jeg starter hver morgen ved kl 5:30 med at fodre og muge ude ved dem alle sammen.
og ca ved kl 8.30 kommer de allle ud på marken, hvis det ikke regner.
hvis de skal rides tag vi dem alle ind senere på dagen da allle mine (næsten) skal rides. så strigler jeg dem godtog grundigt det tag mig ca 3 timer, for 5 heste.
når jeg så er færdig med at ride dem, så er det ved at være foder tid igen, for dem, så de få deres foser og hø, og så kommer vi der ud senere igen og nusser og leger lidt med dem. og så siger vi god nat til dem og slukker lyset det er en typisk hver dag hos os med hestenejeg savner en at ride sammen med ring eller skriv hvis du har lyst til at ride sammen med mig. jeg søger en passer til min fjordhingst
Tjah, indtil videre går mine heste ude endnu. Jeg lægger halm ud på folden om morgenen, og de kommer ind, når jeg kommer hjem (ved 16.15-tiden), og så bliver de striglet og nogle af dem bliver redet. De får aftensmad ved 19-tiden, og så kommer de ud igen hen på aftenen, når de er helt tørre - med halm på folden igen.
Hvis det kolde vejr fortsætter, så kommer de ind i løbet af ugen - eller til weekenden.
Når de står inde, så bliver de fodret omkring 6.15 - 6.30, og bliver lukket ud ved 7.15-tiden. Når jeg kommer hjem (stadig ved 16.15-tiden), bliver der muget, strøet og givet lidt stråfoder, og så kommer de ind.
Så bliver de arbejdet (kørt/redet/trænet på anden vis), og får deres aftensmad ved 19-tiden.
Jeg har et "vågeblus" i stalden (en enkelt lampe med sparepære i), som først bliver slukket, når jeg har sagt godnat ved 22-tiden. Da fjerner jeg klatter, ryster op i strøelsen, og giver noget stråfoder, så de har noget at få natten til at gå med.
Jeg går over og lukker hende ud klokken 6.30 inden jeg skal i skole, og så får hun lov til at gå derude og tusse rundt med sin foldpony til klokken ca. 19, hvor hun bliver lukket ind igen. Enden da har jeg været ovre og muge ud og klargøre boksen til natten, så det er en ren og tiltalende boks hun kommer ind til. Trækker hende ind og strigler/pudser/nusser i 1-2 timer, vander og fodrer, og så får hun fred til at spise, indtil jeg klokken ca 22 går over og siger godnat og giver hende det sidste halm og hø... Lige indtil næste morgen kl. 6.30!
Til 1. november kommer hun så på stutteri, hvor der bliver sørget for fodring og daglig udmugning. Der har jeg ikke tid til at cykle ud om morgenen inden skole, men til den tid vil jeg da klart tage ud til hende ved 16-tiden når jeg kommer hjem, og ride (har valgt at vente med at ride til jeg fik hende ind, så jeg kunne ride i hal, da jeg simpelthen ikke kan holde hende udenfor endnu!) Efter får hun lige lov til at køre sine flip inde i hallen, mens jeg lige tager de klatter der evt er kommet i boksen i løbet af dagen, og får ryddet op, lagt udstyr på plads, etc. Strigling en time, og så natnat!
Jeanne & Xan