Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

Hostehest
Forfatter: 
Dato:  02-01-2006 20:19
Jeg er bare så uheldig at min pony på fire er begyndt at hoste når jeg rider.. hun gør det ikke på stald eller på fold. Kun når jeg begynder at samle hende lidt.. Hvor "slemt" skal det være inden man ringer efter dyrelæge? Har mødt flere der synes jeg er dybt hysterisk fordi jeg ikke vil ride på hende når hun hoster..
Hun spiser som hun plejer og har ikke haft feber..
Skal jeg ringe efter dyrlæge eller se tiden an?
Mette
0
0
Svar på denne tråd

hoste uha
Forfatter: 
Dato:  02-01-2006 20:29

Når hesten hoster, ser man ikke tiden an, medmindre man gerne vil have en engbrystig hest, man ikke kan ride!!! Få dyrlægen ud til den så hurtigt som muligt og lad være med at ride den før han/hun har sagt god for ridning. Det kan være, at det blot er en gammel forkølelse, som har sat sig på lungerne, det kan en 10-dages sulfakur og tilsvarende tidsrum ro normalt gøre kål på. Det kan også være langt mere alvorligt. Astmatisk bronchitis fremkaldt af svampesporer i halm/hø. Så skal hesten miljø gennemgås grundigt og alt hvad der kan være kilde til svampesporer fjernes. Spåner istedet for halm, wrap i stedet for hø (eller høet vandes), opstaldning i udeboks/løsdrift, hvis staldmiljøet er for indelukket, mange foldtimer hver dag og vådt foder. Så kan man være heldig at lidelsen stilner af og man kan bruge hesten alligevel uden at det bliver værre. Hoste er absolut ikke til at spøge med!!!

Så, nej, du er ikke dybt hysterisk, i mine øjne er du ikke hysterisk nok!

0
0
Svar på denne tråd

Hej Stine
Forfatter: 
Dato:  02-01-2006 20:52
Tak for rådet..
har en hest med kronisk bronkitis efter en luftvejslidelse der ikke blev ordentligt behandlet (Dyrelægen mente det der blå bronchinol eller hvad det hedder fra Blue Hors var nok selvom hesten åbenbart havde en lungebetændelse, MEN man tror jo på dyrlægen) og derfor er jeg også nervøs for det her... men som sagt, mange har sagt jeg er hysterisk.. men nu gør jeg det.. ringer til dyrelægen imorgen og beder om at få lavet en endoskopi..
Hun står ude hele dagen og får kun wrap, står godt nok på halm, men har mere mistanke til en infektion end egenlig allergi.. Endnu! For det kan jo desværre hurtigt udvikle sig til noget man ikke kan komme af med..
0
0
Svar på denne tråd

Endelig
Forfatter: 
Dato:  03-01-2006 17:05
Så har jeg været ved dyrlægen som heldigvis ikke mente det var så alvolrigt.. hun mente "kun" det var en infektion som hun havde lidt svært ved at komme over.. så nu har hun taget nogle prøver som jeg skal ha svar på torsdag.. så jeg krydser fingre!
0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider