|
|
| hingstehold |
|
|
Jeg undrer mig blot over, hvordan det kan lade sig gøre at 2 hopper, hvor jeg har mine heste opstaldet, er konstateret drægtig ved uheld. Har hingsteholdere virkelig så dårligt styr på deres hingste?? Det drejer sig om 2 hopper der uafhængigt af hinanden er blevet ifolet ved en "hul-i-hækken-hingst" Hos den ene hoppe, der er 3 år, er der 4 mulige hingste, en pony, en fremragende DV, en helbror og en halvbror! Ufedt! siger jeg bare. Den anden stod godt nok et sted med fremragende hingste... men travhingste. Ikke at det så ikke kan blive en udmærket hest, men tror langt fra det var det hun havde valgt hvis det havde været frivilligt. Jeg undrer mig blot over den uansvarlighed hingsteholdere udviser i sådanne situationer. For hoppeejerne har intet fået at vide om at det muligvis, evt kunne være at de var drægtige. Der hvor den ene hoppe er købt, har det senere vist sig at det ikke er første gang det er sket. Den anden hoppe har stået der som pensionær. Når en hingsteholder ser en hingst på en hoppefold, tænker han/hun så bare "Nå ja, pyt! Det er jo nok ikke sket noget!" Jeg ved godt det koster at foretage scanninger på x-antal hopper, men har man ikke det ansvar som hingsteholder? Bare et surt opstød fra en hoppeejer!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| nu kan |
|
|
det jo være hopperne som er rendt ind til hingstene og ikke omvendt... Når du ikke ved hvad der egentlig er sket kan du ikke tilade dig at kalde folk for uansvarlige.. og tænk der findes faktisk hoppeejere som med vilje lukker deres hopper ind til andre folks hingste..
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
| hingstehold |
|
|
Det er naturligvis korrekt! I disse to tilfælde tvivler jeg dog på at hoppeejerne har lukket deres hopper ud til hingstene Men igen! Hvorfor siger hingsteejerne så ikke noget!! Der må jo være nogen der finder hingsten hos hoppen (hoppen hos hingsten), og kan videregive information om at der er en mulighed for drægtighed. Hvis hoppen er hos hingsten(e) skulle man da mene at hingsteejeren sagtens kan sige at det er sket, uden at skulle stilles det ansvar for det. Men sig det dog.. det er det jeg vil frem til. Det er da uansvarligt, at en hoppe/ejer skal igennem problemer som så senere viser sig at være på grund af drægtighed. Eksempelvis har den ene i længere tid haft store problemer med at hesten stejler ved påvirkning med benene. Ejeren har naturligvis set det som uartighed og sparket til hoppen endnu hårdere og står i dag med enormt dårlig samvittighed. Min pointe er dels at sørge for en god indhegning, men uheld sker, og gør det, så sig det dog, så man har en chance for at handle korrekt.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hvis nu |
|
|
det er rigtigt ubelejligt og uønsket, kan man da give hopperne en sprøjte. Lissom en fortrydelsespille. Men det kræver jo selvfølgelig at nogen fortæller om "uheldet" Jeg mener, at sådan en kan gives "for en sikkerheds skyld" og så er man uden om alt det der med scanninger osv. mvh maria
Hvis vi ikke havde vores egne fejl, ville vi ikke have så stor fornøjelse af at bemærke dem hos andre. Ejer/kender du en af mine gamle heste (se præs.) vil du så ikke være sød at kontakte mig?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Surt øv |
| Forfatter:  |
Betiina |
| Dato:  |
23-05-2006 11:33 |
|
Jeg var godt nok blevet ked af det, hvis det var min hoppe det var gået ud over. Hvis man holder hingste bør det være hingste ejeren eller ejeren af stalden der har ansvaret for at holde dem forsvarligt indhegnet.
Betiina & Oliver Smil til verden, og verden smiler til dig ! ! Palomino 4 år og cremello 0 år sælges
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hvis du |
|
|
opstalder din hest ude hos andre menneker har DU selv ansvaret for din hest og selvfølgelig har hingsteejeren et ansvar over for sin hingst... Men hvis man nu kendte sin hoppe kunne man måske også selv se /mærke at der måske var ugler i mosen... Og der er ført hørt og set at en hoppe både er hoppet ind til hingste og sørme også ud igen.. At man som ejer at et opstaldningssted nok skulle fortælle ejerne af hestene hvad der evt. er sket er jo klart.. Men sådan som du på det nærmeste gør ALLE hingsteejere til uansvarlige personer er en underlig holdning... Personlig er jeg som hingsteejere hamrende træt af at diverse hoppeejere lige skal afprøve deres hopper på min hingst, når den nu aligevel lige er i stalden... og får den så en skade !! Tja det var sørme ikke så godt, ... Der er mange sider af en sag, og selvfølgelig er det ikke sjovt at skulle have et uønske føl.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hingsteholdere |
Betiina |
23-05-2006 12:23 |
|
Jytte prøv lige at læs Pinafore/Tinas inlæg igen, hun anklager jo ikke hingsteholdere der har ordnede forhold vel ! Men men jeg har meget respekt for hingste.Jeg har til et distriktsstævne på opvarmnings banen, oplevet en hingst komme farende på bagbenene ca. 20m, for så at hægte sig fast i nakken på en rytter der sad på en vallak, til alt held skete der ikke nogle noget, men jeg siger dig Jytte det var en på opleveren. Jeg red selv på en hoppe, havde det været mig, ville du så have sagt at jeg selv var ansvarlig ? Hingste er altså voldsomme når de først bliver hingstet, og jeg holder fast på at hingsteholdere har et særligt ansvar. Og så høre hingste ikke hjemme på en rideskole.
Betiina & Oliver Smil til verden, og verden smiler til dig ! ! Palomino 4 år og cremello 0 år sælges
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hmmm... |
|
|
Nu har vi 3 hopper og det er sørme ikke sjovt når naboen lige vil have en hingst gående og ikke vil kastrere for så bliver han sikkert flottere  Der er langt mellem vores folde, men 2 gange er han brudt ud af sin fold og den ene gang gik han målrettet over til vores fold og pressede på hegnet for at komme ind. Til alt held har vi et solidt og højt hegn og en vallak der tændte helt af...og andre gode naboer der opdagede det og fik ham fanget...for vi var ikke hjemme. Vi gjorde naboen opmærksom på dette problem og sagde at hun måtte sørge for en bedre indhegning, men hun mente ikke der skulle gøres noget og så fik hun af vide, at i henhold til lov om vej- og markfred, var vi i vores gode ret til at skyde ham hvis han kom ind på folden, i henhold til § 14. stk. 2. Efterfølgede valgte hun at lade ham kastrere, men nu er der en ny nabo der har fået en lånehingst...på 1 år...hun har fået samme betingelser, da vi ikke vil have vores hopper i fol... Så uansvarlige hingsteholdere er der desværre masser af...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hmm... ansvarlighed |
Hestefarmen.dk/Holmevang.dk |
23-05-2006 21:03 |
|
CITAT fra første indlæg "Jeg undrer mig blot over den uansvarlighed hingsteholdere udviser i sådanne situationer" - Har hingsteholdere virkelig så dårligt styr på deres hingste?? skriver pinafore/tina.. Det lyder da som om du skærer alle hingsteholdere over en kam i dit indlæg. Det ville være dejligt om du i stedet for præciserer at det drejer sig om EN særlig hingsteholder på dit opstaldningssted, som du ikke mener er ansvarlig - istedet for at kriminalisere samtlige hingsteholdere der har deres hingste på fold... VI har hingst og vi er aldeles ikke uansvarlige - Derimod er jeg istedet for en smule nærtagende, for jeg synes ikke om din formulering.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hmmnnee... |
|
|
..jeg kan serdeles godt følge jer alle... Jeg er selv avler, og har heldigvis endnu ikke haft nogen problemer med div. naboer og andre heste ...;o) Dog har mine egne ung hingste få gange haft "det eks. ben" lidt for langt fremme desv..*GG* Meen det har nu altid været under 100% opsyn/tilsyn og jeg er da helt klar over nå der har været evt. problemer og har da uden tvivl informeret hoppeejerne A.S.A.P. i sådanne tilfælde...normalt respekterer de til fulde hegnet (to trådet hvidt hegn med min. 9000 Wolt.). Meen det har da sket at hoppen har været "for lækker"..;o) Dog har jeg endnu aldrig haft nogle uønskede graviditeter el. lign. Og jeg mener da at såfremt der er hingste på et opstaldningssted hvor der også er hopper, så er det 100% hingste ejerens ansvar at det fungerer optimalt...!! Mvh.
OX Fuldblodsaraberheste m. int. Multi Champion afstamning sælges! Op til 80 % rabat ! Bedækninger fra kun 1.ooo kr.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hingste |
|
|
Jeg kan nu godt regne ud at du ikke mener ALLE hingsteholder, når du skriver dit indlæg. Jeg gider ikke de problemer, så jeg flytter slet ikke min hoppe et sted hen, hvor der står en hingst.(Nu mener jeg selvfølgelig ikke et føl). Jeg synes faktisk også det er rigtig synd for hingstene, når ejeren beholder dem som hingst, bare for at det skal se flot ud. Sådan nogen kender jeg nemlig og det har KUN givet problemer og stakkels hest den må nu ALDRIG komme på mark med andre også selv om den nu er vallak. Men selvfølgelig har man hingste for at avle og har man ellers forstand på det, synes jeg da at det er helt fint. For hingste er virkelig ikke for børn 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jeg synes |
|
|
Jeg synes, at det under alle omstændigheder er en meget uheldig situation. Og så mener jeg iøvrigt, at mht. skylden for drægtighederne - så kan det jo være svært at afgøre. MEN, den person, der nu har fundet hoppen og hingsten sammen, de burde informere hoppeejer - og hingsteejer, så de havde en mulighed for at finde en løsning, det være sig abortsprøjte eller andet - eller give mulighed for, at hoppeejer er klar over sagen, så vedkommende kan (hvis hun/han vælger at lade hoppen gå tiden ud) supplere med den rigtige kost, vaccinationer mv. Det er ansvarsløst af de personer, der har vidst, at der var risiko for en drægtighed ikke har fortalt det. Bare min sølle mening.
*Hvis forventningens glæde er den største, hvorfor må man så ikke glæde sig for tidligt?!* © VKH Palomino/arabere: Ibriiz Arabians Sort 17" Free'n'Easy dressursadel sælges
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jeg kan |
Kobakkegård Hestepension |
02-06-2006 13:59 |
|
tilslutte mig Hestefarmens svar 100%. Vi har selv 4 hingste hos os i alderen 1-24 år. Det er ikke vores egne hingste, men pensionærheste. Vi tager selvfølgelig vores forholdsregler. Hingste og hopper står længst væk fra hinanden både på fold og i stalden. Hingste og hoppeejere tager selvfølgelig hensyn til hinanden, det er ikke kun hingste, som er et problem. En brunstig hoppe kan være lige så slem om end ikke værrer end en hingst. Hilsen Mumse
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hejsa! |
|
|
..Jeg er helt enig med Vinnie...! Og til Stine: Så er det altså ikke alle hingste der lever et ringe liv...! ALLE mine Araber hingste går sammen med andre heste året rundt uden problemer, også selv om de bedækker mv. Det kan altså godt lade sig gøre hvis ejeren er indstillet på det og tænker sig om/planlægger rigtigt. Og så har de da et fint liv selv som hingste...;o) Her er lige et billede af en af mine avlshingste der går sammen med både hopper og føl uden problemer!!  Mvh.
OX Fuldblodsaraberheste m. int. Multi Champion afstamning sælges! Op til 80 % rabat ! Bedækninger fra kun 1.ooo kr.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hingstehold |
|
|
Tak til Betina og Stine for at forsvare mig. Jeg kender utrolig mange hingsteejere, der i mine øjne er ENORMT kompetente, ingen tvivl om det. Men som "hestefarmen" selv citere mig for, skriver jeg netop "I DISSE SITUATIONER" og dermed, nej, så skærer jeg ikke alle over en kam. Hvad angår at hoppe ejere prøver deres hopper af på en hingst uden hingsteejerens tilsagn, mener jeg er mindst lige så uansvarligt. Mit udgangspunkt var som sagt: Prøv at undgå det, men går det galt, så sig det, så man kan tage de rette forholdsregler. Jeg ved udmærket godt at uheldene også kan ske under ordnede og kompetente forhold, men sig det, som TAS.dk har gjort. Det er jo en ærlig sag. OG en risiko man udsætter sig selv og sin hest for, når man opstalder sin hoppe med hingste. MEN man kan altså godt tage nogle forholdregler som minimerer disse riscisi. Stine Møller har jo valgt ikke at opstalde hos hingste, hvilket jo også er en mulighed. De to pågældende hingsteholdere har (efter sigende) meget dårlig indhegning, og hos den ene er det heller ikke første gang at der er blevet købt en hoppe uvidende om drægtighed... Og ja, her må der da være tale om uansvarlighed, når køberne INTET får at vide om muligheden for drægtighed.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| de dejlige hingste. |
|
|
Jeg er bestemt uenig med Stine... Det er sådan set en ret stor fornærmelse man får svinget i hovedet der... Jeg har to hingste, dog kun på 1år hver, men de ved det godt, og de nyder det, den ene skal der laves stamtavle på og den anden kan der ikke, og de skal helt bestemt holdes som hingste, både for min egen skyld , ridningsmæssig, og udfordringen i det, for looket's skyld, og en smugle avl. - selvfølgelig med en forudsætning at de er styrbare og behandlker andre heste ordentligt. og det mener jeg bestemt ikke at de har et dårligere liv af den grund, tværdigmod. Mine og opstaldningsstedets andre hingste går på fold med både vallakker og hopper, så de lærer fra føl af at de sagtens kan gå sammen uden at flippe... (er også selv stor modstander af at isolere hingste, så ville enhver hest, hoppe som hingst jo blive kulret) Og det vil de blive ved med og vi har i´kke haft en eneste uønsket (eller ønsket, vi har ikke prøvet på vores hopper) ggraiditet endnu. Og det er altså med godt 40 heste (25 hopper, 5 vallakker og 10hingste ) blandet på forskellige folde. Hoppeejerne er selvfølgelig blevet oplyst om det, og kan vælge ikke at have dem ablandet... hvilket ikke har været et problem endnu. VIl give folk ret i at der er mange uansvarlige hingsteholdere, men det mener jeg er uvidenhed( bedrevidenhed) der er problemet. Og ikke hingstene i sig selv, det handler om hvordan hingstene bliver behandlet fra føl af, somme princip som store hunde, hvis ejeren gejler den op, eller lærer den "dumme" ting, eller slet ikke lærer den noget... så kommer problemerne. Jeg mener alle hesteholdere er lige ansvarlige... hopper kan være værre end hingste, hvis vores bliver skildt er det normalt fordi hopperne er for tossede med hingstene og bliver grove overfor de stakkels drenge. Ikke at hingste er dydsmønstre. Det er der ingen former, størrelser, farver, køn osv. der kan lave om på, information, både til hoppeejere og hingste ejere...om enten det ene eller det andet, hjælper altid. Ud med fordommene og ind med information... også til uansvarlige eller bare almindelige hoppeholdere...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|