Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

Foder til hest med tynd mave !!
Forfatter: 
Dato:  08-01-2006 09:28

Hej,

min DV vallak har lige siden jeg fik ham haft tynd mave - dvs. noget klattet afføring, der til tider minder mere om kokasser end hestepærer. Han har desuden en del gas i maven, som lugter meget surt.

Måske er hans afføring bare sådan - men han har for nylig været indlagt på Lanbohøjskolen, da hans tarm havde sat sig fast over milten. Så vi var ude i noget tarmslyng og forstoppelse, som han heldigvis slap igennem uden mén.

Men nu er jeg naturligvis bekymret for hans foderindtag osv.

Der er tale om en stor 7 årig hest, 176 i stang, vil tro han vejer ca. 550 kg.

Han er en hest der bliver brugt til noget. Bliver redet næsten 2 gange om dagen hver dag. Den ene typisk en let gang på ca. 30-60 min, den anden hårdere hvor vi er ude i ca 1,5 time (der er ca. 40 min skridt i alt frem og tilbage til ridehus).

Han får på nuværende tidspunkt følgende:

Morgen: 1400 g havre, 500 g. Oat balancer fra Spillers.

Middag: 1000 g havre, 1000 g toastede sojabønner (obs ikke det samme som sojaskrå)

Aften: 1400 g. havre, 500 g. Oat Balancer fra Spillers.

Derudover får han ca. 1,5 flage hø (fra minibigballe), som mindst udgør de 5,5 kg som er minimum for ham. Vi køber ekstra hø som vi giver ham - han har derfor hø at gnave i det meste af dagen.

Vi har også tidligere givet ham olie - men er stoppet igen, da hans afføring netop er meget tynd og han får masser af fedt fra de toastede sojabønner.

Han virker bestemt som om han får nok at spise - der er god energi og han spiser kun lidt af det halm, som han står på.

Nogen erfaringer med af fodre på en hest som min?

Til sidst skal det lige siges, at vi står et sted hvor havren, spillers og noget af høet er med i prisen (giver 2000 kr pr måned). Alt derudover er for egen regning... så der bruges pt 600 kr ekstra på foder (400 på hø og ca 200 på toastede sojabønner).

Håber på nogle input...

Mvh

Søs

Passier Grand Gilbert, sort, 17", medium bom, med luft, ID nr. 254891 - efterlyses! Har aldrig modtaget fuld betaling fra køber! Hjælp mig evt. med at stoppe hende fra at snyde andre!

0
0
Svar på denne tråd

Opblødte roepiller
Forfatter: 
Dato:  08-01-2006 09:40

Hejsa.

Jeg tror, at du skal regne med, at din hest min. vejer 600 kg.

Har din hest fået ormekur? Det vil jeg først anbefale.

Hø-rationen lyder OK, men kunne være større. En hest hest af den størrelse burde nok få 6-8 kg. hø dagligt, og hvis han har tynd mave, er det sandsynligvis et tegn på, at han ikke får fordøjelige fibre nok, dvs. for lidt hø. Dette kan du faktisk prøve at erstatte ved at give din hest opblødte roepiller.

Roepiller indeholder letfordøjelige plantefibre ligesom hø, og derfor er det utrolig godt til fordøjelsen. Roepiller er samtidig protein-fattigt og derfor meget velegnet til alle udvoksede heste.

Jeg har lige skrevet i en anden tråd om "Speedy Beet" om roepillers fortræffeligheder, og ellers kan du også søge her på HN. Det vil jeg virkelig anbefale dig at prøve, men du skal lige forvente en langsom tilvænning!!

Er der nogen særlig grund til, at du køber de ekstra sojabønner? Umiddelbart ville jeg vurdere, at Oat Balancer dækker hesten fint ind.

Jeg vil altså i høj grad foreslå roepiller som nr. 1. Derudover er der jo forskellige tilskud mod tynd mave... Dia-Non fra Stormøllen, FiberPlex fra Trav Discount og sikkert flere, som kan købes i mange foderstoffer eller rideudstyrsbutikker.

Når hesten tidligere netop har bøvlet med tarmene, tror jeg, at du vil opleve en markant forbedring, hvis du kan komme op på at give din hest 0,5-1 kg. roepiller dagligt, vejet tørt og udfodret udblødt. Det er i hvert fald vigtigt at forsøge at forbedre hestens fordøjelse.

Held og lykke!

Lene G
Finder du en sten i din ene sko,
så vær glad,
det er én, og ikke to

0
0
Svar på denne tråd

Jeg må...
Forfatter: 
Dato:  08-01-2006 09:44

ærligt indrømme, at jeg synes han får alt for meget havre, og så for lidt hø...

Jeg synes du skal købe en YSY Blanding (YeaSacc). Det er noget pulver man kan give som hjælper på mavens balance.

Og så ville jeg købe noget irish mash.

men prøv at få lavet en foderplan. For den du har tror jeg ikke er helt optimal

M.V.H Natasja

Military Ridningens Formel 1

GINSBORG

0
0
Svar på denne tråd

knap 4 kg. havre
Forfatter: 
Dato:  08-01-2006 09:53

Hesten får knap 4 kg. havre dagligt... Det er en meget stor hest, og den får masser af motion.

Personligt synes jeg også, at det er meget havre, men det er der nok mange heste, som får. Personligt ville jeg klart erstatte min. 1 kg. korn med roepiller, eller give dem som ekstra tilskud, for det tror jeg virkelig vil være et hit her.

Og gerne mere hø, hvis det er muligt.

Lene G
så vær glad,
det er én, og ikke to

0
0
Svar på denne tråd

hø...
Forfatter: 
Dato:  08-01-2006 09:58

Hej,

han får mere hø end de 5,5 kg - det er netop derfor vi selv køber hø og giver ved siden af. Dem der har stalden siger, at de fodrer med hø svarende til ca. 5,5-6 kg. Vi giver så oveni, så vi burde være på de 8-10 kg (men har ingen vægt derude, så det er svært at sige).

De er lige gået over til Oat balancer fra Spillers - før fik hestene 1 kg Fiberlux om dagen i stedet. Og det var jo ikke meget andet end lucerne.

Mvh

Søs

Passier Grand Gilbert, sort, 17", medium bom, med luft, ID nr. 254891 - efterlyses! Har aldrig modtaget fuld betaling fra køber! Hjælp mig evt. med at stoppe hende fra at snyde andre!

0
0
Svar på denne tråd

mine egen...
Forfatter: 
Dato:  08-01-2006 10:00

heste er ligeså store/større og bliver brugt til military, men jeg ville aldrig give dem den mængde havre, så hellere finde noget andet foder med energi unden havre.

Man må da kunne erstatte en del havren med noget?

M.V.H Natasja

Military Ridningens Formel 1

GINSBORG

0
0
Svar på denne tråd

For og imod mange tind
Forfatter: 
Dato:  08-01-2006 10:01

Hej igen,

jeg er bare lidt nervøs for at give hesten alt for meget forskelligt på samme tid... altså at bruge mange forskellige produkter.

Men det er nok bare mig, der er nervøs fordi han nylig var indlagt - men måske også desto større behov herfor.

Roepillerne skulle jo også have en fedende effekt ikke? det var oprindelig derfor han fik de toastede sojabønner - for at kunne tage på.

Mvh

Søs

0
0
Svar på denne tråd

mangler ikke energi
Forfatter: 
Dato:  08-01-2006 10:04

Hej!

Det er bestemt ikke energi han mangler - og foderstandsmæssigt er han også blevet rigtig fin nu.

Vi havde sat ham lidt ned i havre (til 3 kg om dagen) i en periode, hvor vi ikke kunne komme i ridehus. Men har så sat lidt op igen gradvist efter vi kunne komme ind igen.

Men det er jo ikke havren som giver ham den tynde mave og gas, der lugter mavesurt?!?!?!

Mvh

Søs

0
0
Svar på denne tråd

jeps...
Forfatter: 
Dato:  08-01-2006 10:13

Hej Søs.

Jo, du har ret - grunden til, at roepiller kan have "fedende" effekt er, at fordøjelsen kommer til at fungerer bedre - så udnytter hesten pludselig de næringsstoffer/FE, som er i det foder, som den får i forvejen, i stedet for at det bare bliver skidt ud som tynd mave!

Hvis du får styr på maven, vil hesten også være nem at holde i huld!

Roepiller kan så også virke mættende og bruges derfor også af folk, som har heste på slankekur, hvor man helt erstatter korn med roepiller - men det skal du ikke lade dig forvirre af.

Roepiller er virkelig godt for mange ting.

Mht. forskellen på Fiberlux og Oat Balancer, så er Fiberlux jo et ganske udmærket foder også... det er altså ikke "bare" lucerne! I øvrigt har alt det struktur ganske givet været godt for din hests fordøjelse... lucerne indeholder jo fordøjelige plantefibre ligesom hø, wrap og roepiller.

Var det Fiberlux Basic eller Champ? Fik din hest så ikke alt for meget protein, når du også gav ekstra sojabønner? Lucerne indeholder meget protein... For meget protein er jo faktisk ikke særlig præstationsfremmende... kan også give tynd mave faktisk. Champ-varianten er dog meget velegnet til udvoksede heste i træning og har et mindre protein-indhold end Basic.

Prøv roepillerne, men start blidt ud med f.eks. 100 gram i ½ liter vand og se, om han vil æde det over nat. Så kan du gradvist øge mængden i takt med, at han æder det og har vænnet sig til den nye lugt, smag og konsistens.

Og så drop da sojabønnerne i en periode og se, hvad der sker.

Lene G
så vær glad,
det er én, og ikke to

0
0
Svar på denne tråd

tynd mave
Forfatter: 
Dato:  08-01-2006 10:37

Jeg synes det er gode råd du får af Lene G. Du kunne evt. bruge Irish Mash 3 gange om ugen. Det har jeg gode erfaringer med, men kontakt evt. St Hippolyt pr email . De har en dyrlæge siddende som har hjulpet mig et par gange.

Kommer din hest nok på fold. Du siger han bliver redet 2 gange om dagen, men kommer han også på fold sammen med andre heste? Den lette afføring og hans sarte fordøjelsessystem kan også skyldes noget stress.

Klassiske hesteportrætter laves på bestilling efter vellignende fotos.

www.sitecenter.dk/familiensommersko

0
0
Svar på denne tråd

min har døjet
Forfatter: 
Dato:  08-01-2006 10:43

lidt med tynd mave pga. stærk wrap i store mængder.

Jeg har købt Brogården YSY - blanding med stor tilfredshed.

Bitches
have more fun

0
0
Svar på denne tråd

Fold...
Forfatter: 
Dato:  08-01-2006 10:56

Hej,

normalt kommer han på fold mellem de to ridninger om dagen. Han går sammen med 1-3 andre heste når han er på fold.

Men her i vinterhalvåret er det mest luftefolde.

Der er sat en væg op mellem ham og nabohesten, da han ellers sparker meget ind til den, særligt i forbindelse med fodringer.

Lene G: Tak for dine råd... jeg læser nærmere om roepillerne. Men vil ikke umiddelbart fra den ene dag til den anden fjerne sojabønnerne, da de har haft en rigtig god effekt på ham.

Men samtidig er der noget om, at han måske for tilført for meget protein i sin mad - hans @!#$ lugter nemlig også nogen gange meget af ammoniak (har læst mig frem til, at det er et tegn på for meget protein).

Kan I anbefale et godt sted (gerne nær Købehavn), hvor jeg kan få udarbejdet en foderplan??? Det skal helst ikke være sådan, at jeg så SKAL bruge deres produkter. Jeg er jo desværre i et vist omfang begrænset af det foder, som anvendes i stalden, da det er inklusiv i lejen. Men giver selvfølgelig gerne penge ud til andet såfremt det giver min hest bedre betingelser og velvære.

Mvh

Søs

0
0
Svar på denne tråd

www.foderplan.dk
Forfatter: 
Dato:  08-01-2006 11:36

Hej Søs.

Kontakt Tanja på www.foderplan.dk - hun er uvildig og laver en foderplan ud fra de produkter, som du ønsker at bruge.

Lene G
så vær glad,
det er én, og ikke to

0
0
Svar på denne tråd

maven...
Forfatter: 
Dato:  08-01-2006 13:47

Hej Søs

Lene har jo svaret så udmærket på det meste :-)

Så bare et par tillægsoplysninger herfra. Meget havre kan faktisk godt give de symptomer, som din hest har. Stivelse (som der er meget af i korn) fordøjes nemlig i hestens tyndtarm, som ikke er særlig lang.

Når foderet har været gennem tyndtarmen, ryger det videre til tyktarmen, som hesten er meget lang og hvor fibre (hø, græs, roepiller osv.) fordøjes.

Hestens tyktarm fungerer som et stort gæringskammer, hvor det er vigtigt, at bakteriebalancen er som den skal være. Stivelse nedbrydes ikke i tyktarmen, og hvis den smutter ufordøjet med til tyktarmen, kan den skabe ravage i bakteriebalancen og dermed "mavebøvl", som kan give sig udslag i forstoppelse eller diarre og at hesten ikke kan udnytte resten af sit foder ordentligt.

Derfor kan det underligt nok nogle gange fungere sådan, at hesten tager på, når man sætter kraftfodermængden ned.

Håber, det er forståeligt? Ellers må du selv finde "Den store foderbog" frem, der står det forklaret.

Det er derfor, alle prædiker hø, hø og hø (Som du jo tydeligvis også er med på :-)) Og det er også derfor, vi er så vilde med olie, som kan erstatte en del af kornet.

Jeg synes også umiddelbart, at dit foder lyder meget proteinrigt. Det betyder, at hesten også skal bruge krudt på at afskille det overskydende protein.

Jeg har også brugt Tanja fra foderplan.dk og er meget tilfreds. Du skal dog være obs på, at heste er forskellige, og foderplanen går ud fra en gennemsnitshest. Så "bondens øje" skal stadig bruges til at justere :-)

mvh. tina

0
0
Svar på denne tråd

Det er som Tina siger
Forfatter: 
Dato:  08-01-2006 14:30

At de symptomer han har med luftdannelse og lidt splat, uden at være syg eller flad: et tegn på at tarmfloraen IKKE er helt i tip-top balance, der dannes stoffer af bakterierne i tarmen som

1. enten mindsker passagetiden så tarmen ikke kan nå at suge vandet til sig

2. er let irriterende for tarmen så den søger at slippe af med det lidt hurtigere.

eller

3.foderet indeholder osmostisk aktive sukkerstoffer der trækker vand ud i afføringen...

Sur lugt vil enten skyldes for meget stivelse eller for meget protein, men protein giver nu mest rådden eller ammoniaklugt.

Sojabønner indeholder nogle KOMPLET UFORDØJELIGE kulhydrater, rhamnose og stachyose og det alene kan forklare problemet - din mængde i foderet er ekstravagant høj. 200-300 gram er rigeligt af toastet sojaskrå som er lidt lettere at fordøje, hvis den har behov for lidt ekstra på proteinsiden - men med den mængde hø og havre skulle det ikke være nødvendigt...

Problemerne kan altså skyldes:

stivelsen i havren = luft og sur lugt

proteinet i sojabønnerne= ammoniak og meget luft

kulhydraterne i sojabønnerne= luft og sur lugt.

Så det skal du bare afklare...iø tilslutter jeg mig roepilleanbefalingerne.

Eva

0
0
Svar på denne tråd

Min erfaring...
Forfatter: 
Dato:  08-01-2006 21:18

Min hest har i en periode døjet med splat-mave som din, men det kulminerede helt i december hvor han fik så dårlig mave, at dyrlægen valgte en penicilinkur.

Han blev beordret på tørt hø og en fiberblanding helt uden korn. Havre og wrap som han før fik, blev skåret helt væk.

Han er nu fit for fight igen og har fin mave, men får stadig ingen wrap, og bliver øget MEGET langsomt i havre. Hvis jeg er for "gavmild" med havren resulterer det i løs mave igen. Han får rigelige mængder tørt godt hø - omkring 12 kg. om dagen.

Jeg havde egentlig wrappen mistænkt for at være synderen (og det kan det meget vel også være - jeg ved det ikke endnu, eftersom han ikke har fået wrap siden han blev syg).

Men jeg var og er noget overrasket over, at der skal så lidt havre til at vælte balancen igen.

Mit råd er -som mange af de andre også skriver- at give så fiberrig kost som muligt, og spare gevaldigt på kornet. Måske blot for en periode, så maven kommer helt i orden igen, og du kan forsøge dig frem med, hvor meget han tåler før det går galt igen.

Min hest trives meget fint på fiberblandingen og hø alene. (og vitamintilskud, naturligvis.

Held og lykke.

Hilsner Linda

0
0
Svar på denne tråd

foder og hø
Forfatter: 
Dato:  08-01-2006 22:20

hej Søs

Jeg har næsten lige fået en oldenborger vallak på 7 år, 170 cm... da jeg fik ham havde han også meget ofte dårlig mave... Han bliver redet ca. 6 gange om ugen i 1 time.

Nu giver jeg ham 8-10 kg wraphø om dagen, og af foder får han:

3x af 400g lucerne og 500g leisuremix.

Nu har han slet ikke noget med maven :)

Mvh Maria

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider