Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

Dumme sadel!!!
Forfatter: 
Dato:  30-05-2005 08:00
Min sadel begyndte for nyligt at give min hest en lille bule oppe ved siden af rygsøjlen ca. 1½ håndsbredde fra lansemærket. Så var det jo straks af med sadlen og afsted til sadelmager. Den fik helt ny stopning i efter en anden sadelmagers knapt så gode arbejde og jeg fik den hjem i fredags. Endelig kunne jeg begynde at ride igen!!!
-Men nej... Sadlen giver stadig samme trykning. Siden min hest ikke blev øm af at bruge den brugte jeg den 3 gange, for at give den en chance for at falde til og sætte sig trods alt. Men nu er det slut, for jeg tør simplethen ikke ride med den. Sadelmageren sagde, at det var en god sadel, og at den ikke brude give den trykning. Jeg forstår det heller ikke selv, da sadlen slet ikke rør det område oppe ved rygsøjlen hvor bulen kommer. Men den forbistrede bule kommer HVER gang jeg har redet med salden, så det MÅ jeg være pga. den.
Så nu ringer jeg ind til sadelmageren igen i dag, og så må de komme ud at kigge endnu engang.
Jeg havde ellers sådan glædet mig til at komme rigtigt igang igen med en god og nytilpasset sadel. Æv!
Men jeg er åben overfor alle forslag og idéer til, hvad i andre tror det kan være, der gør det. Det kunne jo være, der sad en derude foran skærmen, der pludselig fik en strålende idé ;-)
En rigtig hest er en gyngehest!
0
0
Svar på denne tråd

samme problem
Forfatter: 
Dato:  30-05-2005 09:18
hejsa
jeg står med samme problem, dog blev min sadel omstoppet i februar.

Kan dit problem være, at han er stukket af et dyr, således at sadlen gnider på en knop? => hæver op?

Jeg skal have dyrlæge idag for at løse mysteriet..

pøj pøj med dyret.

vh maja
0
0
Svar på denne tråd

praktikeren
Forfatter: 
Dato:  30-05-2005 12:23
Han er ikke blevet stukket dér af dr. Dyr, så det kan ikke være det. Jeg har snakket med sadelmageren i dag og vi er blevet enige om først at prøve med nogle forskellige underlag for at se, om sadlen skal stoppes på en anden måde (jeg skulle jo helst undgå at ride med disse underlag) og så prøve nogle andre sadler for at se, om sadeltypen måske bare ikke er rigtig. Det går sadelmageren ret meget på, at den ikke passer. For det burde den efter hans bedste overbevisning gøre, og sadeltypen burde også være korrekt. Men som han sagde, så skete der bare nogen gange uforklarlige ting. Men han ville ikke hælme før han havde fundet løsningen!
Hvis han ikke kan løse problemet, så ryger han direkte til røntgenfotografering, for så kan problemet jo sidde hestens ryg og ikke i sadlen. Det lyder bare for usandsynligt, men nu å jeg jo se tiden an.
Jeg håber du finder en løsning med din sadel. Det er sandelig ikke altid lige nemt at være hesteejer.
0
0
Svar på denne tråd

igen igen
Forfatter: 
Dato:  30-05-2005 17:18
jeg har nu haft dyrlæge ude. Hun siger, det er meget normalt at heste får knopper i sadellejet. Disse knopper skyldes varmen pga ridning/dækken/sadelunderlag. Du vil kunne se nogle store knopper, der KAN EVENTUELT hæve, når du har redet.
Hvis hesten ikke har ondt er behandlingen: Rent underlag uden sved/fedtmærker, afvaske sadellejet med sprit efter ridning.
Ifølge min dyrlæge er det ikke sadlen, der er problemet. Jeg kan ifølge min dyrlæge sagtens ride med sadel, såfremt der ikke går hul på knopperne eller hesten får ondt.

Venligst maja

ps. Jeg håber du får løst dit problem.
0
0
Svar på denne tråd

atter en gang
Forfatter: 
Dato:  30-05-2005 18:43
Vi har også været inde på varmeknopper, men nu kommer knoppen konsekvent samme sted HVER gang hvad enten jeg så rider med rent underlag, uden underlag eller med beskidt underlag.
I morgen låner jeg en sadel af samme mærke som min egen, bare med en bredere bom. Så må jeg se, om den ligger bedre på ham, for der er jo den mulighed, at han simpelthen ikke har plads nok til sin ryg, selvom sadelmageren mener, at han burde have det. Men som før skrevet, så er han jo også en smule på bare bund lige nu. Men heldigvis er han meget villig til at hjælpe.
0
0
Svar på denne tråd

hvis den hæver
Forfatter: 
Dato:  31-05-2005 08:47
hej hvis den hæver hver gang du har redet er det sadlen uden tvivl...det er jo et eller ander væske der siver ud fra ryggen som gør at det kommer en bule...nu tag at finde ud af hvad der er inden du forsøger at ride videre...Lad den evt stå i en 14 dage og prøv så at ride den igen med en lånt sadel som jo selvfølgelig også skal ligge ordenlig på hesten..se så om den også får bulen af denne sadel.Man prøver heller ikke om det hjælper med et andet underlag,han skal sku stoppe den om igen..En sadel skal kunne ligge på en hest uden noget underlag og rides uden at den giver nogle former for trykninger...Jeg håber du kan bruge det her, jeg snakker af stor erfaring..held og lykke
Hilsen Helle (y)
0
0
Svar på denne tråd

Helle...
Forfatter: 
Dato:  31-05-2005 17:01
Bulen forsvinder nogle timer efter han er blevet redet, så det er ikke noget, jeg skal vente dage på, eller én,d er sidder der permanent.
Grunden til, at han vil prøve med underlag til at starte med er, at sadlen BURDE være stoppet om, så den passer, så han vil, med hjælp fra underlagene, finde ud af, hvor problemet ligger, så han kan stoppe den om efter det, hvis bulen nu forsvandt ved brug af et af underlagene. Jeg vil skam heller ikke selv ride med dem til evig tid ;-)
Jeg låner en sadel her i dag, hvor bommen er bredere. Det er samme mærke og type som min egen bortset fra bommen.
Hvis sadlen ikke kan stoppes om til at passer skal der en ny sadel til, her er ingen diskussion, for sådan noget SKAL bare være i orden. -og problemet bliver løst så hurtigt som det er muligt.
Tak for svar:)
0
0
Svar på denne tråd

hej louise
Forfatter: 
Dato:  01-06-2005 08:12
Jeg håber den anden sadel du låner hjælper dig,og håber også at høre om du finder ud af problemet.
Hilsen Helle
0
0
Svar på denne tråd

Helle igen
Forfatter: 
Dato:  01-06-2005 21:02
Den anden sadel hjalp desværre ikke på problemet. Jeg prøvede i dag at ride med et lammeskinds underlag hvilket hjalp. Denne løsning er selvfølgelig ikke holdbar, men nu ved jeg da, at det er sadlen, der skaber problemet og ikke hesten. Havde den haft noget med sin ryg var problemet nok opstået både med og uden lammeskind.
Sadelmageren bliver kontaktet igen fredag morgen så vi kan finde en løsning. Jeg vil jo helst ikke skulle ride med lammeskind, gelpads osv. for altid. Det må være muligt at finde en sadel til en hest med et så ukompliceret sadelleje som min. Det har ihvertfald været ukompliceret i de 7 år han har gået med sadel indtil videre, så mon ikke det kan lade sig gøre?
Skal der en ny sadel til, så må jeg jo bare spænde livremmen ind, bide tænderne sammen og klare skærerne (godt nok skal der være råd til uforudsete udgifter når man har hest, men en ny sadel er jo ikke inde i planerne når den anden har ligget fint i foreløbigt 6 år og hvert år er blevet godkendt af sadelmageren indtil nu). Men er det hvad der skal til ofre jeg det gerne for min hest, og det med et smil.
0
0
Svar på denne tråd

hej louise
Forfatter: 
Dato:  02-06-2005 09:06
Hej ..

Det er godt du har fundet problemet,som jo ofte er sadlen...og ja selvfølgelig kan du finde en anden sadel eller prøve at måske få lidt taget ud af opstopning på din egen..en såden bule kommer typisk hvis en sadel ligger og vipper,det skal et meget lille vip til at genere hesten, jeg har selv været ude i samme problem,og jeg måtte have en sadel der var to str. bredere i bommen..men hild og lykke
Hilsen Helle
0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider