|
|
| hvoffor blev dyrelægen ikke tilkaldt??? |
| Forfatter:  |
anne w |
| Dato:  |
18-04-2002 23:51 |
|
hejsa alle sammen!
idag fortalte min veninde at det var blevet sagt på den rideskole som hendes pony stod på,at hvis en hest kom tilskade, mens den stod opstaldet på stedet,ville en dyrelæge straks blive tilkaldt.og ejeren ville samtidigt blive informeret.
jeg føler mig sku dårligt behandlet, hvis det i virkeligheden skulle foregå sådan.
for nogle måneder siden stod min hest på samme rideskole, og fik en tidlig morgen et stort bidsår på halsen.jeg blev ikke ringet op og dyrelægen ikke tilkaldt.(mit tlf nr stod på boxen)
jeg måtte selv opdage såret, 6 timer efter det var sket, og på det tidspunkt var der en dyrelæge tilstede i stalden til en kolikramt hest.
han havde heldigvis tid til at se på min hest.
dyrelægen sagde at han sjældent havde set så slemt et sår, og havde det været lidt dybere kunne det have kostet hesten livet.han havde en stor hård hævelse rundt om bidsåret.og jeg skal ærligt indrømme at jeg blev chokeret da jeg kom ind til min blødende hest.
stald pigen sagde at der kun havde været et lille sår da hun havde sat ham tilbage i spiltovet om morgenen.
og det havde ikke været nødvendigt at tilkalde hverken mig eller en dyrelæge.
idag oplyser min far mig så om at han har talt med formanden for rideskolen, og at han har spurt om de ikke har en forsikring der dækker omtalte skade.
det sir de så at det har de ikke, og at det skal heste ejeren selv tegne.(altså en forsikring der dækker dyrelæge regninger)hvilket jeg finder underligt.
så er mine spørgsmål:
burde de ikke have tilkaldt både mig og en dyrelæge??
burde en rimelig stor rideskole ikke have en ansvars forsikring??
(hvad nu hvis en rytter falder af og får varrige men?)
håber at i kan svare på nogle af alle mine spørgsmål,
for jeg føler at de har (pænt sagt)
røvrendt mig.
mvh en heste ejer*rigtige "horse lovers" har heste i alle størrelser*;-D
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Re: hvoffor blev dyrelægen ikke tilkaldt??? |
|
|
Hej Anne W.
mht. tilkaldelse af dyrlæge vil jeg da give dig ret.... et lille bidsår bliver vel ikke stort og alvorligt på nogle timer - måske hun dækker over ikke at have opdaget det.
Mht forsikring - så synes jeg ikke der er noget mærkeligt i at rideskolen ikke har en forsikring der dækker dyrlægeregninger. Det er jo din hest - og det er jo også dig selv der har ansvar for at tegne livsforsikring mm på den. Der er et begreb kaldet Accept af risiko og det tror jeg man må sige at man gør når man vælger at opstalde hesten. Det er noget andet hvis der sker materiel skade. Så er det nemlig ejeren af den hest som har forvoldt skadens indbo forsikring som dækker.
Mht. varige mén på dig som rytter - ja så er det din ulykkesforsikring der skal udbetale erstatning.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
Enig med Camilla - men husk at når du har en fritidsulykkesforsikring, skal der som regel tegnes ekstra "sportsdækning" for sportsaktiviteter der foregår i en klub. Med en lidt voldsom sport som ridning (og omgang med heste) kan være ville jeg nok også foreslå en "tandskadedækning" - begge dele er tillæg til en normal fritidsulykkesforsikring - altså IKKE noget der normalt følger med
(er der nogen der kan gætte hvem der lige er blevet vikar i et forsikringsbureau og er blevet oplært i forsikringer hele ugen?) Hygge £isbeth ******** A balanced diet is a cookie in each hand.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| forsikring jo da! |
anne w |
20-04-2002 01:55 |
|
hejsa alle sammen.
jo jeg har en fritids og ulykkes forsikring der dækker hvis jeg skulle komme galt afsted.
(dækker også farlig sport og tandlæge)
det var nu ikke mig selv jeg tænkte på.
da jeg var på rideskolen,havde jeg også en hingst der ude (fjord) og den box han stod i var istykker.
jeg gjorde flere gange opmærksom på at den skulle laves, men intet skete.(og nu flere måneder senere er den samme boks ikke blevet lavet endnu.
en morgen var min hest sluppet ud af den ødelagte box, og havde bidt min anden hest der stod 2 spiltove væk.
og det er her jeg syntes at rideskolen burde have en forsikring der dækker , når de ikke laver boxen selvom de er klar over at den er i stykker(og at der står en hingst i den)
så jeg syntes faktisk at det var en lidt ufortjent dyrelæge regning jeg fik lov at betale.men selvfølgelig skulle min hest have dyrelæge!
(da jeg havde sat et træk tov og en grime fast, så jeg var sikker på at han ikke kunne komme ud, indtil de fik lavet den.både tov og grime blev taget ned om morgenen, når de fodrede, og det blev som regel ikke sat op igen.
mvh anne w
begrundelsen var travlhed.*rigtige "horse lovers" har heste i alle størrelser*;-D
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| også mig.. |
Charlotte |
20-04-2002 15:09 |
|
Øv det er bare så trist.
Jeg havde engang min hest på sommergræs mens jeg var på ferie, hvor de sagde, at der var dagligt opsyn med dem. Da jeg skulle have min hest hjem, havde han et stort sår på bagbenet sandsynligvis fra et spark.
Såret var daggammelt, og hævelsen allerede hård. Min hest går nu rundt med en hård forbening- et såkaldt overben.
Havde det været behandlet i tide med varme og kolde skylninger, havde der ikke været dannet noget hårdt arvæv.
Jeg ved godt, at de oftest kun er kosmetisk skæmmende, men jeg synes bare det er så surt. øv.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
Hej...
Jeg ville så absolut forvente, at der blev ringet til mig, hvis min hest var kommet tilskade, og det umiddelbart ikke var noget som krævede akut dyrlæge. Så ville jeg have chancen for at komme og tilse den, og selv vurdere hvad der skulle fortages derefter.
Mvh... Rikke L At turde er at miste fodfæstet for en tid - ikke at turde er at miste sig selv for altid
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
Har du ikke noget på skrift ?
De steder jeg har haft min hest opstaldet, der skriver man under på at stald-ejeren må ringe efter dyrlægen hvis det vurderes nødvendigt.
-på hestejerens regning.
Der står som regel også i de samme papirer at man opstalder hesten på eget ansvar og det er ok synes jeg. Man har jo selv valgt at opstalde lige netop der. Hvis forholdende ikke er gode nok, må man jo flytte hesten !
Mh KatrineH
Rigtige kvinder rider på islandske uldtotter ;D
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| ingen tvivl |
|
|
jeg er ikke et gram i tvivl om hvorvidt der ville blive tilkaldt dyrlæge til min hest og om at jeg ville blive informeret - hvis der skulle ske noget....
SELVFØLGELIG ville mit ridested gøre det:-) Nye billeder i min profil. Opdateret d 18.04.02http://www.springheste.tk
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|