Hvorfor er der så mange råd om horsemanship herinde, uden at få det defineret nærmere? Det er ikke det vildeste råd at få: Lær noget horsemanship.
Det kan være fint nok at lave noget arbejde fra jorden med sin hest, men at tro, at bare man sender den nok ud at løbe, bare den går langt nok bagved en, så skal den nok selv begynde at løfte benene, og samtidig afmontere den opståede angst... Det er utopi. Men der er selvfølgelig mange råd fra "horsemanship" der kan bruges, men vær dog lidt konkrete i stedet for blindt at foreslå "noget horsemanship".
Det vil heller ikke hjælpe dig meget at få omegnens stærke mænd til at slås med hesten, det kan meget let gøre problemet værre - og hvad gør du så?
I stedet kan du enten søge noget hjælp, eller du kan arbejde dig gradvist frem. Vælger du det sidste, så skal du først og fremmest kunne røre hesten over hele kroppen inkl. benene. Du kan gå sådan frem, at du kører hånden hen over hesten indtil du støder på et sted, hvor den ikke vil have det. Du går så omgående tilbage med hånden, og kører den fast ned mod det problematiske sted - men trækker hånden lidt tilbage igen INDEN hesten reagerer. Derefter kører du igen hånden mod stedet, denne gang lidt længere osv. indtil du kan røre hele hesten. Hvis du er bange for bagparten, så brug en pisk (lad være med at kilde) eller en strigle på et skaft - når du kan røre med andre genstande, så kan du sikkert også selv røre bagparten. Først når du kan røre bagbenene, går du over til at løfte hovene, først lidt, siden mere, i starten uden at holde fast i benet, senere, når hesten løfter benet villigt, holder du benet i et kort sekund, og lader hesten få det igen. Masser af ros hver gang den gør det rigtigt.
Jeg bruger selv klikkertræning, her har jeg mulighed for at holde mig på afstand indtil jeg er sikker på at hesten ikke sparker, ved at bruge en genstand, fx. en pisk, til at røre ved benet, når hesten løfter det, så får den et klik og en godbid, i starten bare for at løfte benet, senere for at løfte det og holde det oppe. Når jeg så er sikker på, at hesten ikke sparker, når den løfter benet, så begynder jeg at røre benet og holde det et kort øjeblik. Sparker den undervejs, så kan jeg på den måde holde mig så langt væk, at den ikke rammer, mens jeg samtidig vha. klikkene kan fortælle den, hvornår jeg er glad for det, den gør.
Det er helt op til dig selv, om du mener, du kan overvinde angsten og løse problemet, eller om du vil have hjælp, men vælger du at løse problemet selv, skal du i hvert fald være 100% sikker på, at du går så langsomt frem, at du kan og tør gennemføre det, du er nået til. Hvis du ikke er sikker på, at det, så gør du også hesten usikker og forværrer problemet - og så bør du få hjælp.
Du er velkommen til at skrive til mig på min mail, hvis du vil have lidt mere information om klikkertræning.
|