Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

Okay foderplaner?
Forfatter: 
Dato:  29-12-2002 16:06
Jeg er midt i en eksamensopgave, hvor jeg skal skrive om at være staldmester. Der skal man udregne forderplaner, så jeg har opdigtet en rideskole, hvor jeg har regnet forplaner ud til hestene. Hvis I har tid, må i gerne sige om det er ordentlige foderplaner, eller om der er fejl.

------------------------------------------------------
Kat. 3 pony, motion i ca. 1 times daglig. Jævn hård motin.
3,2 foderenheder

Morgen

250 g. grønpiller (opblødte)
75g. fiskebenmel
1/2 kg. kløverhø
1/2 kg. byghalm
1/2 kg. byg

Middag

250 g. piller
75 g. fiskebenmel
1/2 kg. hø
1/2 kg. halm
250 g. melasse

Aften

500 g. grønpiller (Opblødte)
100 g. fiskebenmel
1/2 kg. Kløverhø
1 kg. byghalm
1/2 kg. valset byg

Det er ved en times jævn hård motion, hvis ponyen er en rideskolepony, eller partpony, men på rideskolen er der ponyer der står der for at blive solgt videre igen.
De får blot vedligeholdelsesfoder: 2,2 foderenheder
Sådan ser deres foderplan ud:

Morgen

250 g. grønpiller (Opblødte)
75 g. fiskebenmel
1/2 kg kløverhø
1/2 kg. byghalm
1/2 kg. valset byg

Middag

250 g. grønpiller (opblødte)
75 g. fiskebenmel
1/2 kg. byghalm
250 g. melasse

Aften

500 g. grønpiller (opblødte)
100 g. fiskebenmel
1/2 kg. kløverhø
1 kg. halm
1/2 kg. valset byg

Salgsponyerne går på vinterfold (Der er næsten intet græs tilbage), i 5 timer elelr mere dagligt. POnyerne der får motion er ude ca. 2 - 4 timer om formiddagen, mens der luftes ud.

-------------------------------------------------------

Rideskolen har 3 kategori 2 ponyer. Alle får motion.

Morgen

1/2 kg. valset byg
25. g fiskebenmel
1/2 kløverhø
1 kg. byghalm
250 g. melasse

Middag

1/2 kg. valset byg
25 g. fiskebenmel
1 kg. byghalm

Aften

1 kg. valset byg
50 g. fiskebenmel
1/2 kg. kløverhø
1 kg. byghalm
250 g. melasse

Ponyerne kommer på fold 2 - 4 timer om formiddagen. Der er ikke meget græs på folden.

Rideskolen har også heste. Alle hestene får motion dagligt, mange af dem hård motion, så skal de blot have et ekstra kg, byg, da det indeholder 1 foderenhed.

Hest ved 1 times jævn hård motion 5,3 Foderenheder

Morgen

1/2 kg. grønpiller (opblødt)
1 kg. valset byg
1/2 kg. hø
1 kg. byghalm
75 g. fiskebenmel
250 g. melasse

Middag

1/2 kg. valset byg
1 kg. byghalm
75 g. fiskebenmel
250 g. melasse

Aften

1/2 kg. grønpiller (opblødte)
1 kg. valset byg
1/2 kg. kløverhø
2 kg. byghalm
100 g. fiskebenmel
1/2 kg melasse

Jeg håber I vil hjælpe!

Hilsen Heidi
0
0
Svar på denne tråd

Re: Okay foderplaner?
Forfatter: 
Dato:  29-12-2002 16:18
jeg har ikke gennemlæst for alle ponyer... men hvorfor vil du opbløde grønpiller.. det skal de ikke.
Hvorfor vælger du fiskebenmel ?

Din hø er for lav til den første pony (1,5 kg pr dag)
Din halm er for lav med mindr de står på spåner... står den på halm skal de have (alt efter boksens str) ½-1 balle pr dag i gennemsnit. ½ kg halm er blot en håndfuld.

En anden pony får ret meget melasse pr dag.......

Men din lærer ved vel ikke bedre......så mon ikke de bare vil synes det ser ud som om du har tjek på tingene ?

Karina

0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  29-12-2002 16:39

Jeg hæfter mig også ved fiskebenmel og melasse - uden forøvrigt at ha' gået foderplanerne igennem andet end overfladisk. Og så altså ALT for lidt hø ...
Jeg kan ikke forstille mig, at nogen som helst af de (fiktive) heste skulle være dækket ordentligt ind ved den fodring - beklager.

/Tanja B

0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  29-12-2002 17:51
Okay... jeg har ellers regnet de ud, så hestene får dækket deres næringsbehov. Men de står på halm, altså så de får rimelig meget.
Jeg har valgt fiskebenmel fordi det er sundt, og hestene får ikke mere end de må få.
Melasse, må hestene få 1 - 2kg af om dagen og det har stor næringsværdi. Men måske skulle de ikke have begge ting?

Hø... tja. Måske får de for lidt. Så kunne det være jeg skulle fjerne enten fiskebenmel eller Melasse, eller i hvert fald halvere det, og så give dem mere hø. Men når de får meget halm, gør det vel ikke så meget? De bliver jo fede af hø, men det tror jeg jeg gør, så....

Hilsen Heidi

PS: Jeg obløder grønpillerne, fordi den type jeg "køber" er som gær, når hesten spiser dem, så for hesten ikke skal få kolik, må jeg opbløde dem.
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  29-12-2002 18:03

Jeg ville nok holde lidt igen med melassen, det er lidt som sukker, de får grimme tænder, jeg ville også give ubegrænset halm, og meget mere hø eller wrap.

Hvis du ikke vil ha´ at de bliver tykke, skal du nok udskifte byggen med havre.

Og hvis du vil være sikker på at de bliver dækket ind med det hele, så kan du give dem fuldfoder (musli) der er lidt af hvert i og de fleste heste elsker det.
Venlig hilsen Gitte
Parfumeallergi ?

0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  29-12-2002 18:09
Hej Heidi
Jeg mener også som Karina og Tanja at der er noget forkert ved din foderplan - desværre. Hø skal min hest have 3 til 5 kg. af om dagen, halm får han ca. en balle af om dagen, byg ville gå ham i benene og melasse ville jeg aldrig bruge 1-2 kg. af om dagen. Fiskebensmel har jeg så til gengæld hørt en masse godt om, omend jeg aldrig har prøvet det selv.
Men når nu du skal bruge foderberegningen til en opgave, hvad så med at vælge noget tilskudsfoder + havre. Så kan du på nettet finde priser på havre pr. kilo, og på hvor meget og til hvilken pris du skulle købe tilskudfoder til. Disse sider kan du printe ud og ligge som bilag til din opgave, hvilket tit er noget lærer vil være glade for at få i en opgave.
Prøv feks. at gå ind på www.hippolyt.dk og find noget spændende tilskudsfoder.
Held og lykke med opgaven.
MVH Charlotte

>o< Heste er som vin - jo ældre jo bedre ! >o<
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  29-12-2002 18:12
Yup, foderet skal baseres på stråfoder. Og mange heste har ikke godt af for meget melasse.
Når vi har blandet foder i stalden, fyldte vi 2 store spande til en 10-12 heste. Der var en "skvulp" melasse i begge og vand til at fortynde det med. Der er 5 liter i en dunk og den holdte meget længe.
Grønpiller må i øvrigt meget gerne være opblødte. Ellers udvider de sig i spiserøret/maven på hesten.

Lene Skov Mikkelsen ♥ http://piv.nu/
Du sætter fedtede fingre på nettet - kig her!

0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  29-12-2002 18:15
Okay.

Men hvad er FE for kraftfoder? Det ville jeg også gerne bruge, da det også er lettere at fodre med, for så skal man ikke selv blande og hesten behøves ikke at få så meget for at blive møt.

Okay - hestene får hø og wrap tror jeg... Der er også mere kraft i.

I har nok ret. Der er for meget tilskudsfoder som Melasse og Benmel.

Jeg tror jeg laver nye foderplaner.

EN hest må få 4-5 kg. byg om dagen, så de får ikke for meget. Måske skulle jeg blande det med havre??

Hilsen Heidi og Bella
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  29-12-2002 18:23
Melasse er kun sukkerstads - det er ikke noget der skal bruges i større mængder (jeg vil helst sige slet ikke). Hvis det endelig SKAL til, skal det være ganske lidt, til heste der ellers er kræsne.

Har ikke regnet på foderplanerne - det er jeg ikke kvalificeret til, men jeg hæfter mig ved de ekstremt lave hømængder. ½-1½ kg hø om dagne er simpelthen ikek nok. Ganske vist giver halmen da også lidt struktur, men halm er strøelse - ikke mad.

Hygge
£isbeth & Baloo
To be trusted is a greater compliment than to be loved."
-- George MacDonald
0
0
Svar på denne tråd

FE
Forfatter: 
Dato:  29-12-2002 18:39
Heste har brug for meget og godt grovfoder. Hø er det dyreste foder regnet pr. kg., men regnet pr. foderenhed, er hø sjældent dyrt. Samtidig har høet alle de andre fordele. (Priser er ca priser, kan variere afhængig af leverancestørrelse, priser er ex. moms).

Vare Kr/ kg Kg/Fe Kr/Fe

Havre (i silo) 1,10 1,26 1,39

Byg (sækkevare) 1,70 1,04 1,77

Roepiller 1,65 1,13 1,86

Havre (sækkevare) 1,65 1,26 2,08

Grønhø/grønpiller 1,70 1,40 2,30

Hø/wraphø 1,25 2,00 2,50

Byghalm 0,60 5,00 3,00

Sojaolie 10,00 0,30 3,00

Og byg som tidligere skrevet er fint nok at fodre med, de kan få lidt hævede ben i starten, men det er ikke noget der betyder noget for hestens velbefindende.
Venlig hilsen Gitte
Parfumeallergi ?

0
0
Svar på denne tråd

Re: FE
Forfatter: 
Dato:  29-12-2002 18:41
Har lavet en ny foderplan

Se Ny foderplan
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  29-12-2002 22:43
må jeg lige ind skyde noget?
-tak!

frø græs er det bedste hestene elsker det der er meget grønt i det og så må de få så meget de kan æde af det!!!

husk at:
?:-)Ingen haflingere, intet liv!:{-(

Heste vrinsk
fra
haflinger hoppen cici
og hendes ejer Clara :-D
0
0
Svar på denne tråd

heidi
Forfatter: 
Dato:  30-12-2002 08:34
du er altså helt gal på den..

1-2 kg melasse pr dag ????????????
4-5 kg byg ?????????????

Hvis du ønsker store dyrlægeregninger er det en god ide ellers ikke.

Grønpiller der skal opblødes ???????? tænker du på roepiller ? de skal.. men grønpiller der svulmer op kender jeg ikke.

Beklager, men jeg tror du skal læse et par fodringsbøger eller 3 før du ved bedre.

Karina

0
0
Svar på denne tråd

Re: heidi
Forfatter: 
Dato:  31-12-2002 00:05
Karina - hun spurte faktisk til noget hjælp og desuden er det en god idé at opbløde grøntpiller da man kan risikere at de sætter sig i halsen, samt for at sikre sig at hesten får væde nok med dem.

Heidi: For meget melasse forskubber pH-værdien i hestens mave/tarm system, det er sukkerstofferne der er synderne i den forbindelse, udover problemer i mavsen, kan den forrykkede pH-værdi give problemer med ledvæsken, også lang tid før der er symptomer på forfangenhed, -og det kan igen medføre ledproblemer, -osse uden at der har været problemer med maven, så derfor ikke for meget melasse.

Byg: De gamle landmænd siger op til 50-60% byg i havren, de moderne dyrlæger siger maks. 30%, og så skal man stadig huske at vænne dem til byggen.

Mit råd til dig er at starte med en basis på havre, lidt byg og noget soyaskrå(for at give proteiner),
en mineral/vitaminbl. og som de andre skriver hø,
halm er til at strø med og bør ikke indregnes i foderplanen med mindre det er en bollefed pony der er på afmagring. Af grønt kunne du jo osse regne lidt på snittet lucerne, der er meget kalk i, hvilket retter lidt på havrens høje fosforindhold.

Held og lykke med din opgave
0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider