Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

opfedning
Forfatter: 
Dato:  04-09-2002 23:18
Hej
Jeg har en fuldblodshoppe, som hver sommer bliver rad mager, når hendes føl er ca 3-4 mdr.
Hun er blevet tjekket af dyrlægen, som siger det er føllet der tapper hende for alt.
Hun får fire liter hestemix om dagen og er på græs alle døgnets 24 timer.
Hvad kan jeg give hende, så hun får mere sul på kroppen????
Connie
0
0
Svar på denne tråd

Re: opfedning
Forfatter: 
Dato:  04-09-2002 23:23
Hej ,
Det vil jeg også gerne vide lidt mere om. Jeg har samme problem med min fuldblodvallak. Radmager året rundt, men sund og frisk og INGEN ORM!

Katja
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  04-09-2002 23:42
det må ligge til fuldblodsracen, min er nemlig også en fuldblod.
connie
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  05-09-2002 06:50
Jeg er jo også den "heldige" ejer af en sær fuldblodsdame. Da vi købte hende sidste sommer, var hun meget for tynd!
Hun er fra 1985 og virkelig radmager, hvorfor jeg ikke var helt sikker på at projektet ville lykkes.
Heldigvis spiser hun det meste af hvad der bliver serveret, dvs. hun er ihvertfald ikke kræsen.
Jeg fik min foderleverandør til at lægge en opfednings-foderplan (www.salvana.dk), som lød noget underlig. Heldigvis fik jeg en god forklaring med:-)
Hele vinteren har gamle Dunphate derfor fået (fordelt på 2 måltider): 1 kg. korn (byg/hvedeblanding), 1 kg. junior fra Salvana (unghestefoder) og 800 g. mysli fra Salvana. Dertil kommer hø - mener at det var 4 - 5 kg.
Og så var der halm, som der blev strøet med.

Unghestefoderet er godt til heste der skal komme sig, da det jo er beregnet på en voksende hest. Myslien er fyldt med majs, gulerødder og andet godt - og så sikrer den at maden ryger ned.

Hun kom sig også fint - indtil sulet røg pga. en uge med feber. Derefter startede vi forfra på samme plan (+gigturter og hvidløg fra Askhim) og efter en gang sommergræs, begynder hun nu at ligne en hest i stedet for et skelet. Nu kan man faktisk ikke tælle ribbene på lang afstand:-) Hun har ved siden af sommergræsset fået vitamin- og mineralkiks fra Salavana for at være sikker på at hun var dækket ind på det område også.
Nu hvor græsset er ved at være lidt tyndt nogle steder, får hun lidt korn og mysli, sammenlagt ca. 400 g. om dagen - jeg har alligevel 2 hopper med føl der skal have mad. Men hun er ikke sulten - kun lækkersulten. Hun spiser myslien og levner tit kornet.

Det er i øvrigt ikke usædvanligt at føllene tapper hopperne meget i de perioder. Jeg har selv haft et problem med min ene hoppe i år, hun var fin rund indtil føllet pludselig var ca. 2 mdr. Så gik det stærkt. Hun får nu foder hver dag, så det begynder at hjælpe nu, men det kan pludselig gå stærkt. Min anden hoppe, som sidste gang hun havde føl klarede sig fint på græs og selv med føl ved siden var smæld-fed, var i år også lige tynd nok. Hun kom på foder samtidig med den anden hoppe, så hun ser fin ud nu. Hun nåede ikke at blive for tynd. Det skal siges, at begge hopper var...hm..."lettere" overvægtige inden foling. De manglede ikke noget - det skulle da lige være ribben, som jeg havde temmelig svært ved at finde.

Men prøv at få lagt en foderplan (gratis) på www.salvana.dk
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  05-09-2002 11:30
Hej Pia,

Sjovt at høre fra dig igen. Det er mig der har to vallakker efter Dunphy, så noget tyder på at den blodlinie har tendens til at bliver mager, men det har fuldblod jo i det hele taget.

Jeg er også begyndt at fodre lidt, selvom jeg ikke regner med at hestene skal på stald før engang i oktober. Der er ikke krudt nok i græsset mere.

Jeg har sommeren igennem givet mine heste et vitamin/mineraltlskud i form at Travo E Sport i en håndfuld korn ellers har de kun fået græs. Jeg har også forsøgt mig med crystalix, som er en slags sliksten. Den åd de i løbet af 14 dage. Gnaskede på den med tænderne istedet for at slikke. Dårlig investering.

Dunphy er blevet pæn og sommerrund, men Eddie har ikke taget et gram på og er nu begyndt at tabe sig, derfor er jeg begyndt at fodre.

Jeg prøver lige salvana.com. Det lyder spændende.

Katja
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  05-09-2002 12:16
Hej Katja

Det lyder som om dine heste mangler mineraler el. lign.
Vores har en slikbalje med mineraler fra Salvana og jeg kan tydelig se forskel i forbruget, når de også får kiks. Får de kiks er det ikke meget baljen bliver brugt. Hvis jeg bare en dag ikke får givet kiks (vi lavede et liulle forsøg for et stykke tid siden), går de på baljen med det samme.
Det kan dog også være en dårlig vane - nogle heste elsker at bide i en sliksten og dermed ødelægge den.

Men prøv at få udregnet en plan - det er meget sjovt at sammenligne med det man fodrer med i forvejen - og måske kan det endda gøre billigere?
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  05-09-2002 17:46
4 liter hestemix om dagen, hvor mange kilo eller foderenheder er det?
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  05-09-2002 17:54
Du kan udover hestemixen også give hende "Kalve Kræs"
Det er godt nok ikke hestefoder, men nogle jeg kender havde også det problem med deres traver. Da de nu giver den det, er der ingen problemer!!:-D:)
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  06-09-2002 07:29
Jeg har en 60% fuldblod som også bliver radmager i løbet af sommeren -næsten fra den ene dag til den anden. Jeg giver hende havre, byg, travo E, flydende melasse og hø. Især den flydende melasse har en god opfedningseffekt. Hun bliver lynhurtigt sig selv igen.

Annika
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  07-09-2002 17:08

Min fuldblodshoppe fik hel havre og Kalveguf, og hun blev så pæn af det. Hun fik også en lille sjat melasse i foderet, men kun for at der skulle være lidt "lækkert".

Michelle L
0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider