|
|
| Tilbagetræk??????? |
|
|
Hejsa allesammen.....
Er der nogen der kan forklare mig hvad et tilbagetræk på en trense eller kandar er??? Hvor trækker sådan et tilbage? HVAD trækker det tilbage? Det er da nok muligt jeg i min tid har set sådan en indretning, men lige nu ihvertfald aner jeg ikke hvad der tales om.
Håber I kan forklare mig det... *S*
mvh
Vipse
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Re: [UDST] Tilbagetræk??????? |
|
|
Ja hvordan forklarer man lige det. Det er næseremmen, det drejer sig om. Istedet for at stikke remmen direkte i spændet, stikkes den først igennem en metal"løkke", eller hvad sådan en dims nu hedder. Den sidder i modsatte side ifht spændet. Derefter "trækker man remmen tilbage" og så igennem spændet, så den ligesom ligger dobbelt under hagen på hesten. Nogle modeller er nemmere at spænde end en alm. næserem, men f.eks Hubertus' synes jeg er bøvlet, da remmen skal gennem en stram (ihvertfald på mit hovedtøj) læderdims, inden den skal i spændet. Fidusen ved det har jeg aldrig helt fundet ud af. Jo har man en hest, der åbner munden og eller kaster med hovedet, når remmen skal spændes, er det sikkert nemmere at få strammet næseremmen med tilbagetræk.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Re: [UDST] Tilbagetræk??????? |
| Forfatter:  |
Camilla (Felur) |
| Dato:  |
12-02-2003 08:11 |
|
Fidusen ved det har jeg aldrig helt fundet ud af. Jo har man en hest, der åbner munden og eller kaster med hovedet, når remmen skal spændes, er det sikkert nemmere at få strammet næseremmen med tilbagetræk.
Det var faktisk halvt om halvt årsagen til, at jeg dengang for otte år siden købte mit Hubertus Classic (ingen problemer med stramme løkker) med tilbagetræk. Nemlig at hesten stod meget uroligt med hovedet under pålægning af trensen. Når jeg først havde fået remmen igennem "metalrulletilbagedimsen", så havde jeg lidt mere styr på tingene og hold på hesten.
Fidusen er, at du får et slags taljetræk, dvs. du kan med mindre kræfter spænde remmen meget hårdt, så hesten simpelthen er snørret sammen i mulen og på den måde ikke kan unddrage sig biddets virkning. Det kan f.eks. være en fordel, hvis du har urolige hænder og hesten åbner munden under ridning. (<-- stærk ironi!).
Jo, jeg har stadig mit trense med tilbagetræk og jeg bruger den dagligt, men den er aldrig spændt hårdere end der kan komme mindst to fingre under! Desuden synes jeg også at det er nemmere, når lukkemekanismen vender den vej (modsat alm. næsebånd), men det er vel en vanesag.
Billedet herunder er ikke det allerbedste, men du kan se hvordan den smalle læderrem laver en løkke om en metalring og så vender tilbage igen til det alm. spænde.

Venlig hilsen Camilla (Felur)
Vi nægter ofte at acceptere en ide, udelukkende fordi det tonefald, hvormed den udtrykkes, ikke tiltaler os. - Friedrich Nietzsche -
Så virker Gæstebogen på Felur's hjemmeside!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Camilla (Felur)... |
Tornado |
13-02-2003 08:56 |
|
***Klapper begejstret i mine små buttede hænder*** Lige mine ord!!!!
Der er ingen mening med denne næserem. Jeg har i hvert fald ikke mødt en endnu der har kunne forklare mig det. Men jeg har selvfølgelig hørt mange søforklaringer efterhånden. Den mest brugte er vist; "Den fordeler trykket!" Hvad for et tryk? En næserem skal IKKE være så stram at den trykker på hesten! {> In memory of my pressures friend 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Re: Camilla (Felur)... |
Lilar |
13-02-2003 13:25 |
|
Meningen med denne næserem er, at den er nemmere at spænde, hvis hesten står uroligt! Samtidig er den mere behagelig for hesten idet den kan være bredere end et almindeligt næsebånd (se Camillas billede), samtidig med at den kan spændes rigtig uanset om hestens hovede er smalt eller bredt! Hvis en almindelig næserem var så bred, så skulle spændet også være tilsvarende større, og det ser altså ikke pænt ud!
Håber at dette er svar nok? 
Hilsen Lilar!!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Re: Camilla (Felur)... |
HeidiZ|Putin| |
13-02-2003 19:58 |
|
vips: Meningen er, at man ikke kan spænde hestens mule hårdt ind, da selv snerpen til at lukke med, skal igennem to ringe, og gør det mere besværligt. Lidt svært at forklare skriftligt, man skal stå med et i hånden
Et kanon godt næsebånd, som skulle være obligatorisk at ride med i DRF regler. Mvh HeidiZ|Putin| ♥♥♥ Det er kun med hjertet, man kan se rigtigt. Det vigtigste er altid usynligt for øjet.Antoine de Saint-ExupéryNYT! Så er vi sørme kommet på nettet Hér!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Re: Heidi |
|
|
Jeg vil nu mene, at tilbagetrækket giver mulighed for at stramme næseremmen mere, end en alm. næserem. Jeg mener også, at Johannes er af den opfattelse, så vidt jeg husker fra en anden tråd. Det kommer dog lidt an på udformningen/mærket. Men netop det at man kan bruge metalringen/firkanten giver mulighed for at stramme mere til. Jeg kender også flere, der har købt sådan et, netop med det formål at snøre munden sammen på hesten bl.a for at forhindre, at hesten rækker tunge. Men hesten kunne nu fint gå med løs næserem, bare man red med benene istedet for hånden. De fleste heste, der rækker tunge ell. åbner munden gør det vel enten pga tandproblemer eller pga for hård hånd.
Og jeg vil give Tornado ret i at den med at den fordeler trykket ikke holder i retten. Det samme som alle dem, der har filt/lammeskind under næseremmen. Hvis ikke den er spændt for stramt, ja så trykker/gnaver den vel ikke?! Pinligt at nærmest samtlige topryttere man ser til de store stævner har filt under. Istedet for at gøre næserem med tilbagetræk obligatorisk med DRF regler, skulle man nærmere lade dommerne tjekke, hvor stram næseremmen er!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Re: Heidi |
HeidiZ|Putin| |
13-02-2003 21:58 |
|
DitteH: Så må de ryttere da godt nok blive skuffet, når de har købt en næsebånd med tilbagetræk.
Om det er gældende ved alle næsebånd med tilbagetræk tør jeg ikke sige. Dem som jeg har haft skulle spænde har jeg måtte kæmpe med, bare for at få i nr. 1 hul - altså så løst, så man kunne have 10 fingre under.
Når man spænder et alm. næsebånd, så er der jo bare at trække opad, hvorimod at det med tilbagetræk, skal igennem nogen ringe, har undersiden af næseremmen til at støtte sig til, det så derved ikke, kan strammes hårdt. Ja, det lyder som volapyk, i know it - men har altså selv demonstreret det
Ang. det med filt under næsebåndet. Tror faktisk ligså meget det er pynt for at være ærlig. Mvh HeidiZ|Putin| ♥♥♥ Det er kun med hjertet, man kan se rigtigt. Det vigtigste er altid usynligt for øjet.Antoine de Saint-ExupéryNYT! Så er vi sørme kommet på nettet Hér!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hørt heidi! |
|
|
tilbagetrækket er IKKE til at stramme med, daden "smalle" rem er næsten dobbelt så lang som en "almindelg" rem, den "almindelige" rem mener jeg dog er nemmere at gøre for stam, end tilbagetrækket, da man ikke skal trække "lige" frem, men tilbage, og så kan du dæleme tro at der strammes til, for den kan "sagtens" nå hen i det hul lige "bag" ved bøjlen! - den går mare ikke med tilbagetræk! for remmen er rettet ud, og man KAN bare ikke stramme til....
Og husker jeg ret, bruger næsten alle ryttere på centeret tilbagetræk, da det placerer trykket på en anden måde end det "almindelige.
 Karina82  Skyd ikke med elastik når du har badehætte på. og spring aldrig over hvor gærdet er lavest, det er oftest der grøften er dybest 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| tak |
|
|
hej alle
tusind tak for jeres svar, var inde i Steens Rideudstyr for at se et in real life..... at det skulle kunne forhindre hesten i at åbne munden og række tunge har jeg lidt svært ved at se da det er det øverste næsebånd der ligger 2 fingerbredder under kindkammen..... jeg er helt enige med flere af Jer, der er ingen grund til at strammen munden ind på en hest, man skulle lærer hesten at gå ordentlig istedet ved fx at ride med benene. Når reglen er at man skal kunne få to fingre ind under næsebåndet (både øverste og nederste) kan jeg heller ikke se nogen mening i at man kan stramme det mere. Nå.... men jeg har ikke sådan en indretning og egentlig heller ikke den store lyst til at anskaffe mig een.
Tusind tak for svarene
mvh
Vipse
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|