Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

Føl
Forfatter: 
Dato:  22-07-2002 21:20
Jeg tænkte på, hvornår er det bedste tidspunkt at begynde og strigle et føl og løfte hove på den, nogle jeg kender har et føl på 1 års tid og de er ik begyndt på at løfte hove endnu!

Min egen overbevisning er at man helst skal starte så tidligt som muligt, er det rigtig???
Hvornår må man putte et hovedtøj på et føl?
Hvornår kan man starte med at longere det??

På forhånd tak! Med venlig hilsen Asta
*Man blir helt :-P af HN....Nemlig totalt afhængig*
0
0
Svar på denne tråd

Re: Føl
Forfatter: 
Dato:  22-07-2002 22:24
Jeg vil bare sige godt det ikke er mig, der har en 1 års plag som ik har lært at få løftet ben(sig mig har den ikke haft smed enu?)

Når føllet er 1-2 dage gammel begynder man som regl at vænne den til at få løftet sine ben!
Strigle den kan man begynde på når den er et par uger(men det skal være med en meget blød børste).
Det er også vigtig at man lære den at stå bundet(må ikke være for løst og heller ikke fot stramt,gå aldrig fra føllet imens.

hovedtøj kan man begynde at lægge på den når den er ca.
1 år(det gør man inde i boksen,begynd aldrig at gå tur med den med hovedtøj på).

Jeg ville vente med at longere den til den er omkring
ca 2 år.
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  23-07-2002 00:45
desuden er det jo også uhyre vigtigt at hesten bliver passet med beskæringer, selvom det er føl, da det jo er i de tidlige år af sit liv at dens eventuelle fejlstillinger i benene skal ændres på!!

Så begynd at løfte hove og strigl den forsigtigt allerede når den er et par uger gammel... så får du den bedste hest ud af det!!

trensen ville jeg personligt vente med at lægge på til den var 2 år... og så bare vænne den til at blive longeret med grime... så får den en dejlig blød mund!!

-miki-

:-D Man må tage skrammerne som de kommer
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  23-07-2002 01:08
Hejsa..

Start så tidligt som muligt med at løfte ben... Det bliver man glad for i længden. Desuden er det alt for fedt når smeden kommer, og de små bare står som om de aldrig har lavet andet.

Jeg mener først man skal give dem hovedtøj på i 2 årsalderen.. Og vente med at longerer dem i andet end skridt til de er omkring to et halvt.. Så hellere løbe nogle ture med dem, så de lærer at følge med og hvem der bestemmer.

De skal da også have lov til at være børn.

Maria
0
0
Svar på denne tråd

har haft smed i nu, men...
Forfatter: 
Dato:  23-07-2002 21:59
....jeg fik af vide at det var lige inden smeden kom så prøvede ejerne at løfte hovene, jeg fik af vide at der ik var nogle problemer, men jeg har på fornemmeren at det ik vil gå godt i længden da det er et hingste føl, og han blev først vandt til grimme da han var omkring 2-3 måneder gammel, og tro mig han var besværlig, jeg hjalp til...suk!
Det er for 2 uger siden de havde smed!

Er der andre end mig der mener at det er sådan lidt sent de er gået igang med følbassen!

Den er rimlig kælen nu, men man kan alligevel ik rigtig røre den over det hele!

Sjovt nok kender jeg et føl på omkring et år også, og det er simpelthen eksemplarisk, det ville strigles og ordnes lige fra dagen efter det blev født!
To modsætninger, altså ejerne den ene har gjort noget ved det med det samme og den anden har været meget lang tid med de fleste ting! Med venlig hilsen Asta
*Man blir helt :-P af HN....Nemlig totalt afhængig*
0
0
Svar på denne tråd

Re: har haft smed i nu, men...
Forfatter: 
Dato:  23-07-2002 23:06
Ja det er for sent. Min lånehest Nina var tre da jeg fik hende - og hun havde ikke lært at få løftet ben. Det var noget af en kamp at få en 500 kg tung hest til at løfte fusserne når den ikke selv ville....

Min venindes nabo har et belgierføl på en 3-4 måneder og det har endnu ikke været i hænder - de kan ikke fange det, og det følger ikke længere med moren hvis hun går. Jeg siger held og lykke til dem, når de får kræet fanget...

Så tidlig en start som muligt - så er der også tid til at skynde sig langsomt...;)

Louise
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  24-07-2002 00:38
øh, jeg får helt tårer i øjnene:{-(:{-(:{-(
for jeg kom til at tænke på Magi, en fuldblods et eller andet på to år.
jeg lærte hende at løfte fusser og blive børstet, hun var bare så sød, hun kom hen til hegnet når hun så mig!!!

men hun er død nu:{-(:{-(:{-(:{-(:{-( der var en bil som kørte op bag i dcen trailer hvor hun stod inden i, der lå hun, forpint vil jeg troo g måtte vente på at dyrlægen kunne komme og aflive hende!!!

så al den følsnak får mig til at tænke på hende...

B-)Det er naturligvis godt, når man
kan forsvare sine handlinger.
Men det er bedre, når man ikke behøver det.
:-D

EN HEST ER IKKE RINGERE END ANDRE BARE FORDI DEN HAR SOMMEREKSEM!!:-D

0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  25-07-2002 11:09
Der findes mange forkælede heste i dette danske land...Og jeg tror meget af det skyldes, at vi har fat i føllene fra de er nyfødte - trækker rundt på dem, strigler, nusser og leger. Man gør det af en godt hjerte fordi man tror det vil gøre livet lettere for én, men dette er bestemt ikke min erfaring. Hestene mister respekten for mennesket, fordi de er lidt i tvivl om hvilken placering vi har i deres flok. Er vi artsfæller der kan domineres eller bides i som vores egne?
Omvendt synes jeg heller ikke at hestene skal gå rå til de er tilridningsklare. Jeg er i islænderverdenen, og ser tit heste, som er nærmest vilde, selv mange år efter tilridningen.
Mit råd til følejere er: Find en gylden mellemvej. Lad føllet gå på store arealer med masser af andre artsfæller - også jævnaldrene heste - dette er den bedste opdragelse overhovedet. Hav fat i dem et par gange om måneden, ikke kun i forbindelse med ubehagelige ting som smed og ormekur. Flyt dem fra en fold til en anden, børst dem lidt og tag dem enkeltvis op i stalden og bind dem. Løft hove og den slags. Lad være med at fylde med godbidder. I ny og næ en gulerod, men pas på, for der er ikke noget værre end lommeheste. Det er vigtigt at føllet lærer at den ikke må overskride dit "rum". Kommer den traskende lige hen til dig og jokker dig over tæerne, så spjæt med albuerne og sig "Huschh" (eller hvad du nu synes lyder godt...)så den hopper et skridt tilbage. Efter et par gange burde den lære at komme dig i møde, men vente pænt på afstand til du selv kommer hen til den. Dette her er en fremragende måde at lære hesten respekt på, uden at den frygter dig.
Held og lykke med det!
-Tanja
0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider