Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Avl

HJÆLP ANG. DV KÅRING!
Forfatter: 
Dato:  14-06-2006 13:09

Jeg hae en del spørgsmål, som jeg håber, at i dygtige avlsfolk herinde kan hjælpe mig med.

Jeg har en DV hoppe på 10 år, med fuld stamtavle, men hun er, så vidt jeg ved, ikke kåret. Jeg har ifolet hende iår, med BH Romancier. Skal hun kåres, for jeg kan få papiere på føllet? Hvis hun skal, kan det så vente til næste år, så hun har føllet ved siden? (Hun er blevet "glemt" i vinter, så da jeg fik hende var hun mager mv. Så hun er ikke i kondition/pæn at se på pt.). Jeg vil jo selvfølgelig have papiere på føllet, når nu hoppen har det.

Mht. kåring, hvad skal hun så kunne? Hun er blevet skadet i ryggen for 4-5 år siden, så hun kan ikke ride, samt løsspringes. Samt hun har kronisk taktfejl på et bagben, og er skæv over krydset. Hvor meget tæller det ned? Jeg kan medføre dyrlægeerklæring på det, samt hun godt kan bruges til avl, uden hun lider. Og det er selvfølgelig ikke arveligt.

Hvordan kan man få "R" foran hendes kåringsresultat? Hun red både DSA, Championat og Distriktstævner, inden skaden, så tæller det med???

Og så må jeg låne en hoppe mere af en af mine venner til at avle på. Men der er kun moderen kåret i DV, med fuld stamtavle. Faderen er kåret i Tysk hannoveranerforbund, og hoppen er på tyske papiere (registreret i Tysk hannoveranerforbund, samt kåret i Dansk palominoforbund). Hvad kan denne hoppe kåres i?

Jeg håber, at i kan hjælpe mig med disse spørgsmål?

0
0
Svar på denne tråd

Registrering
Forfatter: 
Dato:  14-06-2006 13:31

Føllet kan sagtens registreres selvom hoppen ikke er kåret, men når det er sagt så er føllet væsentligt bedre stillet når hoppen er kåret.

Du kan godt vente med at kåre hoppen indtil næste år, det har ingen indflydelse på føllets muligheder.

Jeg checkede hoppen på HesteData, der er ikke registreret nogle resultater hverken fra Egnethedstest, Championat/DSA eller almindelig stævner, så hun vil ikke kunne opnå et R desværre. Men hun er også så gammel at det ingen indflydelse vil have på føllets muligheder.

Mht. den anden hoppe, så vil et registreringsnummer hjælpe, da jeg så kan checke den i HD.

0
0
Svar på denne tråd

Tak...
Forfatter: 
Dato:  14-06-2006 14:02

Så bliver enden nok, at jeg stiller DV hoppen til kåring næste år. Med føllet ved siden. Så mange tak for hjælpen med hende.

Jeg prøver at finde ud af noget med den anden (jeg har ingen registreringsnummer på hende, det får jeg først, hvis jeg låner hende - så låner jeg papierene med). Men faderen har gået materialprøve i Tyskland, og moderten er kåret i DS i Dansk varmblod, samt kåret i Dansk palomino. Hoppen her er også kåret i Palomino, men jeg ønsker at bruge en DV hingst på hende, så derfor vil jeg høre om hendes muligheder i DV?

0
0
Svar på denne tråd

Navne...
Forfatter: 
Dato:  14-06-2006 14:28
Kan man så ikke få nogle navne på forældrene, det kan evt. også være en hjælp.
0
0
Svar på denne tråd

husk...
Forfatter: 
Dato:  15-06-2006 08:04

ja det kan være en god ide at kåre hende med føl ved siden.. husk at indsende kopi af dyrlægeerklæringen ved tilmelding.. med de skader hun har er det væsentlig de kan se det ikke er arveligt..

DV godkender ikke kåring fra DPA efter hvad jeg er orienteret.. så hoppen skal kåres i DV hvis der ønskes DV godkendt afstamning..

Ædelt hingsteføl fra 2006 sælges

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider