Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

Flankebider??
Forfatter: 
Dato:  11-02-2003 11:22
Hej

Jeg ved ikke lige om det her er det korrekte forum at spørge i.......det er et adfærdsproblem med min snart 2-årige hingsteplag. (Billede af ham som føl kan ses på min præsentation)

Han har i snart noget tid snurret rundt om sig selv og bidt sig i flanken.
Det er ikke noget han gør hele tiden, det er kun momentvis, og det sker både i boksen og når han er på fold.

Han går stadig sammen med sin mor og en "tante", men det er slut når brunsten starter igen.
Han har aldrig gået alene.
Det skal lige siges, at han ikke er afhængig af sin mor.
Blev vænnet fra som ½-årig og kom væk på græs sammen med en 2-års vallak jeg havde dengang.
Den 2-års vallak solgte jeg i september 2002, men han gjorde det allerede før han kom væk.

Han har ikke sår efter bideriet.

Det virker som om han bare gør det for sjov.....
Han kan gå og græsse sammen med de andre, og pludselig som en trold op af en æske kommer han lige i tanker om at han skal gøre det, og fiser rundt om sig selv og bider løs....
Lige så hurtigt som han begynder er det ovre igen, og han tager sig lige en løbetur og græsser ellers bare videre.

Er der nogen der har en idé om hvorfor han gør det, og ikke mindst hvordan jeg kan få ham til at holde op.
Han har en stor trækævle i boksen han kan bide i.

Det er virkelig et problem for mig, hvis han skal sælges engang, for det er vel at regne for en handelsfejl????

Gode råd modtages med kyshånd...

Venlig hilsen

RikkeAnd....
Horse Power Quality
0
0
Svar på denne tråd

Re: [GEN] \
Forfatter: 
Dato:  11-02-2003 11:59
HiHiHi..det billede, hvor han sover mellem hønsene er bare kanon..
0
0
Svar på denne tråd

Re: [GEN] \\
Forfatter: 
Dato:  11-02-2003 12:50
Hejsa!

Er det ikke bare for sjov han gør det?? Ligesom en hvalp der løber efter sin hale? Jeg kunne forestille mig han mangler jævnaldrende selskab, udfordringer! Sådan et par "gamle tanter" er ikke ret morsomt selskab for en legesyg plag, han vil jo ikke ha' en chance for rigtig leg. De afviser ham jo nok temmelig bestemt, som sådanne tanter gør....han har ikke en chance for at den mindste rangstigning! Det BURDE en 2 års hest ha' mulighed for a.h.t. hans naturlige udvikling. Altså at stige i et hieraki!

Jeg tror bestemt han holder op når han bliver voksen, eller HVIS han fik en jævnaldrende at bide i....istedet for sig selv!

Mvh Dorte

Sind har det som faldskærme, det virker kun når det er åbent >o<
0
0
Svar på denne tråd

Re: [GEN] \\\\
Forfatter: 
Dato:  11-02-2003 13:32
Hej Rikke.

Jeg har en plag, der gør nøjagtig det samme!

Det har også bekymret mig meget - har undersøgt ham på kryds og tværs, fordi jeg først troede det var p.gr.a. kløen, men der er intet at finde.

Han går sammen med min hoppe på 4½ år og hun er selvfølgelig førerhesten, så mon ikke der er noget om det Dorte skriver mht. udfordringer?

Er da egentlig lidt ked af at høre det fra Dorte, da jeg ikke har nogen mulighed for at sætte ham sammen med en jævnaldrende. Men det skal da lige nævnes at min hoppe gerne leger med knægten bare ikke hele tiden.

Håber det går over med tiden.

Ville bare lige lade dig vide, at din plag ikke er den eneste i verden der gør det.

Mvh DorteCL
"CARPE DIEM"
0
0
Svar på denne tråd

Re: [GEN] \\\\\\\\
Forfatter: 
Dato:  11-02-2003 21:31
det gør mange hingste nogle bider sig selv til blods og de gør det som reelt hele livet jeg tror at det er hedsomhed
0
0
Svar på denne tråd

Re: [GEN] \\\\\\\\\\\\\\\\
Forfatter: 
Dato:  12-02-2003 08:15
Hej Follo.

For det første er min plag vallak og for det andet er der tale om nappen og ikke biden.

Der er nu også grænser for hvor meget han kan nå at kede sig. De er på fold 10-12 timer om dagen i øjeblikket, de leger meget med hinanden og vi leger også med dem. På folden er der diverse træer og naturlige forhindringer som de også har meget glæde af.

Når jeg tager dem ind om aftenen er knægten så træt at han næsten når at falde i søvn mens jeg renser hove.
I stalden spiser og sover han til næste morgen. Han har altså ikke nogen stereotype tendenser, men er en glad knægt med et godt hoved.

Mvh DorteCL
"CARPE DIEM"
0
0
Svar på denne tråd

Re: [GEN] \\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\
Forfatter: 
Dato:  12-02-2003 10:48
Takker for alle svarene.....

Dorte: Ja, det har nok lidt med kedsomhed at gøre, men han gjorde det også da han gik sammen med Tumbleweed, selvom det meste af dagen blev brugt til leg, fis og ballade.....??
Og de 2 damer leger da også med ham ind imellem.
Er fuldstændig enig med dig i, at han BURDE have en på sin egen alder at lege med, men da min lille søn kom ind i billedet var jeg nødsaget til at sælge ud af hestene pga. tidsmangel.
De skal jo også passes ordentligt.
Jeg har muligvis fundet en lidelsesfælle til ham her til foråret hos en gl. veninde som mistede en 3 års hoppe her i vinter, og nu står tilbage med en også 2-års hingst, så der bliver en mulighed for selskab der.

DorteCL: Rart at høre at det ikke kun er min som gør det. Jeg håber du finder nogen i nærheden som har en på alder med din egen så de kan gå sammen i sommer.
Håber også at det går over når sommeren er ovre og de skal på stald igen.

Jeg fik imellem tiden sat et billede ind af Paddock på min præsentation af ham fra i sommer.

Endnu en gang TAK for svarene....

venlig hilsen
RikkeAnd.....Horse Power Quality
0
0
Svar på denne tråd

Re: [GEN] \\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\
Forfatter: 
Dato:  13-02-2003 21:56
Min lille hoppe på knap et år gør det samme, selvom hun har en legekammerat. Hun går sammen med en "gammel" (10) hoppe, hun gjorde det samme som ung, men er holdt op. Jeg tror bare at det er følfjollerier som de nok skal vokse fra.

hilsen
Katarina
0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider