Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

Hvor ofte strejfer benene hinanden?
Forfatter: 
Dato:  19-11-2002 09:49
Hej.

Jeg har altid været tilhænger af ikke at pynte hesten som et juletræ medmindre der er en grund til det dvs. ingen dækken for at slippe nemt omkring strigling og ingen bandager/gamasche uden grund og det har virket fint for mig og Nessie.

Men nu er vi jo' rykket på et ridecenter hvor 21 ud af 28 heste står med dækken (!) og når de skal rides er det med gamscher og klokker på alle fire ben, fortøj, martingal osv. osv.

Og flere gange når jeg har stået og kigget på dem ride kan jeg tydeligt høre at hestenes ben strejfer hinanden- den der "klonk" lyd når gamscher strejfer hinanden. Så var det jeg kom til at tænke på om min lille hyp faktisk går og "klasker" benene sammen uden jeg lægger mærke til det? Er der nogen måde man kan tjekke det på? Da det vil være dumt at ride med gamasher hvis hun ikke har behov for det.

Jeg rider kun dressur på hende.

Mvh.

Trine SH
Don't eat anything bigger then your head! - Miss Piggys slankeråd.
0
0
Svar på denne tråd

Re: Hvor ofte strejfer benene hinanden?
Forfatter: 
Dato:  19-11-2002 10:41
Hvis hun klapper benene sammen i en grad, så det er nødvendigt med gamacher, så vil du også kunne se det på indvendige side af koderne/piberne (strygninger/sår). Hvis du ikke kan det, og hun ellers ikke går urent eller viser uvilje mod at gå frem, så er der efter min mening ingen grund til bekymring.

Med hensyn til de "overpyntede juletræer", så er det ofte et spørgsmål om, at ejerne har en tendens til at "smitte hinanden" med gode påfund, og så bliver det noget at et udstyrsstykke at kunne "være med" og være smart blandt de smarte.
Lidt det samme, som når én i klassen har Buffalo støvler, så skal de resterende også have det - uden ellers at tænke over, om Buffalo er så meget bedre end alle andre støvler.

Hilsen Sif
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  19-11-2002 10:54
Det er da daaaaa - altså buffalo er da gode støvler....:-)

Nå, men giver egentlig Sif ret - tjek din hest og hvis alt er okey - gør som du plejer og lad være med at lade dig "smitte" af de andre - det kan hurtigt blive dyrt:-)
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  19-11-2002 10:59
Suk, ja - og man bliver jo næsten kaldt fot mishandler, hvis ikke hesten går med dækken og gamacher. Men jeg mener nu heller ikke, at det skal bruges, hvis ikke det er nødvendigt. Det er ikke en disse forbyggende med gamacher - tvært imod.
Min unghest har heller ikke gået med gamacher mere end et par få gange og har aldrig haft problemer. Han blev hverken bange for sine ben, havde seneskader eller noget andet, som folk går og snakker om. Du vil helt sikkert se, hvis din hest ikke går rent, men sparker sig selv.
Der må godt nok være mange skævbenede heste i DK, hvis de alle sammen er nødt til at gå med gamacher hver gang, de kommer uden for døren.

Lene Skov Mikkelsen :-) piv.nu

Er begyndt at ride klassisk - se præsentation!
Mobil købes!

0
0
Svar på denne tråd

Det er der
Forfatter: 
Dato:  19-11-2002 12:17
altså mange skævbenede heste i DK, Prøv at stille dig lige for enden af en langside, og se hvor mange heste/ponyer som ikke svinger med benene på den ene elelr anden måde.

Til Trine, prøv at komme kridt på hovene på din hest og rid rundt med det, er der kridtmærker på benene rammer den på en eller anden måde sig selv (det duer selvfølgelig ikke hvis den har lange hvide sokker :-) )

(i) "en bortcensureret FYNBO" (i)
0
0
Svar på denne tråd

Re: Det er der
Forfatter: 
Dato:  19-11-2002 13:34
Hejsa!

Mange heste stryger eller rammer ikke sig selv når de går med "bare" ben, men idet de så får gamacher på, bliver "benet" så lige den ½-1 cm. tykkere som lige akkurat er den luft der plejer at være mellem hov og ben i bevægelsen.
Igen afhænger det også af evt. skoning, skoens vægt kan ændre trinnets højde og forværre eller forbedre tendensen til strygning.
Hverken gamacher eller bandager virker styrkende på sener eller skåner dem. Bandager hjælper heller ikke synderligt mod slag, hvorimod en god gamashe kan være en god ide, hvis hesten har tendens til at stryge, samt ved indlæring af nye øvelser, F.eks sidebevægelser m.m.
På ungheste rider jeg altid med gamacher på alle 4 ben, især bagbenene er udsat for strygning indtil de kan balancere.
Bandager?....jo, en gang imellem, når vi skal være "fine"!
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  19-11-2002 14:44
Min har gamascher på, og det er for og bestøtte benene, for der kan ske så meget, og benene er et meget sted de hurtigt kan komme til skade, så jeg mener at det er rigtigt godt og have beskyttelse på benene, fordi at der kan ske noget når som helst, og det chinere ikke hesten... så jeg kan ikke se nogen grund til du skulle lade være. :-)>
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  19-11-2002 21:57
Jeg skulle ride en af de andre heste fra stalden en dag - oven i købet blot en tur i skoven. Jeg var sur og tvær allerede inden jeg kom i sadlen, fordi alt det *fucking* udstyr var ved at drive mig til vanvid: Hovedtøj, sadel med flere forskellige specielle underlag, fortøj, glidetøjle, gamacher på alle 4 ben, dobbelt klokker på forbenene og ja... Hvad kan man ellers komme på!?!
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  19-11-2002 22:02
Huskede du en halerem???;-) ,-)
Blinkers??;-)

;-) Dorte

0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  19-11-2002 23:36
Nej, sådan noget var der dog ikke... Men tro mig; den veninde, jeg skulle afsted sammen med, har aldrig oplevet mig så irriteret før. Min tålmodighed for retsen af dagen var opbrugt. Og jeg har ikke redet hesten siden. - Tossede ejere er der i hvert fald nok af!
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  20-11-2002 11:27
Hvis hesten stryger sig, så er det klogeste da at snakke med smeden om det! Måske kan andre beslag gøre underværker
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  20-11-2002 13:05
Til SG MARCANT...... der var måske en grund til det... kender mange heste der bliver pakket ind, og selvom man ikke bryder sig om det. så er det altså kun for hestens bedste.
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  20-11-2002 13:49
Nej, ikke til hestens bedste i DETTE tilfælde. Den har sgu ikke behov for det (men det har ejeren tilsyneladende). Står også med både halsdækken og hele molevitten både i stald og på fold... Der ER altså her tale om pjat!
0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider