
Svar på denne tråd

Sif og pia
Forfatter: 
Dato:  17-01-2006 13:14

Jeg har af min gamle dyrlæge fået at vide at han mente det var muk, de er også blevet sprøjtet, men om det kun hjælper mod muk og ikke mod skab ved jeg ikke.

Der er en del sår som ikke er særlig lækre, kan skabsmider give det?? Hun sparker noget, men det kan jo også være fordi mukken klør, men det er da også muligt at det er begge dele..

Det absolut bedste for hende ville være hvs det kunne tages med en injektion, for det er hun ligeglad med, hvori mod man ikke må komme til hendes ben...

Men jeg ved ikke om skab kan give sår, eller om det måske er begge dele. Har aldrig kendt til skab personligt, kun hørt om det, har altid fået at vide at det her er muk.

0
0
Svar på denne tråd

Lidt info
Forfatter: 
Dato:  17-01-2006 13:26

Her kan du læse om skab hos heste:

netdyredoktor.dk/sw7986.asp

For mig lyder det meget som skab, så jeg tror det er bedst hvis du snakker med dyrlægen igen.

God bedring med hende.

Linda.

Mosegaards El Diablo - en stjerne i svøb

Medlem af FHK, HGK og pylreklubben

hestensurtehave.dk/

0
0
Svar på denne tråd

Det er da også meget ...
Forfatter: 
Dato:  17-01-2006 13:26

... muligt at det er muk - det slog mig bare lige, at de tunge heste (med meget hovskæg) oftere lider af skab end af muk.

Og ja - skab giver også sår, for de kløer sig til blods når de står og stamper og gnider benene mod hinanden.

Du kan evt. læse mere om skab her: www.dansktinkerforenin...ikler.html

I øvrigt anbefaler min dyrlæge at vaske i Sebacil - både ved muk og skab. Måske kan du finde en alternativ vaske-metode? Sebacilen behøver ikke ligefrem at gnides ind, huden skal bare være våd, så det burde jo være muligt at dyppe en halmvisk i opløsningen og gnubbe hende med den? Fordelen ved Sebacil er, at du behandler en gang ugentligt, og hvis det virker, så kan du se det i løbet af 2 behandlinger.

Men tal med dyrlægen om det - det er også hos ham/hende du skal have recepten på Sebacil, hvis det bliver aktuelt.

Hilsen Sif

Det er sjovt at tage fjordheste alvorligt

0
0
Svar på denne tråd

Dyrlæge - nu !
Forfatter: 
Dato:  17-01-2006 14:28

Det er da fløjtende ligegyldigt om det er mug eller skab - dyrelægen skal bare rekvireres med det samme.

Hvis der skulle være mug, så skal du endelig ikke vaske, mug "elsker" vand.

Skal du skylle med noget som helst, skal det være noget desinfektionsmiddel f.eks Virkon. Og endelig ikke med en højtryksrenser - han (smeden) må jo være fuldstændig sindsyg...

0
0
Svar på denne tråd

Dyrlægen...
Forfatter: 
Dato:  17-01-2006 14:30

ar netop snakket med min dyrlæge (den gamle), den indsprøjtning hun havde fået sidst var mod skabs mider. Den unge af hesten havde noget i man og på bagparten og det hjalp det mod.

Vi endte med at han kommer i morgen, så bliver hun nok bedøvet, får klippet hårene af, bliver vasket godt og grundigt i bund. Og så skal hun på en (lang) antibiotika kur, med indsprøjtninger.. Så nu skal i alle krydse fingre for at det er noget der virker den her gang. Det håber jeg godt nok for den stakkels hest...

Og på den egoistiske side bliver det da også rart hvis jeg igen kan sove om natten...

Så kryds alle fingrene og be en lile bøn til de forskellige guder der er at vælge imellem

0
0
Svar på denne tråd

Tina...
Forfatter: 
Dato:  17-01-2006 14:35
Tag det helt rolig, dyrlægen har været flere gange.. Det er jo ikke altid de er de bedste.. -Nu er virkon sådan set noget der skal opløses i vand, og jeg synes ingen steder jeg har skrevet at jeg vasker med rent vand??? -de fleste desinfektions midler skal blandes med vand... Ved godt at fugt og skidt er godt for muggen og skidt for hesten...
0
0
Svar på denne tråd

Styr på det
Forfatter: 
Dato:  17-01-2006 14:39
Godt - så er alt jo i den skønneste orden :-)
0
0
Svar på denne tråd

krydser det hele
Forfatter: 
Dato:  17-01-2006 18:29

mvh. tina

0
0
Svar på denne tråd

Muvier...
Forfatter: 
Dato:  17-01-2006 19:12

nu er det jo engang sådan, at man må forholde sig til det man læser - jeg har desværre forlagt min krystal kugle.

I dit oprindelige indlæg nævner du intet om dyrlæge, ud over at det "nok" må være "næste forsøg", og som du fremlægger din smeds udtalelse, er i det mindste jeg for fatsvag til at gennemskue, at der der åbenbart ikke skal lægges noget i den.

Men "-så god fornøjelse til dig... Altid godt at være bagklog og dømmende." vil jeg da så vælge at læse som: "tak for rådene alle sammen, i giver dem naturligvis ud fra de forudsætninger jeg har givet jer, og i bedste mening...!

Dorte

0
0
Svar på denne tråd

Dorte..
Forfatter: 
Dato:  17-01-2006 22:53

Undskyld hvis jeg har fornærmet dig, men jeg læste bare ikke dit indlæg på en særlig positiv måde, sådan er der jo en del herinde der er. Jeg siger skam tak for rådene, men jo ikke der hvor der ikke er givet råd...

Ang. så er det ikke dyrlægen der "nok" er næste forsøg, men den del der hedder at dyrlægen bliver nødt til at bedøve for at komme til.. -troede at det var en selvfølge at en så slemt angreben hest havde haft dyrlæge, op til flere gange.

Men ud over det, så siger jeg skam tak for rådene.. Mit indlæg skulle også forstås som noget jeg gerne ville ud med, fordi det faktisk er et problem for mig, derfor skriver jeg også at det ikke som sådan er muggen jeg har brug for råd til, dertil har jeg jo netop min dyrlæge... Derfor havde jeg heller ikke selv sat mit indlæg ind her, fordi jeg sådan set bare ville ud med det, men det blev flyttet.. Jeg har ikke altid tålmodigheden til at formulere mig så alle får nøjagtig det ud af det som er meningen.

Undskyld misforståelser og fornærmelser, men som min første overskrift siger, så er det her ved at være for meget for mig, og så er det ikke altid man kan reagere helt rigtigt...

Til Tina: Mange tak

0
0
Svar på denne tråd

Har du prøvet
Forfatter: 
Dato:  18-01-2006 06:47

Imaverol?? Og evt. cremen Forma Cibazol(staves?) - den fås på recept, har selv brugt den, da min pony for år tilbage, havde muk på HELE bugen.

Kan du ikke gnide med noget halm, samtidig med, du i den anden hånd har en klud. HVis du kunne holde kluden fast om benet, på området, samtidig med du så gnider med halmvisken? Ville det virker...?

Pøj med det,

Bimboe

Godt Nytår til alle...

Der hvor volden går ind, går forstanden ud.

Har du overvejet en Homøopat?
www.homeotreat.dk

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  19-01-2006 00:15

Må du rense hove på den..? Hvis den vil lade dig løfte hovene, kan du jo lige "komme til" at strejfe den..

Det er svært, når hesten gennemskuer én. Da jeg købte min hoppe Titani, der var hovedsky blev den lidt solskoldet på mulen. Det var nærmest umuligt at vaske og smøre hende! Alle tricks blev taget i brug

Men uanset hvad, så kommer du længst ved at være tålmodig og ikke give op..

Held & Lykke

Carina

- INGEN ER MERE VÆRD END ANDRE -
0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider