Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

Hjælp! - er min hest hvinsk?
Forfatter: 
Dato:  20-12-2005 13:58

Vi købte i sommers en dejlig pony til min datter. Men ponyen (Mademoiselle) har været noget af en overraskelse.

Hun blev hestegal første dag hun var her. Hun blev straks bedste venner med min store vallak, som er meget hingstet. Hun har været hestegal hver 3 uge lige siden - og er det stadig!!!

Hun går og småtisser og hviner og vallakken synes, at det er alletiders leg. Han bestiger hende ikke, men trækker rundt med hende, napper hende i siderne og i halen, og synes selv, at han er en verdensmand.

Men er det naturligt, at en hoppe er hestegal nu?

Er der nogen af jer der kender til sygdommen hvinskhed, og er dette tegn på denne sygdom? Er der andre symptomer, eller kan disse symptomer være ganske naturlige? Kan hvinskhed behandles?

Hilsen

Britta

0
0
Svar på denne tråd

Nej, jeg tror
Forfatter: 
Dato:  20-12-2005 14:02

ikke umiddelbart at hun er vinsk, hun er bare blandt de hopper, der viser brunst hele året. Når hun er det regelmæssigt hver 3. uge virker det som normale brunster og ikke vinskhed.

Vinskhed synes jeg er meget mere svingende; hoppen er hysterisk, vil ikke berøres, slår efter andre heste, viser nogle brunsttegn, men vil/kan ikke bedækkes, er kilden og afhængigt af graden sparker de også efter mennesker, når de bliver rørt på bagparten (hestene altså )

Jeg har lige fået en meget hingstet vallak (måske klaphingst; afventer svar på blodprøve) på stald og samtlige hopper blev hestegale på kommando, så det er ikke ualmindeligt hvis de bliver "motiveret" af et lækkert stykke mandfolk at de er hestegale om vinteren. Det har jo heller ikke været rigtigt koldt endnu...

Ingen er både ærlig og fjendeløs.

(Carl Erik Soya)

0
0
Svar på denne tråd

hun småtisser også...
Forfatter: 
Dato:  20-12-2005 14:11

... imellem hendes hestegale perioder, men der er hun ikke helt så fjollet, som når hun hver 3. uge er hestegal.

Hun er ikke glad for menneskelig berøring, og især ikke fra fremmede. Men hun har vist ikke haft det helt nemt, før vi fik hende, så jeg går ud fra, at det er derfor hun er forbeholdende overfor mennesker. Vi har ikke problemer med at strigle hende.

Hun er meget angst for at blive taget fra flokken. Hun vil helst ikke først ind i stalden, eller sidst ud.

0
0
Svar på denne tråd

Svært at sige
Forfatter: 
Dato:  21-12-2005 09:29

men du skriver at hun har haft det svært med mennesker førhen og det er derfor, hun ikke vil berøres; kan det ikke tænkes at det er omvendt, altså at hun ikke har været helt nem eventuelt pga. let vinskhed og derfor har fået en hårdere behandling?

Der er jo mange grader af vinskhed og det er svært at be- eller af-kræfte om hun er vinsk. Men hvis hun fungerer i dagligdagen og ser ud til at trives, så ville jeg ikke bekymre mig.

Ingen er både ærlig og fjendeløs.

(Carl Erik Soya)

0
0
Svar på denne tråd

vores hoppe
Forfatter: 
Dato:  21-12-2005 09:43
hører også under den kategori der viser brunst hver 3 uge. Det er dog aftaget lidt de sidste par mdr. Hun gider heller ikke alt det nusseri men elsker at blive striglet bare det ikke tager halve timer.. I sommers småtissede hun også mellem brunst prioderne. Men hun er ikke umulig eller utilregnelig. Tror din pony er helt normal. Hun viser bare tydelig brunst..

mvh. Tinna

0
0
Svar på denne tråd

Jeg håber at I har ret.
Forfatter: 
Dato:  21-12-2005 10:11

Jeg håber, at I har ret.

Vi købte hende i midten af september. Hun var en dejlig, rolig men frisk hoppe, da vi prøvede hende. Stod ubundet på staldgangen og var i det hele taget sød. Men da hun kom herhjem ændrede hun fuldstændig karakter. Hun er på ingen måde ond, men temmelig usikker og utrolig bange for nye ting. Og især for dyrlæger/smed, som hun desværre straks skulle i kontakt med (vaccineres/beskæres).

Vi kontaktede sælger pga. denne temperamentsændring og fandt af omveje ud af, at hun har været på prøve indtil flere steder før vi fik hende, og var blevet sendt tilbage pga. "et besværligt temperament". Da vi konfronterede sælger med disse oplysninger gik hun under jorden, sælger altså.

Hoppen er ellers utrolig sød. Hun er ikke tryg ved at blive striglet, medmindre det er mig der gør det. Hun er meget følsom for hjælperne (halve parader/stemmen) når hun bliver longeret, men hun er angst for at få rytter på ryggen. Hun danser indtil rytteren er kommet i sadlen, men det er OK når først rytteren sidder der.

Vi har valgt at give hende tid til at falde til (hun er ikke blevet redet siden primo oktober) og det er i den forbindelse jeg har studeret hendes brunst og hendes megen småtisseri. Og derfor jeg får mistanke om at hun evt. er hvinsk.

Det skal lige siges, at vi sagtens kan strigle/berøre hendes bagpart og bagben uden problemer, blot vi ikke løfter hendes bagben, det er hun ikke glad for. Hun er sød i boksen og meget nem at trække med. I det hele taget en dejlig pony.

Men hun tisser/blinker altså meget. Så jeg tænkte om det måske kunne hjælpe at lade hende få et føl?

Jeg har aldrig haft en hoppe som var så meget i brunst, men jeg har på den anden side heller aldrig haft en nervøs hoppe før.

Hvis I har gode råd eller erfaringer, så vil jeg meget gerne fra jer.

På forhånd tak

Britta

0
0
Svar på denne tråd

Blærebetændelse?
Forfatter: 
Dato:  21-12-2005 10:19

Kom til at tænke på, om ponyen lider af blærebetændelse? Hvis den også småtisser mellem brunst, kunne det vel være en mulighed? Blærebetændelse kan også give spændinger i lænd/kryds - måske er det derfor ikke sjovt, at have en rytter "hængende" på siden?

Bare nogle vilde skud.

Hvinskhed kan vist ikke behandles, men jeg mener at man i nogle tilfælde vælger at ligge en lille kugle i skeden for at narre hoppen til at tro at den er i fol. Men det er nok noget du skal tale med dyrlægen om.

Lotte

0
0
Svar på denne tråd

Blærebetændelse?
Forfatter: 
Dato:  21-12-2005 11:34

det vil jeg da tage med i overvejelserne. Jeg vil måske nok vente til der har været lidt "vinter" og se om hun ændrer adfærd. Hun er temmelig bange for dyrlægen, så jeg vil helst ikke udsætte hende for "ham" hvis jeg kan undgå det. Er der andre symptomer på blærebetændelse, som jeg kan prøve at lægge mærke til? Jeg vil jo på den anden side ikke spare på dyrlægen, hvis hesten har ondt!

Men hun tisser når min vallak driller hende, og ikke ellers.

Hilsen

Britta

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider