Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

Hvad er det rigtige???
Forfatter: 
Dato:  22-03-2003 19:12
Hej alle sammen

For 5 mdr siden købte jeg min egen hest. Men jeg bryder mig ikke om at han ikke rigtig tager på...

Jeg rider på ham hver dag stort set, men stadig er han meget spids at se på ved manken/skulderen og sin bagpart. Jeg husker ham ikke som så "ranglet" da jeg købte ham. Min far påstår dog at han var, men det husker jeg nu ikke. Vi har lige sat hans forderartioner op til 8 kg om dagen. Jeg syntes det lyder af meget, men når man føler omkring hans mave på siden kan man føle ribenene.

Jeg fodrer ham med hvalset havre, hvidløgspulver og så det tilskuds halløj TLC. I vintes fik han tilskudfoder oven i det hvalset havre. Han får ikke hø, men byghalm. Vi har en frederiksborg, og han ser fin nok ud. Har tjekket om han har orm - det har han heller ikke. Billderene på min præsentation er far i vinters, men der ser han jo fin ud!

Hvad skal jeg gøre for at han tager lidt på eller er hans form/bygning bare "ranglet" Han er dansk varmblod/araber.

Med venlig hilsen Bine

Efterlysning
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  22-03-2003 20:19
Hvis jeg var dig ville jeg se at få fat i noget hø eller wrap da det godt kan hjælpe med at give ham lidt sul på kroppen.

Jeg har selv fedet min hest op med wrap, majs, melasse og Aloe Vera og han er blevet rigtig pæn efter han har fået det.

Mie Doktor :-)<
http://www.doktor.ridesiden.dk
0
0
Svar på denne tråd

Det er ikke min skyld
Forfatter: 
Dato:  22-03-2003 20:41
Så er det at jeg skal sige - jeg har forslået det for min far, men han vil ikke betale for sådan noget... Det er for dyrt - byghalmen er lige så godt! Og jeg har diskuteret det med ham - han vil ikke hører... Jeg prøver i hærdigt og se om jeg kan skrabe penge til at selv købe det, men det kniber lidt!

Det der undrer mig er jo så at alle vores andre heste har det fint - undtagen min nye!

Efterlysning
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  22-03-2003 21:08
Det kan jo bare være at din nye hest har behov for lidt mere end de andre.

Gå ud og snak med en bonde om dit problem, de er som regel så søde at de vil slæge noget hø det for en slik!!!

Det vil de bønder der bor omkring mig, så mon der ikke også bor nogle ved dig.

Håber meget på at du finder en løsning på dit problem.

Mie Doktor :-)<
http://www.doktor.ridesiden.dk
0
0
Svar på denne tråd

Halm!
Forfatter: 
Dato:  22-03-2003 22:07

Så er der noget, du må se at få forklaret din far i en hulens fart!
Halm er IKKE et brugbart stråfoder til heste!

Hestens mave/tarm-system er indrettet til at fordøje og optage næringsstoffer fra græs - dermed også hø, wrap, lucerne.
Nye undersøgelser viser, at heste kun kan optage 3-5 % af næringsstofferne i halm, og desuden er halmen til stor gene for hesten, da den ophobes i stortarmen (grundet den dårlige fordøjelighed) og dels skaber irritation og dels øger risikoen radikalt for forstoppelses-kolik.

En dyrlæge fortæller, at hun har været med til at operere 40 kg halm ud af en kolikhest - og dette er desværre slet ikke spor ualmindeligt.
Det er samtidig den dødvægt hesten slæber rundt på i sit tarmsystem, indtil den til slut får forstoppelse.

Halm er strøelse og til nød beskæftigelse - men halm er IKKE stråfoder!

Og hvis de 8 kg, du snakker om, er kraftfoder, så er der mere end én ting, der skal rettes op på i det hestehold.
Jeg forstår godt, hesten er tynd. - Halem kan den ikke fordøje, og kraftfoderet render delvist igennem systemet og forsurer miljøet i stortarmen, hvor de livsnødvendige mikroorganismer slås ihjel.

Skaf noget hø eller wrap, og skær kraftfodermængden kraftigt ned - så vil du se din hest tage på i løbet af ret kort tid.

/Tanja B

Female By Nature - COWGIRL By Choice!
0
0
Svar på denne tråd

Det første år jeg havde heste...
Forfatter: 
Dato:  22-03-2003 22:23
...kunne vi ikke få fat i tilstrækkeligt hø!!
Faktisk løb vi hurtigt tør og fodrede derefter med halm og kraftfoder.

Men herregud, som vi dog pøsede foder i dem!!

Herefter har de fået hø/wrap ad libitum HVER vinter - og det er sammenlagt blevet BILLIGERE at fodre på dem.

8 kilo kraftfoder om dagen!!!
Man kan dæleme købe meget hø for de penge!!
(og så snakker vi slet ikke om RESULTATET - nemlig en trivelig hest!)

Kan du så få fat i din far og smække ham med en våd søndagsavis indtil han investerer i en bigballe eller to!!

med venlig hilsen
atengstedt

SÅ kom der billeder af ALLE de 5 brune på min præsentation!!!
0
0
Svar på denne tråd

Hø og godt foder:-)
Forfatter: 
Dato:  23-03-2003 07:35
Jeg har haft samme problem som dig... Min hest havde meget svært ved at holde huld, selvom han blev fodret som alle hestekendere i min omgangskreds sagde han skulle (han er en Welsh Cob og de mener ikke en sådan race har behov for ret meget kernefoder).

En dag fik jeg nok og spurgte min dyrlæge... Dyrlægen tog prøver af ham, af hans foder og fik hans daværende foderplan og så stod jeg ellers til skideballe fra hende:-( Jeg var godt i gang med at ødelægge hans lever, da han manglende stort set de fleste vitaminer og mineraler.

Hun lavede en foderplan til ham, som så meget anderledes ud end mine hestekendere.... Han skulle have hø og han blev sat på en foderblandning fra D&H (i dag er vi dog på vej over til Spillers foderblandninger) samt lucerne helst uden melasse.

Idag har jeg ingen problemer med at holde huld på ham. Ja, jeg har næsten det modsatte problem *GG*

Prøv at snakke med din dyrlæge ang. foderplaner, for selvom jeres andre heste ser gode ud, kan der sagtens være skader indvendigt og så er din far måske lettere at overtale til hø eller wrap.

Og hold dig for guds skyld væk fra melasse som opfedningsmiddel... Det har præcis den modsatte effekt, da det er ren sukker og sukker bliver omdannet til energi og ikke fedt i en hestekrop iflg. min dyrlæge og jeg må sige hun havde ret, da min hest dengang blev fodret med bla. melasse.

Et alternativ er at bestille bogen ""hestefodring" hos Landbrugsrådet. Der står mange brugbare ting i; bla. hvilke former for halm man skal bruge til foder, hvis man ikke er i stand til at få hø.

Jeg er glad for, at jeg nåede at redde hans lever og andre indre organer og jeg er ked af at jeg stolede på nogle, som jeg troede vidste hvad de snakkede om.

Det er de bedste 800 kr. jeg nogensinde har brugt på en dyrlæge.

MVH
Wivian.
0
0
Svar på denne tråd

Den går vist ikke...
Forfatter: 
Dato:  23-03-2003 08:34

Havre og halm kan man ikke bruge alene....

Bliver de andre heste redet som din ?. Der er jo forskel på hvad heste i træning "kan nøjes med" og hvad heste der bare går på en mark kan nøjes med.

KatrineH
Det bedste er at putte sig med en islandsk uldtot
;D
0
0
Svar på denne tråd

Foder til forfangen hest
Forfatter: 
Dato:  23-03-2003 08:59
Hej.
HÅber der er nogle der kan give mig et godt råd, jeg købte for nogen tid siden den rarreste islænder, men desværre viser det sig da vi havde smed på hende at hun, engang har haft en meget kraftig forfangenhed.
Jeg fik af vide jeg skulle sætte mit foder ned, og at hun næsten ingen hø måtte få mere, men nu er problemet at jeg syntes hun har tabt sig.
Så jeg håber der er nogle der vil give mig nogle gode råd til hvad jeg kan give hende så hun tager på igen, men ikke bliver forfangen.
Med venlig hilsen Kenny
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  23-03-2003 09:08

Jeg mener ikke at hø i moderate mængder kan skade en tidligere forfangen hest. Det skal ikke være ad libitum, men NOGET skal hesten jo have at spise og jeg ville vælge hø.

KatrineH
Det bedste er at putte sig med en islandsk uldtot
;D
0
0
Svar på denne tråd

Dårlig samvittighed
Forfatter: 
Dato:  23-03-2003 09:55
Ih jeg får bare så dårlig samvittighed - og vi har også en gang fodret mde halm, men det er MANGE år siden.
Jeg kan bare lige forestille mig den diskution med ham! Jg skal nok prøve, men jeg kender allered udfaldet! Han vil ikke gå med til det - det er 100% Det meste af det i har sagt, det vidste jeg godt - men en pige på 20 år har ikke så meget at sige til sin far (jeg har ihvertfald ikke) For hvis der er noget som min far og jeg altid kan skændes om, så er det heste! Vi har to forskellige synspunkter på hvordan alt skal gøres med heste - det er en sjælden gang at vi er enige!
Men jeg prøver! Tak for hjælpen allesammen - i jo nok givet mig lidt mod, og styrket mine egne svar med jeres - så det ikke er mig som er helt gal på den!

Hilsen Bine som snart får hugget hovedet af :-D

Efterlysning
0
0
Svar på denne tråd

Hvad sagde jeg!
Forfatter: 
Dato:  23-03-2003 10:16
I denne familie er det min mor som sider på pengepungen - nu har jeg lige luftet tanken for hende, og straks slår hun den af hånden på mig! "Det er for dyrt at fodre med hø - og hvis det er det han skal fodres med, ja så har du ikke råd til at have ham, så må du sælge ham" Helt ærlig hvor unfair er det. Hvis det er bare er hø som vil gøre at han vil tage på igen - så meget dyrere er det heller ikke vel? Hvor meget koster en balle??? 7-8 kr? Vi giver 5 kr for halm!

Jeg HADER dem fandme lige nu - og jeg sidder og regner på om jeg så selv kan købe det, men det kniber virkelig lige nu hvpr jeg går i skole. men efter sommerferien kan jeg nok godt!

Efterlysning
0
0
Svar på denne tråd

bine
Forfatter: 
Dato:  23-03-2003 10:27
du er 20 år,det kan ikke passe at du ikke har 200- til en bigballe hø som kan holde i 1 mdr til en hest eller
til en balle wrap.har du ikke det har du ikke råd til at holde hest ellers er du ikke dit ansvar bevidst.

hilsen berit
at sætte sin ven på prøve er
det samme som gerne at ville
af med ham.
G.E.Lessing
0
0
Svar på denne tråd

vægt
Forfatter: 
Dato:  23-03-2003 10:34
Hånden på hjertet...har du brugt en vægt da du vejede dens foder af, eller er det blot et skøn??

En lille sandfærdig historie:

En veninde jeg har vejer hver dag hver fodreration op til sine heste...hun er meget omhyggelig. Hun beklager sig en dag over at hendes hest taber sig, hvilket hun ikke kan forstå idet hendes lille hoppe på 154 nu er oppe at få 7 kg havre om dagen, hvilket den ikke synes at tage på af. Jeg undrer mig også idet hoppen kun bliver redet let, og får lidt græs ved siden af. Jeg kigger ved et tilfælde på hendes vægt og ser der har 2 instillingsmuligheder, nemlig til kilo og til engelske pund som bekendt er knap et halvt kilo. Hendes havde ved en fejl rykket sig over på engelske pund og det havde hun af en eller anden besynderlig grund ikke opdaget. Så hendes hoppe fik i virkeligheden kun mellem 3 kg og 3,5 kg om dagen.

En anden historie:
En jeg kender var så overbevist om at hun havde en skovl der kunne indeholde 1 kilo og fodrede også derefter og kunne ikke forstå hendes hest ikke ville tage på trods adskillige "kilo", indtil hun endelig fik vejet fodret af og 1 kilo skovlen var pludselig reduceret til en 1/2 kilo skovl, måske var fejlen delvis at hun fodrede med valset foder.

Endelig er der den klassiske med at nogen tror at 1 LITER valset havre er det samme som 1 KILO valset havre - det er det ikke... 1 LITER valset havre vejer mellem 250 - 350 gram, afhængigt af valsningsgraden.

Har du nu vejet dit foder af, og ved med sikkerhed at din hest får 8 kilo om dagen + halm, så er der noget der tyder på den ikke udnytter sit fodrer ordentligt.
Medmindre du rider meget eller meget hårdt.
Har du fået tjekket hans tænder?
Fordeler du hans fodrer på 3-4 fodringer pr. dag?
har du problemer med at få fat i noget godt hø, så prøv at få fat i de der plastic indpakkede lucerne pakker fra Green...et eller andet. Det plejer at sætte sig godt på¨enhver hest. Du skal anvende den med lucerne, jeg mener pakningen er grøn.
Endelig kan det være den ikke får korrekt afstemt foder.

Held og lykke.
0
0
Svar på denne tråd

....
Forfatter: 
Dato:  23-03-2003 12:23
Hej!
Jeg kan se, at du er 20 år og går i skole. Så må du jo også få SU, og så har du mulighed for at tage studielån! Den normale takst på studielån er kr. 2.200 pr måned, men man kan (vistnok) få nedsat studielån; så er der jo ikke så meget at skulle betale af på senere....
Hvis du vælger at få studielån, så har du råd til at købe hø til din hest!

Håber du kan bruge mit råd til noget .... det ville da være forfærdeligt, hvis du blev nødt til at sælge din hest (n)

Med venlig hilsen Lilar.

Nobody is perfect - I´m nobody!! ;-)
0
0
Svar på denne tråd

Ud og samle flasker!!
Forfatter: 
Dato:  23-03-2003 17:52
Det kan simpelthen ikke passe, at du er 200% afhængig af fars og mors pengepung som 20 årig???

Hvad hundene gør du den dag du skal have smed eller dyrlæge og farmand ikke synes det er nødvendigt???

Nej - det MÅ simpelthen være muligt at afse de par hundrede eller tre om måneden, så din lille hyphest kan få sig noget dejligt HØ eller WRAP og blive fin og rund igen!!

med venlig hilsen
atengstedt

Man skal aldrig slås med et svin.
Begge parter bliver beskidte, men svinet kan lide det!!
0
0
Svar på denne tråd

dyrlægen ud
Forfatter: 
Dato:  23-03-2003 18:34
jeg hvade også en heste der tabt sig jeg fik dyrlæge ud og han tog forskellig prøver han kom frem til at den skulle have 3 forskllige fodre med de ting den hest hvade behov for kan ikke ligge huske hvad alle 3 hel men den ene hvad noger bluid up og det hjælp på det så får din dyrlæge ud og se på ham det er pengen hver så an det være din fader gidder og høre når dyrlæge siger det alle hesten har jo behov forskelligt fodre da de jo heldigvis ikke er enes
0
0
Svar på denne tråd

Hvis vi skal snakke økonomi...
Forfatter: 
Dato:  23-03-2003 18:55
.... så har jeg råd til smed og dyrlæge, jeg betaler ALT til den hest SELV! Undtagen foder og strøelse! Jeg har et arbejde, som jeg knokler røven ud af buskerne for at have råd til min hypper som jeg elsker overalt på jorden, min SU, ja det er ikke meget jeg får udbetalt 800 hver måned...

Seriøst ALLE mine penge går til den hest, bare jeg har det mindste i overskud, så køber jeg en ny ting til ham! Jeg har en reserve kasse med penge til pludselige udgifter såsom dyrlæge! Og jeg har også penge til hø tror jeg - men jeg skal lige regne på det!

Og hvad angår Berit&Lucas, så er jeg mit ansvar BEVIDST! Jeg har haft hest i mange år sammen med min far, og de har sku aldrig fejlet noget! Jeg ved måske ikke alt, men jeg er heller ikke bange for at spørge om noget! Det er jo ikke for sjov jeg spørger herinde - det er jo fordi jeg er i tvivl om nogle ting, og vil derfor gerne have hjælp!

Så der er bestem ikke nogen son skal sige til mig at jeg ikke er mit ansvar bevidst! Jeg er ikke typen som bare får og får - jeg knokler for at få det jeg gerne vil! Såsom kørekort - det har jeg ikke bare fået af mor og far, næh det betalte jeg selv!
Og såsom min helt egen hest som jeg kan bruge til noget! Ham har jeg selv betalt, og jeg agter at beholde ham! Og jeg er ikke bahe for at spørge mig til råds!!!

Hilsen Bine

Efterlysning
0
0
Svar på denne tråd

Hej
Forfatter: 
Dato:  23-03-2003 19:02
Jeg kan læse du har fået meget skæld ud herinde. Prøv at se om du kan få fat i noget hø eller majs.

Nutid
Datid
Surprise du er min for altid!
0
0
Svar på denne tråd

det har du ret i!
Forfatter: 
Dato:  23-03-2003 19:13
Hej - endelig en med lidt venlige ord! 8-) Hvorfor majs???

Hilsen Bine

Efterlysning
0
0
Svar på denne tråd

Majs feder!
Forfatter: 
Dato:  23-03-2003 19:20
Majsflager er noget af det bedste til at sætte huld på krikdyret.

Men du skal også passe på, ikke bare at "hælde" majs i vilde mængder på din hest. Hvis jeg var dig, så ville jeg trække lidt ud af det sparsomme budget og få lavet en foderplan.
Eller få fat i en herinde fra, som har et foderprogram og derved kan hjælpe dig.

En udfordring ved fodersammensætning er nemlig, at få nok af det ene vitamin ellers optager hesten ikke det andet mineral ordentligt osv.

Mht. rådet om SU-lån. Lad så vidt muligt være! For det er en stor gæld, at skulle betale af på senere i livet, når det (undskyld udtrykket) "bare" er en hest, du skal have fodret.

Venlig hilsen Camilla (Felur)

Det er ikke fordi ting er vanskelige, vi ikke tør.
Det er fordi, vi ikke tør, ting er vanskelige.

- Seneca -

Har du set Felurs hjemmeside?
0
0
Svar på denne tråd

HØ!!!
Forfatter: 
Dato:  23-03-2003 19:23
Egentlig er jeg tilbøjelig til at give din mor ret - har du ikek råd til at holde hesten på det foder den har behov for - så har du ikek råd tila t have hest. Hårdt og kontant!

Halm er IKKE hestefoder, det er strøelse. Og at give en hest 8 KILO kraftfoder om dagen , og så ikke give den grovfoder, det er da den lige vej til sygdom (og DYRE dyrlægeregninger)

Se at komme ud og købe noget hø - du KAN jo købe det lidt ad gangen, så føles udgiften ikke så voldsom.

Hvis man påtager sig ansvaret for et dyr, må man også være parat til at gøre det ordentligt. Er det dig eller din far der ejer hesten? Og hvor længe er forældre ansvarlige for at betale deres børns udgifter?

Ja, det kan godt være at jeg går hårdt til dig i dette svar, men er der to udsagn jeg ikke kan acceptere i forhold til hestehold er det "jeg har ikke råd til det rigtige foder" og "jeg har ikke råd til at ringe efter dyrlægen lige nu"

£isbeth & Baloo
Vor utvungne Tone er behagelig, men den må underbygges med Takt
Emma Gad

Nye billeder på min præsentation :-)
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  23-03-2003 19:26
Hej bine.
Jeg kom vist til at sætte et spørgsmål ind under din rubrik, undskyld.
MEd hensyn til det du spørger om, ville jeg nok også vælge at gi ham noget hø.
Du kan se i div genbrugsaviser, der er tit noget.
0
0
Svar på denne tråd

STRIDE KVINDEMENNESKER!!!
Forfatter: 
Dato:  23-03-2003 19:30
Jeg synes virkelig ikke i kan være bekendt at sidde der og rakke Bine ned fordi, at hun spørger om noget!!!

Hvad i alverden vedkommer det dog jer, hvem der betaler?????

Det der kan ikke ikke tilade jer!!!

hvis i er voksene burde i vide at man ikke sidder og gør andre mennesker kede af det.

Uanset hvor gamle i er, så opføre i jer som nogle uopdragene teenagere!!! Bare så i ved det!!!

Det synes jeg LIGE i skal tænke over, næste gang i har lyst til at rakke nogen ned!!! >:-(

Med Væmelig Hilsen Amanda
0
0
Svar på denne tråd

Majs...
Forfatter: 
Dato:  23-03-2003 19:32
Majs har et højt indhold af energi og et lavt protein- og fiberindhold. Derfor er det godt til heste med et stort energiforbrug eller til heste, der skal tage på i vægt.

Ifølge min førnævnte bog (Fodring af heste fra Landbrugsrådet) kan man godt fodre med halm; dog skal man holde sig langt væk fra ærtehalm og rughalm. Dette er ikke egnet til hestemaver!
Hvedehalm er heller ikke så godt som stråfoder, da et stort indtag af dette kan give forstoppelse. Byghalm og havrehalm er det bedste til fodermidler. Du kan som alternativ til hø måske anvende frøgræshalm (personligt er jeg ikke fan af frøgræs; jeg henter bare min viden fra bogen); dette er ikke så dyrt som hø og prisen på hø variere meget fra region til region og er meget afhængigt af vejret. Lige nu er det næsten umuligt at opdrive hø og det er meget dyrt, da det er sidst på sæsonen.

Et godt supplement til halmfodringen er Lucerne. Dette er tørret græs iblandet melasse (som hovedregel) og dette foreslog min dyrlæge, hvis jeg ikke kunne få fat i hø. Dangrønts og Hartogs (dette er min favorit)udgaver koster omkring 100 kr. for 20 kg. og kan fås hele året.

Jeg håber du kan få løst dit problem og jeg er også tilhænger af et dyrlægebesøg (dette bruger jeg, hvis jeg f.eks. ikke kan blive enig med min fodervært eller hvis hun ikke tror på mig; det virker:-))

MVH
Wivian.
0
0
Svar på denne tråd

En ny ting?
Forfatter: 
Dato:  23-03-2003 19:33
Bine Kristensen skrev:

Seriøst ALLE mine penge går til den hest, bare jeg har det mindste i overskud, så køber jeg en ny ting til ham!

Hehe... så er du ligesom flertallet af os andre ;-)

MEN... i stedet for at købe "en ting", så brug pengene på foder i stedet. Din hest bliver ikke tyk og smækker af en ny strigle eller et sadelunderlag!

Det er også en kamp for mig selv, for man kan aaaltid lige bruge en hundredekroneseddel på et-eller-andet, men jeg skal selv blive bedre til at sige, at Felur har nok mere brug for en gang massage (længere historie) end et nyt sadelunderlag (som jeg i øvrigt har fem af i forvejen...).

Jeg kan godt forstå, at du følger din fars råd mht. fodring, for det har virket på dine andre heste. Fint nok! Men nu har du altså en hest, som ikke er ligesom de andre!

Men derfor undrer jeg mig over, at du kan betvivle nødvendigheden af hø?
Hø er for heste, som godt rugbrød er for os! Vi kan ikke leve uden nogen gode kornprodukter, som holder mave/tarmsystemet i gang og hesten kan ikke leve uden hø af samme årsag.

Hø er ikke ret dyrt. Din hest skal have mindst 1% af sin kropsvægt dagligt, dvs. en hest på 500kg. skal have mindst 5kg. hø dagligt - gerne mere!
Der er stor forskel på kvalitet af hø, vægt og dermed også pris, så derfor skal jeg ikke kunne sige dig, hvad det ville koste dig hver måned.

Men det er langt billigere end alt muligt tilskudsfoder givet "efter bedste evne".

Venlig hilsen Camilla (Felur)

Det er ikke fordi ting er vanskelige, vi ikke tør.
Det er fordi, vi ikke tør, ting er vanskelige.

- Seneca -

Har du set Felurs hjemmeside?
0
0
Svar på denne tråd

Hvad er så det???
Forfatter: 
Dato:  23-03-2003 20:00
Nu skal jeg jo passe på med hvad jeg siger. Nu spørger jeg pænt igen! Og svare pænt igen! Vi fodre med byghalm, og det siger Wivian selv at det kan man godt bruge som foder!
Men så spørger jeg så! Hvad er Lucerne? Hvor kan jeg købe det henne, og HVAD KOSETR DET! bare så jeg kan regne på alle ting!

Jeg ved godt at hvis man ikke har råd til at passe sin hest ordenligt, så burde man heller ikke have anskaffet sig en hypper! JEG HAR RÅD, i så fald hjælper det når jeg er færdig med skolen om 3 mdr! Men det er ikke sådan så jeg ligefrem vælter i penge! jeg har små hundrede kroner til mig selv om mdr. resten går til hyseren! Så må jeg jo bruge de sidste får hundrede krner som var til tøj til mig selv, til noget hø... ;-)

Efterlysning
0
0
Svar på denne tråd

Lucerne
Forfatter: 
Dato:  23-03-2003 20:08
Det kan købes hos Dangrønts forhandlere og fås i 20 kg.'s sække til 95-100 kr.

Det er kortsnittet tørret græs med lidt melasse blandet i (du kan også godt få den uden melasse).

Prøv at rådføre dig med din dyrlæge ang. fodring med halm; det lader til, at der er lige så mange meninger, som der er mennesker.

Jeg er dog tilhænger af hø; især hvis der er fodermæssige problemer og det er klart det bedste til opfodring.

Når man fodre med halm, så skal man være omhyggelig med indholdet i de resterende fodermidler, da næringsindholdet i halm ikke er så godt som i hø.

Jeg er ikke den store foderekspert, men forholder mig til det jeg får ad vide af min dyrlæge (som kender min hest) og det jeg læser mig til (derfor min anbefaling til Landbrugsrådets bog).

MVH
Wivian.
0
0
Svar på denne tråd

Man KAN da godt fodre med halm...
Forfatter: 
Dato:  23-03-2003 20:21
..ellers lå der jo mange døde krikker rundt omkring i de danske stalde og (navnlig) rideskoler!!
:-D

Der ER bare ikke meget næring i det...
Dertil kommer, at høet ligger meget tættere på hestens "naturlige" fodervalg - nemlig græsset.
(y)

Hestens mave er sådan set "gearet" til at omsætte græsser - og det i så stor grad, at man meget ofte ser en overforekomst af krybbebidning, kolik og andre mavetilfælde i stalde hvor man udelukkende fodrer med halm..
(n)

Hvis vi nu for nemheds skyld KUN taler foderenheder og springer let og elefant hen over vitaminer, mineraler og hvad har vi ellers af godt..

Ja, så står vi immervæk i den situation, at der skal 2½ kilo halm til at erstatte 1 kg hø.

Og når vi så har en lidt vantreven hest, der gerne skulle tage lidt på - så kommer den SØREME til at skulle indtage NOGEN kilo halm om dagen, før det batter noget!!
:-@

ISÆR, når man ikke kan regne med, at enhver hest kan udnytte de (få) næringsstoffer der er i halmen..
(n)

Og JA..
Selvfølgelig er der nogle heste, der ikke tåler hø.
Dette er oftest pga. støvindholdet..

I så fald foreslår jeg, at man istedet giver wraphø, som er støvfrit.
(y)

med venlig hilsen
atengstedt

0
0
Svar på denne tråd

Så spørger jeg igen!
Forfatter: 
Dato:  23-03-2003 20:38
Vi snakkede nemlig også om wraphø, min far og jeg - men har det ikke en hvis holdbarhed når man åbner for det???
Eller kan det holde længe???

Efterlysning
0
0
Svar på denne tråd

HØ!!!
Forfatter: 
Dato:  23-03-2003 20:47
brug hø som basisfoder til din hest - så går du aldrig galt i byen.

mvh line
0
0
Svar på denne tråd

Wrap er godt...
Forfatter: 
Dato:  23-03-2003 21:17
..det siger mine heste selv ;-)

Men det ER rigtigt, at det har en begrænset holdbarhed, når først du har åbnet ballen..

Man regner med max. 14 dage efter åbning.
Så hvis I køber i minibigger (billigst!) så skal der være flere heste om den!!

(jeg kan sige så meget, som at mine 2 heste, 1 II'er pony og to shettere konsumerer en minibig-balle på 10 dage..)

Dertil skal også siges, at det kræver en lille tilvænningstid - for ikke alle hestemaver er lige begejstrede for wrap og din hest skulle jo nødig få ondt i maven eller tynd mave..

En enkelt MEGET vigtig ting er, at der i meget sjældne tilfælde kan være døde dyr i en wrapballe (adr..)
De rådner ikke, fordi de er lufttæt pakket ind - men kan tilgengæld forårsage opformering af nogle rygende giftige bakterier (botulinus).

Det er derfor vigtigt at du kigger ballen godt igennem inden du fodrer!!

Wrappen skal lugte sødt og krydret - nærmest som en blanding af tobak, hø og blommegrød!

med venlig hilsen
atengstedt

0
0
Svar på denne tråd

Hmmm.....
Forfatter: 
Dato:  23-03-2003 21:20
Jeg kan da efterhånden læse mig frem til, at vi tilsyneladende er helt gal på den.

Vores heste er altid blevet fodret med halm.

Det sker af og til at de får noget frøgræshalm, men det er ikke tit.

Er dog lidt i tvivl om det er en frøgræsballe der er blevet stillet ud på folden til dem eller om det er en bygballe.

Anyway - de heste vi har haft og har, har altid klaret sig fint på halm (set med vore øjne), så umiddelbart tror jeg ikke vi ændrer på noget, men jeres indlæg har da givet mig noget at tænke over.

Hilsen LouiseN

0
0
Svar på denne tråd

Frem og tilbage...
Forfatter: 
Dato:  23-03-2003 21:31
Puha - sikken en debat, nu syntes jeg snart bolden er blevet kasatet frem og tilbage!!! Men det er jo kun godt, det er jo det en debat er til for!

Men tilbage til emnet - WRAPHØ... 14 dage, det er jo ikke længe, vil hø så ikke være bedst. Mine 2 heste kan da ikke nå at spise det! Kan de vel??? Hvor meget koster sådan en Wrapminibigballe?

Efterlysning
0
0
Svar på denne tråd

hu hej hvor det går
Forfatter: 
Dato:  23-03-2003 21:48
Hej Bine
Nøj alle de svar du kan få.
Jeg har selv døjet med en hest der hele tiden var lidt til den tynde side.
Jeg brugte fx madolie. Bare solsikke eller rapsolie købt fx i Aldi for en 6 kr. Godt 3 dl om dagen.
Du kan bruge op til 0,5 sagde min dyrlæge.
Så kan du bruge majs, det feder vældig godt.
Min hest stod ved siden af en astmahest. Så han måtte leve lykkelig uden hø. Fik han hø begyndte nabohesten at gø.

Du kan købe en ca 400kg balle græshø fra dangrønt. Hvis jeg husker rigtig erstatter 2 kg af det 1 kg havre.

Ikke fodre mere end en godt 2 kilo korn om dagen. Hestene skal bruge meget energi på at fordøje det, så det kan have den modsatte virkning hvis du bare sætter den op.
Så smut over på byg. Det feder mere. Prisen er den samme.
Du vil høre mange sige at uha, byg giver tykke ben og alt muligt andet ondt. Det er en overhalet omgang. Fx bliver heste i orienten fodret med byg og ikke med havre. Byg har dog en størrer næringsindhold og derfor skal man være obs på proteinindholdet i det samlede foder. Der er få heste der ikke kan tåle byg. Men er til dato ikke faldet over en endnu.

Fx fodere jeg med Skt. hippolyt, den har haft en enorm god indvirkning på tarmsystemet så han optager foderet bedre.

Men der kan være andere ting med hesten der gør at den ikke tager på. først og fremmest tænder. Få de tænder checket. Men sørg for at det er en der har meget forstand på det.
En hest kan også have en svamp sidene i mavetarmkanalen, typisk candidasvampen. Så er det en sag for en af de alternative behandler. Stress kan også få kiloene til at rasle af.

Jeg har selv en far af din slags. Gud ske lov ved han ikke en disse om heste. Men nu som 31 årig kann jeg stadigvæk ikke komme igennem med almindelig argumentation over for ham.

Tag ind på din lokale foderstof. Tit har det en foderrådgiver tilknyttet. Du skal have noget struktur af en eller anden slags ind i foderet. Som man siger i dag skal 50% af kaloriene komme fra grovfoder, de andre fra kraftfoderet.
Tænk på der er mange astmaheste derude der lever et godt liv med en tyk mave uden hø.
Ingorer kommentare som at du ikke er dit ansvar bevist.
Held og lykke med opfedningen.

Knus LeneJ
0
0
Svar på denne tråd

Grovfoder
Forfatter: 
Dato:  23-03-2003 22:51
Lucerne er godt, men så vidt jeg ved ret kraftigt grovfoder - jeg ville ikke fodre udelukkende med det. Dertil kommer at det pr. kilo er ret meget dyrere end hø elelr wrap.

Hø KAN være svært at få i en acceptabel kvalitet på denne tid af året - men køber du i efteråret, så kan du trygt fodre med det i nogle måneder før du skal til at risikere at måtte kassere det pga. svampesporer i.

Wrap er også et glimrende grovfoder, men man skal være opmærksom på de døde dyr i det (har aldrig selv oplevet det) og når det er åbnet er holdbarheden begrænset. Men du BEHØVER ikek købe kæmpe baller af det. Hvis du køber det i 40 kilo baller, skal det nok holde - også til en eller to heste!

Det er lettere at lave EN foderplan med EN slags grovfoder - så på det punkt ville jeg nok vælge wrap, da det kan være godt i hele efterårs/vinter/forårs foderperioden - blot det er i en forholdsvis tør kvalitet, og ballerne ikke er for store i forhold til antallet af heste.

@atengstedt
Det er da korrekt nok at heste i mange herrens år har været fodret på halm - uden at dø af det. Men jeg mener ikke at standarden for hvordan hesten bliver behandlet skal sættes efter hvad den ikke dør af!

Vi skal jo allesammen lære noget nyt hele tiden, og der kommer jo løbende forskning frem om hvorfor fodersammensætningen måske er bedre på en anden måde end man hidtil har troet. Dertil kommer at hestene bliver avlet mere og mere krævende - simpelthen fordi VI kræver mere ydelse af DEM.

Derfor gælder reglen "det er rigtigt fordi det har vi altid gjort" simpelthen ikke.

Ud over risikoen for kolikanfald og dårligt huld, har mangel på grovfoder også andre konsekvenser. Da hesten producerer mavesyre hele tiden (i modsætning til rovdyr der kun gør det ved måltider), skal den helst hele tiden have noget i maven. Ellers er der langt større risiko for mavesår - og for dermed følgende problemer (bl.a. kan krybbebidning være en følge).

Det er dog nok ikke tilfældet når den får halm - men det ændrer ikke på at halmen simpelthen ikke har den nødvendige næring.

Og selv om jeg ikke bryder mig om at sammenligne heste og børn:
Det svarer lidt til at man tror at et spædbarn kan klare sig på skummetmælk, for det er jo mælk - barnet overlever jo nok, men det trives ikke, for det får ikke de nødvendige næringsstoffer!

£isbeth & Baloo
Vor utvungne Tone er behagelig, men den må underbygges med Takt
Emma Gad

Nye billeder på min præsentation :-)
0
0
Svar på denne tråd

Høy
Forfatter: 
Dato:  24-03-2003 02:11
Hei Bine!

Kommer fra Noge, men håper du forstår hva jeg skriver allikevel :-)

Etter å ha lest gjennom innleggene så synes jeg at du bør bruke høy som for til hesten din. Jeg har ikke noe stor erfaring med å fore med halm, og iallefall ikke kun med halm. Halm inneholdert ikke like mye næring som høy, dessuten så kluper det seg og er ikke like lett fordøyelig.

Det jeg ville gjort om jeg var deg var å bytte ut mye av halmen med høy. Hesten din får også 8kg kraftfor, det er mye. Nå vet jeg ikke hvor hardt du trenr hesten din, men de traverene jeg har trent som er i løpsform får ca. 10 liter kraft om dagen. Kraftfor er også veldig dyrt i forhold til høy o.l., så ved å kutte ned på kraftforet og heller fore med mer høy så vil du nok klare deg fint.

Du må uansett sette ned på kraforet når du begynner å gi hesten høy da det er mye mer næring i dette. Så om du begynner å trappe ned på kraforet nå kan du heller bruke de pengene på høy. Da skulle det gå opp.

Selv ville jeg ikke kun brukt halm... Det bruker jeg bare om hestene legger på seg for mye av høyet. Ville da brukt halm som erstatning. Hesten skal jo ha noe å tyggep å hele dagen, altså fri tilgang. Om høy da blir for mye så kan du bruke litt halm istedenfor. Slik ville nå jeg satt opp forplanen.

Betfor og soyaolje er dessuten perfekt til ehster som skal opp i vekt. Soyaoljens energi omsettes ikke like fort som i havren, så mange bruker heller olje om hesten blir spreke av havre.

Så, jeg synes at du bør kutte ned på kraftforet og heller bruke pengene på godt høy. Hesten din vil ikke få i seg noe mindre næring av den grunn.

0
0
Svar på denne tråd

£isbeth..
Forfatter: 
Dato:  24-03-2003 07:44
..Jeg kan ikke være mere enig!!

med venlig hilsen
atengstedt

0
0
Svar på denne tråd

hej ja såååå
Forfatter: 
Dato:  24-03-2003 08:54
hej med jer jeg bliver sååååååååååå

bange når jeg høre jeg skelde og smelde

jeg ryster i bukserne af skræk for at jeg fodre mine

heste forkert !!

gider i lige lytte ????

ok. de får et hø-net (ok besynderlig måde at fodre på)

med 2/3 hø og 1/3 halm et om morgen og et om aften

(ved godt de skal ha flere gange om ddangen med det

har vi kke tid til)

og 1-2kg havre pr.hest og tit går di lige en tid på

fold med gras og sådan

hilsen

Marie
Pahuus

heste er det bedste

......... 8-)
min hjemmeside : www.tessmigbelladina.webbyen.dk
0
0
Svar på denne tråd

Vælg hø!
Forfatter: 
Dato:  24-03-2003 11:28
Puha lang debat, nå men jeg vil så li bidrage med min mening også...

Først vil jeg sige, at 800 om måneden i SU for en 20-årig lyder helt rav ruskende forkert. Minimumsbeløbet for hjemmeboende 18-årige lægger det ikke på 1200-1300 kr.??? Hvordan kan en 20-årig (som får mere end de 18-årige) så kun få 800 kr.???? Har du opbrugt dit frikort, hvis ja så må du da ha tjent ekstremt godt de sidste par måneder, året er jo næsten li' begyndt... Og det lyder jo ik som om, du svømmer i penge... ;-) Hvis jeg var dig, så ville jeg tage en snak med min studievejleder og finde ud af, om det beløb er rigtigt...

Dernæst vil jeg sige, at du skal vælge hø og IKKE Wrap. Wrap er betydeligt dyrere end hø... Jeg giver 12 kr. pr balle hø og der er ca. 10-15 kg. i en balle, så prisen er ca. en kr. pr. kg. Halmen kan ikke erstatte høet. Og ja hvis du køber hø, så vil jeg også mene, at du kan skære ned i fodermængden. Så de penge du spare på foderet, kan så gå til høet i stedet...

Desuden vil jeg også anbefale majsflager, de feder godt. Desuden er melasse også godt, ren melasse er flydende og klistret, så hvis jeg var dig ville jeg vælge klidmelasse, det er til at håndtere... Og ja så er et tilskud af olie i foderet også en god fedende ting...

Håber du finder en løsning på dine problemer, eller må jeg nok også sige, at ja har du ik råd, kan du i hvert fald ik have to heste. Ikke at du ska sælge dem begge, men det kan jo godt blive nødvendigt at sælge en af dem, selvom det er hårdt og trist... Men håber selvfølgelig ikke at det bliver aktuelt...

Knus Tine :-D

Hvis I har lyst til at se min dejlige haflingerhoppe, så tag et smut ind på min præsentation. Læg evt. en hilsen i min gæstebog :-D

Haflingerhingst søges til bedækning: få mere information her: Bedækning søges...
0
0
Svar på denne tråd

er vildt forarget!!
Forfatter: 
Dato:  24-03-2003 13:18
Jeg giver 225kr om måneden for en minibig balle hø leveret, så det altså heller ikke dyrer.

Men for helvede da hvis du ikke har råd til at købe det foder / hø din hest har brug for, så syntes jeg altså at du i en vældig fart skal sælge den, og vente med at få hest til du har råd til at fodre den.

1 er ikke at have råd til undervisning, dyr opstaldning og det nyeste udstyr - men foder /hø . Nej nu må du fandme, ja undskyld mit sprog - men jeg er bare vildt forarget. Du må altså tage dig sammen, få et ekstra arbejde eller sælge hesten!!!!!!!!!!
Hvorfor have hest når man ikke er villig til at bruge de penge der skal til for at hesten kan leve under forsvalrige vilkår.

Hvad med dyrlæge / smed er dette også for dyrt?

Under ½ pris af nyprisen!!!!
Super lækkert Horseware stalddækken, str 155, som nyt, 400g fyld, grønt, Nyprisen er 2100kr (Pris: 1100kr) Nu 1000kr

Super flotte kombi/dressurunderlag, grøn, hvid og blå,Nypris: 255kr Pris: 100kr prstk
0
0
Svar på denne tråd

JLykke
Forfatter: 
Dato:  24-03-2003 15:05

Hun har bestilt hø, så vidt jeg kunne læse mig frem til.

Hilsen LouiseN

0
0
Svar på denne tråd

Lucerne er ikke græs
Forfatter: 
Dato:  24-03-2003 15:24
> Det er kortsnittet tørret græs med lidt melasse
> blandet i (du kan også godt få den uden melasse).

Nej, det er ikke græs, det er en helt anden plantetype nemlig en bælgplante der minder lidt om Kløver af udseende især blomsten.

Læs evt her

Lucerneplante
Mvh PiaR
Uden appetit skal man hverken spise eller elske.

Orv
0
0
Svar på denne tråd

nåååå, det var godt
Forfatter: 
Dato:  24-03-2003 15:46
nåå ådet var godt, heller spare på udstyr og sørge for at hesten for noget at spise, det andet der holder bare ikke i længden.

Under ½ pris af nyprisen!!!!
Super lækkert Horseware stalddækken, str 155, som nyt, 400g fyld, grønt, Nyprisen er 2100kr (Pris: 1100kr) Nu 1000kr

Super flotte kombi/dressurunderlag, grøn, hvid og blå,Nypris: 255kr Pris: 100kr prstk
0
0
Svar på denne tråd

Takker PiaR
Forfatter: 
Dato:  24-03-2003 16:01
Det var bare den forklaring jeg fik, da jeg spurgte hvad det var.

Det var nok bare nemmere for dem at sige græs end at sige bælgplante (hvorefter de var blevet bedt at forklare dette fænomen).

Takker for opklaringen:-)

MVH
Wivian.
0
0
Svar på denne tråd

Halm, hø eller græs...
Forfatter: 
Dato:  24-03-2003 16:25
...det kommer ud på eet - det er alt sammen planter, og det kommer fra den samme jord!
Citat: Sorchas staldmester.
Jeg har KLART været een af hans hovedpiner i vinter, idet jeg har insisteret på, at min hest fik masser af hø.

Når Tanja B udtaler sig om foder, så kan du roligt tro på hende... Hun ved, hvad hun snakker om, og er "cand.hestefoderekspert" på selvstudie.

Som sagt har Sorcha fået masser af hø i vinter, og har derfor fået minimalt (200g/dag) af det (dårlige) kraftfoder, der er fodringspligt på i stalden. Alligevel har hun holdt sig trind og pæn (3/4 araber). En anden hest i stalden har ikke (trods 1 balle hø om dagen, masser af det der kraftfoder (1½-2 kg/dag) og halm til at tygge i) kunne holde sig på idealvægten, og ville ikke tage skade af at tage (en del) på. Og det er trods alt samme foder, de får - så det viser, hvor stor forskel der kan være på heste.

Som du af andre er blevet rådet til, ville jeg få lavet en foderplan af fagfolk. Husk bare, at en foderplan er vejledende - hvis hesten ikke trives på den, må du gå tilbage til fagfolkene og få korrigeret den. Du skal osse huske, at du BÅDE skal have en foderplan, der skal få hesten til at tage på - og een den skal følge, når den HAR taget på og bare skal holdes i huld.

Det er rart at høre, du har bestilt hø - det burde hjælpe. Og så er det (efter min mening) langt, langt sundere end at tilsætte madolie, melasse og andre "sjove ting" i fioderet for at få vægten op. Og igen: Foderplan...!

If I don't see you in the future - I'll see you in the pasture...

-99E

Læs mere om Natural MooseManShip HER!
0
0
Svar på denne tråd

betfor og majs
Forfatter: 
Dato:  25-03-2003 10:29
hmm jeg vil ikke skælde jeg vil forslå dig at prøve noget betfor det er ikke rart dyrt og det giver sul så det gør en ting.
jeg har tre heste og der er to af dem der får det og sækken har holdt i 2 måneder nu og den ene får to store håndfulde af det tøre fodder blandet op i vand og den anden for en stor håndfuld.
og jeg tror jeg gav 120 kr for en hel sæk.
nu ska det lige siges at mine heste for en masse andet foder ud over også. majs er også rigtig rodt det for mine også og er glade for det og det feder godt :)
men held og lykke med jagten på nogen du kan bruge

Trine, hesterne og geden

Jeg tænker, derfor er jeg´... hvad mon jeg er? heste tøs i hvertilfælde:P
0
0
Svar på denne tråd

O Grass
Forfatter: 
Dato:  25-03-2003 13:56
Istedet for Lucerne kan du købe O Grass, det er tørret græs med melasse i.
Bruger det til mine, fordi hørationerne er ved at være lidt små.

Venlig Hilsen
Lucky

Der er altid vejarbejde, på vejen til succes. 8-)
0
0
Svar på denne tråd

wsg
Forfatter: 
Dato:  25-03-2003 14:04
> Det var nok bare nemmere for dem at sige græs end at
> sige bælgplante (hvorefter de var blevet bedt at
> forklare dette fænomen).

Hehe, det kan du have ret i :D - det er nemmere at komme med sådan en forklaring og dermed forebygge yderligere spørgsmål!

(jeg vidste heller ikke helt hvad det var, før jeg søgte på det på google)
Mvh PiaR
Uden appetit skal man hverken spise eller elske.

Orv
0
0
Svar på denne tråd

wrap
Forfatter: 
Dato:  25-03-2003 18:44
wraphø holder ikke 14 dage nu her hvor det bliver varmere, det ville jeg ihvertfald ikke turde satse på.
Jeg vil sige en uges tid, afhængig af hvor tørt det er.
Når du kun har to heste der skal deles om det, vil jeg foreslå hø her i den varme tid, og så måske wrapballer på 200 kilo til vinter . (Men hvis I har opbevaringsplads nok, kan du jo i princippet lige så godt bruge hø hele året.)

Ellers har du jo fået masser af forslag, så det vil jeg ikke komme nærmere ind på :-)
0
0
Svar på denne tråd

Det rigtige foder!?
Forfatter: 
Dato:  29-03-2003 21:10
Alle heste har brug for hø, men det har du vist fundet ud af. En af grundene er at det er fuld af proteiner som din hest har brug for både til at tage på af og også til at sætte muskler. Jeg fodrer med hel havre ( ni liter om dagen , kg?) samt Fiber lux( et kilo om dagen) Fiber lux er et tilskudsfoder som indeholder alle de vitaminer og mineraler som din hest har brug for, der er 27 kg i en sæk og den koster 156 kr. Udover det køber jeg en miniballe hø som koster 260 kr, den har jeg i ca 2 1/2 mdr, og min hest får MEGET hø. En alm madolie er også god, pga protein indholdet. Jeg har en stor oldenborg/ fuldblod dressurhest på ca 600 kg, og jeg køber foder for 256 kr + hø pr mdr, Hvor meget bruger du på foder? Nogle firmaer udarbejder gratis en foderplan på din hest, hvis du bruger deres produkt, ellers få din dyrlæge til at lave en.
0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider