du har fået levet en analyse af dit græs, så vil jeg holde på, at du er lidt på afveje.
Ja der er masser af "ting og sager" i græsset om foråret, men desværre ikke nok, og ofte for meget stivelse, som gør, at en del heste bliver forfangen(bla.).
En anden stor del bliver græsfede, pga overfodring med græs. -Det svare til, at vi lever af vores ynglingsretter en hel sommer, hvilket vil føre til total fejlernæring.
Fejlernæring er næsten farligere end underernæring, da man tror at ens hest er dækket ind (eller en selv for den skyld!), da den bliver tyk. Men tværtimod. Det er kroppens reaktion på at den mangler noget (hvis altså hesten bliver tyk indenfor kort tid!).
Præcis som os!
Jeg selv har levet en måned af toast (spørg ikke hvorfor.. jeg kan ikke give svaret!), og først tabte jeg mig et par kilo og pludselig bulede jeg ud. Lægen var ikke i tvivl, jeg var total fejlernæret.
En hest har brug for at godt vitamin og mineral tilskud året rundt.Hverken havre frisk græs, hø etc kan gøre det udfor det, da vores jord i dk er ret så udpint.
Man kan købe nogle baljer som man stiller på sommerfolden, også slikker hesten selv på den, når den mangler noget, men jeg syntes langt det sikreste er, at købe noget fuldfoder eller en vit/min blanding, hælde lidt salt over og lidt gulerødder og så servere det for hesten. Så ved man, med sikkerhed, at den ikke mangler noget!
Jeg håber jeg har fået forklaret mig, så det er til at forstå.
Ellers må du meget gerne spørge. -Det er nemlig et område som interessere mig en del