Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

Gaffelbånd
Forfatter: 
Dato:  02-12-2005 21:18
Nogen herinde, der har erfaring med gaffelbåndsskade?
0
0
Svar på denne tråd

min har haft det...
Forfatter: 
Dato:  02-12-2005 21:26

Min gamle hest har haft en rigtig grim gaffelbåndsskade. Han stod stille et år, på folden. Først alene og dernæst sammen med min anden hest. Han er idag fuldt ridbar igen efter en længere periode med genoptræning.

Dyrlægerne mente at han skulle aflives!

Hvad vil du gerne vide om gaffelbåndsskader?

0
0
Svar på denne tråd

Ååååh
Forfatter: 
Dato:  02-12-2005 22:06
Det var ikke lige den prognose, jeg havde håbet på... hvor øv og vi var lige kommet igang igen efter anden skade...
0
0
Svar på denne tråd

jamen hvordan er din situation?
Forfatter: 
Dato:  03-12-2005 00:52

Altså hvis det ikke er en slem skade, så kan den vel sagtens reddes? Min kunne i alt fald sagtens reddes, trods dyrlægerne mente noget andet.

0
0
Svar på denne tråd

Det afhænger...
Forfatter: 
Dato:  03-12-2005 12:10

...af hvor slem en gaffelbåndsskade der evt. er tale om.

Min gamle hest pådragede sig også en gaffelbåndsskade under et genoptræningsforløb fra en anden skade (det var godt nok fordi han syntes han skulle placere forbenet oppe i vandkoppen og ikke pga. træningen), men han slap med 8 uger på folden og så derefter ekstrem langsom genoptræning...

Så det behøver ikke at være så slemt...

Pia

Bid, pandebånd og dækken sælges.
Se min præsentation.

"A horse can lend it's rider the speed he or she lacks - but the rider who is wise remember it is no more than a loan"

"The soul that beholds beauty becomes beautiful"

0
0
Svar på denne tråd

Min hest...
Forfatter: 
Dato:  04-12-2005 01:27

...er i fuld gang med genoptræning efter en gaffelbåndsskade, som hun sandsynligvis fik fordi hun gik med kiler under forskoene p.g.a. en anden seneskade. I flg. dyrlægen er gaffelbåndet helt OK og der er ingen forskel på gaffelbåndene på venstre og højre forben når man ser på scanningsbillederne. Håber det kan være til opmuntring!

Gurli.

0
0
Svar på denne tråd

min hest
Forfatter: 
Dato:  04-12-2005 07:47

er på toppen igen efter en gaffelbåndsskade pådraget i februar.

Men jeg passer godt på, og uanset hvem jeg får på nakken, så kommer hun ikke ud på fold i øjeblikket når bunden er som den er på denne årstid. Det var nemlig derude, at hun fik skaden.

Med venlig hilsen
Mette

0
0
Svar på denne tråd

1234567
Forfatter: 
Dato:  04-12-2005 10:41

Chili har nu været i gående i 2 år efter en slem gaffelbåndsskade (7-9-13), men jeg passer også vildt meget på hende. Hun kommer meget sjældent på fold, og så sørger jeg for at skridte hende godt varm inden jeg rider, og også skridte hende godt af igen efter ridning.

Hun bliver ellers ikke sparet på nogen måde, hun går masser af stævner. Det der er vigtigt med en hest der har haft en seneskade er, at det helst skal holdes igang hele tiden, ikke noget med at give den fri og ferie i tide og udtide, det kan senerne ikke holde til.

Maria Langhoff B-)
0
0
Svar på denne tråd

Min hoppe
Forfatter: 
Dato:  04-12-2005 10:51

måtte aflives efter en slem gaffelbåndsskade. Vi prøvede i 2 omgange at genoptræne hende, men det lykkes desværre ikke. Med hensyn til fold kan jeg også tilslutte mig, at en hest med en gammel seneskade ikke skal på fold, når folden er ujævn og hård. Min hoppe blev straks halt, da hun kom på en frossen fold, selvom den var jævn. Det var simpelthen nok til, at skaden brød op igen. Vi valgte til sidst at aflive hende i samarbejde med dyrlægen. Jeg fik valget mellem aflivning eller 3 måneders ro i boksen. Jeg valgte det første, da dyrlægen mente, at det ville være udsigtsløst at stille hoppen i boks. Han mente, at skaden ville bryde op igen.

Anne

0
0
Svar på denne tråd

Gaffelbåndsskade
Forfatter: 
Dato:  05-12-2005 13:40

Min hoppe står pt. med en gaffelbåndsskade på 3. måned (6. måned, hvis man regner tilbage til hun første gang var halt). Den er formentligt opstået i forbindelse med en kodeledsforvridning på folden.

Hun er blevet behandlet med A-celle, der skulle fremme ophelingen og øge chancen for fuldstændig helbredelse. Hun skal kontrolscannes her om to dage og håber så at få grønt lys til at påbegynde genoptræningen.

I den sidste måneds tid har jeg trukket ture med hende de fleste dage. 10-15 min. på asfalt og jeg kan se at senen et faldet i løbet af denne periode.

Hun har været på fold hele tiden på nær 10 dage efter behandlingen med A-celle, da senen hævede meget op. Hun har også været på fold de dage hvor det har været ujævnt og hårdt.

Jer der har fået aflivet heste pga. gaffelbåndsskade, havde de kroniske smerter?

Anastasia & Tina

0
0
Svar på denne tråd

Min 4 års.
Forfatter: 
Dato:  05-12-2005 14:41

Min 4 års fik en mild gaffelbåndsskade i April.

Han har også fået det der hedder Acell, som westlife skriver om.

Der er intet at se idag på hans scanning og hans sene er helt fin igen.

Han stod et halvt år, hvor han bare gik på fold og blev trukket og skridtet på asfalt.

Hilsen Carina

Ja og nej er enkle ord, men ofest dem der kræver den største beslutning.

0
0
Svar på denne tråd

Ja der var smerter
Forfatter: 
Dato:  05-12-2005 15:45

og dyrlægen gav mig valget mellem at stille hoppen i boks i 3 måneder på smertestillende eller aflive hoppen, da det ellers ville være dyreværnsmæssigt uforsvarligt. Hun var ganske halt af skaden, når den ellers brød op. Så snart hoppen var på smertestillende, var hun faktisk haltfri. Jeg ville ikke have, at hoppen skulle lide mere og ej heller tvinges i boks i 3 måneder uden at have sikkerhed for helbredelse. Derfor det svære valg.

Det skal dog lige siges, at skaden blev fejldiagnosticeret af en anden dyrlæge og derfor ikke blev behandlet korrekt fra start. Det blev tolket til at være en hovbyld, hvilket selvfølgelig var ukorrekt. Smeden fandt aldrig hovbylden. Så man skal klart være på vagt, hvis hesten pludselig er stokhalt men ikke har en hovbyld. Det kan være en alvorlig seneskade, og der skal gribes ind straks. Min hoppe fik skaden på folden, og da jeg kom hjem fra arbejde og fandt hende, var hun tydeligt halt, nærmest trebenet og var ganske ked af det. Det var svært at få hende trukket ind fra folden pga. den svære halthed.

Anne

0
0
Svar på denne tråd

hmmm...
Forfatter: 
Dato:  05-12-2005 16:28

Hesten skal til scanning i morgen og så må vi se, hvilken historie, jeg kan tilslutte mig. Det, der dog irriterer mig, og er fælles for alle jeres historier, er den tid, der bruges med stilleståen og forvirring om hesten klarer det...ÅÅÅ...

0
0
Svar på denne tråd

Seneskader
Forfatter: 
Dato:  05-12-2005 16:33

Min har så overhovedet ikke været halt i skridt på noget tidspunkt. I hvert fald ikke så det var synligt for hverken mit eller andre "dødeliges" øjne. Dyrlægen sagde dog også at det var en mild/lille skade. Så det spiller vel også ind mht. chancerne for at de kommer sig helt.

Anne, hvor skal din hest scannes henne? Jeg har også hest opstaldet i Ledøje og vi bruger Gundsø. Men har hørt fra andre at der er dem der er bedre til den slags skader. Jeg har dog ikke haft noget at klage over. Det er Lars derfra, der har været min dyrlæge i det her forløb.

Anastasia & Tina

0
0
Svar på denne tråd

Også Lars
Forfatter: 
Dato:  05-12-2005 19:31

der er til min... Han er vist heller ikke halt i skridt og kun i hjørnerne rundt til højre, så måske er det en mild gaffelbåndsskade???

Det er nu skægt, at du skriver. Christian fortalte mig netop her den anden dag, at din stod stille med gaffelbånd... :-)

0
0
Svar på denne tråd

Lars...
Forfatter: 
Dato:  05-12-2005 21:01

til Lars...

Han er bare den bedste dyrlæge...

Annebrink: Du må lige skrive om han også anbefaler Acell til din.

Hilsen Carina

0
0
Svar på denne tråd

Merkur
Forfatter: 
Dato:  06-12-2005 09:32

Har også haft en mild gaffelbåndsskade, men det var inden jeg købte ham.

Han stod kun stille i ca. 3 uger og så gik de i gang med genoptræningen.

Han fejler ikke noget i dag, så det må ha været lang tid nok.

Så det behøver ikke være meget langvarigt med sådan en skade.

Held og lykke med det.

Heidi

0
0
Svar på denne tråd

Lars - fy føj...
Forfatter: 
Dato:  06-12-2005 22:37

...han fejldiagnosticerede min hyp (kunne ikke se den var halt) i forbindelse med at den havde jokket på et søm, og blev ved med at fortælle mig at den muligvis var lidt stiv i nakken men ikke halt og at jeg bare skulle ride videre på den (har faktisk stadig en dyrlæge regning liggende med disse ord på).

Hesten endte i stedet på operationsbordet hos Charlottenlund Dyrlægerne, hvor man fjernede hele strålen og en masse dødt væv i hoven. Hesten blev rent faktisk gående igen efter det, og det var i genoptræningsforløbet i forbindelse med det at den pådrog sig gaffelbåndsskaden fordi den synes den skulle forsøge at kravle ud af boksen via vandkoppen når de andre heste blev lukket på fold

Så Lars skal aldrig aldrig mere se på mine heste...

Pia

Se min præsentation.

"A horse can lend it's rider the speed he or she lacks - but the rider who is wise remember it is no more than a loan"

0
0
Svar på denne tråd

gaffelbånds skade
Forfatter: 
Dato:  07-12-2005 00:15
Jeg har haft to heste med gaffelbåndsskader og de er begge blevet aflivet den ene prøvet jeg genoptræning med flere gánge men måtte tilsidst opgive den, den blev bare overhovedet ikke rengående på noget tidspunkt i forløbet.
0
0
Svar på denne tråd

PiaH...
Forfatter: 
Dato:  07-12-2005 07:49

Det er aldrig sjovt at få fejldianogseret (staves??) sin hest og jeg kan godt forstå du derfor har det sådan med Lars.

I mit tilfælde har han været utrolig god og spottede også at hesten var støttehalt på venstre forben, på trods af at hverken jeg eller min daværende part havde lagt mærke til dette.

Anne, var du oppe og få din hest scannet igår?

Anastasia & Tina

0
0
Svar på denne tråd

PiaH...
Forfatter: 
Dato:  07-12-2005 09:18

De er jo kun mennesker og kan begå fejl.

Men jeg har det på samme måde med Hørsholm dyrlægerne. Det var derimod Lars som reddede min hoppe fra mere smerte.

Jeg bruger ALDRIG dem mere.

Hilsen Carina

0
0
Svar på denne tråd

gaffelbånd
Forfatter: 
Dato:  07-12-2005 11:19

min den gamle fik sig et meget let gaffelbåndsskade. den var aldrig halt, helle rikke i traven. men svær at stille til højre og virkede lidt øm i ryggen. det tog lang tid før vi fandt skaden. mange forskellige dyrlæger og mange regninger. falk-rønne fandt den til sidst. den stod stille i ca ½ år, med scannen hver anden måned. hver gang fik vi at vide at det var ganske lidt og at den bare helede langsomt, men at den nok skulle komme sig. vi fik dag også genoptrænet og begyndte at ride normal dressur. en af dagene knaldede den rundt inde i boxen og det brød op igen. den stod to måneder ude forbedring og blev derefter aflivet.

Med venstre hånd
Line og Calano

Allé rideudstyr
0
0
Svar på denne tråd

SÅ SÅ SÅ
Forfatter: 
Dato:  07-12-2005 21:52

Så stopper I og kommer med nogle opmundrende historier i stedet..

Jeg har selv en hest med gaffelbåndskade... Den har været skridthest i fem måneder, og har nu været igang i to måneder med genoptræningen...

Den er heldigvis godt travende, men den har desværre også en ret høj smertetærskel..

Men på trods af det ene vilde stunt efter det andet ala buk/stejl/hop er hun ikke blevet halt.

Vi skal op til falk-rønne på fredag, bare for en sikkerheds skyld, og kontrol scannes..

Så kryds fingre..

0
0
Svar på denne tråd

scanningen igår
Forfatter: 
Dato:  07-12-2005 22:35

Hmm ja. Nu kommer det:

Vi tog derop og den kære Lars scannede med Niels kiggende interesseret over hans skulder, hvilket, jeg egentlig syntes var, meget cool. Nå, men det var en mild gaffelbandsskade (som ikke var hændt inden for de sidste par uger), men vi skulle lige have bekræftet området for gaffelbåndsskaden. Ud i longen - helt hen i vejret for en hest, der har haft boksro i en uge. BUK, BUK, hive i ejer. Nå men så ligeud, da. NÆ, nej, der var jo andre heste, man skulle spille konge overfor. Det var næsten ligesom, at have hingst med i Herning. Så prøve at longere igen.

Grunden til, vi skulle så meget, er så, at hesten også er halt på venstre. Lars undersøger hov - ingenting, for derefter at lægge en blokade (ikke uden problemer, for det finder den kære prut sig ikke og slet ikke med næseklemme på) i det forventet ømme område på v. forben. Så var han efter det ikke halt på v. forben og kunne så vise det højre ordentligt. Det venstre blev også scannet bagefter og blokaderne på højre blev lagt, og det forventet område for skade blev da bekræftet.

Resultat: 3 mdrs ro, som skulle være minimum for en hest med under behandling med A-cell. Som han i øvrigt venter på. De var løbet tør. Sikkert en af jeres heste, der har fået det sidste hehe.

Jeg er meget ked over denne drejning. Det er set i lyset af, at jeg var så småt færdig med 2-4 mdrs. genoptræning, klar til at få undervisning og se lyset forenden af tunellen og nu er vi tilbage, hvor vi begyndte. Og så alligevel ikke, for denne gang er han nødt til at stå på få m^2 alene...sygefold

0
0
Svar på denne tråd

Op med humøret...
Forfatter: 
Dato:  08-12-2005 08:36

Det skal nok gå.

Jeg var rigtig ked af det, da min fik konstateret mild gaffelbåndsskade.

Men jeg havde også lige fået ham.

Min fik som sagt et halvt år, men vi ville også være sikre på at han kom sig helt og med lars´ tilslutning.

Min gik også alene på sygefold, det var ikk sjovt for mig, men han nør at gå på en fold alene. Han fik nemlig massere af hø.

Men held og lykke.

Hilsen Carina

0
0
Svar på denne tråd

Skader :-(
Forfatter: 
Dato:  09-12-2005 10:06

Mille har stået siden starten af august med flere forskellige skader - og én af dem var en gaffelbåndsskade (af den alvorlige slags) - hun havde en knude på gaffelbåndet.

Venstre bagben er på nuværende tidspunkt helt i orden - og der havde hun et brækket griffelbenshoved + knuden på gaffelbåndet. Begge skader er i sig selv meget alvorlige- Min dyrlæge fortalte mig sidst vi var inde, at hun havde hun været en sartere hest, så havde det været slut. Nu forventer vi at hun er klar mellem jul og nytår! Ja, hun har været oppe at slås igen, så hun har fået trykket en knogle i højre bagben - damn.

Men Milles historie er altså god! Hun har så haft 3 meget alvorlige skader, og han forventer at hun bliver 100% god igen - og endda kommer til at springe og hele svineriet.

Og hun skal på fold - så meget som muligt! Og jeg trækker ture med hende i en uendelighed, men det ser ud til at virke - og hun hygger sig...

Så giv tid og gør som dyrlægen siger, så skal det nok blive godt. Find tålmodigheden frem selvom det er svært - det, der tæller er, at du ikke har fået beskeden: Afliv den!

Mvh

Heidi

"Intet er umuligt for den, der ikke skal gøre det selv"
0
0
Svar på denne tråd

Carina
Forfatter: 
Dato:  10-12-2005 00:22

Ja sådan er det jo...

Faktum er at var at havde jeg fulgt Lars' ord og fortsat med at ride så ville jeg have forvoldt endnu mere skade på hoven end der skete - og så havde den ikke været til at reparere på igen...

Jeg har også været ude for andre episoder med Lars, men denne var dog den der fik bægeret til at flyde over...

Men ja det vigtigste er jo at man har en dyrlæge man har tillid til - som sagt mistede jeg al tillid til Lars...

Pia

Se min præsentation.

0
0
Svar på denne tråd

Westlife...
Forfatter: 
Dato:  10-12-2005 00:24

..ja som sagt mistede jeg al tillid til Lars dengang, men som jeg også har skrevet til Carina så handler det jo om at man har en dyrlæge man stoler på...

Pia

Se min præsentation.

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider