Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

Muge ud ?
Forfatter: 
Dato:  22-07-2002 20:11
Jeg kunne godt tænke mig at få ad vide hvor mange som muger ud hver dag ?
Jeg gør det selv for jeg syntes at det er syndt for hesten at den skal stå i L... og det ville jeg heller ikke selv bryde mig om at stå i selv. Jeg har nemlig været ude for at min hest har stået i samme stald med en hest og der var ikke blevet muget ud hos den i over en uge, og det syntes jeg var vildt syndt men det er ikke min hest så jeg ville ikke tage mig af det med at muge ud men syndt for hesten var det.
Jeg har læst at hvis der ikke bliver muget ud så kan de andre heste i stalden få orm af det, er der nogle som ved om det er rigtigt ?

Med venlig hilsen Jannie.
0
0
Svar på denne tråd

Re: Muge ud ?
Forfatter: 
Dato:  22-07-2002 20:31
Hejsa...
Da jeg lige har fået hyppen, og han går på døgnfold, så ved jeg endnu ikke helt hvordan det fungerer der hvor han står, men noget med at de skal stå på en hvis cm tyk bund, grundet noget med der ik er afløb til gylletanken, så der skal være dybstrøelse..
Men der bliver taget klatter , hvor tit ved jeg ikke men jeg ville gætte på 3-4 gange om ugen*S*
Ellers ville jeg selv også muge hver dag(gjorde jeg med mine tidligere heste), ikke tage det hele, men det våde og beskidte/hestepærene ;)
Det med orm er ikke rigtigt, men det kan skabe et meget dårligt klima, altså der kan komme meget ammoniak i luften og det er hverken sundt eller lugter særlig godt, så hvis du kan så syntes jeg du skal forsætte med at muge som du gør, og eventuelt opmuntre dine staldvenner til at muge ud sammen med dig, så det bliver en hyggelig daglig dont, og fortæl dem at det ikke er særlig sundt for en hest at der ik bliver muget ud i deres boks mere end en gang om ugen :)

:-D Jeanettes Motto : Du har kun det FUN du selv blander :-D

Blev den 10/7 ejeren af Hedens Funzie *Jubiii*......
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  22-07-2002 21:04
En gang om året, da jeg har løstdrift til mine heste.

Mvh
Annette

Min hjemmeside | westerninfo.dk | AL-design

0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  22-07-2002 21:56
Hejsa
Når Morgan står et sted hvor jeg skal muge ud, så plejer jeg at tage en trillebør hver dag. Og så muge boksen helt i bund ca. hver 14 dag/3 uge, alt efter hvordan den ser ud. Jeg sørger dog altid for at han har en tyk bund i boksen, da han ofte ligger ned om natten.
Jeg synes ikke at det er specielt synd for hesten, hvis der ikke bliver muget ud hver dag. Om folk så nøjes med at muge 1 gang om ugen eller hver 14 dag, det er i orden, sålænge at hesten kan stå tørt, og strøelsen i boksen ligger jævnt. Og orm kan det da heldigvis ikke give.
MVH Charlotte

>o< Heste er som vin - jo ældre jo bedre ! >o<
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  22-07-2002 22:28
jeg muger ud hver dag altså det gør jeg ikke nu min hest stå ude på døgnfold. men hvis det kniber en dag så får jeg en til det .
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  22-07-2002 23:47
Jeg tager klatter hver dag. Men lader tisset ligge så han har en god blød og varm "madres" at ligge på.
For til en hest på 600kg er halm i bunden ikke nok, hvis han altså ikke skal være øm i kroppen næste dag.

Så jeg har altid en madres, og har faktisk altid haft det. Prøv selv at ligge på et beton gulv med et lig underlag (Hvad der svare til halm) også se hvordan du har det næste dag, hvor du skal ud og gøre gymnastik.

Venlig hilsen HeidiZ(Putin)
Kunsten er ikke at ride hårdt, kunsten er at ride rigtigt

NU ER MIN PRÆSENTATION OPDATERET MED EN MASSE OM MIN NYE HEST!

0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  23-07-2002 00:51
Jeg muger så vidt muligt hver dag!! Der kan være dage hvor jeg er længe i skole og på job og så må de ind i det beskidte, men der er meget sjældent!!

Jeg er ikke fan af madras, da jeg kun mener det er skidt for hestene... det er sgu ikke godt at gå i sådan en ammoniak rede nat efter nat... vi ved selv hvordan det lugter når vi muger og det skal de ligge med mulen helt nede i... nææ så hellere en god gang rene tørre spåner!

-miki-

:-D Man må tage skrammerne som de kommer
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  23-07-2002 07:36
Min store hest står i en 3 x 4 m boks og har altså masser af plads, han har tendens til at flytte halmen ud i siderne. Dette har ikke før givet problemer men lige pludselig begyndte han at få små sår lige under albuen og der begyndte at komme en bule med væske i.
Jeg spurgte dyrlægen til råds og det er noget der minder om en tennisalbue hos mennesker. Det kommer når hesten ligger ned.

Derfor muger jeg ikke mere så meget ud men søger for at der altid er en blød bund han kan ligge på, og det har faktisk gjort at bulen aldring noget at udvikle sig kritisk og er næsten væk nu. Jeg ligger jo alligevel altid ren halm over så han bliver jo ikke generet af hvad der er nedenunder, men kan ligge varmt og blødt.
Birgitte
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  23-07-2002 09:52
Jeg muger totalt ud 2 gange om ugen, ellers skimmer
jeg boksen hver dag og fjerner evt. større klatter,
min hest er desværre staldens største svin når det
drejer sig om hans boks, alt bliver endevendt og
spredt i hele boksen.
Marianne

0
0
Svar på denne tråd

Pretty Fancy
Forfatter: 
Dato:  23-07-2002 15:37
Pretty Fancy: Du har helt misforstået hvad en madras er. Når jeg laver madras til min, lugter det ikke. Der er måske 3 cm med tis i bunden, men øverst er der 20 cm halm som er mixet sammen, men beskidt halm (Ikke vådt) også med lidt pære imellem, også er der ca. 5-10 sm med rent halm.

Så lugter boksen ikke. Kun når du skal have tissset fra bunden selvfølgelig. Men når jeg står inde i boksen og rider i det øverste lag lugter det absolute ikke. Men meningen med en madras er jo ikke at hesten skal stå i tis og lort.

Jeg syntes det er synd, når jeg kommer i stalden også jer ser nogle at pigerne har muget det hele ud, også måske støet 1½ balle halm ved deres hest, også den ligger ned, for den får det hele skrabet væk, så den ligger på et koldt og hårdt beton gulv.
Hvis man vil have en sund og smidig hest, får man det i hvert fald ikke på den måde.

Ville ønske at heste-ejer prøvede ting af på sig selv, inden de gjorde det på deres heste!!

Venlig hilsen HeidiZ(Putin)
Kunsten er ikke at ride hårdt, kunsten er at ride rigtigt

NU ER MIN PRÆSENTATION OPDATERET MED EN MASSE OM MIN NYE HEST!

0
0
Svar på denne tråd

Re: Pretty Fancy
Forfatter: 
Dato:  23-07-2002 16:03
jeg fjerner lort hver dag og muger i bund til jul og igen når de begynder at stå ude 24 timer.

vores heste står kun i stalden naatten over og ve har brug for en tyk madrs da det til tider kan gå hen og blive rigtigt koldt på beton gulv i en åben stald.

0
0
Svar på denne tråd

Re: udmugning
Forfatter: 
Dato:  23-07-2002 17:41
Det er meget forskelligt fra hest til hest.
Nogen laver ½ meter lortebunke om dagen, og den har selvfølgelig bedst af at blive fjernet. Andre fordeler vådt og tørt til en pæn madras der bare kræver lidt strøelse og en udmugning en til to gange om ugen.... det er altså MEGET individuelt.
Der er ingen ormeinfektionsrisiko for staldens andre beboere , ved dårlig bokshygiejne.
Hvis det er meget slemt kan der blive dårlig luft, men det er oftest hvis der mangler strøelse, da de ubehagelige dampe vil blive nede i madrassen hvis der er strøelse nok ovenpå.
Og som før nævnt er det en rigtig god idé at lave madras, medmindre hesten sviner så meget at det er umuligt.
En madras vil fungere som en "ble" og opsuge det våde og ildelugtende så det forsvinder fra luften, og der vil altid være blødt og behageligt for hesten :-)
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  23-07-2002 22:48
Hejsa,

Om sommeren, hver dag. De står inde om natten lige nu:

Jeg gør det at jeg starter med at tage "klatterne" ud. Derefter samler jeg alt det rene halm i et hjørne og så tager jeg en stor del af det våde halm, det er er mest vådt med ud. Så ryster jeg det hele godt op. Ligger det lidt våde nederst og ryster der efter det andet halm rundt i boksen og så strøger jeg et tyndt lang frisk halm over det hele...

Om vinteren, hverdag. De går ude et par timer dagligt:

Jeg tager "klatter" og strøger frisk halm over det andet halm.

8-) Knus Vibs :-P

{> Gamle heste - Er de bedste! {>

Der er kommet billeder i min præsentation, af min dejlige pony.
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  24-07-2002 11:06
Hejsa..!

I øjeblikket går mine heste dog ude hele døgnet, men om vinteren bliver der muget ud hver eneste dag!

Det er ikke fordi jeg mener, at det er synd med madres, for til nogle heste er det klart den bedste løsning, da det isolerer godt... Mine tre hypper, er dog nogle 'klumper' til at have madres -roder det hele op, så der ikke er tørt, og det er jo ikke særlig lækkert.. ;-D Det er egentlig derfor der bliver muget 'rigtigt' ud HVER dag...!

Knus fra kiksen...
0
0
Svar på denne tråd

Re: Pretty Fancy
Forfatter: 
Dato:  24-07-2002 14:42
kom lige til at tænke på noget heidiZ...du siger: Ville ønske at heste-ejer prøvede ting af på sig selv, inden de gjorde det på deres heste!!....har du selv prøvet at ligge pa sådan en madras? :D
ej jeg skal nok stoppe.
KH PERNILLE >o<

:( som kun har 2 uger tilbage af sommerferien :{-(

0
0
Svar på denne tråd

Re: madras
Forfatter: 
Dato:  24-07-2002 21:37
Jeg bruger også madras om vinteren. En gang om ugen fjerner jeg lige det øvereste løse lag på madrasen, ellers vil hesten jo ende op under loftet. Omkring April, muger vi boksene i bund.
En madras begynder først at lugte, når den kommer i kontakt med ilt.
Passser du hestens madras ordenligt, så er den TØR og meget VARM.
0
0
Svar på denne tråd

Re: madras
Forfatter: 
Dato:  25-07-2002 13:13
Hejza.

Jeg har min hest i boks, men nu er han på døgnfold. Men når det er vinter muger jeg ud hver anden dag. Han har dog ingen madras, for jeg har to gummimåtter som underlag.

Hilsen marlene

hestemisbruger skulle slagtes! Alt magt til hestene!:-*
0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider