|
|
| Min hest skal med på ferie! |
|
|
Jeg står i denne heldige situation at skal have min fjordhest med på ferie! Jeg glæder mig rigtig meget. Jeg bor her på sjælland, Roskilde og vi skal i sommerhus, som ligger i Skagen. Så det er en meget lang tur! Har du nogle gode råd til under selv kørslen?
Mit "vigtigeste" spørgsmål er så: Hvad skal jeg gøre mht hans foder? Lige nu går han på græs døgnet rundt, og om vinteren får han en foderblanding, noget hø og nogle roer i sæssonen. Problemet er bare at der ikke er noget græs i skagen, det kan ikke gro der! Kan han så godt tåle, at man skifter til "vintermad"? Eller skal han vænnes til ikke at gå på græs? Han kommer til at gå på jordfold hver dag! Og når jeg så kommer hjem igen, skal man så langsomt vænne ham til græs igen?
På forhånd rigtig mange gange tak!
Mvh Sanne
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Sanne.... |
|
|
Når man skal køre langt er det en god ide at lægge spåner i bunden af traileren, så hesten ikke står og holder sig hele turen. Spånerne vil suge det, så der ikke bliver glat i traileren og så tisset ikke plasker på benene af ham.
Giv ham en gang meget våde roepiller inden i skal afsted, så han har meget væske i kroppen. Og så lidt hø til turen, så han ikke bliver sulten.
Skift fra sommerfodring til vinterfodring er ikke så slemt igen, det er værre den anden vej rundt, så du skal være obs på det, når du kommer tilbage fra ferie igen.
Jeg synes du skal reducere hans tid på græsfolden en lille smule og så give ham til foder ved siden af. Når du så kommer til sommerhuset skal du bare have godt med hø til den, så den kan gå og "græsse" ligesom den plejer.
Ring evt derop og spørg om man kan få lidt leveret, så du ikke skal have det hele med derop selv. Det bliver jo til en del hø på sådan en ferie.
Når I så kommer hjem igen, skal han nemlig vænnes langsomt til græsset igen.
God tur deroppe.
Husk min hjemmeside! Læs om krybbebidning, mavesår, vævning, korrekt fodring, dækkentilpasning osv. Samt mere om os, stævner og Bob historier!www.prettyfancy.ridesiden.dk
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|
Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet