|
|
| Den "grønne" hest... |
| Forfatter:  |
Birgit |
| Dato:  |
14-11-2002 14:53 |
|
Hallo alle som ville se den "grønne" hest...
Det er ikke min side eller noget, så jeg håber ikke, at det er dårlig net etik, at lægge et link til siden:
http://www.valleyview.dk/
Den omtalte hest er under salgsheste.
MVH Birgit...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Re: Den "grønne" hest... |
sas |
14-11-2002 15:12 |
|
Du har ret - det ser faktisk ret "pudsigt" ud (kan ikke lige komme på noget andet udtryk...)
Vil stadig sige at den er brun - men jeg ved ikke hvilken betegnelse denne "model" egentlig har...:-)
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
Tanja B |
14-11-2002 15:58 |
|
He-he, ja ... den ser da lidt anderledes ud 
Farven beskrives som Chestnut, hvilket på dansk er rødlig brun (altså brun, men med rødlig pels).
/Tanja B
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
Mon ikke den kan gå under at være noget Palomino? De har jo flere palominoer efter samme hingst. Er begyndt at ride klassisk - se præsentation! Mobil købes!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Re: Broget! |
atengstedt |
14-11-2002 18:36 |
|
Jeg tror altså den er broget!
Når man kigger på billedet ser det også ud, som om den har en lille lys stribe i manen (lige ved lansemærket) - måske den endda har en enkelt hvid "streg" på halsen under manen??
med venlig hilsen
atengstedt
*man kalder ikke en hest broget, hvis den ikke har en eneste plet*
med venlig hilsen atengstedt
SÅ kom der billeder af Cooper og Ginou på min præsentation!!!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Re: Broget! |
Birgit |
14-11-2002 18:54 |
|
Angående brogethed...
Quarter horses er jo ikke brogede, og ensfarvede paint horses betegnes vist som "breeding stock". (er ikke 100% sikker på det rette ord)
Men uanset hvad den i sidste ende er, så ser den skæg ud, på en sød måde.
Er der forrsten nogle som ved, om man må krydse QH'er og PH'er, og stadigvæk stambogsføre dem som racerene? (nu tænker jeg ikke på dette tilfælde, men bare generalt)
MVH Birgit...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Birgit |
Tanja B |
14-11-2002 19:19 |
|
Det kan du læse alt om i tråden "Breedingstock" og "Opsumering af Breedingstock" på westerndebatten (her på HN) ... her har vi netop endevendt emnet
Og nej, hesten er IKKE broget, for i så fald er det ikke en Quarter. Den betegnes som Chestnut Quarter - altså brun/rødlig.
/Tanja B
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Til Atengstedt. |
Trine SH |
14-11-2002 19:19 |
|
Jeg har nu altid hørt at har hesten hvide ben dvs. er hvid over knæ højde så er den broget.
Så den behøver ikke at have pletter
Mvh.
Trine SH
Don't eat anything bigger then your head! - Miss Piggys slankeråd.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Re: Til Atengstedt. |
|
|
Chestnut betyder nu altså RØD! - Ellers har jeg da godt nok en brun hest med lys man og hale...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Re: Til Atengstedt. |
Toppuristen |
14-11-2002 21:40 |
|
Har lige skrevet et svar inde under "farve spørgsmål".
Derudover: alle heste, der har hvide ben (hvid over knæhøjde) er IKKE NØDVENDIGVIS brogede!! Deres fænotype (udseende) vil altid være " med høje sokker", men deres genotype (gen-betegnelsen) vil oftest være broget - så på dét punkt har du ret, Trine SH!
@pivnu: nej, palomino kan du ikke kalde den!!! Af den simple årsag, at den har sorte ben! Den har lave sorte sokker (A+ genet), og en palomino har som sagt rød grundfarve og vil derfor ALDRIG kunne have sorte ben! Havde den så været en "brunpalomino" (Miss Shalil kværker mig for at bruge denne betegnelse for en jordfarvet, men så er det altså nemmere at forstå for lægfolk:)!), så ville kroppen have været sandfarvet! Om den kan være broget ... *øjeblik, leder lige efter billedet* ... jeg bliver nødt til at sige nej! Den har intet hvidt ved halen (beklager atengstedt:)!), men derimod er der nogle af de røde kropshår, der "kravler" ud i den hvide hale:)!
Mit bedste bud er stadig at den er et resultat af en brun quarter og en sølvtonet rocky mountain hest! (se under "første del" af tråden). Men som sagt før: jeg spørger lige min mentor:)!
Ismulevrinsk Susan
Fri tølt er som at flyve ... for dem der ikke lige har prøvet det !
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Chestnut |
Tanja B |
14-11-2002 21:59 |
|
BAY er brun, når vi snakker Quarter-farver - SORREL er rød (m. rød/lys man og hale) - CHESTNUT er rød/brun (m. mørk man og hale, dog ikke helt sort).
Se Quarter-farverne her: http://www.westerninfo.dk/ordliste/farve.htm
/Tanja B (der har 2 stk. chestnut's stående i stalden ... rød/brune heste med meget mørk man og hale, iblandet en del sorte hår).
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Re: Chestnut |
|
|
he he... sad lige og så på den side...
Kan en hest have to farver.. ja nu er jeg forvirret.. hesten jeg omtaler er afbilledet både under chestnut og sorrel eller er det bare to heste er ligner hinanden på en prik... hmm og i så flad. hvorfor er de så ikke samme farve... fatter minus *gg*
-miki-
Som i øvrigt har 2 dejlige mislinger til "salg"... Billeder kan ses på min præsentation! :{-(
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
Jeg blev ¨på et tidspkt lokket ud for at se en hest, som sælger kaldte Chestnutfarvet (hun er englænder og kunne ikke huske den danske betegnelse). Jeg troede den ville være lyse/mellem brun (kastanje), men ak den var ganske alm kobberrød. Og var i øvrigt alt alt for dyr.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
Toppuristen |
15-11-2002 15:34 |
|
@pretty fancy: om en hest kan have to farver? Jo, det kan den da godt! Men jeg tror ikke vi tænker på det på samme måde:-D!
At omtalte hest står under både chestnut og sorrel - hmm. Jeg tænkte lige bay og sorrel. Nå ok! Altså ... chestnut er den engelske betegnelse for en rød hest. Fordi kastanjer er rødlige på engelsk (ak ja  der er meget jeg ikke forstår ved det engelske sprog  ). Sorrel er betegnelsen for en rød hest med lys man og hale. Derfor står hesten nok under sorrel: halen er jo pænt lys!
At den står under chestnut hører ingen steder hjemme ... for hesten har sort man og sorte ben (lave sorte sokker) og det kan røde heste altså bare ikke have8-)!
Er ikke kommet videre med, hvad det kan "være for en fisk", men nu er min mentor sat på sagen:)!
Ismulevrinsk Susan Fri tølt er som at flyve ... for dem der ikke lige har prøvet det !
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
Uanset er det korrekt, at en rød hest ikke kan have sorte ben - så er den brun. Anyway, betegnes en rød hest med lys man og hale (i hver fald inden for ox-arabere) som 'chestnut with flaxen mane/tail'!?!? - Har ikke yderligere kendskab til quatere...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Ikke "grøn" hest... |
lohmann |
17-11-2002 19:49 |
|
Den er i hvertfald ikke "grøn" - en grøn hest er en hest, der hvid den skulle have ID ville kræve adskillige blanketter for at beskrive den, og alligevel ville ingen kunne forestille sig hvordan den ser ud - ham her er lettere at beskrive - nærmest brun hest med hvid hale.....
Iøvrigt mange utroligt smukke dyr på siden!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Re: Ikke "grøn" hest... |
Julie Essom |
20-11-2002 13:11 |
|
Hej!!
Ok jeg kan slet ikke fatte hvor i finder noget på siden der hedder "salgsheste".. Det eneste jeg kan klikke på på siden er et biled af en westernlejr (tror jeg nok det var)!!
Knus Julie
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|