Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

Knækkede majs el majsflager?
Forfatter: 
Dato:  26-11-2002 17:49
Ja som i kan se i overskriften vil´jeg gerne høre om der er forskel på disse 2 rent fodringsmæssigt?????????

hilsen julie
0
0
Svar på denne tråd

Re: Knækkede majs el majsflager?
Forfatter: 
Dato:  26-11-2002 18:02
Ikke noget jeg ved, men det ville jeg ikke mene. Jeg bruger knækket byg, men fodermæssigt er det det samme som valset byg. Mon ikke det samme gælder majs?

Mette - som endnu ikke er fyldt 16, hvis hun selv skal afgøre det.. Jeg nægter i hvert fald at ride andet end mine dejlige ponyer!!

Mød mig og mulerne på vores flotte nye hjemmeside
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  26-11-2002 18:07

Nu kan jeg selvfølgelig ikke huske tallene i hovedet, men fordøjelsesprocenten på de forskellige typer majs var at finde i forrige nr. af Landsbladet Hest.

Hel majs mener jeg lå på nogle-og-30 % -
Knækket majs lå vist på nogle-og-50 %
Mens varmebehandlet majs (flager) lå helt oppe på nogle-og-80 %

Så JO, der er bestemt forskel, og varmebehandlet majs er at foretrække, hvis hesten skal ha' noget ud af det.

/Tanja B

0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  26-11-2002 19:41
Tanja, kender du noget til at der skulle være blåsyre i hel eller knækket majs?

Der hvor jeg køber foder siger de nemlig at man aldrig må fodre heste med andet end varmebehandlet majs (poppet eller microniseret) da man kan risikere at hestene får en forgiftning af blåsyren i den hele eller knækkede majs.

Caro

"A good horse is never a bad color"
"Horses never lie"
"Considering the horse" af Mark Rashid.
(Y)
0
0
Svar på denne tråd

Caro (Connery)
Forfatter: 
Dato:  26-11-2002 20:09

Det har jeg aldrig hørt om før, men derfor kan det jo godt være rigtigt alligevel :-)

Men rigtig mange mennesker fodrer med hel eller knækket majs (uagtet at optagelsen er dårlig), så man burde vel ha' hørt om forgiftninger i den retning, hvis de oplysninger er sande ?

Forøvrigt burde vi mennesker vel så også blive forgiftet, når vi spiser f.eks. majskolber ... det er jo ikke varmebehandlet .... ?

Well, drønede lige en tur på Google. - Der arbejdes på at gensplejse en plante der hedder Cassava, idet den på nuværende tidspunkt (i Afrika) er skyld i mange dødsfald pga. sit indhold af blåsyre.
Dermed kan konkluderes, at blåsyre også er farligt for mennesker ... vi spiser ikke-varmebehandlet majs - ergo skulle majs ikke indeholde blåsyre. Eller .. i hvert fald i små mængder, som det er tilfældes i bl.a. mandler.

MIN teori i hvert fald :-)

/Tanja B

0
0
Svar på denne tråd

Re: Caro (Connery)
Forfatter: 
Dato:  27-11-2002 07:49
Dyrlægen anbefaler knækkede majs til for tynde heste.

Jeg har aldrig før hørt at det skulle kunne en eller anden forgiftning, og jeg kan ikke forestille mig det når dyrlægen anbefaler det.
Jeg har hørt det fra indtil flere dyrlæger.

Hilsen Gitte

www.sanne-anholm.webbyen.dk
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  27-11-2002 07:55
Hej Tanja

Har selv haft fodret min hyp med knækket majs i flere år uden problemer.

Men fik også fra min foderstof at vide, at det måtte jeg ikke for det kunne / ville i næsten alle tilfælde give kolik (godt min hest ikke vidste det...), men skulle give varmebehandlet. Det skulle vidst have noget med stivelsesindholdet at gøre. opdagede faktisk at selvsamme foderstof kun solgte varmebehandlet majs og ikke længere solgte valset eller hel majs. Det kunne jo være derfor de var blevet så meget imod det. Jeg skiftede...ikke majstype, men forhandlingssted.

Men start MEGET langsomt op med majs, en håndfuld pr. måltid i begyndelsen (det siger alle) og overvej en ekstra gang, hvor disponeret din hest er for kolik, føår du vælger type. Får din hest let kolik af andet, gør den det nok også af majs.

smil fra Lone
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  27-11-2002 09:39
På verdensplan er majs det mest brugte hestefoder, så det skulle være ganske sikkert at fodre med det, men jeg ved da også, at optagelsen er bedre for varmebehandlet foder i det hele taget.

Det er ikke majs, men hørfrø, der danne blåsyre - ved fugtig opbevaring kan det ske, derfor skal hørfrø i tør tilstand kun gives op til 150 g. daglig og det skal opbevares tørt, eller det skal koges før udfodring, så nedbrydes blåsyren.
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  27-11-2002 12:59
Tak for jeres svar.

Jeg har for en sikkerheds skyld spurgt hos Brogården, da det er en af deres forhandlere der har fortalt mig om majs og blåsyre, og de kunne bekræfte jeres oplysninger om at det er hørfrø og ikke majs der kan danne blåsyre.

Jeg er glad for endnu engang at konstatere at man kan få nogle særdeles kompetente svar her på HN.

Caro

"A good horse is never a bad color"
"Horses never lie"
"Considering the horse" af Mark Rashid.
(Y)
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  27-11-2002 15:05
Hm... som med alt andet (især byg), så optager hesten vel bedst det knækkede/behandlede, men i hel form holder det sig bedre. Jeg ved det ikke, men kunne forestille mig det.
Havre kan en hest med almindelig godt tandsæt dog sagtens fordøje, men byg skulle være hårdere(?).

Lene Skov Mikkelsen ♥ http://piv.nu/ ♥ ICQ: 92065092

0
0
Svar på denne tråd

Til pivnu
Forfatter: 
Dato:  29-11-2002 16:57
Jeg har før fodret med en blanding af hel havre og hel byg. De fik så bare lidt mere, til at dække "det der gik helt igennem" og kunne sagtens holde en pæn foderstand af det. Men der var en tendens til at der var flere bygkerner der kom hele igennem systemet når man kiggede gødningen efter, men alligevel var det mest havre der spirede på min mødding eller hvor de nu tabte en klat!!
Fodrer dog kun med hel havre nu.
mvh Dorte
0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider