Jeg håber, at I har ret.
Vi købte hende i midten af september. Hun var en dejlig, rolig men frisk hoppe, da vi prøvede hende. Stod ubundet på staldgangen og var i det hele taget sød. Men da hun kom herhjem ændrede hun fuldstændig karakter. Hun er på ingen måde ond, men temmelig usikker og utrolig bange for nye ting. Og især for dyrlæger/smed, som hun desværre straks skulle i kontakt med (vaccineres/beskæres).
Vi kontaktede sælger pga. denne temperamentsændring og fandt af omveje ud af, at hun har været på prøve indtil flere steder før vi fik hende, og var blevet sendt tilbage pga. "et besværligt temperament". Da vi konfronterede sælger med disse oplysninger gik hun under jorden, sælger altså.
Hoppen er ellers utrolig sød. Hun er ikke tryg ved at blive striglet, medmindre det er mig der gør det. Hun er meget følsom for hjælperne (halve parader/stemmen) når hun bliver longeret, men hun er angst for at få rytter på ryggen. Hun danser indtil rytteren er kommet i sadlen, men det er OK når først rytteren sidder der.
Vi har valgt at give hende tid til at falde til (hun er ikke blevet redet siden primo oktober) og det er i den forbindelse jeg har studeret hendes brunst og hendes megen småtisseri. Og derfor jeg får mistanke om at hun evt. er hvinsk.
Det skal lige siges, at vi sagtens kan strigle/berøre hendes bagpart og bagben uden problemer, blot vi ikke løfter hendes bagben, det er hun ikke glad for. Hun er sød i boksen og meget nem at trække med. I det hele taget en dejlig pony.
Men hun tisser/blinker altså meget. Så jeg tænkte om det måske kunne hjælpe at lade hende få et føl?
Jeg har aldrig haft en hoppe som var så meget i brunst, men jeg har på den anden side heller aldrig haft en nervøs hoppe før.
Hvis I har gode råd eller erfaringer, så vil jeg meget gerne fra jer.
På forhånd tak
Britta