Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

Jeg mener at!!!
Forfatter: 
Dato:  02-01-2006 17:57

der engang var nogle stykker herinde på nettet som vidste en masse om skelet, muskler og sener på hesten.

Da min ellers nye pony viser sig at have fået en "inflammatin v. torntap T15-T16" kunne jeg godt tænke mig at vide, hvordan det overhovedet ser ud for hende.

Så vidt jeg fik fat i det dyrlægen sagde var det en slags betændelse i det (brusk?) der sidder der. men jeg kom lidt i tvivl da jeg så endelig kom hjem med hende igen.

Hun blev behandlet med Medrol (binyrebarkhormon) som blev givet via en sprøjte ind i selve ryggen..

Er der nogen som ved, om det normalt virker efter hensigten?

Ja jeg høre meget gerne fra nogen, der bare kan fortælle lidt om dette for her er jeg på bar bund.

Hjælp til søgning af fortid se link...

www.heste-nettet.dk/fo...117/88117/

0
0
Svar på denne tråd

klaphat
Forfatter: 
Dato:  02-01-2006 18:04

For 3 måneder siden opdagede kiropraktoren en lillebitte bule på klaphatten rygrad - vi kørte på dyrehospitalet og der skulle de så skanne han - så de barberede pelsen af et lille stykke. Og så var der et lille ar på bulen - så han har nok rullet sig på en sten og så havde sadlen grubbet på det.

Så det var vist det samme som din har - en slags betændelse i ledbåndet på torntappene.

Han fik sprøjtet kortison og traumeel og noget mod smerter ind i ryggen og så red jeg ik i 3-4 uger - og så blev han skannet igen og man ku se det var helet (eller væk).

Men jeg ved ik hvilken nr den torntap har...

KAROO - RIDER ALDRIG UDEN KLAPHAT

JHN's dressurrytter 2005

0
0
Svar på denne tråd

Ja det lyder
Forfatter: 
Dato:  02-01-2006 18:26

Jo som det samme som hos vores. Vi har slet ikke kunne ride hende og jeg opdagede at der var noget galt da vi blev ved med at blive smidt af hende i de vildeste bukspring.

vi er så lige nu i den periode hvor hun ikke må rides, og jeg er meget spændt på om det har virket. Især da jeg lige har købt ponyen og er lidt modvillig for at sende hende retur.

0
0
Svar på denne tråd

ikke unormalt
Forfatter: 
Dato:  03-01-2006 03:41

med de buler - de bliver i daglig tale ofte omtalt som "overfølsomhedsbuler" - eller det gjorde det for en 4-5 år siden-

dyrlægerne kunne ikke med 100 % sikkerhed sige hvorfor de var der , det kunne være så meget - bl.a. at de havde lagt sig på en lille sten.

Den gang behandlede de det med binyrebarkhormon direkte ned i bulen.. men man bruger vidst ikke koncentreret binyrebarkhormon mere?!

men hesten skal nok komme sig ;-)

danique: problemet med din pony kan være at den har ramt noget mere uheldigt, og det jo så er gået længere ned og har sat sig - så går der jo lidt længere tid med at det kommer væk - men aftal da med sælger at i får lov at forlænge prøveperioden - så i kan prøve ponyen når den er smertefri.

Karina82

Den, som ikke laver fejl, laver som regel slet ingen ting

min hjemmeside
0
0
Svar på denne tråd

Karina82
Forfatter: 
Dato:  03-01-2006 08:05

Jeg har købt hesten og gjorde det desværre uden prøveperiode. Vi var dog nede for at se om min datter kunne styre den, så der red hun hende i et godt stykke tid og hesten hørte pænt efter. den lavede dog også nogle små bukspring men ikke noget af betydning... De kom da vi kom hjem med hende. jeg har nu haft ponyen i ca 2 mdr og vi har ikke kunnet ride en eneste omgang på banen. Alt bliver smidt af!

Jeg har valgt at købe ponyen på trods af at den skal gå med ringsko resten af sin tid. det blev jeg også oplyst om af sælger. Men da hun skal bruges som hyggepony til mine piger og hun hidtil har gået rideskole tror jeg nu nok at hendes ben holder nogle år endne (forhåbentlig)

Men jeg lagde stor vægt på at hun skulle kunne ride med børn. Jeg selv hoppede også op 6 gange men måtte ned igen de 5 af gangene..

Jeg har så på de her to mdr. hun har været her haft smed ude 2 gange, massør (Sofie Bagge) og nu en tur på dyrekliniken/kiropraktor til en pris på over 3000 kr.

Jeg har forsøgt at tage kontakt til sælger, men hvad er rimeligt at spørge om?? jeg synes måske nok at det ville være rimeligt at dele den store regning fra dyrekliniken. det er den dyreklinik som sælger selv bruger og han der tilså hesten har set på hende igennem de sidste 5 år.

tilsidst skal det nok også lige nævnes at jeg har betalt en yderst god pris for hesten, men desværre er jeg ikke helt så hård når der skal handles, så jeg kan vist ikke engang sige at jeg fik hende billigt.

Jeg læser selv jura på 4 år og ved godt hvad jeg burde gøre, men mine piger er glade for hende og hun er noget af det mildeste, så længe man ikke sidder på hende... Hun er også blevet rigtig glad og tilfreds. og det ville vel også være bedre for rideskolen at dele den store regning, frem for evt. at skulle lade handlen gå tilbage??

0
0
Svar på denne tråd

Buler på ryggen
Forfatter: 
Dato:  03-01-2006 08:35

Karina82: Jeg tror ikke det er samme slags buler, vi taler om her. Dem du snakker om, kommer ved ridning og forsvinder af sig selv igen, ikke?

Det andet her, kommer som følge af en tilbagevende irritation og forsvinder ikke lige igen. Det sætter sig som en betændelsestilstand omkring torntappene og kan blive kronisk, hvis der ikke bliver behandlet og hvis man ikke fjerner irritationen.

danique: Da vores pony havde det, havde han ikke ondt. Det undrede dyrlægen sig også over, men klaphatten er lidt en hård hund! Så der skal meget til at han ømmer sig.

Prøv at se, om du kan finde årsagen til bulen. Kan det være sadlen, der går ind og genere?

Det er nok kun dyrlægen, der kan sige noget om, hvor store chancerne er for fuldstændig helbredelse.

Vores pony har her efterfølgende en lille fortykning, som kan være en slags ardannelse i vævet. Derfor var det også nødvendigt med en ny skanning for at se om betændelsen/blødningen var væk.

MOR TIL KAROO, OG EJER AF JACOB KLAPHAT

Formand for en lokal

ponyafdeling af D.Å.H.M.

Men modstander af skarpe bid og hjælpetøjler!

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  03-01-2006 16:20

Jeg kender ikke årsagen. hun må have haft det da vi købte hende fordi her havde hun kun nået at være i ca 14 dage hvor hun kun kom på fold og ind om aftenen (for lige at se det nye sted an) det var jo så lige de første gange vi prøvede at sætte os op på hende at hun bukkede, jeg valgte at få hende undersøgt for smerter i ryggen med det samme.. og så kom alt det her...

Jeg har købt en helt ny wintec wide sadel til hende og har fremvist den på hesten både hos massør og dyrlægen/kiropraktor og den skulle altså ligge rigtig godt på hende.

Jeg har ikke set at der skulle være nogen tegn på noget der skulle kunne irriterer hende på dette sted, men jeg ved jo ikke hvad de har redet med på hende derfra hvor vi købte hende.

Jeg må vist bare krydse fingerne og håbe at behandlingen virker.

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider