Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

Kan man gøre noget.
Forfatter: 
Dato:  25-04-2002 11:57
Min dejlige hoppe, har lige skiftet stald.
Og der bliver de lukket ud hver dag fra morgen til aften og det er bare helt fint.
Der er kun en kæmpefold hvor gårdens 5 heste går sammen og det burde også være helt fint.
Der er kun en ting der ærgre mig.
Der er nu gået 2 uger og den gamle vallak der anser sig som flokleder bliver ved med at hundse og bide min hoppe - som gør hvad hun kan for at indordne sig.
De første dage indtil rangordnen er stabileret kan jeg godtage den lidt hårde medfart en ny hest kan få . Men at det bliver ved er jeg efterhånden godt træt af .
Er der noget man kan gøre for at få sådant et gammelt øg til at lade min søde og rare hoppe være i fred????
0
0
Svar på denne tråd

Re: Kan man gøre noget.
Forfatter: 
Dato:  25-04-2002 12:49
Hej
Nej desværre. Jeg har selv haft sels samme problem. Da mit føl ankom til den nuværende stald, blev han også jagtet af førerhoppen. Det tog et par måneder før end at var nogenlunde ro i flokken. Det kan godt tage noget tid, især hvis hesten er lidt tilbageholdende eller ikke vil sige fra. Min lille hyg er begyndt at sige fra over for hoppen, men han har respekt for hende. Men nu lader hun ham gå. Kun i stalden kan der være lidt uro, idet flokken går sammen i en stor boks.
Men tag det med ro. Hun skal nok falde til i flokken.
Anja>o<
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  25-04-2002 16:22
Hvis din hest ikke får skader så slap af. Tiden vil løse det, men der kan gå så lang tid som 1/2 år før der er helt og aldeles ro i en hesteflok efter en nyankommen hest.

Hvis din hest får bidsår og sparkeskader samt bliver jaget ud igennem hegnet, så er du nødt til at lade dem gå på hver sin fold indtil de har set hinanden lidt mere an.

Det lyder jo som om forholdene er gode, så flyt ikke hesten, hvis den kun bliver jaget væk af den anden når den kommer for tæt på, det er sjældent at det slet ikke kan lykkes. Problemet med hopper kan sommetider kompliceres af, at vallakkerne har en intern kamp om hoppen, de vil alle have hende som en del af DERES harem. Hvis det drejer sig om nyankommen vallak vil denne blive sat godt og grundigt på plads, indtil den har lært at holde sig på afstand, og bliver derefter gradvist accepteret. Når det er hoppen der er den nyankomne, vil nogle vallakker gå efter hende, for at jage hende væk fra de andre vallakker, og hvis han kunne det, så ville han sandsynligvis være i fred.

Desværre er de fleste hestefolde for små (selvom de er store) sådan at den jagede ikke kan komme langt nok væk, og så opstår skaderne desværre.
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  25-04-2002 21:35
Man skal i hvert fald passe på. Hvis din hest bliver jagtet eller direkte bliver sparket / bidt, ville jeg nok overveje, om det var besværet værd.

Min erfaring siger mig, at nogle heste aldrig lærer at acceptere hinanden. Vi mennesker udvælger hestens flok, de vælger ikke hinanden.

Mht. at vallakkerne jagter hopperne for at "vinde" dem til deres harem, - så er det ikke nødvendigvis altid tilfældet. Jeg har to gange oplevet, at vallakker har jagtet min hoppe - slemt. Sidste gang overbelastede hun sine bagben. Her var det en bestemt ung vallak, som konsekvent angreb hende. En enkelt gang lykkedes det ham at bide sig fast i hendes hals og løbe på siden af hende. Hun kunne ikke forsvare sig, ikke flygte - ikke stille noget op. Til alt held var ejeren i nærheden og fik skilt dem ad.

Der faldt tilsyneladende ro over flokken, indtil den dag, hvor han uhindret jagtede hende i timevis, uden at nogen greb ind.

Jeg har en enkelt gang før oplevet, at to andre vallakker systematisk jagtede hende. De arbejdede nærmest i skiftehold. :( - Har stadig dårlig samvittighed over, at det kom så langt ud, at vallakkernes ejere selv stoppede det. Jeg mente jo, at hestene selv skulle klare det. - Da hoppen endeligt fik fred, havde hendes næsebor dobbelt størrelse og du kunne se, hvordan lungerne fik hele hesten til at bevæge sig i et forsøg på at trække vejret. :(

Hver gang var det store heste, og hun eneste pony i flokken. - I tilfældet med de to vallakker kom en tredje vallak ind i flokken efter episoden. Han kaprede hende og forsvarede hende konsekvent. Herefter kom der ro i flokken. Den unge vallak kom hun aldrig igen på flok med, vi måtte simpelthen dele dem op. - De vil sandsynligvis aldrig kunne komme til at gå sammen. - Jeg vil i hvert fald aldrig tillade det.

Så... pas godt på din hest. Der er kun dig til at gøre det.

Mette (Fjolle)
Det gule helvede er løs
0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider