Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

hævede ganacher
Forfatter: 
Dato:  06-09-2002 15:41
Hej:-)

Nu har jeg brug for et råd mere....

Ofelia har fået hævede ganacher... hun har ikke feber, er glad, spiser normalt, er frisk og præcis som hun plejer, men hun er helt hævet...

Jeg sad og overvejede om det kunne være en form for allergi - små spirer i græsset????

Hun er på stald om natten hvor hun får havre, salvimin-vitaminer og en masse hø..

Er der nogen, der har erfaring med at jeres heste hæver i ganacherne??? og hvad kan man så gøre ved det??

OG da hun ikke virker syg tror jeg ikke det er nødvendigt at tilkalde dyrlægen akut, men jeg gir dem nok lige et ring i morgen...

kærligst Stine
0
0
Svar på denne tråd

Re: hævede ganacher
Forfatter: 
Dato:  06-09-2002 16:27
Det er vist meget almindeligt - og jeg har hørt mange teorier om hvorfor de har det (allergi, stoppede kirtler, betændelser osv.)

Da min pony havde det behandlede dyrlægen det med en pennicillinsprøjte- det virkede. Men senere lærte jeg at det lige så godt kunne behandles med at give hesten citronsaft!

Væsentligt billigere og faktisk en hel del mere effektivt ;-) Og mindre skadeligt for hesten!

Så smut i supermarkedet og køb en "plasticcitron" giv hesten halvdelen af saften direkte i munden (med en engangssprøjtesprøjte) vent et par timer og giv den den anden halvdel - så skulle hævelsen gerne være stort set væk kort efter :-)

Dog skal du være opmærksom på at sådan en hævelse også KAN være et af symptomerne på kværke - så hvis citronen ikek virker, skal du nok tage en snak med dr. dyr.

Hygge
£isbeth
Women and cats will do as they please,
and men and dogs should relax and get used to the idea.
(Robert A. Heinlein)
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  06-09-2002 17:07

Sure æbler skulle også kunne tage hævelsen. Prøv evt at søge på det, der har været skrevet om det flere gange.
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  06-09-2002 17:53
Tak for rådene....

Jeg vil prøve citronsaften og æblerne...

jeg regner ikke med at det er kværke, da jeg kun har 2 heste og vi ikke har været udenfor gården i 1½ måneds tid... men jeg er selvfølgelig OBS på den evt. risiko!!

Kværke er en grim ting, som jeg har haft bekendtskab med tidligere...

Nu håber vi at Ofelia bliver fin igen - uden hævede ganacher.

Stine:-)
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  06-09-2002 17:56
hej jeg kunne godt tænke mig at vide hvad ganacher er????????hej>o<
det er fornuftigt at have en frederiksborg hest
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  06-09-2002 18:14
Hej Smeargle

Ganacher er de kirtler der sidder inde bag kindbene på hesten. Dvs. i den hulning der er mellem kindbenene.

Håber du blev klogere. Eller kig i nogle af de hestefagbøger du måske har ellers lån nogle på biblioteket.
Ganacherne er dem hesten bruger når den arbejder rigtigt i grundridningen.

Håber du fik svar på dit spørgsmål, ellers må du komme igen.

Hilsen
Britta

8-)Heste er flokdyr og rytteren er lederen8-)
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  06-09-2002 21:23
Hej Kir-stine og alle andre.

VAND DIT HØ. Det er den bedste måde. Min hest var også hævet i ganascherne, og at vande høet hjalp. Det kan slå nogen af alle de bakterier ihjæl der er i høet.
Du kan sagtens lade høet stå i en balje/trillebør og "trække" en halv times tid. Og hestene elsker det.

Vær også opmærksom på din hests vejrtrækning. Den kan være genert af det, og så må du ride den lidt lettere de dage det er allerværst.

Håber du kan bruge mit råd.

-Berit
0
0
Svar på denne tråd

Re: fileri
Forfatter: 
Dato:  07-09-2002 07:30
Hej Kir-stine og andre.
Hævede ganacher er et resultat af fileri og hesten må under ingen omstændigheder have hævede ganacher.

Rid med lettere hånd, så går det væk.

0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  07-09-2002 09:59
Hej søren...

Ja jeg ved godt at den kan have hævede ganacher af en hård hånd.....

Meeeeen nu er sagen den at Ofelia kun er 2½ år og derfor ikke er tilredet såå det kan jeg ikke gå ud fra!!!

Hilsen Stine
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  07-09-2002 13:25
Hej

Min hest har også hævede ganasher når hun kommer ind fra fold... Til Lisbeth: Skal hesten have ALT citronsaften? Så bliver det da til mange når den strortset er hævet hver dag...
;-D Hilsener Thrine ;-D

Tjek min homepage(y) http://www.t-vester.subnet.dk (y)og min præsentation - nye billeder!
0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider