Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

Bagben låser
Forfatter: 
Dato:  08-12-2005 21:21

Jeg her en lille hoppe på 110. og to morgener har jeg oplevet at hindes venstra bagben er låst. Så er de ikke blevet lukket ud før sener. Jeg har så ringet til dyrlægen. Han ville også komme og kigge på det men så næste gang man kigger til hinde er der ingen ting.

Jeg tror ikke det gor ondt.

Er der så en her inde der mugelighvis kan forklar hvordan jeg selv kan få det på plads. Da jeg skal på arbejdet. Så går der hurtigt noglen timer før der kommr nogle i stalden igen der kan lukke ud.

MVH Marianne Hansen

0
0
Svar på denne tråd

Hmm...
Forfatter: 
Dato:  08-12-2005 23:46

Hun har et problem med senerne oppe omkring knæledet, hvilket gør at benet bliver låst i en bagudgående position. Der er ingen tvivl om at det gør ondt, når det låser, og det er også meget ubehageligt at se på...

Du kan træne hendes muskler op så de kan hjælpe med at holde senerne på plads ved at motionere hende på bakker, ellers er kiler måske også en mulighed.

Man kan operere for lidelsen, men det bliver vist ikke helt godt.

Dritholmgård - Hannoveraneravl i DV regi - Lejlighedsvis salg af redne DV heste - Opstaldning - Undervisning
0
0
Svar på denne tråd

Jeg har også
Forfatter: 
Dato:  09-12-2005 00:05

oplevet det med en hoppe. Det hjælper hvis de går meget ude. Dyrlægen så på hende, og sagde det var kommet af forkert opstaldning som føl. Det skulle ikke være arveligt, men hoppen kan ikke bruges til ridning.

Hun kan dog sagtens gå med føl- som dyrlægen sagde, er der ingen blidere tilværelse for en hoppe end bare at gå og få føl. Så længe hun både kan rejse sig og lægge sig, så synes han ikke der skal gøres noget.

Det er meget typisk at det kun er i perioder. Mest hvis hun står for meget inde. Om sommeren er der sjældent noget.

0
0
Svar på denne tråd

simpelt
Forfatter: 
Dato:  09-12-2005 05:07
du bakker bare med hende så er det væk på 5 min
0
0
Svar på denne tråd

Kan godt bruges til ridning
Forfatter: 
Dato:  09-12-2005 09:18

Når bagbenet låser er det som Grete siger et tegn på at hesten har for stramme knæbånd. Det kaldes også knæskalsfasthæftning.

Schougaard har skrevet en artikel om det på netdyredoktor.

Det der sker er at knæskallen bliver fastlåst på hvilefladen, hvorved benet fastlåses i en udstrakt tilstand.

Normalt er det en "børnesygdom", som de fleste vokser/træner sig fra. Manglende bevægelse under opvæksten kan give stramme knæbånd.

Det er rigtigt at ved at bakke hesten kan man "låse den op".

Du skal ikke lade din hest blive inde p.g.a. af dette, tværtimod skal hun på fold og du skal træne med hende. Gode øvelser er at bakke (som Jan siger), men også en masse ture op og ned af bakket terræn, således at hun tvinges til at bøje bagbenene.

Og du kan sagtens ride på hende, jo mere træning jo bedre.

Men nu skriver du jo ikke hvor gammel hun er.

Lisbeth

0
0
Svar på denne tråd

Operation
Forfatter: 
Dato:  09-12-2005 10:55
Alt efter hvad planen er med ponyen, så er det muligt at få den opereret, så den en gang for alle slipper for lidelsen.
Det er ikke en skavank der på nogen måde kommer til at genere den senere hvis den bliver opereret, jeg har selv haft en springpony som fik foretaget netop dette indgreb.
Selvfølgelig, hvis det ikke er meningen hesten skal bruges til andet end hygge, vil det nok ikke kunne betale sig med den operation...
0
0
Svar på denne tråd

vi har en i
Forfatter: 
Dato:  09-12-2005 11:05

stalden som låste i venstre bagben - men det var forstadiget til spat,som den har nu.

Min venindes hest led af samme problem,men det udsprang af en opstået inflamation i hoften,hvor hesten overanstrengte benet og det begyndte at låse.

Så der er nok flere teorier,dyrlægen kan gå igang med.

0
0
Svar på denne tråd

bare rolig
Forfatter: 
Dato:  09-12-2005 12:09

min hest har tendens til samme problem, og har ingen betydning sålænge de kommer meget ud på fold... prøv evt at gå et par meter, det går over efter et lille minut...

Alt over 165 er ikke en hest men en Giraf :-)
*La'Chalina*

Djursland og Århus området kik her! Fortid Søges! kik præsentationen
0
0
Svar på denne tråd

Tak for de mange svar.
Forfatter: 
Dato:  09-12-2005 17:11

Tak for alle svarne. Hun skal bare gå som hygge ridning/avls hoppe så det med opretion vil jeg nog ikke benytte mig af. jeg vil så lige prøve at bakke hinde når det sker igen.

Hilsen Marianne

0
0
Svar på denne tråd

har ikke lige
Forfatter: 
Dato:  10-12-2005 00:08

læst alle indlæg så kan godt ske jeg skriver noget du har fået en gang ;)

Min pony på 8 år har det også. Han har det på begge bagben. Hvis hun stadig er ung er det muligt hun kan vokse fra det. Mange plage vokser fra det med tiden og ofte er det kun det ene ben der er problemet. Det kan opereres. Jeg har snakket med en del forskellige dyrlæger om det og de siger at så længe han ikke virker synderligt generet af det så skal jeg lade være at gøre noget ved det, men masser af motion og gerne på bakker kan være med til at afhælpe problemet. Hvis man operere er det ikke sikkert ponyen får det bedre af det.

Det er også muligt at ligge bagsko på og rejse den lidt i tåen så den står på i en lidt andnen vinkel. Det har jeg også forsøgt men uden den helt store succes, han træder forskoene af når han har bagsko på så det duer ikke helt.

Det er ofte om vinteren at min pony har det værst synes jeg. Og især i perioder hvor jeg ikke får redet nok.

I bund og grund skal man nok tage det stille og roligt med det og bare holde godt øje med at det ikke bliver alt for slemt. Jeg har fået vide jeg nok skal regne med han er lidt mere disponibel for slidgigt og det er godt lige at være opmærsom på det så man kna få det afhjulpet i tide.

0
0
Svar på denne tråd

Motion
Forfatter: 
Dato:  10-12-2005 08:43

Jack havde det også pludseligt for nogler år siden.

Et forår, efter en vinter med alt for lidt foldtid.

Da jeg så skulle igang med at ride, ville bagbenet låse. Klam fornemmelse når man sidder i sadlen.

Nå men Dyrlægen på, og det kom af manglende form. Han skulle skridtes igang, og når han var varm, så kunne jeg trave. Så jeg kastede mig over et par trækketurer, og vovede mig i sadlen igen, efter 14 dage var det væk.

Og jeg har ikke set det siden.

Mvh
Linda
Jack, Pascall, og Thor
:-) :-) :-)

Hestetrailer til salg (klik præsentation)

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider