Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

krybbebider
Forfatter: 
Dato:  22-12-2005 11:32
vi har en hest som er krybbebider. Den går med krybbebider rem (eller hvad man kalder det)men det forhindrer den altså ikke i at gøre det stadig væk. Den kommer ud sammen med de andre tidlig morgen og kommer først ind så sent som muligt, så det er ikke fordi den står meget inde. Alligevel er den begyndt at gøre det mere i år end de andre år, og så tænkte jeg at nogen måske havde et godt råd til hvordan man får den til at holde op? eller i det mindste minimerer det?
0
0
Svar på denne tråd

krybbebider
Forfatter: 
Dato:  22-12-2005 12:19

Søg efter Pretty Fancy herinde, hun ved en sindsyg masse om krybbebidning, som iøvrigt skyldes mavesmerter. Hvis remmen alligevel ikke virker, så pil den dog af...

Krybbebidning kan helt eller delvist kureres ved korrekt fodring, det kan du læse mere om på Pretty Fancys hjemmeside (hun hedder vist også Miki herinde)

0
0
Svar på denne tråd

gcfjhgjk
Forfatter: 
Dato:  22-12-2005 17:12
takker
0
0
Svar på denne tråd

Af med remmen!
Forfatter: 
Dato:  22-12-2005 18:18

Det er symptombehandling og løser ikke problemet. Desuden er det grimt for hesten.

Og så ellers ind på Mikis (pretty fancy) hjemmeside

Lea

You used to captivate me by your resonating light

Now I'm bound by the life you left behind

Your face it haunts my once pleasant dreams

Your voice it chased away all the sanity in me

0
0
Svar på denne tråd

Vi har haft
Forfatter: 
Dato:  23-12-2005 09:55

succes med den "rigtige fodring", masser af stråfoder (wrap/hø) og har skåret meget ned i foderet. Begge de berørte ponyer er sat i løsdrift. For begges vedkommende,har de nedsat deres krybbebideri meget. Men både foder og løsdrift skulle dertil hos os, før det aftog.

Korrekt... af med remmen:-)

God jul herfra

0
0
Svar på denne tråd

Urter mod krybbebidning.
Forfatter: 
Dato:  23-12-2005 11:00

Hej alle.

Dette problem ser man ofte ; at folk giver deres heste rem på fordi de krybbebider. Jeg synes det er en ren forfærdelig tanke, at man overhovedet kan finde på det. Hesten gør det jo kun fordi den har for meget mavesyre - derved prøver den at dulme smerterne ved at krybbebide. Mine forældre havde en pony opstaldet (desværre blev han aflivet i sommers for en benskade) som var en "slem" krybbebider - den fik en urteblanding mod krybbebidning, samt rigelige mængder af stråfoder, hvilket hjalp ponyen rigtig godt.

Jeg håber MEGET at folk er ved at forstå, at heste altså ikke krybbebider bare for at irritere deres ejere, men at der er en reel grund til at de gør det.

Så jeg giver helt klart Peticco (Tina Hansen) ret; AF MED REMMEN!

God jul til jer alle ;o)

- Lækker 2½-års unghest, spring/dressur, til salg - se min profil: Maygårdens Cordial!!

- Kvalitetsurter til din hest?? Kig på min profil, eller klik ind på vores hjemmeside:

WWW.HESTENSURTEHAVE.DK
0
0
Svar på denne tråd

Også en krybbebider..
Forfatter: 
Dato:  23-12-2005 21:05
Heeyyy!

Velkommen i klubben!

Min super dejlige hest er desværre også krybbebider og har været det stort set hele sit liv tror jeg.
Det er blevet mindre nu hvor han står opstaldet et mindre sted hvilket vil sige mindre stress. Det andet sted var slet ikke det rigtige for ham, for det var en stor rideskole.

Han har i mange år stået med rem og jeg kan kun fraråde brugen af dem!!!
Jeg er blevet 'skældt ud' af min massør til ham fordi hun tydeligt kan mærke, at han spænder i nakken og hun skyder skylden på remmen...

De nyeste undersøgelser viser at de ikke danner korrekt mængde syrer af sig selv i maven og derfor hjælper det på vej via krybbebidning.
De skal derfor have så lidt stivelse som overhovedet muligt.
Min hest fik rigtig meget stivelse via sin Fase Balancer men er nu skiftet til en Fiberlux med knapt så meget stivelse og han er slet ikke så afhængig af bideriet som før.

Såååeh, den erfaring jeg har med en hest der har været krybbebider hele sit liv er, at den skal være meget ude, stå et sted der ikke stresser den og have så lidt stivelse som muligt.

:)
0
0
Svar på denne tråd

urter...
Forfatter: 
Dato:  23-12-2005 23:38

Hvilke urter giver man mod krybbebidning?

mvh. tina

0
0
Svar på denne tråd

Urterne er
Forfatter: 
Dato:  24-12-2005 08:52

vel også kun en middelvej.

Hvis hesten får nok struktur og fibre, og stivelse samt sukker bliver på et minimun, så er urter vel overflødige?

Bimboe - Glædelig Jul

Glædelig Jul...

Der hvor volden går ind, går forstanden ud.

Har du overvejet en Homøopat?
www.homeotreat.dk

0
0
Svar på denne tråd

nu i..
Forfatter: 
Dato:  24-12-2005 10:51

skriver så meget om stress.. stalden den står i er en lille hyggelig stald med 4 andre heste, ikke noget jeg direkte vil betegne som stressende miljø. Men hvad kan bevirke at den får stress?

Glædelig Jul

0
0
Svar på denne tråd

mavesyre
Forfatter: 
Dato:  24-12-2005 11:20

mavesyre/mavesår kommer ikke kun af stress ved jeg fra mig selv.

Nogle er disponeret for det og fodring har uendelig meget at sige.

Har du læst pretty fancys guldkorn?

mvh PiaR
quantum in me fuit

Billetter til Herning sælges

Svar venligst i tråden og ikke via besked/mail
0
0
Svar på denne tråd

krybbebider...
Forfatter: 
Dato:  24-12-2005 12:48

bimboe: Jeg spørger til urter, fordi min hest er på grovfoder, minimum af stivelse, rolig stald, meget udetid osv. osv. Og hun krybbebider rask derudaf. Nu bøvler hun med maven, men selv i en periode, hvor hun faktisk trivedes, krybbebed hun - men ikke så meget. Så jeg har da en forhåbning om, at når maven kommer i orden igen, så falder det lidt igen - men hvis jeg til den tid har andre muligheder klar til at hjælpe hende, så er det vel ikke så ringe endda :-)

Pia R: Sjovt du nævner det, for jeg snakkede med en læge, som siger at mavesår faktisk opstår pga. en bakterie - caliobakter eller sådan noget - i hvert fald hos mennesker. De læger der har forsket sig frem til det, gjorde det vist for laaang tid siden og har for ikke så lang tid fået en eller anden pris for det. Det har taget lang tid at få den forskning almindeligt anerkendt, fordi medicinalindustrien ikke har været glade for den viden - den dyre mavesårsmedicin bliver jo så overflødig, når mavesår kan behandles med anibiotika.

Lægen sagde også, at mavesår faktisk ikke gør ondt, med mindre det sidder ved spiserørsåbningen, da der ikke er nerver i resten af mavesækken - stadig hos mennesker.

Det kunne være ret interessant at vide, hvordan det forholder sig hos heste...

mvh. tina

0
0
Svar på denne tråd

Krybbebider for opmærksomhed
Forfatter: 
Dato:  24-12-2005 13:49

Jeg er slet ikke uening al den nyere viden om krybbebidning. Vil blot fortælle, at jeg har fået anskaffet mig en haflinger, som kun krybbebider, når han keder sig og vil have opmærksomhed. -Det har jeg aldrig set før. Det kan måske heller ikke betegnes som reelt krybbebideri, men det er da fat i en kant med tænderne til den karakteristiske bøvse-lyd kommer.

Det forekommer aldrig i forbindelse med fodring eller på andre tidspunkter, kun når jeg står ved ham og strigler eller kæler. Hvis det begynder at tage for lang tid eller min opmærksomhed bliver rettet mod andet end lige ham, så tager han fat. Det er så sjældent at det ikke er noget problem, men jeg kan undre mig over, hvordan han har fundet på det, når han ellers ikke gør det i andre situationer...

Mvh Heidi

0
0
Svar på denne tråd

Urter...
Forfatter: 
Dato:  24-12-2005 14:32
Man kan med fordel bruge mavesyreneutraliserende urter til heste som krybbebider. Især gåsepotentil bør fremhæves.

Vh Tine :-)

Loppefrøskaller (formalede- den bedste kvalitet)

1 kg. 150 kr.

9 kg. 1125 kr.

Bestil online hos Hestens Urtehave

0
0
Svar på denne tråd

Nu må jeg altså blande mig...
Forfatter: 
Dato:  24-12-2005 16:09

Nu har jeg fulgt tråden på sidelinien og nu må jeg blande mig!

Heidi: Der er INGEN hest der krybbebider for at få opmærksomhed. Det er urealistisk at tro. Der må helt sikkert være nogle tegn fra hestens side af, som du har overset. Eller måske du får trykket og "kælet" på nogle steder, som gør den sur og dermed stresset.

Blot en tanke, men i alt fald skal man ikke blive ved med at slå det hen som værende "kedsomhed" eller "opmærksomheds" bideri.

0
0
Svar på denne tråd

Opmærksomhed
Forfatter: 
Dato:  24-12-2005 16:25
Mht. til sammenhængen mellem krybbebidning og opmærksomhed kan jeg lige indskyde nogle ord.

Jeg tror ikke direkte krybbebidning kommer af mangel på opmærksomhed MEN min hest bider mere hvis der er andre i stalden og man står og snakker med ham udefra boksen.
Tro det eller lad være men dette her er jo sket!

Jeg tror ikke han gør det på grund af opmærksomheden men en eller anden sammenhæng er der jo mellem det og bideriet.
-Måske en form for stress eller usikkerhed når man står omkring ham?!

Så Heidi jeg tror på din situation men måske er det fordi den stresser eller føler sig usikker :S

MVH Cat :)
0
0
Svar på denne tråd

firkantet...?
Forfatter: 
Dato:  25-12-2005 15:34

Jeg er helt enig i, at det for krybbebidere (og andre heste, selvfølgelig ;-)) er vigtigt, at man tager hensyn til fodring med masser af grovfoder og stressfrie omgivelser. Da jeg selv har en hest, der har haft mavesår og krybbebider har jeg også svært ved at erklære mig uenig i, at der kan være en sammenhæng

Men nogle gange synes jeg, at diskussionen om krybbebideri bliver ret firkantet. Krybbebideri skyldes dårligt foder, stress og/eller mavesår, punktum! Jeg tror altså, at det er lidt mere komplekst end det. Krybbebideriet er jo et symptom, og selv om forskningen antyder, at der kan være sammenhæng med fodring og mavesår, så er det jo ikke ensbetydende med, at der kan være andre faktorer også. Jeg tør for eksempel ikke afvise, at der er nget vane i det også - eller at det KAN smitte, også selv om staldforholdene er ideelle.

Jeg har enkelte gange oplevet, at min hest begynder at kæde-krybbebide, mens hun ser mig lige ind i øjnene. Jeg har overvejet, om det er en form for kommunikation "hey, se lige her, jeg har det ikke så godt". Men da jeg jo ikke ved en kæft om, hvad hun prøver på at sige - hvis hun overhovedet siger noget - kunne det i princippet også betyde "Hej, hvor er jeg glad for at se dig" - eller noget helt andet...

Så jeg tør altså heller ikke afvise, at krybbebider også kan komme af en søgen efter opmærksomhed. Det kommer jo an på, hvad hesten har fået indlært - hvis den har lært, at når jeg gør sådan her, så kigger moar - jamen så er det jo bare blevet en handling, som den udfører for at opnå noget. Jeg må nok hellere lige understrege, at man selvfølgelig ikke kan konkludere det uden først at have gået hestens livsbetingelser i øvrigt igennem :-)

Desuden kan man jo også altid begynde at diskutere, hvad stress er. Da min hest stod på rideskole, oplevede jeg, at mange heste ikke gad at kigge efter, hvem der kom ind ad døren - som regel havde det jo heller ikke lige noget med dem at gøre. Altså en form for immunitet over for aktiviteten i stalden - "baggrundsstøj". I den lille stald, hvor hun står nu, reagerer alle hestene, når døren bliver åbnet - måske fordi de ved, at langt størstedelen af gangene, hvor der kommer nogen ind i stalden, så er det fordi de skal have mad, trækkes ud eller gøres noget andet ved?

På den måde oplever de færre ting i stalden - men når der sker noget, så fylder det så også det mere...

mvh. tina

0
0
Svar på denne tråd

Tjaa, men sådan er det nu
Forfatter: 
Dato:  25-12-2005 15:36

Jeg kan måske godt høre, at det lyder urealistisk, men det er nu en gang sådan, jeg oplever det. Jeg kan indskyde at jeg tidligere har redet en inkaneret krybbebider (det er en del år siden), så jeg har skam set, hvordan det tager sig ud.

Men de situationer jeg har oplevet haflingeren gøre det, er hvis han har stået bundet med et sted med en pæl foran eller i boksen. Jeg har haft ham et halvt års tid, men har kun set det 3 gange. Det har været i situationer hvor han har stået roligt og er blevet nuset og striglet. Når der så er kommet en anden ind i stalden og jeg er stoppet op for at snakke, så har han bidt et par gange i træværk eller krybbe. Han stopper ved et "nej" hvilket en "rigtig" krybbebider jo ikke gør. Han stopper også straks, hvis han får min udelte opmærksomhed igen. Jeg kan indskyde, at han noget nær rolig som en klippe og absolut ikke stresser sådan fra tid til anden. Men jeg skal da ikke kunne afvise, at han kan føle sig stresset uden at det er til at se på ham..

Som sagt kan det måske heller ikke betegnes som egentlig krybbebideri. (3 "bøvs" på et halvt år) Han er godt nok opstaldet, men i en lille stald, hvor ejerne ikke vil have krybbebidere stående, så jeg ved at de er meget opmærksomme på det, men han gør det aldrig i andre situationer, end dem jeg har beskrevet.

Altså, jeg kan godt høre, at det måske lyder mærkeligt, og ville nok næppe selv tro på det, hvis det ikke var fordi, at jeg har set det.

Mvh Heidi

0
0
Svar på denne tråd

tinefkh
Forfatter: 
Dato:  25-12-2005 15:40

Tine, nu drejede tråden jo et helt andet sted hen end dit oprindelige spørgsmål. Så for lige at vende tilbage til det...

Er der noget, der er ændret for din hest siden sidste år? Andet foder, andre heste, andre vilkår i øvrigt? Det kan være, at du her kan finde løsningen på, hvorfor krybbebideriet er tiltaget.

Når hestene går ude, har de så noget at gumle på i løbet af dagen? Det er rimelig vigtigt, for foderet neutraliserer mavesyre, og hvis der er for meget af den, kan et mavesår være på vej.

Og så tag og smed den krybbebiderrem. Hvis sådan en skal du, skal den være så stram, at det blokerer for blodtilførslen - ikke rart for en lille hest. Og når den ikke virker alligevel, hvorfor så bruge den?

mvh. tina

0
0
Svar på denne tråd

heidi og taina...
Forfatter: 
Dato:  25-12-2005 21:34

Heidi:

Jeg tror dig da gerne, men jeg er sikker på at der er mere til det, end bare opmærksomheds søgen. Det er nemt at se hvornår hesten gør det, men det kræver alligevel noget at kunne se grunden bag... der skal man være virkelig god til at læse hestens signaler!

Hvis du siger at den kun gør det, når den er bundet og du går fra den, så kan det jo også være det har noget med det at gøre. En dårlig oplevelse fra tidligere måske, hvor den så føler sig usikker på hvad der nu skal ske. Det at du så siger nej, vil få den til at holde op, fordi situationen så igen er afklaret -du er der stadig og du bestemmer stadig!

...og taina... ja, det kan komme til at lyde lidt firkantet, men når man graver dybere i det, som jeg nu har gjort, så kører det hele i ring og ender stort set altid samme sted, nemlig ved mavens velbefindende og den mavesyre, som påvirkes af så mange faktorer!

Eksempelvis nævner du at man kan definere stress på mange måder -ja, du har så evig ret. Men det er stadig stress eller afmagt der får hesten ud i den situation. Mange kalder det kedsomhed og straks sendes hesten i voldsom aktivering, men i virkeligheden var det måske stress fordi hesten ikke kunne overskue sn situation eller på anden måde blev presset. I en sådan situation kan hesten gå hen og blive endnu mere stresset hvis den pludselig bliver overaktiveret! Og her bunder det igen ud i maven og mavesmerter! Det sted man, både som menneske og hest, førs mærker stress, er i maven! Vedvarende mavesmerter er sikkert tegn på stress. Og med mavesmerte menes der naturligvis at der blive produceret for meget mavesyre i den periode og det giver smertene.

Så det hele hænger sammen i en smuk ring, som altid kommer hen over maven. Derfor synes jeg at det er her man starter først og dernæst tager man hestens psykiske ve og vel. Foderet er så nemt at lave om på og det hjælper hesten så meget!

At du mener at krybbebidning kan blive en vane, kan jeg delvist bekræfte... det er klart at hestene (ligesom paulos hunde, for dem der ved noget om psykologi) kommer med en spontan reflekt, som vi kalder for "vane". Dvs hvis hesten over en længere periode har lært at det, at få mad i maven gør ondt, så er det jo klart at den allerede FØR smerten kommer, vil afhjælpe den. Ligesom når vi kvinder i perioder tager smertestillende piller allerede om morgenen, inden job, fordi vi ved, at senere træder menustrationssmerterne i kraft.

Så på den måde vil jeg mener at det bliver en vane for hesten.

At det smitter vil jeg blankt afvise! Der er ingen heste der tillægger sig en stereotyp adfærd just for the fun of it. Det er aldrig set hos dyr og det er urealistisk. Men der er naturligvis mange miljøfaktorer der kan få hesten til at ændre karakter.

0
0
Svar på denne tråd

Hvad skulle vi dog...
Forfatter: 
Dato:  25-12-2005 21:56

... gøre uden Pretty Fancy :-D

Vh Tine :-)

Loppefrøskaller (formalede- den bedste kvalitet)

1 kg. 150 kr.

9 kg. 1125 kr.

Bestil online hos Hestens Urtehave

0
0
Svar på denne tråd

stress...
Forfatter: 
Dato:  26-12-2005 02:00

Jeg fortsætter lige med stress-vinklen. Jeg var nemlig for nyligt til et stress-kursus på mit arbejde, og her nævnte underviseren, at der findes forskellige former for stress.

Der er den kortvarige form for stress, hvor stress-hormonerne fiser rundt, og når presset falder, så forsvinder stressen også. Det er ganske normalt og giver faktisk en øget ydeevne - så længe det ikke bliver langvarigt.

Så er der den stress, der giver problemer. Nemlig den langvarige stress, som ikke bliver udløst, men fortsætter.

Og endelig er der det, som jeg tror, han kaldte understress. Nemlig når der ikke sker nok. Mon ikke heste også kan lide af den slags stress - som vel ofte hænger sammen med kedsomhed?

mvh. tina

0
0
Svar på denne tråd

stress..
Forfatter: 
Dato:  26-12-2005 10:24

.. hesten som jeg spurgte til er ikke min og den bliver ikke redet så tit, så jeg har tænkt på om det kan have noget at gøre med stress over opmærksomheds svigt? den fold den går på er meget stor, så der er græs nok til at de har noget at tykke på hele året, og hvis det ikke er nok så kan de gå ind i et lille hus hvor der altid er halm. Men jeg er kommet til at tænke på, det er kun de strengeste vintermåneder hvor de behøver foder de kommer ind, ellers går de ude, og udenfor har jeg kun set den gøre det en enkelt gang, og der er heller ik rigtig nogen steder den kan komme til det, betyder det så at det aftager om sommeren? eller går den med konstante smerter når den er udenfor?

vi har noget wraphø er det godt at give den? eller er halm bedre? der er blandet melasse i deres foder, og det er så vidt jeg ved sukker, men hvad er der stivelse i?

0
0
Svar på denne tråd

tinefkh...
Forfatter: 
Dato:  27-12-2005 00:23

Er det noget nyt, at den ikke bliver redet ret tit? Eller har det hele tiden været sådan?

Som udgangspunkt tror jeg ikke, at heste bliver stressede af ikke at blive redet, når de går i en flok og de kan gå og gumle hele dagen. Det er jo hestelivET :-)

Hvis hesten er vant til intensiv kontakt med sin ejer, og denne bliver afbrudt eller mindsket, vil jeg ikke afvise, at hesten kan blive stresset - men det er nok ikke det mest sandsynlige, tror jeg, med mindre der har været en helt fantastisk kontakt.

Hø, wrap eller græs bør være basisfoderet - med mindre du svømmer i græs :-) Halm har de jo allerede adgang til, og det er fint. De skal nok selv tage, hvad de har brug for. Der er ikke rigtig noget af foderværdi i halm, bortset fra træstof.

Det er rigtigt, at der er sukker i melasse. Der er delte meninger om melasse, personligt ville jeg ikke bruge det, og slet ikke til en krybbebider. Stivelse er der i korn - alle slags korn, også for eksempel majs. Faktisk er der ret meget i majs. Nogle foderproducenter gør stivelsen mere fordøjelig ved at opvarme kornet (poppe, toaste, expandere og hvad de ellers kalder det).

Om den går med smerter synes jeg er svært at sige noget om. Der er jo, som du kan se, en lille smule uenighed om, hvad krybbebidning kommer af :-) Men når den går ude om sommeren, har den jo optimale hestebetingelser.

Måske krybbebider den, når den er inde, fordi den kan?

Eller måske har det noget med foderet at gøre - hvis den ikke nu får hø, men kun kraftfoder og halm, ville jeg da starte med at ændre på det.

mvh. tina

0
0
Svar på denne tråd

HJÆLP MIG
Forfatter: 
Dato:  27-12-2005 08:52

Jeg har lige købt en hest, som krybbebider meget lidt omkring fodring, dvs han sætter fortænderne på kanten og laver et ryk, så det lyder som om han bøvser...

Min plan er at han skal have regulator complete, havre, hvalset byg, og lidt roepiller, samt masser af hø...

er det skidt når han gør det???

vil mit foder være godt eller dårligt til ham??

Den gamle ejer sagde at han ikke måtte få melasse da det forværrede hans krybbebidning...

Håber nogen kan hjælpe, bliver da helt nervøs nu...

0
0
Svar på denne tråd

takker
Forfatter: 
Dato:  27-12-2005 09:42

.. ja det havde jeg slet ik tænkt på, den får jo slet ikke mad og sommeren, kun græs og halm, så der må det om ikke andet være på et minimum. desværre har den ikke mulighed for at stå ude hele året. hva med de der foderpiller man kan få? er det så det tætteste man kommer på ultimativ krybbebider foder?

nej, hesten har hele tiden været redet meget lidt, så det er nok ikke det. men det har en ret speciel personlighed, den type hest som aldrig rigtig bliver voksen, så jeg tror sagtens den kan stresse sig selv lidt.

Den brybbebider lige meget hvornår det er den er inde, men den er jo så lidt inde som muligt, så den gør det mest når den er færdig med at spise.

noget andet er at den faktisk ikke rigtig gider at spise halm, og at den heller ikke har den store interesse for maden, kan det også have noget at gøre med ondt i maven?

0
0
Svar på denne tråd

Miki...
Forfatter: 
Dato:  27-12-2005 11:10

Jeg kan ik få dit link til at virke!!! Hvorfor mon???

Hej fra Mette

TINKER TØSEN MISS I` WIILL
0
0
Svar på denne tråd

tinefkh
Forfatter: 
Dato:  27-12-2005 12:56

Motion og krybbebidning hænger jo også sammen. Du kender det fra dig selv. Jo mere man motionere, jo bedre har man det - og sådan er det jo også med heste. Motion i rette mængder øger velværen.

En krybbebider må under ingen omstændigheder får halm! Det er yderst vigtigt!

Halmen indeolder så mange ufordøjelige stoffer, som hesten ikke kan komme af med igen. Derfor bliver halmen liggende i maven på hesten i lang tid. Og når foder skal nedbrydes, bruger hesten mavesyre og jo mere der ligger, jo mere mavesyre kommer der og så har man gjort en skidt situation værre! De sølle mængder træstof der er i halmen kan på ingen måde opveje alle de ufordøjelige stoffer der er i halmen. Ergo skal en hest som denne her ikke have halm, men derimod masser af godt hø eller wrap. Husk at wrappen skal være så tør som mulig, da det ellers kan have en for sur PH værdi og det kan også gøre maven værre. Men hø eller wrap er alfa og omega for en hest, man kan ikke fodre korrekt uden! Minimum 1% af hestens kropsvægt bør udfodres i hø eller wrap!

Når du nu siger at det kun er de strengeste vintermåneder at de kommer ind og får foder, hvor mange måneder får de så foder? Husk på at græsset jo holder op med at give næring sidst på sommeren og derfra går hestene jo så rundt uden vitaminer og mineraler. Hvis de så kaster sig over halmen, blot for at blive mætte, så kan det hurtigt gå galt.

Min krybbebider sørger jeg for altid får foder. Hele året rundt, så jeg altid er sikker på at der er noget i maven på ham. Om sommeren får han dog kun vitaminer og roepiller, mens de går på græs og om vinteren får han så fulde måltider. Fodringen er super vigtig!

Jeg vil tro at din hest netop går rundt med smerter, men at det ikke er så slemt udenfor, da den der har græs til hele tiden at gumle på. Der er jo ingen stivelse i græs. Men når den så kommer ind og får foder, så går det jo galt. Eller som sagt senere på sommeren, hvor den kaster sig over halmen.

Og du har helt ret. Melasse er skidt for en krybbebider, så ud med det! Det har jo ingen nytte overhovedet. Det er som at hælde sukker på børnenes rugbrød, for at få dem til at spise det og det ved vi jo alle er usundt, når det kommer til stykket, så ud og sørg for at få lagt en ordentlig foderplan til hesten!

Mht at begynde at beskrive hvad der er stivelse i og hvad ikke, så kommer det til at tage dage og år! Du skal heller skrive helt præcist hvad hesten får af foder og så kan vi andre gå ind og fortælle dig hvad der i virkeligheden er i det foder du giver hesten.

0
0
Svar på denne tråd

krabat...
Forfatter: 
Dato:  27-12-2005 12:59

hejsa Krabat... der er skam ingen grund tiil at blive nervøs.

Du skriver at du vil give hesten regulator complete, havre, hvalset byg, og lidt roepiller, samt masser af hø...

Hvorfor vil du give den havre og byg? Er det fordi den er for sløv uden? Eller er der en anden grund? Hvis der ikke er nogen decideret grund, så undlad det!

Hvis du bare brugte regulator complete, roepiller og hø, så var det den perfekte foderplan til en krybbebider. Ingen stivelse og masser og masser af fordøjelige fibre.

Og det er ganske rigtigt at hesten ikke må få melasse. Med en krybbebider skal man undgå sukker (og melasse er jo rent sukker) og stivelse (korn er fyldt med stivelse).

0
0
Svar på denne tråd

Mette...
Forfatter: 
Dato:  27-12-2005 13:01

Link til hjemmesiden? hmm.. det ved jeg sørme ikke, den virker da når jeg trykker på det.

Ellers hedder hjemmesiden: www.prettyfancy.ridesiden.dk

0
0
Svar på denne tråd

tinefkh
Forfatter: 
Dato:  27-12-2005 13:05

Der er mange bud på et ultimative krybbefoder. Bare foder uden stivelse og uden sukker!

Du skriver at hesten er den type der aldrig rigtig bliver voksen og at den stresser sig selv. Det kan jo være en vigtig årsag. Netop sådan en type hest skal være i hænder meget og have en stærk leder, så den slapper af og falder til ro. Jeg har selv sådan en hest og det går bare ikke at overlade sådan en til sig selv, så er det atde stresser og finder på mystiske ting og sager! Så den skal klart motioneres mere og være mere i hænder. En hest, som ikke klart har en førehest bliver jo langt mere stresset end heste der ved hvor de har deres mennesker.

Når en hest krybbebider i forbindelse med fodringer kan det også hænge sammen med at den har mavesår. Ved mavesår kan de også miste interessen for mad. Er den tjekket for mavesår?

0
0
Svar på denne tråd

pretty Fancy
Forfatter: 
Dato:  27-12-2005 16:30

Han er 75% oldenborg og 25% belgier, 178 høj, en x full trense er for LILLE... og SÅ meget hø har jeg heller ikke andgang til, desuden får han kun roepiller om aftenen...

Sådan et skud på tærsklen, med RC, havre og hvalset byg, samt roepiller til aften... hvor meget vil du tro sådan et kræ skal have for at være dækket ind...? der hvor han stod før, fik han 2 skovlfulde, og det er jo svært at regne med hehe... vil bare være sikker på han får nok og ikke går rundt og er sulten...

0
0
Svar på denne tråd

krabat...
Forfatter: 
Dato:  27-12-2005 17:31

Altså først og fremmest vil jeg sige at hvis man holder hest, så er man nødt til at have hesten på dens præmisser og ikke på vores! Så hvis du har en så stor hest (går ud fra han vejer små 700 kg??) så er du altså nødt til at kunne skaffe 7 kg hø -som minimum, hver evig eneste dag i alle vintermånederne! Sådan er det bare at have hest!

En hest som din (udregnet på 700 kg) skal have 550-600 gr regulator complete hver dag for at være dækket ind med alt. Derudover behøver han så kun roepiller til at stille sulten.

Men du er som sagt nødt til at få lavet dig en foderplan hos en specialist. Jeg vil anbefale dig Tanja fra www.foderplan.dk hun er rigtig dygtig.

Jeg vil ikke begynde at regne på hvad din hest skal have, hvis den også skal have havre og byg i foderet, for det synes jeg ganske enkelt er forkert. Der er ingen grund til at hælde det i hovedet på hesten, når den ikke har behov for det og ikke har godt af det!

Og så vil jeg lige slå et slag for wap eller hø endnu engang. Hvis man fodre med rigeligt hø, lidt roepiller og lidt RC, så kan det næsten ikke gøre billigere ... og det kan ikke gøres bedre! Det er den optimale fodring.

0
0
Svar på denne tråd

hø...
Forfatter: 
Dato:  28-12-2005 00:24

Pretty Fancy, jeg vil da gerne slå med, når det drejer sig om høet :-)

I øvrigt mener jeg, at hestene skal have 1 procent i tørstof af hestens vægt. Da hø består af omkring 85 procent tørstof (noget wrap mindre), betyder det, at der skal lidt mere hø til end 7 kg. til en hest på 700 kilo.

foderplan Det er ikke så dyrt (som jeg troede :-)) Tanja tager 150 kr. med opdatering i et halvt år.

Mht. til motion og lederskab - er det ikke mindst lige så vigtigt som "menneske-aktivering", at der er en god leder på folden (og i stalden)? Uanset hvor meget vi bruger hestene, så er det alligevel her, de tilbringer det meste af deres tid :-)

Tine, når "din" hest både krybbebider og ikke viser den store interesse for maden, ville jeg også spekulere i maveproblemer. Så jeg ville da klart overveje at lave en foderplan, som pretty fancy beskriver :-)

Med foderpiller, tænker du da på roepiller? Det er mange jo meget begejstrede for, og det er jeg også, desværre er min hest ikke ;-) Men man kan også få andre fodertyper med lavt indhold af stivelse. Jeg bruger ERS-pellets, men de er HUNDEdyre :-)

I øvrigt kan jeg varmt anbefale Den store foderbog af Nana Lutersson. Der står en hel del om det her med stivelse, hø, krybbebidning osv ret godt forklaret. Det er vel også din bibel, pretty fancy?

mvh. tina

0
0
Svar på denne tråd

og så var d lige..
Forfatter: 
Dato:  28-12-2005 12:07
.. at hestene fik en ormekur og den krybbebidende hest vejer ca 800 kg, men sku ik gerne veje mere end 400 kg. d er vel heller ik ligefrem godt for en mave der i forvejen har det dårligt?
0
0
Svar på denne tråd

krybbebidning
Forfatter: 
Dato:  28-12-2005 15:31

er faktisk farligt for hesten.

hvis den har været krybbebider i mange år, er der ikke ret meget at gøre.

Min kusine havde en pony på 20 år, der altid har været krybbebider. så i sommers lukkede vi den ud på en stor mark, med masser af græs. men den unne ikke spise det! det viste sig så, at den havde slidt sine tænder totalt ned.

0
0
Svar på denne tråd

signeka...
Forfatter: 
Dato:  28-12-2005 20:33

Der skal altid gøres noget ved en krybbebider. Man skal ikke bare slå det hen som værende for sent at gøre noget. Det kan nemlig i værste fald gå ud over hesten selv, hvis den får bidt i noget, som ødelægger tænderne.

0
0
Svar på denne tråd

taina...
Forfatter: 
Dato:  28-12-2005 20:40

Du skriver:

"I øvrigt mener jeg, at hestene skal have 1 procent i tørstof af hestens vægt. Da hø består af omkring 85 procent tørstof (noget wrap mindre), betyder det, at der skal lidt mere hø til end 7 kg. til en hest på 700 kilo."

Du har helt ret, men deri skal man jo også medregne at hvis hesten får ordentligt foder, så kommer der også tørstof derfra. Det er ud fra den tænkning at man siger minimum 1% pr kg legmesvægt. Men jeg er meget tilhænger af at man bare giver hesten frit lejde i hø afdelingen. Mine to egne modererer selv deres wrap forbrug. Mine to tilsammen tager ca 20 kg på en dag. Mere om vinteren, når de også får på folden. Og de får lov til at æde som det passer dem.

Og jo, forholdet i stalden og på folden er ligeså vigtigt som det at man selv statuere lederskab. Men hvis der var et dårligt fungerende hieraki, så ville man som oftest se det i form af stress og væveri. Men det skal man klart have øje for.

Jeg kan også stå inde for "den store foderbog" det burde være alle mands eje og bibel!

Det fede ved den bog er at ALLE kan bruge den. Både begyndere og øvede, for der står bare ALT om fodring i den. Mange af de ting jeg læste til at starte med tænkte jeg "ja ja, det ved jeg jo godt" men jo længere man kommer ind i bogen, jo mere viden får man og pludselig har man også konkret belæg for de ting man "bare" ved.

Det er en fantastisk bog, som alle burde have... det har jeg også skrevet her på HN før *g*

0
0
Svar på denne tråd

ddd
Forfatter: 
Dato:  28-12-2005 22:51
det er svært at sige hvad svaret er til det!

0
0
Svar på denne tråd

Pretty fancy
Forfatter: 
Dato:  28-12-2005 23:33

Hold da op!! - 20 kilo for to - bare jeg kunne få min derop!!

Du skrev før, at du har studeret foder i ret lang tid - hvor har du ellers kigget, bortset fra foderbogen?

mvh. tina

0
0
Svar på denne tråd

taina...
Forfatter: 
Dato:  29-12-2005 00:19

Mine heste spiser meget, men de får tilgengæld heller ikke ret meget krybbefoder. Jeg er tilhænger af at man får det meste fra wrap/hø. Så derfor får de kun foder to gange dagligt. 2,5 kg ialt pr hest og så er det ellers wrap og græsfold for resten.

Jeg startede med det her krybbebidning allerede for 8 år siden, da jeg stødte på bobs mor Fancy. det interesserede mig og den fodring de kørte hos naboerne(hvor Bob er født) var i mine øjne forkert. Derfor begyndte jeg at læse alt hvad jeg kunne støve op omkring fodring. Så jeg var virkelig med på "moden" hvad angik fodring.

Jeg arbejdede i schweiz i 9 måneder, hvor jeg gik og lyttede til de gamle og til tider forstokkede foderværter og det gav jo også input. Vi diskuterede tit foder. Jeg blev rigtig meget klogere, men det gjorde de sørme også.

Så min viden stammer lidt over det hele fra. Jeg har ingen guruer eller videnskaber, som jeg hælder fuldt og fast til. Jeg har bare hørt og læst mig til en masse, som jeg så ser i brug rundt omkring.

Mine egne to heste har måtte lægge maver til lidt af hvert før jeg fandt det helt optimale for lige dem.

0
0
Svar på denne tråd

pretty fancy
Forfatter: 
Dato:  29-12-2005 01:18

Ja, det er også sådan jeg fodrer :-) Og sådan jeg begyndte at sætte mig ind i fodring :-)

mvh. tina

0
0
Svar på denne tråd

prøv at
Forfatter: 
Dato:  29-12-2005 14:08

rykke rundt i stalden

hun kan være stresset fordi der sker for meget om hende

eller kede sig fordi der ikke sker noget

eller være fustræret over ikke at kunne se hvad der foregår i staLEN

hun kan også være utilfreds med hendes side kammerat

prøv at give hende en helt anden boks

mvh sARAH

Når alt samvær med hesten er så fantastisk som det er- hvorfor så vælge???
0
0
Svar på denne tråd

jamen..
Forfatter: 
Dato:  29-12-2005 14:47
hun står midt i stalden og kan se alle de andre heste (stalden er jo lille) hun står ved siden af sin mor som hun altid hænger op af. og der kommer jo ik andre i stalden end os... desuden er d ikke rigtig muligt at rykke rundt, uden at det bliver på bekostning af de andre heste(der er forskellig boks størrelser)
0
0
Svar på denne tråd

STOP!!!
Forfatter: 
Dato:  29-12-2005 17:26
ta' endelig din krybbebide-rem af. min pony er også krybbebider og vi har fået konstateret af 4 dyrlæger at han gør det kun fordi at han bedre kan fordøje maden.. dyrlægerene sagde at over halvdelen af krybbebidere, krybbebider pga. deres fordøjels-system. Så hvis du ikke er sikker på at det er derfor at den af din krybbebider så syntes jeg at du skulle få det tjekket..
0
0
Svar på denne tråd

tinefkh
Forfatter: 
Dato:  29-12-2005 19:33

Du skal heller ikke begynde at rykke planløst rundt i stalden :-)

Krybbebideri er som regel foderbetinget, og hvis hesten plejer at få foder med meget stivelse og ikke så meget hø, så start med at rette det til :-)

Hvis det ikke har nogen effekt, kan du kigge på, hvor hesten står i stalden. Men hvis du gør det hele på en gang, så ved du jo heller ikke, hvad der har virket og ikke virket :-)

mvh. tina

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider