Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

Bliver bange i transporteren...
Forfatter: 
Dato:  01-09-2002 09:35
Ja, det var lidt svært at finde en passende overskrift, så nu prøver jeg lige at forklare det med lidt flere ord :-)

Nå, men inden for den sidste tid er Athos blevet transporteret lidt frem og tilbage (fra sommergræs), og skal igen idag, da han skal flytte hjem.
Det er forgået i en lånt transporter (lastbil) med plads til 2 heste, og en masse grej.

Transporteren er bygget op således. Hestene går ind af en rampe fra siden, hvor den der går først ind står inderts med siden til. Der kommer så en skilleplade på, og så kommer den anden hest ind ved siden af (også med siden til). Dvs. at den hest der gik ind sidst skal først ud, og at den hest der gik ind først ikke kan komme ud uden at den første hest er gået ud. Så er det vist skåret ud i pap:-D

Athos er helt vild nem at læsse! Han går DIREKTE op, og kan gå op bare jeg står og kalder på ham i transporteren. Hvilket jo er meget dejligt.
Men så er der Duke. Den er MEGET besværlig at læsse!! Især hvis han er alene. Er der en anden hest deroppe i forvejen er han lidt nemmere at få op.

Derfor skal Athos altid først op. Han står pænt så stille deroppe og kigger lidt ud over skillepladen, og følger spændt med i hvad der sker.

Nå, men dvs. at når Athos går først ind, skal han ud til sidst.
Der er bare det problem at når Duke går ud af transporteren går Athos HELT amok. Han stejler, og sparker ud til alle sider, mens han vrinsker som en gal og bliver helt svedt og hidsig.
Jeg står naturligvis klar lige når Duke er gået ud, men Athos er helt vildt hidsig alligevel.

Der er ingen tvivl om at det er fordi han er bange for at blive forladt.

Men det sjove er at det aldrig sker når han kører i en almindelig trailer. Der kan han stå inde i den alene, hvad enten den anden er taget ud eller hvad.

Han er født i Irland, og har været i frankrig, og så nu i Danmark. Jeg er godt klar over at han ikke altid er blevet kørt i en luksus trailer, med en 4-hjulstrækker foran. Jeg ved ikke hvordan transporterne er forgået, men det har nok ikke været et kønt syn (da jeg købte ham havde han dreadlocks i man og hale, fordi de aldrig var blevet redt ud. Halen slæbte hen af jorden, det samme gjorde hovskæget, og han var ekstremt tynd).

Nogen der ved hvorfor han kun gør det i transporter, men aldrig i trailer, og evt. hvad jeg kan gøre ved det??
Det er sket et par gange nu, men han går stadig lige op, som om intet var sket.
0
0
Svar på denne tråd

Re: Bliver bange i transporteren...
Forfatter: 
Dato:  01-09-2002 17:07
Det lyder godt nok lidt mystisk, at han ikke gør det i en trailer.

Læsser I også den anden hest ud først når det er i trailer? Alle heste har jo i en eller anden grad noget imod at være alene, men de tager det som regel pænere at blive taget væk fra de andre end at blive efterladt... - så det er nok det faktum, at han er alene tilbage, der er problemet, men hvis han godt kan efterlades i en trailer, så forstår jeg ikke helt hans problem.

I traileren kan han stadig se den anden hest, når den er trukket ud. Kan han også det i transporteren? Ellers kunne det i hvert fald være en løsning, at den anden hest ikke forsvandt ud af syne.

Den eneste løsning på problemet er, at du låner lastbilen, en dag hvor I ikke skal nogen steder. Så læsser du Athos, lader ham stå et øjeblik og så ud igen og langsomt forlænger du det tidsrum han kan stå alene i bilen på. Det er vigtigt, at du når at tage ham ud inden han bliver vild. Derefter kan du prøve at trække en anden hest forbi transporteren, og så snart Athos står roligt kommer han ud. Når han kan finde sig i, at den anden hest, går frem og tilbage, altså viser sig og forsvinder, uden han bliver vild, så træk den anden hest ind i transporteren og ud igen, og stadig skal Athos helst ikke ud, før han står stille. Du må GERNE fodre ham. På den måde burde du kunne optræne ham til, at der går et øjeblik, inden han skal ud, selvom den anden hest er kommet ud.

Hvis ikke han er til fare for sig selv, når han efterlades, så vil det i længden hjælpe, at han ikke kommer ud af bilen, før han slapper af, så lærer han, at det ikke nytter at blive vild, men det kommer selvfølgelig an på, hvor faretruende situationen er, det lyder ikke så rart.

Det kan jo også være, at han har haft dårlige oplevelser i en lignende bil engang, men så er det mærkeligt, at han kun bliver bange, når den anden hest forsvinder.

Hvis han generelt har problemer med at blive efterladt kan du også træne ham i at tage det roligt i hans egen boks, det er et mere sikkert sted end i en transport. Ellers må du lige uddybe lidt mere.

0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  01-09-2002 21:28
Ja, han er ligeglad i en trailer. Der kan man tage ham op og stille ind i lang tid uden at han gør noget. Han kommer først op, og sidst ud (mest fordi at han kører så meget med urolige heste).

Men i trailer er han ISKOLD! Der er intet. For hans skyld kunne den anden hest ligeså godt forsvinde.

Athos synes generalt at det er sjovt at køre. Så snart han ser en trailer/transporter stritter ørene frem, og han bliver glad, opmærksom og engageret. Han står altid og kigger ud over rapen når han står derinde. Han ved altså godt hvad der skal ske.

Kan det være fordi at når han står i trailer at han ikke kan se den anden hest forsvinde. Jeg mener, han kan jo ikke vende sig om og se den anden hest 'forlade' ham. Det kan han derimod i en transporter. Ej, jeg ved ikke helt. Det var bare en tanke...

Forresten Tina MJ:

Jeg vil bare sige 1000 tak for alle de gode svar du giver. Jeg synes det er rigtig tit at du er på banen med en god løsning, og et logisk svar. Du skal have MANGE tak for det!!
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  02-09-2002 09:09
Hej Donia

Først og fremmest, så vil jeg gerne sige dig tak for de pæne ord, jeg er meget glad for at vide, at nogen kan bruge mine råd til noget!

Jeg tror godt du kan regne med, at det er fordi han i traileren ikke ser den anden hest forsvinde, men jeg troede netop, at han kunne se den anden hest forsvinde fra traileren. Kan du ikke prøve at hænge et eller andet op, så han ikke ser hesten forsvinde fra ham, hvis han ikke reagerer, så kender du forklaringen.

Jeg havde en hest engang, som var helt ligeglad med at køre i trailer, men hvis der stod 2 heste, og hun ikke kom med ud (har prøvet det engang hvor den anden hest skulle læsses af undervejs til mig) så gik hun HELT bananas. Hun kastede sig rundt, slog sig tilbage, var nærmest ved at smadre hele traileren, så det lærte mig, at det er usmart at efterlade en hest i traileren, uden at den er vant til det og trænet i det.

Du kan jo eventuelt forsøge dig lidt frem med at efterligne situationen hjemme (jeg går ud fra at du ikke altid har adgang til lastbilen) og så se, hvornår han reagerer, så du ved, hvad du kan forvente fremover. Og går man langsomt nok frem, så kan næsten alting trænes, du skal i hvert fald passe på, at du ikke får dig et stort problem med sådan en ung hest, så han skal helst ikke reagere på den måde ret mange gange!
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  02-09-2002 09:26
Det var så lidt;-)

Nå, men landet ligger faktisk sådan at jeg altid har adgang, både til transporteren og trailer.
Jeg er jo lige flyttet ud på en galopgård, så de har mange transportere, til dage hvor alle galophestene skal ud til løb.

Jeg vil prøve dit råd. Men det bliver nok først engang i næste uge, når han er faldet 100% til stedet.

Takker for det!! (Og alle de andre gode svar du også giver)
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  06-09-2002 21:10
Bare husk at det er dig der bestemmer hvornår den skal ud. Bare fordi den anden går ud og din hest begynder at skabe sig behøver den ikke at få sin vilje.
Jeg kender en som har haft problemet, og hun lod den bare stå og skabe sig, og når den så var faldet til ro kom den ud. Og ikke FØR!
Jeg ved det kan være svært, men du må bare prøve dig frem. held og lykke:-)

-Berit
0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider