|
|
| Shetlænder i fol... |
| Forfatter:  |
Mia-Maja (Sif) |
| Dato:  |
27-01-2002 15:48 |
|
Hej med jer.
Jeg har en shetlænderhoppe på knap 5 år. Hun skal forhåbentlig have føl i slutningen af maj/1. juni.
Hvordan kan man se på sådan en lille hest om hun har et føl i maven. Skal man kunne se det sparke, og hvis ja, hvornår?
Skal hoppen (Sif) have noget specielt foder/tilskud? Hun får 2 håndfulde naturmysli fra hippolyt dagligt og halm, hø og gulerødder. Er det iorden eller? Jeg har fået at vide at man skal passe på at de ikke bliver for tykke og at de ikke får for mange proteiner, da det kan gøre fosterhinden for sej. Passer det? Og hvilket foder er der mange proteiner i? Er det bedst at Sif foler inde i sin boks, eller skal hun være ude? Må hun godt gå sammen med den anden hest(DV-hoppe) når hun skal ha' sit føl eller skal hun gå alene?
Håber i kan hjælpe mig.
Knuser Mia-Maja, Sif og Tinka
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Re: Shetlænder i fol... |
|
|
Du skal give hende kalk i fodret, det styrker knogler hos føllet både før og efter foling. Så får føllet det også gennem mælken. Jeg ville tage hende væk fra DV-hoppen et stykke tid før og efter foling. Føllet ser og går ikke så godt i starten, så det kan have svært ved at følge med sin mor. Held og lykke.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
Jette |
28-01-2002 18:54 |
|
Hej
Du fodrer din shetter perfekt...
Blot giv hende en boks alene når hun skal fole, og så længe hun skal være på stald.
Hvis du har mulighed for det så lad hende fole ude, så minster du risikoen for skader iforb med foling. (boksvægge fastligning etc...)
Rigtig god fornøjelse....
Vores shetter på 18 år har fået 7 føl, jeg har siddet ved hendes side hver gang....
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
Mia-Maja (Sif) |
29-01-2002 19:45 |
|
Hej Jette.
Du siger du har siddet ved hendes side hver gang hun har folet...hvordan har du kunnet det? Altså jeg mener vil heste ikke helst fole i fred? Har du haft alarm på hende? Eller har du bare holdt meget øje, stået op om natten...og sådan...?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
Jeanne Nielsen |
29-01-2002 22:33 |
|
Hej Mia-Maja.
Det kan godt være svært at se om der er føl i maven på hoppen hvis det er første gang, den skal fole. Prøv at lægge hænderne på hendes mave når hun drikker (koldt) vand - så reagerer føllet i maven ofte ved at "bokse" lidt rundt.Når mine hopper har skullet fole, har jeg ligget staldvagt i mange nætter....Jeg har været heldig at overnære nogle af folingerne, men andre har først folet, når jeg efter lang tid har givet op....
- Nogle hopper VIL bare klare det selv.Rigtig meget held og lykke med din lille hoppe - hvad enten hun er i fol eller ej. Mange hilsner fra Jeanne.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|
Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet